Χειμερινός Πόλεμος: Όταν ο Κόκκινος Στρατός σκόνταψε στη Φινλανδία

Χειμερινός Πόλεμος: Όταν ο Κόκκινος Στρατός σκόνταψε στη Φινλανδία, Παντελής Καρύκας

Στις 6 Ιανουαρίου ο καιρός πάνω από το Ούτι της Φινλανδίας ευνοούσε τη δράση των σοβιετικών βομβαρδιστικών. Τα σύννεφα κάλυπταν τον ουρανό από τα 300 μ. περίπου. Η μικρή Φινλανδία πολεμούσε για πάνω από μήνα τώρα τον σοβιετικό γίγαντα, που αναίτια της επιτέθηκε και για την ώρα άντεχε. Ο πόλεμος έμεινε στην ιστορία ως ο Χειμερινός Πόλεμος.

Ο Γιόρμα Σαρβάντο γεννήθηκε το 1912 στο Τουρκού της Φινλανδίας. Εκπαιδεύτηκε ως έφεδρος πιλότος και το 1937 κατετάγη στην αεροπορία. Ύστερα από σύντομη υπηρεσία στα βομβαρδιστικά τοποθετήθηκε στην 24η Μοίρα Δίωξης που πετούσε με ολλανδικά αεροσκάφη Fokker D. XXI. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις ασκήσεις πυρών ο Σαρβάντο είχε ποσοστό επιτυχίας 92%.

Ο Σαρβάντο σημείωσε τις πρώτες του επιτυχίες στις 23 Δεκεμβρίου καταρρίπτοντας δύο σοβιετικά βομβαρδιστικά Tupolev SB. Εκείνη η 6η Ιανουαρίου όμως έμελλε να αλλάξει τη ζωή του. «Μάθαμε ότι οκτώ σοβιετικά βομβαρδιστικά κατευθύνονταν βόρεια. Ο υποσμηναγός Σοβέλιους κατέρριψε έναν από αυτά. Τα σοβιετικά αεροσκάφη εκτέλεσαν την αποστολή τους και επέστρεφαν από την ίδια διαδρομή», ανέφερε ο Σαρβάντο ο οποίος λόγω μηχανικού προβλήματος του παραστάτη του απογειώθηκε μόνος κατά των Σοβιετικών.

«Ξαφνικά είδα τα βομβαρδιστικά να πετούν σε σχηματισμό. Ήμουν μόνος. Πετούσα μερικές εκατοντάδες μέτρα χαμηλότερα από αυτά. Απείχα μόλις 200 – 300 μ. από αυτά αλλά δεν δέχτηκα πυρά. Ανέβηκα ψηλότερα πίσω τους σε απόσταση 600 μ. πίσω τους. Πετούσα σε ύψος 2.000 μ. Πλησίασα στα 500 μ. Τα σοβιετικά αεροσκάφη πετούσαν κλιμακωτά αριστερά σε μικρή απόσταση το ένα από το άλλο.

Πλησίασα εκμεταλλευόμενος το νεκρό σημείο που δημιουργεί το κάθετο σταθερό του τελευταίου αεροσκάφους. Οι Σοβιετικοί πετούσαν αμέριμνοι. Από τα 200 μ. άνοιξα πυρ και έπληξα το σοβιετικό. Αμέσως στράφηκα κατά άλλου. Μια σύντομη ριπή και ο πολυβολητής του έπαψε να βάλλει. Κατόπιν έπληξα τον πολυβολητή του αεροσκάφους που είχα ήδη πλήξει από τα 100 μ. Έβαλλα δύο σύντομες ριπές και ο κινητήρας του πήρε φωτιά».

Ο Χειμερινός Πόλεμος

Ο Σαρβάντο συνέχισε έτσι εξουδετερώνοντας πρώτα τους πολυβολητές των ραχιαίων πύργων των βομβαρδιστικών και πλήττοντάς τα στους κινητήρες κατόπιν. «Ξαφνικά είδα ένα βομβαρδιστικό να καίγεται και να κατευθύνεται στο έδαφος. Έβαλλα μόνο μικρές ριπές. Δεν έβαλλα ποτέ αν δεν ήμουν σίγουρος ότι θα πλήξω τον στόχο. Δεν ήταν δύσκολο να τα πλήξω πετώντας στα 50μ. και λιγότερο από αυτά.

Το έκτο βομβαρδιστικό προέβαλε την πιο μεγάλη αντίσταση. Εξουδετέρωσα τον ραχιαίο πολυβολητή του εβδόμου αεροσκάφους και κατόπιν επιτέθηκα στο έκτο. Το έπληξα βάλλοντας με τα πολυβόλα της ατράκτου καθώς αυτά των πτερύγων δεν είχαν πλέον πυρομαχικά. Όταν το εχθρικό πήρε φωτιά και άρχισε να πέφτει στράφηκα κατά του εβδόμου αλλά πλέον δεν είχα καθόλου πυρομαχικά», ανέφερε ο Σαρβάντο.

Καταρρίψεις σοβιετικών βομβαρδιστικών

Η ώρα ήταν 12.10. Είχαν χρειαστεί λιγότερο από 5 λεπτά στον Φινλανδό άσο να καταρρίψει τα έξι σοβιετικά βομβαρδιστικά. Το πληγωμένο έβδομο καταρρίφθηκε σε λίγο από συνάδελφό του. Ο Σαρβάντο όταν κατέβηκε από το αεροσκάφος του, το Fokker D.XXI FR-97 μέτρησε 23 οπές από εχθρικές σφαίρες στο μικρό του καταδιωκτικό. Τα σοβιετικά βομβαρδιστικά που κατέρριψε ήταν όλα DB-3. Δεν διέθεταν αυτοσφραγιζόμενες δεξαμενές καυσίμων και οι πολυβολητές τους δεν προστατεύονταν από θωράκιση. Από τους 19 Σοβιετικούς αεροπόρους που επέβαιναν σε αυτά, μόνο δύο γλίτωσαν.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Fokker D.XXI πετούσε με πέδιλα του σκι (το Fokker είχε σταθερό σύστημα προσγείωσης) που επηρέαζε αρνητικά την ούτως ή άλλως χαμηλή μέγιστή του ταχύτητα. Τα ολλανδικής προέλευσης Fokker ήταν εξοπλισμένα με τέσσερα πολυβόλα, δύο συγχρονισμένα με τον έλικα στα πλευρά της ατράκτου και δύο στις πτέρυγες.

Ο Σαρβάντο αναδείχτηκε σε άσο με 13 καταρρίψεις, όλες βομβαρδιστικών, κατά τον Χειμερινό Πόλεμο. Κατέρριψε άλλα τέσσερα σοβιετικά αεροσκάφη, δύο βομβαρδιστικά και δύο μαχητικά κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, πετώντας με αεροσκάφος Brewster F2A Buffalο. Επέζησε και παρέμεινε στην αεροπορία έως το 1960. Πέθανε το 1963. Ήταν έγγαμος και πατέρας τεσσάρων παιδιών.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι