ΘΕΜΑ

Ο σάκος του μποξ και η στρατηγική της βεβήλωσης

Ο σάκος του μποξ και η στρατηγική της βεβήλωσης, Κώστας Βενιζέλος

Η εθνοκάθαρση, ο εποικισμός, η πολιτιστική αλλοίωση των κατεχομένων συνθέτουν το πλαίσιο της τουρκικής επεκτατικής πολιτικής στην Κύπρο. Είναι ένα σχέδιο το οποίο μπήκε σε εφαρμογή αμέσως μετά την τουρκική εισβολή του 1974 και έγινε με συστηματικό τρόπο και μεθοδικά. Παράλληλα και στοχευμένα και καθόλου -όπως συναφώς αποδεικνύεται- δεν ήταν πράξεις “αυθόρμητες” διαφόρων “ατάκτων”. Ήταν στρατηγική. «Η καταστροφή και σύληση της χριστιανικής και ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς, περιλαμβανομένης της αλλαγής τοπωνυμίων, αποτελούν έκφανση της ίδιας πολιτικής της οποίας διαφωτιστικό και διδακτικό, σχετικά πρόσφατο ιστορικό προηγούμενο είναι ο ολοκληρωτικός εκτουρκισμός του Σαντζακίου της Αλεξανδρέττας…» ( Τάσος Τζιωνής, «Η κατά την Τουρκία ‘’εκλιπούσα Κυπριακή Δημοκρατία’’ στην παρούσα φάση του Κυπριακού», Δεκέμβριος 2016).

Τα γεγονότα είναι γνωστά. Ολόκληρες τοιχογραφίες μεταφέρθηκαν στο εξωτερικό και πωλήθηκαν, όπως και οι εικόνες, αγαλματάκια. Ιστορικοί χώροι, έχουν βεβηλωθεί.
Από παλαιότερη έρευνα, η οποία έγινε με τη στήριξη της Ιεράς Μονής Κύκκου, προέκυψε πως από τις εκκλησίες έχουν αφαιρεθεί χιλιάδες εικόνες, οι οποίες έχουν κλαπεί και πωληθεί στη συνέχεια στο εξωτερικό. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, μεταξύ πολλών βεβηλώσεων που έγιναν, μια περίπτωση είναι ενδεικτική. Σε μια μικρή μεσαιωνική εκκλησία του Σωτήρος στο χωριό Χρυσηλιού της Μόρφου, μετατράπηκε σε νεκροτομείο της περιοχής. Πάνω στην Αγία Τράπεζα έβαζαν τους νεκρούς ( μαρτυρία από Χαράλαμπο Χοτζάκογλου, αρχαιολόγο, ειδικό σε θέματα βυζαντινής τέχνης και συνεργάτη του Μουσείου της Ιεράς Μονής Κύκκου, Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων 2007).

Περαιτέρω, έκθεση του 2015 της Βιβλιοθήκης του Κογκρέσου των Ηνωμένων Πολιτειών αναφέρει τα εξής σε σχέση με τις τουρκικές ενέργειες στο πεδίο της βεβήλωσης πολιτιστικών μνημείων στην κατεχόμενη περιοχή της Κύπρου: «Ξένες αρχαιολογικές ομάδες που ασχολούνταν με ανασκαφές στην Κύπρο αναγκάστηκαν να διακόψουν τη δουλειά τους μετά τα γεγονότα του 1974. Τα πολύτιμα ευρήματα τους λεηλατήθηκαν και οι ομάδες δεν κατάφεραν να επιστρέψουν και να συνεχίσουν τις ανασκαφές τους.

»Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, μέσω παράνομων ανασκαφών στο βόρειο τμήμα της Κύπρου, περισσότερα από 60.000 κυπριακά αντικείμενα έχουν κλαπεί και εξάγονται στο εξωτερικό για πώληση σε δημοπρασίες ή από έμπορους τέχνης. Φανερό παράδειγμα ένας αρχαίος χώρος που χρονολογείται από τη Νεολιθική εποχή στο ακρωτήριο του Αγίου Ανδρέα. Ο χώρος, ο οποίος είχε ήδη ανασκαφεί υπό την αιγίδα του Τμήματος Αρχαιολογίας πριν από το 1974, υπέστη αργότερα ζημιά από τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις κατά την εγκατάσταση και την ανύψωση των σημαιών της Τουρκίας και της ‘’Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου’’.»

Ρινγκ η Αγία Άννα της Κυθρέας

Αφορμή για τα πιο πάνω είναι τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας, στο «Φιλελεύθερο», για τις τουρκικές βαρβαρότητες στην εκκλησία της Αγίας Άννας στην ενορία Συρκανιάς στην κατεχόμενη Κυθρέα, η οποία μετατράπηκε σε γυμναστήριο, σε σχολή για πυγμαχία. Την εκκλησία προσπάθησαν οι πρόσφυγες από την Κυθρέα, να επιδιορθώσουν. Όταν αυτό έγινε, η εκκλησία μετατράπηκε σε γυμναστήριο πυγμαχίας. Από την οροφή κρέμασαν σάκους του μποξ και έστησαν και ρινγκ!

Για το θέμα αυτό σιωπητήριο. Στα κατεχόμενα σιωπητήριο, δεν φαίνεται να υπήρξε καμία αντίδραση. Από «προοδευτικούς» και μη. Στο διεθνές πεδίο το ίδιο. Θα επιδείκνυαν «ευαισθησία» εάν γινόταν το αντίθετο, θα φώναζαν, θα παρενέβαιναν. Για το γεγονός ότι πολιτιστικοί κι άλλοι χώροι καταστρέφονται, λεηλατούνται, υπήρξαν πολλές πρωτοβουλίες της Κυπριακής Δημοκρατίας. Έγιναν καταγγελίες, προσφυγές σε Διεθνείς Οργανισμούς. Όλα αυτά δεν επηρέασαν τις τουρκικές πρακτικές, που συνεχίζουν μέχρι σήμερα. Όταν το 2023 μετατρέπουν ένα θρησκευτικό χώρο σε ρινγκ, σε γυμναστήριο, τότε αυτή η πολιτική δεν ήταν «ξέσπασμα» των πρώτων χρόνων. Είναι η επίσημη πολιτική της κατοχικής δύναμης, που συνεχίζεται βάρβαρα, καταστροφικά.

Με αφορμή, την τελευταία βεβήλωση, αυτή στην κατεχόμενη Κυθρέα, το θέμα με τις τουρκικές βαρβαρότητες πρέπει να επανέλθουν στο προσκήνιο. Με καταγγελίες, εκστρατείες και πρωτοβουλίες.


Σημείωση SLpress.gr: Η φωτογραφία εξώφυλλου είναι από το Philenews

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι