Το τσιλιμπούρδισμα ενός Ρώσου πλοιάρχου που βύθισε καταδρομικό!

Το τσιλιμπούρδισμα ενός Ρώσου πλοιάρχου που βύθισε καταδρομικό! Παντελής Καρύκας

Όταν ξέσπασε ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος το Πενάνγκ της Μαλαισίας δύσκολα φάνταζε ότι θα μπορούσε να καταστεί πεδίο σύγκρουσης μεταξύ των αντιμαχομένων. Το γερμανικό ναυτικό διέθετε μια μοίρα στην Κίνα η οποία με την έναρξη του πολέμου έπλευσε προς τις ακτές της Χιλής. Όλη εκτός από ένα πλοίο, το ελαφρύ καταδρομικό SMS Emden.

Το Emden ήταν ένα από τα ελαφρά καταδρομικά της κλάσης Dresden. Είχε πλήρες εκτόπισμα 4.268 τόνων, μήκος 118 μ. πλήρωμα 361 ανδρών και ήταν οπλισμένο με 10 πυροβόλα των 105 χλστ. και δύο τορπιλοβλητικούς σωλήνες των 18 in. Ανέπτυσσε δε μέγιστη ταχύτητα 23,5 Κόμβων και ήταν ελαφρά θωρακισμένο.

Με λίγα λόγια το καταδρομικό Emden δεν ήταν κάποιο εξαιρετικό πλοίο. Και όμως χάρη στον εξαιρετικό του πλοίαρχο Καρλ φον Μίλερ κατάφερε αντιστρόφως ανάλογα των δυνατοτήτων του αποτελέσματα. Για περίπου δύο μήνες “όργωσε” τον Ινδικό Ωκεανό και κυρίευσε ή βύθισε πάνω από 20 πλοία των συμμάχων, χωρίς να χαθεί σχεδόν ούτε ένα μέλος των πληρωμάτων τους. Ο Μίλερ ήταν οπαδός του “καθαρού” πολέμου.

Το γερμανικό ελαφρύ καταδρομικό Emden.

Αφού βομβάρδισε δεξαμενές καυσίμων στο Μαδράς της τότε βρετανικής Ινδίας, το Emden, στράφηκε προς τις ακτές της Μαλαισίας. Οι σύμμαχοι της Αντάντ είχαν, στο μεταξύ κινητοποιηθεί εναντίον του αποστέλλοντας πολλά πλοία τους στην περιοχή με σκοπό τη καταβύθισή του.

Έφοδος στο Πενάνγκ

Ο Μίλερ για να μπερδέψει τους διώκτες του, αλλά και για να προκαλέσει επιπλέον σύγχυση και γιατί όχι απώλειες, αποφάσισε να πλεύσει στο υπό βρετανική επίσης διοίκηση, τότε, λιμάνι του Πενάνγκ στη Μαλαισία. Για να παραπλανήσει τους αντιπάλους για την ταυτότητα του σκάφους του διέταξε τους άνδρες του να κατασκευάσουν μια ψεύτικη καπνοδόχο ώστε με τέσσερις καπνοδόχους το Emden να ομοιάζει με τα βρετανικά σκάφη της κλάσης Towns.

Περί τις 04.30 της 28ης Οκτωβρίου 1914 το Emden εισήλθε στο λιμάνι ανενόχλητο. Στο λιμάνι είχαν αγκυροβολήσει τρία συμμαχικά πολεμικά, το ρωσικό προστατευμένο καταδρομικό Zhemchug, το γαλλικό καταδρομικό D’Iberville και το επίσης γαλλικό αντιτορπιλικό Fronde. Επίσης υπήρχαν κάποια εμπορικά και ανθρακοφόρα του βρετανικού ναυτικού.

Το ρωσικό καταδρομικό Zhemchug.

Το ρωσικό καταδρομικό ήταν το ισχυρότερο όλων. Έχοντας κυβερνήτη τον βαρόνο Ιβάν Αλεξάντροβιτς Τσερκάσοφ, το σκάφος είχε εισέλθει στο λιμάνι δύο ημέρες πριν για συντήρηση. Το ρωσικό σκάφος δεν βρισκόταν σε καλή κατάσταση. Ο Ρώσος πλοίαρχος δε αφού έδωσε άδεια σε αρκετούς άνδρες του πληρώματος να βγουν στη ξηρά, έφυγε και ο ίδιος και μετέβη σε ξενοδοχείο με τρυφερή συντροφιά.

Ακόμα χειρότερα, φεύγοντας άφησε κλειδωμένες της αποθήκες πυρομαχικών του σκάφους έτσι ώστε για κάθε ένα από τα πυροβόλα του των 120 χλστ. να υπάρχει έτοιμο προς χρήση απόθεμα μόνο 12 βλημάτων. Επίσης οι τορπίλες του σκάφους είχαν απενεργοποιηθεί. Το ρωσικό καταδρομικό ήταν οπλισμένο με 8 πυροβόλα των 120 χλστ., 4 τορπιλοβλητικούς σωλήνες των 18 in και τέσσερα ελαφρά πυροβόλα των 47 χλστ. Είχε ελαφρότερη του Emden θωράκιση αλλά ήταν ταχύτερο αυτού.

Η βύθιση του Zhemchug

Το Emden έπλευσε σιγά εντός του λιμανιού υψώνοντας τη γερμανική σημαία και ανοίγοντας πυρ. Όταν έφτασε κοντά στο ρωσικό σκάφος εξαπέλυσε μια τορπίλη από μικρή απόσταση. Οι λίγοι Ρώσοι ναύτες που βρίσκονταν στο πλοίο προσπάθησαν να απαντήσουν αλλά τα πυρά τους ήταν άστοχα (έπληξαν ένα συμμαχικό πλοίο) και το απόθεμα πυρομαχικών περιορισμένο.

Το Emden κατόπιν στράφηκε προς την έξοδο του λιμανιού εκτοξεύοντας μια ακόμα τορπίλη κατά του ρωσικού καταδρομικού. Το Zhemchug κόπηκε στα δύο και βυθίστηκε, παίρνοντας μαζί του 89 άνδρες του. Άλλοι 143 τραυματίσθηκαν. Στο μεταξύ τα γαλλικά πολεμικά είχαν αντιληφθεί τι συνέβαινε και είχαν ανοίξει πυρ κατά του γερμανικού σκάφους. Ωστόσο τα πυρά τους δεν ήταν εύστοχα.

Εξερχόμενο του λιμανιού όμως το Emden συνάντησε το γαλλικό αντιτορπιλικό Mousquet που επέστρεφε από περιπολία. Πριν οι Γάλλοι αντιληφθούν τι συμβαίνει τα πυρά του Emden κομμάτιασαν το μικρό σκάφος βυθίζοντάς του. Οι Γερμανοί διέσωσαν 36 ναύτες του γαλλικού σκάφους και απομακρύνθηκαν αφήνοντας πίσω τους σύγχυση και καταστροφή. Τρεις πληγωμένοι Γάλλοι πέθαναν κατά τον πλου.

Ο ζωηρός Ρώσος πλοίαρχος δικάστηκε από στρατοδικείο και καταδικάστηκε σε φυλάκιση μόλις 42 μηνών, ενώ ο ύπαρχός του καταδικάστηκε σε φυλάκιση 18 μηνών. Αμφότεροι υποβιβάστηκαν και εκδιώχθηκαν από το ναυτικό. Ωστόσο ο Τσάρος Νικόλαος τους μείωσε τις ποινές και τους επανέφερε στο ναυτικό.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx