ΘΕΜΑ

Ο ρόλος των Βρετανών πρακτόρων στην Κύπρο του 1956

Ο ρόλος των Βρετανών πρακτόρων στην Κύπρο του 1956, Γιάννης Παγειώτης

Στις 24 Μαΐου του 1956 ο αστυνομικός της κυπριακής αποικιοκρατικής αστυνομίας Παναγιώτης Μαχλουζαρίδης περί τις 10:15 π.μ είδε το αυτοκίνητο Η 611, στο οποίο επέβαιναν τέσσερα πρόσωπα ένοπλα, πράκτορες των αποικιοκρατικών μυστικών υπηρεσιών να προχωρεί αντίθετα στον μονόδρομο στην οδό Χρυσοχόων.

«Με τα ρεβόλβερς στα χέρια οι επιβαίνοντες του μυστηριώδους αυτοκινήτου επετέθησαν εναντίον των Ελληνοκύπριων που διαδήλωναν άοπλοι αλλά “με επιθετικές διαθέσεις”». Ακολούθησαν αψιμαχίες, όπως σημείωσε ο γνωστός αστυνομικός, συγγραφέας κατόπιν και ερευνητής, στο υπηρεσιακό του σημειωματάριο εκείνη την ημέρα. Οι μυστικοί πράκτορες επετέθησαν εσκεμμένα εναντίον των άοπλων Ελληνοκυπρίων, τραυματίζοντας σοβαρά τον Πέτρο Κολοκασίδη από τη Λευκωσία.

Δημιουργήθηκε ένταση ενώ απέναντι ήταν παραταγμένο πλήθος επικουρικών Τουρκοκυπρίων αστυνομικών και Βρετανοί της Στρατιωτικής Αστυνομίας άρτια εκπαιδευμένοι. Η παρουσία του αυτοκινήτου και των επιβαινόντων, οδηγούσε ή μάλλον επιχειρούσε αριστοτεχνικά να πολλαπλασιάσει την ένταση στην Κύπρο και να οδηγήσει τις αψιμαχίες σε αιματοχυσία κατόπιν συγκρούσεως των επικουρικών που ήταν οπλισμένοι με πυροβόλα όπλα, ενώ οι Ελληνοκύπριοι με πέτρες και ξύλα.

Ο Μαχλουζαρίδης έδρασε με ταχύτητα με ρίψεις δακρυγόνων και μετακίνηση του αστυνομικού αυτοκινήτου προς τα πίσω αποτρέποντας την είσοδο άλλου στρατιωτικού αυτοκινήτου. Μετά τη χρήση αερίου ο κόσμος υποχώρησε όπως σημειώνει ο Μαχλουζαρίδης. Σε κατοπινές του εμπιστευτικές έρευνες διεπίστωσε πως το αυτοκίνητο Η611  που χρησιμοποιήθηκε είχε ψεύτικους αριθμούς εγγραφής. Στις 8.6.1956 στην Πλατεία Δικαστηρίων καταγγέλθηκε επίσης όχημα, που παρουσιαζόταν ως μέσο διακίνησης, ότι ήταν συνδεδεμένο με την Αρχιγραμματεία. Οι αριθμοί εγγραφής δεν συμφωνούσαν με το Επίσημο Μητρώο Εγγραφής της Κύπρου. Το όχημα έλεγχε ή είχε υπό την ευθύνη του ο Αρχικτηνίατρος Ρόου «ο οποίος έδωσε αναγκαίες εξηγήσεις».

Ο Παναγιώτης Μαχλουζαρίδης αφού παραθέτει τεκμήρια τόσο στο βιβλίο του “ΚΥΠΡΟΣ 1940-1960” καθώς και σε τρία τουλάχιστον άρθρα του σε περιοδικό και στην εφημερίδα “Φιλελεύθερος” κατά το 1978 και 1979, προβαίνει σε μια πολύ σημαντική συμπερασματική τοποθέτηση από το επιχειρησιακό πεδίο της εποχής, αφού επεξηγεί τα ευρήματα για τη χρήση ψεύτικων αριθμών σε οχήματα χρησιμοποιηθέντα κατά των Ελληνοκυπρίων: «Βγαίνει εύκολα το συμπέρασμα ότι και σε άλλες περιπτώσεις πρέπει να χρησιμοποιήθηκαν ψεύτικοι αριθμοί ή άλλα δόλια μέσα. Ένας από τους οργανωτές ή εμπνευστές των δολιοτήτων και προκλητικών προβοκατόρικων τούτων πράξεων ήταν ο αρχικτηνίατρος Ρόου(Roe)».

Μετά από πολυετείς έρευνες έχουμε συλλέξει αρκετά στοιχεία για τον άγνωστο αυτό επιχειρησιακό και συνεργάτη των βρετανικών υπηρεσιών. Σε συνομιλίες που είχαμε με αξιόπιστη πηγή από το χώρο εργασίας του στην Κύπρο καταλήξαμε στο εξής συμπέρασμα: Κατά την περίοδο που την Κύπρο κυβερνούσε ο Τζων Χάρτιγκ υπήρχε έντονη η εντύπωση πως ο Ρόου ήταν επιχειρησιακά και ουσιαστικά σκιώδης βοηθός Κυβερνήτης της Κύπρου με έντονη δραστηριοποίηση. Τουλάχιστον αυτό βίωναν συνεργάτες του στο Κτηνιατρείο μετά την έναρξη του αγώνα της ΕΟΚΑ.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx