Γιατί ο Τσίπρας μετονόμασε το "αεροδρόμιο Μακεδονία" σε "αεροδρόμιο Μίκρας"

Νεφέλη Λυγερού
1416
Γιατί ο Τσίπρας μετονόμασε το

Η χθεσινή επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στα Σκόπια, θύμισε την τακτική κάποιων ζευγαριών. Ζευγάρια, τα οποία παρότι δεν έχουν κερδίσει την έγκριση των συγγενών τους, επιλέγουν να επισημοποιήσουν το δεσμό τους με τελετές υπερπαραγωγή, σε μία ύστατη προσπάθεια να εδραιώσουν την ένωσή τους, αποστομώνοντας τους διαφωνούντες. Έτσι και οι δύο πρωθυπουργοί: προσπάθησαν να εμπεδώσουν τη Συμφωνία των Πρεσπών, μήπως ακολουθήσουν και οι λαοί τους. Όπως ήταν φυσικό λοιπόν, μέσω της επίσκεψης επιχείρησαν να σηματοδοτήσουν το τέλος μιας περιόδου αντιπαράθεσης. Εξάλλου, ο Τσίπρας το παραδέχτηκε: «το στοίχημα είναι να δικαιώσουμε αυτούς που συμφώνησαν και να πείσουμε αυτούς που διαφώνησαν».

Δεν αποτελεί και μυστικό, ότι το Μέγαρο Μαξίμου κράτησε μεγάλο καλάθι για τα αποτελέσματα της χθεσινής επίσκεψης. Η πολυμελής υπουργική και επιχειρηματική αποστολή, δύο μήνες μετά την ενεργοποίηση της Συμφωνίας των Πρεσπών, είχε ως στόχο να εγκαινιάσει μια νέα εποχή στις σχέσεις Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας. Κυρίως, όμως, είχε ως στόχο να υπερασπιστεί μία Συμφωνία που τραυμάτισε την κυβέρνηση και πλήγωσε την συντριπτική πλειονότητα του ελληνικού λαού.

Με λίγα λόγια, ο Αλέξης Τσίπρας επιχείρησε να καθησυχάσει τις εύλογες ανησυχίες ενός σημαντικού τμήματος της κοινής γνώμης. Οι selfies, οι εναγκαλισμοί, τα διάπλατα χαμόγελα, οι φιλοφρονήσεις, οι κοινές γονεϊκές ανησυχίες, τα οικογενειακά μυστικά των δύο ηγετών και οι εξαγγελίες περί οικονομικών ευκαιριών και προσοδοφόρων συνεργασιών δεν μοιάζουν αρκετές, όμως, ώστε να σταματήσουν την πολιτική και δημοσκοπική αιμορραγία της κυβέρνησης. Μένει ωστόσο να φανεί, αν και πόσο εθνικά ωφέλιμος είναι ο στενός οικονομικός και εμπορικός εναγκαλισμός των δύο χωρών. Και κυρίως πόσο ισότιμος.

Τσίπρας και Ζάεφ δεσμεύτηκαν να προωθήσουν την αποφυγή διπλής φορολόγησης η οποία αποτελούσε τροχοπέδη για τη μέχρι τώρα εμπορική κίνηση, την τελωνειακή συνεργασία για την διευκόλυνση των εμπορικών συναλλαγών, οι οποίες, αν διευκολυνθούν, θα ενισχυθούν περαιτέρω. Επιπλέον, το μνημόνιο μεταξύ των κεντρικών αγορών των δύο χωρών, θα προωθήσει επεκτάσεις επενδύσεων και πρόσθετη τόνωση στις κοινές εμπορικές σχέσεις.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννης Δραγασάκης παρουσίασε δώδεκα προτάσεις για την συνεργασία των δύο χωρών. Οι προτάσεις και οι δράσεις στις οποίες εστιάζει το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης αφορούν τεχνικά ζητήματα της συνεργασίας των δύο χωρών, αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων και μεταφορά τεχνογνωσίας.

Για τους επιχειρηματίες τα ίδια

Ενεργειακά έργα περιελάβανε μεταξύ άλλων η ατζέντα των συνομιλιών της ελληνικής και της σκοπιανής αντιπροσωπείας, για ένα εκ των οποίων, που είναι και το σημαντικότερο, θα υπογραφεί συμπληρωματικό μνημόνιο. Αφορά τον περίφημο αγωγό φυσικού αερίου που θα συνδέει Ελλάδα και Σκόπια, με προοπτική επέκτασης του προς Κόσοβο και Μαυροβούνιο, και διασύνδεση όλων αυτών, με τον υπό ολοκλήρωση TAP, ένα σχέδιο που αποσκοπεί στην ενεργειακή απεξάρτηση των Δ. Βαλκανίων από τη Ρωσία, για αυτό και στηρίζεται ένθερμα από τις ΗΠΑ.

Παρά την απόβαση επιχειρηματιών και το θερμό κάλεσμα του Σκοπιανού πρωθυπουργού στους Έλληνες επιχειρηματίες, πρέπει να σημειωθεί ότι και πριν την Συμφωνία των Πρεσπών η ελληνική επιχειρηματική δραστηριότητα, ιδιαίτερα των επιχειρήσεων της βόρειας Ελλάδας, δεν ήταν μικρή στα Σκόπια. Συγκεκριμένα, υπήρξε περίοδος όπου οι διμερείς οικονομικές σχέσεις ήταν καλύτερες. Από το  1997 μέχρι το 2016 οι ελληνικές επενδύσεις στην γειτονική χώρα ήταν πάνω από 1,5 δισ, ενώ στην γειτονική χώρα δραστηριοποιούνταν περισσότερες από 400 επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων με 25.000 θέσεις εργασίας.

Τα εμπορικά σήματα που αποτελούν μία ανοιχτή πληγή, παρά τη διάθεση του Έλληνα πρωθυπουργού να υποτιμήσει το ζήτημα αυτό, θα αποτελέσουν αντικείμενο μίας επιτροπής. Αυτή θα αναλάβει την επίλυση των προβλημάτων που έχουν προκύψει. Και είναι πολλά!

Εκπαίδευση σλαβομακεδόνων στην Ελλάδα

Κατά τις διμερείς επαφές Tσίπρα-Ζάεφ και τις υπογραφές σημαντικών συμφωνιών και μνημόνιων συνεργασίας, ξεχωρίζει εκείνο που προβλέπει ότι η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα αναλάβει την ευθύνη ασφάλειας και επιτήρησης του εναέριου χώρου της Βόρειας Μακεδονίας. Εκτός από αυτό όμως τα Σκόπια θα αποκτήσουν και εμπορική πρόσβαση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Έτσι, εκτός του οικονομικού μπουσταρίσματος, θα βγουν και από την εμπορική απομόνωση. Επιπλέον, οι στρατιωτικοί τους θα εκπαιδευτούν σε ελληνικές σχολές.

Εν μέσω αυτής της γενναιόδωρης προσφοράς τεχνογνωσίας, αλλά και προστασίας, μόνο απαρατήρητη δεν πέρασε η δήλωση του Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος κατά την κοινή συνέντευξη τύπου που παραχώρησε με τον Ζόραν Ζάεφ στα Σκόπια αναφέρθηκε στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» αποκαλώντας το «αεροδρόμιο της Μίκρας». Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός μιλώντας για την αμυντική συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών επισήμανε ότι η Ελλάδα θα επιτηρεί τον εναέριο χώρο ενώ η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα ελέγχει «με το ραντάρ του αεροδρομίου της Μίκρας» (σσ: το ραντάρ βρίσκεται στην Περαία).

Η παραπάνω αναφορά προκάλεσε πολλές αντιδράσεις, καθώς πολλοί δεν την εξέλαβαν ως ένα εκ παραδρομής λάθος αλλά μια προαναγγελία για την αλλαγής του ονόματος του αεροδρομίου «Μακεδονία« της Θεσσαλονίκης. Σημειώνεται πως το αεροδρόμιο λεγόταν «αεροδρόμιο της Μίκρας» μέχρι το 1992 οπότε και άλλαξε σε «αεροδρόμιο Μακεδονία» ή ολογράφως  Διεθνής Κρατικός Αερολιμένας Θεσσαλονίκης «Μακεδονία». Ιδιαίτερα περίεργο λεκτικό ολίσθημα… Ειδικά όταν έχουν υπάρξει καταγγελίες υπαλλήλων που ισχυρίζονται ότι ανεπίσημα τους προτρέπουν να μην το αποκαλούν πλέον «Μακεδονία».

 

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.