ΑΝΑΛΥΣΗ

“Εμβολιασμός” με ΜΟΕ – Βρετανικές ιδέες για να δελεαστεί η Άγκυρα!

κατευνασμού. Κώστας Βενιζέλος

Ιδέες για το πώς θα γίνει πιο… ελκυστικό το προτεινόμενο από την Κυπριακή Δημοκρατία πακέτο Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ), παρουσιάζει το Φόρεϊν Όφις. Ο αρμόδιος για το Κυπριακό στο Φόρεϊν Όφις, Ajay Sharma, ο οποίος προ δεκαημέρου βρισκόταν στην Κύπρο για τις καθορισμένες, ανά τρίμηνο, επαφές του, προσπάθησε να πείσει τη Λευκωσία να είναι πιο ευέλικτη και να λειτουργήσει με περισσότερη… απλοχεριά.

Κι όλα αυτά ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη το θέατρο του πολέμου στην Ουκρανία και η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η ίδια η Βρετανία υιοθετούν μόνο κυρώσεις κατά της Ρωσίας, για την εισβολή και την προέλασή της, και δεν τέθηκε ποτέ θέμα ΜΟΕ. Την ίδια ώρα, όμως, είναι σαφές πως ο άνθρωπος του Φόρεϊν Όφις έχει ενώπιον του αυτό που έχει καταθέσει η Λευκωσία, που είναι τα ΜΟΕ και όχι οι κυρώσεις, τις οποίες η κυπριακή κυβέρνηση έβαλε στον “πάγο” (ή και απέσυρε το εργαλείο αυτό, όπως έχουν αντιληφθεί οι εταίροι μας στην ΕΕ και η γραφειοκρατία των Βρυξελλών).

Οι πληροφορίες αναφέρουν πως ο αξιωματούχος του βρετανικού υπουργείου Εξωτερικών, έθεσε κατά τις επαφές του κάποιες ιδέες με στόχο, όπως εξήγησε, να γίνει το πακέτο πιο “ελκυστικό”, ώστε να ανταποκριθεί η τουρκική πλευρά και να ξεκινήσει συζήτηση. Όπως προκύπτει από τις εδώ συζητήσεις του κ. Ajay Sharma, το Λονδίνο έθεσε, μεταξύ άλλων, τα εξής ως “τροφή για σκέψη” και ιδέες προς επεξεργασία από την Κυπριακή Δημοκρατία:

Ελκυστικά ΜΟΕ και όχι κυρώσεις 

Πρώτον, το πακέτο να προωθηθεί σε δύο φάσεις. Η ιδέα αυτή ξεκινά από την ανάγκη να δελεαστεί η Άγκυρα και το κατοχικό καθεστώς και να είναι πιο… εύκολο να αποδεχθούν τα προτεινόμενα ΜΟΕ. Με βάση τη βρετανική ιδέα, στην πρώτη φάση να λειτουργήσει το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου και να ανοίξει το λιμάνι της Αμμοχώστου και στη δεύτερη η περίκλειστη περιοχή της πόλης.

Γίνεται αντιληπτό πως μια τέτοια “διάσπαση” του πακέτου, που ούτως ή άλλως, εμπεριέχει επικίνδυνα στοιχεία, όπως η λειτουργία του αεροδρομίου της κατεχόμενης Τύμπου, θα οδηγήσει σε μια κατάσταση, όπου η τουρκική πλευρά θα εξασφαλίσει εκείνα τα μέτρα, τα οποία την εξυπηρετούν και την αναβαθμίζουν και η ελληνική θα είναι στο περίμενε. Σημειώνεται πως αυτή η ιδέα προκάλεσε την ενόχληση της Λευκωσίας και το έδειξε κατά τη διάρκεια των συζητήσεων.

Δεύτερον, ο κ. Ajay Sharma ενθάρρυνε τη Λευκωσία –με σκοπό να “καλοπιάσει” τον κατοχικό ηγέτη– να περιλάβει στην επιστολή του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας προς τον Ερσίν Τατάρ, αναφορές για “συνιδρυτές” και “συνιδιοκτήτες” του νησιού. Υπενθυμίζεται συναφώς ότι παλαιότερα το Λονδίνο είχε ζητήσει από τους Αναστασιάδη και Τατάρ να ανταλλάξουν επιστολές με αναφορές που θα καθησυχάζουν τις εκατέρωθεν ανησυχίες τους. Η βρετανική θεώρηση είναι πως οι Ελληνοκύπριοι πρέπει να αναγνωρίσουν τα «έμφυτα δικαιώματα» των Τουρκοκυπρίων, που θα παραπέμπουν στα θέματα της κυριαρχίας των “συνιδρυτών” της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Είναι προφανές πως, σε περίπτωση που τέτοιες διατυπώσεις καταγραφούν στην επιστολή Αναστασιάδη, ανεξαρτήτως του αποτελέσματος της πρωτοβουλίας, θα αξιοποιηθούν στη συνέχεια, χωρίς να αποκλείεται να παρεισφρήσουν και σε κάποια προσχέδια ψηφισμάτων των Ηνωμένων Εθνών για το Κυπριακό. Τα προσχέδια ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας, όπως είναι γνωστό, συντάσσονται πάντα από τους Βρετανούς.

Το θέμα της ανταλλαγής επιστολών συντηρείται από τους Βρετανούς, ώστε να προκληθεί, κατά την άποψη τους, κινητικότητα. Όπως δε, φέρεται να έχει αναφέρει ο κ. Ajay Sharma στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, έχοντας την επιστολή του, με τις αναφορές που υποστηρίζει ότι πρέπει να περιληφθούν, θα δημιουργηθεί –κατά την εκτίμησή του– «έδαφος» για να συζητήσει το πακέτο στην Άγκυρα.

Αεροδρόμιο Τύμπου

Τρίτον, κατά τις συζητήσεις του αξιωματούχου του Φόρεϊν Όφις, τέθηκε από βρετανικής πλευράς –με τη μορφή της φιλικής παρότρυνσης– η ανάγκη να ξεκινήσει η Λευκωσία την προεργασία με τον ΙCAO σε σχέση με τις ρυθμίσεις που χρειάζονται, ώστε να είναι όλα έτοιμα εάν και εφόσον λειτουργήσει το αεροδρόμιο της Τύμπου. Βεβαίως, εάν η προεργασία, όπως προτείνει το Λονδίνο, προχωρήσει και στο τέλος το πακέτο δεν εφαρμοστεί, προφανώς και η διαδικασία αυτή θα μείνει ως… κεκτημένο.

Όπως είναι γνωστό, η πρόταση της Λευκωσίας είναι να διοικείται το αεροδρόμιο από τα Ηνωμένα Έθνη στη βάση των κανόνων του ICAO (Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας). Φαίνεται να υπάρχει και η άποψη πως μπορεί και ο ICAO να αναλάβει τη λειτουργία του αεροδρομίου. Το θέμα, πάντα, είναι ποιος θα είναι ο ρόλος της Κυπριακής Δημοκρατίας καθώς εάν δεν έχει, τότε θα βρεθούμε “φάτσα” με την αναβάθμιση χωριστής οντότητας στα κατεχόμενα. Φαίνεται, πάντως, ότι δεν έχουν τύχει επεξεργασίας σε βάθος και λεπτομέρεια τα προτεινόμενα από τη Λευκωσία ΜΟΕ.

Είναι προφανές πως στο Λονδίνο καλοβλέπουν το προτεινόμενο πακέτο των ΜΟΕ, θεωρούν πως κινείται προς τη “σωστή κατεύθυνση” και πως υπάρχουν μέτρα, που μπορούν να γίνουν αποδεκτά από την τουρκική πλευρά. Την ίδια ώρα, το Φόρεϊν Όφις, κυρίως ο απεσταλμένος του, θεωρεί πως θα πρέπει η Λευκωσία εφόσον έκανε βήματα που μπορεί να δελεάσουν την Άγκυρα και τους εγκάθετούς της στα κατεχόμενα, να προχωρήσει και σε άλλες κινήσεις. Κινήσεις πιο ελκυστικές!

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx