ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

Γιατί οι Belharra θα δώσουν ναυτική υπεροπλία στην Ελλάδα

Γιατί οι Belharra θα δώσουν ναυτική υπεροπλία στην Ελλάδα, Χρήστος Καπούτσης

Η ελληνογαλλική αμυντική συμφωνία, που ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό της Ελλάδας και τον πρόεδρο της Γαλλίας και υπογράφηκε από τους συναρμόδιους υπουργούς Εξωτερικών και Άμυνας των δύο κρατών, σήμερα στο Παρίσι, έχει δύο σκέλη, αλληλοσυμπληρούμενα ή ακριβέστερα δύο ενότητες, που η μία νοηματοδοτεί την άλλην.

Είναι το αμιγώς στρατιωτικό-επιχειρησιακό σκέλος και το διεθνοπολιτικό και διπλωματικό.
Στον αμυντικό-βιομηχανικό τομέα, έχουμε την απόκτηση τριών γαλλικών φρεγατών τύπου Belharra για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, που είναι οι πρώτες ψηφιακές φρεγάτες, και είναι εξοπλισμένες με στρατιωτική τεχνολογία αιχμής, με ότι πιο σύγχρονο διαθέτει η γαλλική και ευρωπαϊκή πολεμική βιομηχανία.

Κάθε φρεγάτα Belharra, αποτελεί ένα αυτόνομο και αυτάρκες οπλικό σύστημα, με κορυφαίες επιδόσεις σε όλα τα είδη πολέμου, όπως ο ανθυποβρυχιακός, ο αντιπλοϊκός, ο αντιαεροπορικός, ο ασύμμετρος, ο ηλεκτρονικός και κάθε μορφής κυβερνοπολέμου. Είναι χαρακτηριστικό ότι διαθέτει το πυραυλικό σύστημα Naval Cruise Missile (NCM), που έχει βεληνεκές άνω των 1.000 χλμ. Δηλαδή μπορεί η φρεγάτα να ναυλοχεί κοντά στο Σούνιο και να πλήττει με ακρίβεια στρατηγικούς στόχους στη ξηρά στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου.

Είναι εξοπλισμένες με το σύστημα κάθετης εκτόξευσης πυραύλων τύπου A50 Sylver (32 κελιών για αντιαεροπορικούς/αντιβαλλιστικούς πυραύλους Aster 30 ή για τον συνδυασμό πυραύλων τύπου Aster 15/30 ή και VL MICA NG). Δηλαδή έχει την ικανότητα να αντιμετωπίσει επιτυχώς οποιαδήποτε αεροπορική απειλή, να αναχαιτίσει …. είτε μαχητικό αεροσκάφος, είτε πύραυλο. Ασφαλώς, διαθέτουν σύγχρονες τορπίλες. Ενώ στα πλεονεκτήματα είναι το ραντάρ ενεργής ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA), το οποίο έχει εμβέλεια 500 χιλιομέτρων και υψηλές ικανότητες αποκάλυψης στόχων, ακόμη και υπερηχητικά κινούμενων στόχων με stealth χαρακτηριστικά.

Ολα αυτά, δηλαδή οι φρεγάτες Belharra και η ετοιμοπόλεμη Μοίρα των 24 μαχητικών αεροσκαφών Rafale, παρέχουν στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, με τα σημερινά δεδομένα, όχι σχετική, αλλά απόλυτη υπεροπλία, στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Έτσι, κάθε απειλή, σε βάρος της εθνικής ασφάλειας της Ελλάδας ή έμπρακτης αμφισβήτησης της εθνικής μας κυριαρχίας, είναι απολύτως αντιμετωπίσιμη.

Αμοιβαία στρατιωτική συνδρομή

Η δεύτερη ενότητα της ελληνογαλλικής αμυντικής συμφωνίας, που είναι μάλλον και η πεμπτουσία της συμφωνίας, είναι ασφαλώς, η ρήτρα αμοιβαίας στρατιωτικής συνδρομής. Η Συμφωνία περιέχει (άρθρο 2) ρήτρα αμοιβαίας αμυντικής συνδρομής σε περίπτωση που μια από τις δύο χώρες δεχθεί επίθεση στην επικράτειά της. Με τον τρόπο αυτό η Ελλάδα θωρακίζεται έναντι απειλών στο Αιγαίο και ιδιαίτερα στην Ανατολική Μεσόγειο.

Το ενδιαφέρον είναι ότι σε αυτή την ελληνογαλλική αμυντική συμφωνία, ενεργός είναι ο ρόλος των ΗΠΑ, είτε θετικά, είτε αρνητικά. Η πρόσφατη αμυντική συμφωνία ΗΠΑ- Βρετανίας-Αυστραλίας, αποκαλύπτει τη μετατόπιση του στρατηγικού ενδιαφέροντος των Αμερικανών από την Ανατολική Μεσόγειο, στον Ινδικό και Ειρηνικό Ωκεανό, αφήνοντας έτσι ζωτικό χώρο σε περιφερειακές δυνάμεις, που ανήκουν ασφαλώς στον Δυτικό κόσμο, όπως η Γαλλία, που τώρα θα έχει σημαντικό συμμαχικό εταίρο την Ελλάδα.

Αυτός είναι και ο λόγος που οι ΗΠΑ απέσυραν το ενδιαφέρον τους, να προμηθεύσουν με αμερικανικές φρεγάτες τον ελληνικό στόλο, ανάβοντας έτσι, το “πράσινο φως”, για την αγορά των γαλλικών φρεγατών. Επίσης, Ελλάδα και Γαλλία, με την αμυντική συμφωνία του υπόγραψαν, ενδυναμώνουν και την  πολιτική προοπτική της στρατηγικής αυτονομίας της ΕΕ. οψέποτε αυτή, αποφασίσει να αποκτήσει ενιαία εξωτερική και αμυντική ευρωπαϊκή πολιτική.

Σε κάθε περίπτωση, έχουμε, σημαντική γεωστρατηγική αναβάθμιση της Ελλάδας. Η πρώτη υπερσύγχρονη “ψηφιακή” φρεγάτα Belh@rra αναμένεται να παραδοθεί το 2025 και η τελευταία το 2026. Πιθανόν και μία τέταρτη λίγο αργότερα. Το κόστος, συνολικά, θα ξεπεράσει τα 5 δις. ευρώ. Ωστόσο, έχει προκύψει ένα πρόβλημα. Φαίνεται ότι οι νέες φρεγάτες θα ναυπηγηθούν στη Γαλλία…. Αν αυτό συμβεί, τότε τα ελληνικά Ναυπηγεία, θα μπουν σε περιπέτειες.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι