ΑΠΟΨΗ

Η σύγκρουση Δύσης-Ανατολής και οι νέοι “μισθοφόροι”

Η σύγκρουση Δύσης-Ανατολής και οι νέοι "μισθοφόροι", Γιάννης Παπαμιχαήλ

Η χρονική αλληλουχία μεταξύ των συζητήσεων υπέρ ή κατά του υποχρεωτικού μαζικού εμβολιασμού και του πολιτικά ορθού αντιρωσισμού που επακολούθησε στην πρόσφατη εισβολή του ρωσικού στρατού στην Ουκρανία, ίσως είναι τυχαία. Μπορεί και όχι, η ιστορία θα το δείξει. Το σίγουρο είναι ότι οποιαδήποτε δημόσια εκδήλωση “φιλορωσισμού” αναδεικνύεται στις περισσότερες δυτικές κοινωνίες σαν ιδεολογία συνυφασμένη με τα αντανακλαστικά του λίγο ή πολύ αυταρχικού κρατισμού, της έμπρακτης και αν χρειάζεται βίαιης προάσπισης του εθνικού συμφέροντος, ή της πάλαι ποτέ raison d’ Etat.

Ο σχεδόν ρατσιστικός “αντιρωσισμός”, λοιπόν, εμφανίζεται σαν εγγύηση “δημοκρατικής ποιότητας” της δυτικής φιλελεύθερης σκέψης. Ταυτόχρονα ίσως καθίσταται ένα καλό επάγγελμα για τους “μισθοφόρους” που έχουν αναλάβει τις δυτικές πολεμικές επιχειρήσεις στο πεδίο της διαμόρφωσης της κοινής γνώμης. Βέβαιο είναι επίσης ότι, με ένα φαινομενικά παράλογο άλμα, οι μεταδημοκράτες φιλελεύθεροι ιδεολόγοι δεν διστάζουν καθόλου να στιγματίσουν τον συνδυασμό μεταξύ των όποιων, δικαιολογημένων ή μη, αντιεμβολιαστικών επιφυλάξεων με ένα διάχυτο φιλορωσισμό, που στην Ελλάδα τουλάχιστον σχετίζεται ιστορικά με τις κοινές, ως ένα βαθμό πολιτισμικές παραδόσεις.

Αυτό το γεγονός έχει –κατά την άποψή μας– θεωρητικό και πολιτικό ενδιαφέρον. Μπορεί να αναρωτηθεί κανείς: Τί είδους “επικίνδυνους λαϊκισμούς” (θρησκόληπτους σκοταδισμούς, αντιδραστικές ιδεολογίες που στρέφονται κατά του προσχηματικού φιλειρηνισμού, ή κατά της πολιτικής θρησκείας του δικαιωματισμού, εθνοκεντρικούς κρατισμούς, πολιτισμικές αγκυλώσεις που αναγκαστικά αμφισβητούν τις “προόδους που έχουν συντελεστεί”) ψυχανεμίζεται ο σημερινός “προοδευτικός” δυτικός ιδεολόγος, που με επαγγελματική συνέπεια αναδεικνύει επιλεκτικά συγκλίσεις και συνάφειες;

Πώς ακριβώς –λόγου χάρη– το δήθεν αντι-ολοκληρωτικό και αντιφασιστικό πνεύμα του διεθνοποιημένου, φιλελεύθερου δυτικού τεχνοφεουδαρχικού καθεστώτος συμβιβάζεται τόσο εύκολα, όχι μόνο με την δημοκρατικώς αμφιλεγόμενη υποχρεωτικότητα των εμβολιασμών, αλλά και με τις ένοπλες, πασίγνωστες πλέον, εθνικοσοσιαλιστικές συμμορίες που στηρίζουν επισήμως και στηρίζονται από τη σημερινή κυβέρνηση της Ουκρανίας; Τις συμμορίες, οι οποίες είναι επιβεβαιωμένα υπεύθυνες για δολοφονίες χιλιάδων ρωσόφωνων Ουκρανών.

Δεν πρόκειται για τις “μισές αλήθειες” της ψυχροπολεμικής προπαγάνδας του παρελθόντος, ούτε περί των απλών εκλογικεύσεων των αντιφάσεων που συνθέτουν τα συνηθισμένα επιχειρήματα που προβάλει ο Δυτικός “ελεύθερος κόσμος” κατά του πάλαι ποτέ “Σιδηρού Παραπετάσματος”. Διότι προφανώς, κατά τις τέσσερις τελευταίες δεκαετίες, ούτε ο δυτικός ελεύθερος κόσμος, ούτε βέβαια οι πρώην “πατρίδες του σοσιαλισμού”, δεν έμειναν όπως ήταν πριν την κατάρρευση των σταλινικών καθεστώτων της Ανατολικής Ευρώπης και την οικονομικο-πολιτική ανάδειξη της Κίνας στο παγκόσμιο στερέωμα.

Ο “εκσυγχρονιστικός ρόλος” των δυτικών κρατών

Πράγματι, στο σύγχρονο διεθνοποιημένο καπιταλιστικό κόσμο, τα εθνικά κράτη δεν εξαφανίστηκαν βέβαια, αλλά ο ρόλος τους έχει ριζικά μεταβληθεί. Ας θυμίσουμε ότι ο παραδοσιακός στόχος των κρατών (παλαιότερων ή νεώτερων) ήταν να στηρίξουν με όλα τα μέσα μια ειδική, εθνοτική θεώρηση του δημόσιου αγαθού, καθώς και να νομιμοποιήσουν στις κοινωνικές συνειδήσεις μια συνεκτική, πατριωτική αντίληψη του δημοσίου συμφέροντος.

Σήμερα αντίθετα, ο κύριος “εκσυγχρονιστικός” ρόλος των δυτικών κρατών είναι να δραστηριοποιηθούν για την σταδιακή εξαφάνιση της κάθε επιμέρους εθνικής, συλλογικής ιδιοπροσωπίας, έτσι ώστε να “προσαρμόσουν” τις εξατομικευμένες κοινωνίες τους στα οικουμενικά, πλανητικά διακυβεύματα. Να διαλύσουν δηλαδή τις εθνικές κοινωνίες μαζί με τις ιστορικές μνήμες και τις πολιτισμικές τους ιδιαιτερότητες μέσα στις παγκοσμιοποιημένες διαδικασίες που πλαισιώνουν  τις διεθνείς οικονομικές συναλλαγές.

Οτιδήποτε συμβαδίζει με αυτή την “προσαρμογή” είναι “πολιτικώς ορθό”: Ιδιωτικοποιήσεις, υιοθέτηση κανόνων που ενισχύουν την αγοραία διεθνοποίηση, προώθηση με όλους τους τρόπους των αντίστοιχων ιδεολογιών στο πεδίο της εκπαίδευσης, της ενημέρωσης, της άμυνας ή του δικαίου.

Για τα πιο ισχυρά εθνικά κράτη (οι ΗΠΑ και οι σύμμαχες αγγλοσαξωνικές χώρες), εκεί όπου συνήθως έχουν τις έδρες τους οι ισχυρότερες πολυεθνικές επιχειρήσεις, ο κρατικός μηχανισμός οργανώνεται στην παγκόσμια σκηνή σαν ένα πολυδιάστατο πολιτικό εργαλείο στην υπηρεσία ιδιωτικών συμφερόντων. Ο δηλωμένος στόχος αυτών των ιδιωτικών συμφερόντων είναι η “επανεκκίνηση” της εξατομικευμένης παγκόσμιας κοινωνίας των “ομιλούντων δίποδων” με τρόπο που να εξασφαλίζει την αέναη αποδοτικότητα των ροών των προϊόντων, των προσώπων και των κεφαλαίων σε παγκόσμια κλίμακα.

Ζελένσκι όπως… Κολοκοτρώνης!

Θα λέγαμε, λοιπόν, ότι σήμερα κάποιοι πολιτικά εξαρτημένοι ηγέτες, τύπου Ζελένσκι, κοντεύουν να αποκτήσουν στη δυτική προπαγάνδα ένα δημοκρατικό και προοδευτικό προφίλ, κάπου μεταξύ Γκεβάρα και Κολοκοτρώνη! Αυτό συμβαίνει, επειδή πολιτικά ο σημερινός τεχνοφεουδαρχικός Δυτικός Κόσμος μοιάζει να λειτουργεί πέραν των ορίων της σοβαρότητας, σε ένα υπερ-ολοκληρωτικό επίπεδο που εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για τους λαούς και τις δημοκρατικές παραδόσεις του νεώτερου  κόσμου.

Χωρίς καθόλου να θέλουμε να βρούμε δικαιολογίες στον όποιο Πούτιν για τις παράπλευρες απώλειες των άμαχων Ουκρανών (ποιος λογικός άνθρωπος δεν θα καταδίκαζε τέτοιες απώλειες;), το κύριο ερώτημα είναι πάντα να δούμε ποιος πραγματικά ευθύνεται πολιτικά για τα θλιβερά αυτά γεγονότα. Όταν οι δημοκρατικοί εκπρόσωποι του αμερικανικού ιμπεριαλισμού ομιλούν για “εγκλήματα πολέμου” της σημερινής ρωσικής ηγεσίας στην Ουκρανία, υποχρεώνουν τον απροκατάληπτο πολίτη να θυμηθεί τη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, τους νατοϊκούς βομβαρδισμούς της Γιουγκοσλαβίας, τα μισοκαμμένα από ναπάλμ παιδιά στο Βιετνάμ που τρέχουν σε ένα χωματόδρομο, κλαίγοντας και ουρλιάζοντας από τους πόνους…

Ποιος είναι, λοιπόν, τελικά ο εχθρός της δημοκρατίας και του δυτικού πολιτισμού; Μάλλον αυτός που βλέπει ο σημερινός Δυτικός Κόσμος όταν κοιτάζεται στην καθρέφτη της ιστορίας του. Ποιες ακριβώς πολιτικές οντότητες φαίνονται να συγκρούονται στο νέο χλιαρό ή καυτό πόλεμο που μοιάζει να άρχισε; Από την μια, λίγο ή πολύ συνεκτικές εθνικές κοινωνίες της Ανατολής, από την άλλη πολυπολιτισμικά συνονθυλεύματα  ιδιωτών, ιδεολογικά πεπεισμένων για το “δικαίωμά τους στο να διαφέρουν από τους άλλους ανθρώπους”.

Από τη μια, εθνικά κράτη με ισχυρές ή και δεσποτικές πολιτικές ηγεσίες – κωδικοποιημένα αυτή η πραγματικότητα αποκαλείται “αυταρχισμός”. Από την άλλη πολιτικοί-οικονομικοί μεσίτες, εκπρόσωποι μεγάλων πολυεθνικών ιδιωτικών συμφερόντων που εκλέγονται από τους πολιτικά παγιδευμένους πρώην λαούς – κωδικοποιημένα αυτή η πραγματικότητα αποκαλείται “δημοκρατία”. Στην δε αθέατη ακόμα πλευρά της μελλοντικής ιστορίας, η Κίνα, η πραγματική ατμομηχανή της παγκοσμιοποίησης, βρίσκεται σε αναμονή.

Με άλλα λόγια, τα επιτελεία των πολιτικών “υπαλλήλων” στα δυτικά εθνικά κράτη είναι καλό να θυμούνται πως οι “εργοδότες” τους δεν έχουν πια το μονοπώλιο της ισχύος. Ακόμα και αν η διεθνοποίηση του καπιταλισμού έχει αποδυναμώσει τις δυτικές εθνικές συνειδήσεις, εξατομικεύσει τους ιστορικούς λαούς, καταχρεώσει σε τράπεζες και αποσαρθρώσει τις αξιώσεις ισχύος των κρατών τους, η ιστορία δεν έχει καθόλου τελειώσει.

Οι νέοι “μισθοφόροι”

Δεν είναι βέβαια καθόλου περίεργο ούτε γιατί δεν υπάρχουν πια μεγάλοι πολιτικοί ηγέτες στη Δύση, ούτε γιατί οι Ευρωπαίοι πολιτικοί εμφανίζονται πλέον σαν αναλώσιμο πολιτικό προσωπικό που διαχειρίζεται τις κοινωνικές και οικονομικές κρίσεις στο πλαίσιο μιας γενικότερης αγγλοσαξωνικής κυριαρχίας που υπαγορεύεται από πολυεθνικά ιδιωτικά συμφέροντα.

Στο πλαίσιο της αέναης επέκτασής τους, με τις παγκοσμιοποιητικές ιδεολογίες τους (εκείνες της πραγματικά σημερινής άρχουσας τάξης), τα συμφέροντα αυτά έρχονται πλέον σε σύγκρουση με ιστορικές πολιτικές πραγματικότητες και ισχυρά εθνικά κράτη που λειτουργούν περισσότερο υπό τη μορφή ανατολικού δεσποτισμού παρά με το πρόσημο της δυτικής “μεταδημοκρατίας”. Διαθέτοντας ισχυρή παραγωγική βάση (Κίνα), ενεργειακή υπερεπάρκεια και υπέδαφος πλούσιο σε κοιτάσματα, καθώς και ισχυρότατες πολεμικές μηχανές (Ρωσία), τα εθνικά κράτη της “Ανατολής” μοιάζουν έτοιμα να συγκρουστούν με τον Δυτικό Κόσμο σε όλα ανεξαιρέτως τα πεδία.

Με άλλα λόγια, η επερχόμενη σύγκρουση δεν είναι συμμετρική, μεταξύ επιμέρους εθνικών κρατών και συμμαχιών, αλλά μεταξύ δύο τουλάχιστον τεράστιων πληθυσμιακά και γεωγραφικά εθνικών πολιτικών οντοτήτων της Ανατολής και των πολιτικο-οικονομικών καθεστώτων της Δύσης που κινητοποιούν εναντίον των αντιπάλων τους πρώτα απ’ όλα τα οικονομικά όπλα τους, τις πολιτικές ιδεοληψίες τους και τις βολικές μισές αλήθειες της προπαγάνδας τους.

Όπως και τα ίδια τα “ενδιάμεσα” δυτικά εθνικά κράτη, έτσι και οι διάφοροι διαμορφωτές της κοινής δυτικής γνώμης, είναι φορείς και εκφραστές ενός άτυπου πολεμικού μηχανισμού, προς το παρόν λιγότερο στρατιωτικού και περισσότερο οικονομικού, ιδεολογικού και νομικού. Κατά συνέπεια, οι άνθρωποι αυτοί, πολιτικοί, δημοσιογράφοι, καθεστωτικοί αναλυτές, διανοούμενοι κάθε ιδεολογικής κατηγορίας (κατά δήλωσή τους άλλοτε “κοσμοπολίτες” και άλλοτε “πατριώτες”), αποτελούν μια νέα μορφή “μισθοφόρων” που ακούν τα παραγγέλματα των “εργοδοτών” τους και κατά κανόνα κάνουν την δουλειά τους όσο μπορούν καλύτερα. Όπως κάνουν πάντα όλοι οι μισθοφόροι…

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι