Επιστροφή στο καλοκαίρι του 2020: Τουρκικά πολεμικά στα ανοιχτά Κάσου-Καρπάθου
23/07/2024Με πρόσχημα την “παραβίαση της τουρκικής υφαλοκρηπίδας”, η Τουρκία ανέπτυξε τα τελευταία 24ωρα πέντε πολεμικά πλοία σε περιοχή η οποία βρίσκεται μόλις έξω από τα όρια της αιγιαλίτιδας ζώνης μεταξύ Κάσου και Καρπάθου, όπου πλέει τις τελευταίες ημέρες το υπό ιταλική σημαία πλοίο “Ievoli Relume”, με σκοπό έρευνες για τη μελλοντική εγκατάσταση υποβρυχίων καλωδίων του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου (Great Sea Interconnector-GSI), αναφέρει σε ρεπορτάζ της η εφημερίδα “Καθημερινή”.
Η Ανατολική Μεσόγειος οδηγεί και πάλι την Άγκυρα στην επιλογή δημιουργίας συνθηκών έντασης. Πρόσφατα κατά την πόντιση υποβρυχίου καλωδίου οπτικών ινών από το “Teliri” και τώρα με βάση τις έρευνες του “Ievoli Relume”, οι οποίες δεν επηρεάζουν την υφαλοκρηπίδα.
Στο σημείο πλέει τις τελευταίες ημέρες το υπό ιταλική σημαία ερευνητικό πλοίο “Ievoli Relume”. Η παρουσία του ερευνητικού πλοίου προκάλεσε αρχικά την ανάπτυξη δύο φρεγατών και μιας κορβέτας από το τουρκικό ναυτικό και συγκεκριμένα των “Gokova”, “Gokcu” και “Beykoz”. Από την ελληνική πλευρά στην περιοχή των ερευνών βρισκόταν μόνο η κανονιοφόρος “Αήττητος”, ενώ μετά την ενίσχυση της τουρκικής παρουσίας κρίθηκε απαραίτητη η αποστολή και της φρεγάτας “Νικηφόρος Φωκάς” στα στενά Κάσου–Καρπάθου, σε σχετική απόσταση από τις έρευνες του ιταλικού πλοίου, αναφέρει η “Καθημερινή”.
Και παραβάσεις του FIR
Μετά τις 7.00 τη Δευτέρα το απόγευμα στην περιοχή έφτασαν ακόμη δύο πυραυλάκατοι του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, δίνοντας την αίσθηση ότι η Άγκυρα επιθυμεί ακόμη και να ακυρώσει τις έρευνες του υπό ιταλική σημαία πλοίου. Από την Αθήνα επελέγη να μη δοθεί σήμα κλιμάκωσης, γι’ αυτό και στη συνέχεια απλά κατέπλευσε στην περιοχή ένα περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης του Λιμενικού Σώματος.
Την Δευτέρα καταγράφηκαν και τέσσερις παραβάσεις στο FIR Αθηνών από δύο ελικόπτερα και ένα UAV. Είναι, πάντως, ενδιαφέρουσα η επιλογή της Αγκυρας να ασκήσει πίεση στο συγκεκριμένο γεωγραφικό σημείο και, μάλιστα, για ένα έργο, το Great Sea Interconnector, το οποίο διχάζει την Αθήνα και τη Λευκωσία. Το σημείο στο οποίο έχει προκληθεί η ένταση με την αδικαιολόγητα υψηλή συγκέντρωση τουρκικών πολεμικών πλοίων βρίσκεται ουσιαστικά σε ένα μικρό κενό νότια του στενού Κάσου–Καρπάθου, το οποίο δεν καλύπτεται από ελληνικά χωρικά ύδατα που έχουν έκταση 6 νμ.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ σχολίασε ότι η ελληνική πλευρά επιδιώκει το διάλογο, αλλά στο διάλογο δεν μπαίνουν ζητήματα κυριαρχικών δικαιωμάτων.
«Η κυβέρνηση απαντά συνολικά στο θέμα αυτό επιδιώκει τη διατήρηση του διαλόγου. Ομως διάλογος δεν σημαίνει συμφωνία και δεν σημαίνει αφέλεια. Από εκεί και πέρα στο διάλογο, δεν μπαίνουν στο τραπέζι ζητήματα εσωτερικής πολιτικής, εσωτερικής κυριαρχίας, ζητήματα κυριαρχικών δικαιωμάτων. Εμείς συνεχίζουμε την πολιτική μας και αυτά τα οποία θέλουμε να κάνουμε είτε ως προς την ενεργειακή πολιτική της χώρας, είτε ως προς τα υπόλοιπα. Η δική μας θεώρηση παραμένει η ίδια και δεν αλλάζει η πολιτική μας.
»Είναι δεδομένο ότι στο πλαίσιο του διαλόγου, της θετικής ατζέντας, αλλά και όλων των υπολοίπων θεμάτων και της μίας διαφοράς που υπάρχει με την Τουρκία καθορισμός ΑΟΖ, υφαλοκρηπίδας που δεν έχουμε φτάσει ακόμα στο σημεία της επίλυσής της επί τη βάσει του Διεθνούς Δικαίου, δεν υπάρχει μία σειρά από συμφωνίες, υπάρχουν εντονότατες διαφορές και διαφωνίες», είπε χαρακτηριστικά ο Παύλος Μαρινάκης.