ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Γιατί έγινε διάβημα και στην Ουκρανία για το Antonov (upd)

Διάβημα στην Σερβία για το φορτίο του Antonov – Τί λέει το Μπαγκλαντές

Συνεχίζονται οι προσπάθειες των ειδικών συνεργείων του Στρατού και των συνεργαζόμενων πολιτικών Υπηρεσιών για την συλλογή και απομάκρυνση των πυρομαχικών που μετέφερε το Antonov που συνετρίβη κοντά στην Καβάλα. Παράλληλα συνεχίζονται οι έρευνες, τόσο για τα αίτια της συντριβής όσο και για το αν η μοιραία πτήση του αεροπλάνου, έγινε σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς μεταφοράς επικίνδυνων φορτίων. Πάντως το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών προχωρά σε διάβημα προς την Σερβία αλλά και στην Ουκρανία για το φορτίο του Αντόνοφ .

Με εντολή του υπουργού Εξωτερικών, Νίκου Δένδια, ο πρέσβης της Ελλάδας στο Βελιγράδι θα προβεί σε διάβημα αναφορικά με την παράλειψη προηγούμενης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς από την σερβική, για την επικινδυνότητα του φορτίου που μετέφερε το Αntonov. Ωστόσο λίγο νωρίτερα η Ελληνική πλευρά προχώρησε σε διάβημα και προς την Ουκρανία μετά τη Σερβία για το φορτίο του Antonov που συνετρίβη στην Καβάλα

Πάντως  ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Εξωτερικών Θεμιστοκλής Δεμίρης πραγματοποίησε διάβημα στον Ουκρανό Πρέσβη στην Αθήνα, με εντολή του κ. Δένδια, σε συνέχεια του διαβήματος που έγινε νωρίτερα στον πρέσβη της Σερβίας, για το φορτίο του Antonov-12 που συνετρίβη αργά το βράδυ του Σαββάτου στην Καβάλα. Ο κ. Δεμίρης, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς για την φύση του φορτίου του ουκρανικού αεροσκάφους που κατέπεσε κοντά στην Καβάλα το Σάββατο το βράδυ.

Από την πλευρά τους οι σερβικές αρχές είχαν ανακοινώσει χθες ότι ενημέρωσαν τις ελληνικές για το φορτίο, αμέσως μετά την συντριβή του αεροσκάφους. O υπουργός Άμυνας Νεμπόισα Στεφάνοβιτς σε δηλώσεις του τόνισε ότι η εξαγωγή των βλημάτων όλμων ήταν εγκεκριμένη από την κυβέρνηση και νόμιμη και προορισμός του αεροσκάφους ήταν το Μπαγκλαντές. Ο Στεφάνοβιτς είπε ότι «όλα έγιναν σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες και ακολουθήθηκαν τα πρωτόκολλα που ορίζουν την εξαγωγή αμυντικού υλικού». Διέψευσε κατηγορηματικά ότι τα βλήματα όλμων που μετέφερε το Antonov είχαν οποιαδήποτε σχέση με τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Το Μπαγκλαντές επιβεβαιώνει το φορτίο

Από την πλευρά του Μπαγκλαντές ο εκπρόσωπος του υπουργείου Άμυνας συνταγματάρχης Fayzur Rahman ανέφερε πως το φορτίο ήταν εκπαιδευτικό, βόμβες για όλμους, το οποίο ο προμηθευτής έπρεπε να μεταφέρει στη Ντάκα. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της κυβέρνησης, η αποστολή ήταν ασφαλισμένη και δεν περιλάμβανε νάρκες ή άλλα υλικά, πέραν των εκπαιδευτικών βλημάτων.

«Δεν χρησιμοποιούμε νάρκες» (είναι απαγορευμένο πολεμικό υλικό) δήλωσε ο Fayzur Rahman. Πρόσθεσε ότι τα βλήματα όλμων είναι εκπαιδευτικά για τους συνοριοφύλακες του Μπαγκλαντές. Ο υπουργός Εξωτερικών, Masud Bin Momen, ανέφερε από την πλευρά του πως η αποστολή ήταν δηλωμένη και ασφαλισμένη και ότι το Μπαγκλαντές προμηθεύεται συχνά προϊόντα από τη Σερβία, μεταξύ άλλων χωρών.

Το στίγμα του αεροσκάφους

Το στίγμα του αεροσκάφους Αντόνοφ, χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας στις 22.47μμ, ενώ το σχέδιο πτήσης του είχε κατατεθεί στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας και είχε τελικό προορισμό το Μπαγκλαντές (Ντάκα), σύμφωνα με όσα καταγράφει το ενημερωτικό δελτίο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ)

Σύμφωνα με το ενημερωτικό δελτίου τύπου σχετικά με την πτώση του αεροσκάφους Antonov 12 στην περιοχή της Καβάλας, το Σάββατο 16 Ιουλίου, η ΥΠΑ καταγράφει τα εξής :

-Το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στην Σερβία με οκταμελές (8) πλήρωμα και εντεκάμιση (11,5) τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods). Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν) και την Σαουδική Αραβία (Ριάντ).

-Στον Ελληνικό εναέριο χώρο εισήρθε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης.Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα (4) αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα. Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται.

-Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.

-Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενημέρωσε το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης για την κατάσταση κινδύνου και εν συνεχεία για την απώλεια επικοινωνίας και ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης.

-Παράλληλα κινητοποιήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Ελληνική Αστυνομία, Πολιτική Προστασία, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τοπικοί φορείς) για την απώλεια στίγματος του αεροπλάνου στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.

-Για το αεροπορικό δυστύχημα έχει επιληφθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ).

Η ενημέρωση του Κέντρου Συντονισμού

Η λίστα με τα υλικά του φορτίου (από την σερβική εταιρεία όπλων και πυρομαχικών Valir) δόθηκε από τη Νις στην Αθήνα τα ξημερώματα της Κυριακής, όμως το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας & Διάσωσης (ΕΣΚΕΔ) έκανε την σχετική ανακοίνωση το μεσημέρι, αφού προηγουμένως είχαν μεταβεί στην περιοχή του δυστυχήματος ειδικοί ερευνητές και κλιμάκιο του Ειδικού Διακλαδικού Λόχου Πυρηνικής Βιολογικής Χημικής Άμυνας του ΓΕΕΘΑ.

Οι ελληνικές αρχές δεν είχαν ενημερωθεί εκ των προτέρων για το φορτίο που μετέφερε το Antonov. Η Σερβία, από όπου ξεκίνησε το δρομολόγιο αλλά και όπου εδρεύει η εταιρεία που το ναύλωσε, όφειλε να έχει ενημερώσει την πρεσβεία της στην Αθήνα ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος μετέφερε επικίνδυνο φορτίο. Η σερβική πρεσβεία στην Αθήνα, από την πλευρά της, έπρεπε να έχει ενημερώσει το υπουργείο Εξωτερικών, το οποίο με τη σειρά του θα ενημέρωνε βάσει της συγκεκριμένης διαδικασίας την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία και θα έδινε τη σχετική άδεια διέλευσης από τον ελληνικό εναέριο χώρο.

Τί ακριβώς έγινε και δεν έγινε, με το Antonov αναμένεται να διαλευκανθεί από την έρευνα της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων, η οποία θα ζητήσει τα πλήρη στοιχεία από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ελλάδας αλλά και της Σερβίας. Το Κίεβο από την πλευρά του ανακοίνωσε ότι θα δώσει όσα στοιχεία ζητηθούν για το μοιραίο αεροσκάφος.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι