ΣΧΟΛΙΟ

Από τον Ομπάμα στην Milla Sofia (AI) – Οι τζάμπα κράχτες του ελληνικού τουρισμού

Από τον Ομπάμα στην Milla Sofia (AI) – Οι τζάμπα"κράχτες" του ελληνικού τουρισμού, Όλγα Μαύρου

Από το 1811, που ο Βύρωνας καταριόταν τον τύποις ομόβαθμό του Έλγιν για όσα βούτηξε από την Ελλάδα και υπερασπιζόταν παράλληλα τον τόπο μας ενάντια στην σκλαβιά από τους Οθωμανούς, πέρασαν όσα με φυσικότητα γίνονται παρελθόν μέσα σε έναν αιώνα. Αλλά, ενώ στο μεταξύ ο άνθρωπος ξεκαβάλησε το ιππήλατο και έφτασε στο φεγγάρι, η επιρροή στην κοινή γνώμη και, μέσω αυτής στους πολιτικούς, παρέμεινε είδος πρώτης ανάγκης. Τα δε social media (όπως παλιά το ραδιόφωνο, η τηλεόραση ή οι εφημερίδες) έχουν την αμεσότητα να διαφημίζουν διεθνώς απ’ ευθείας στον πελάτη ή υποψήφιο τουρίστα, το ίδιο και η τεχνητή νοημοσύνη, όπως έδειξαν οι “διακοπές” της Milla Sofia στην Ελλάδα!

Με την οικονομία μας βαριά εξαρτημένη από τον τουρισμό, ό,τι στηρίζει αυτόν είναι αντικειμενικά φιλελληνικό, ακόμα κι αν σήμερα η Ντουά Λίπα ή ο Ματ Ντέιμον μπορεί να σε στραβοκοίταζαν αν τους αποκαλούσες «philhellenes», μια άγνωστη λέξη που είναι πολύ πιθανό να θεωρηθεί προσβολή! Όμως η λέξη υπάρχει ακόμα στα αγγλικά λεξικά, μιας περασμένης εποχής, όπως π.χ. τα “τάλας” και η “τάλαινα” στα ελληνικά μιας εποχής αντίστοιχα, πολύ μακριά από το καθημερινό λεξιλόγιο πλέον. Αντιστοίχως και ο Βύρωνας θα σε κοιτούσε με καχυποψία αν χρησιμοποιούσες έναν αιώνα πριν τον αδόκιμο χαρακτηρισμό “influencer” ή μιλούσες για “followers” που δεν ήταν σε κάποιο στρατό με τυφέκια.

Οι σύγχρονες (εξ’ αποτελέσματος) φιλελληνικές καμπάνιες των σημερινών influencer και κάθε λογής διάσημων, αναμφισβήτητα είναι ευπρόσδεκτες ως δωρεάν διαφήμιση για τον ελληνικό τουρισμό, γνωστός και ως το “25% της ελληνικής οικονομίας”. Πόσο μάλλον όταν υπάρχουν εκτιμήσεις πως μπορεί και αυτός να δοκιμαστεί προσεχώς, λόγω των καταστροφικών πυρκαγιών που έπληξαν την Ρόδο. Ένα τραγικό γεγονός, που δικαιολογημένα απασχόλησε όλα τα διεθνή ΜΜΕ, αν και πρέπει να σημειώσουμε πως στο σύνολο τους πρόβαλαν εκτενώς τον ηρωισμό και την αλληλεγγύη των Ελλήνων κατοίκων και των πυροσβεστών.

Η επίσκεψη του ζεύγους Ομπάμα στην Αντίπαρο, στην βίλα του διάσημου ηθοποιού Τομ Χανκς, οι φωτογραφίες που ανέβασαν στα social τους οι Ντούα Λίπα, ο Ματ Ντέιμον, ή παλαίμαχος σταρ του ΝΒΑ Σακίλ ο Νιλ που βρίσκεται στην Μύκονο, συνιστούν εξίσου ή και πιο αποτελεσματική διαφημιστική εκστρατεία για τον τουρισμό, από όσα θα πετύχαινε η Όλγα Κεφαλογιάννη ξοδεύοντας 10 εκατομμύρια ευρώ!

Και σαν μην μας έφταναν οι πραγματικοί σταρ και influencer, έχουμε και τους εικονικούς, όπως την “19χρονη από την Φινλανδία” Milla Sofia που προαναφέραμε. Αυτή έχει χιλιάδες ακόλουθους στο Instagram και στο TikTok και τελευταία “εθεάθη” να “απολαμβάνει” τις διακοπές της στην Σαντορίνη και να αναρτά φωτογραφίες από το ηλιοβασίλεμα και τις θάλασσες. Μόνο που η Milla Sofia αποτελεί δημιούργημα τεχνητής νοημοσύνης, κάτι που γνωστοποιείται βέβαια στους λογαριασμούς της στα social media, ασχέτως αν πολλοί ακόλουθοι της πιστεύουν ότι είναι όντως πραγματική!

«Δημοσιότητα να’ ναι»…

Όταν ο Κριστιάνο Ρονάλντο είχε περάσει δυο καλοκαίρια σερί στη Μεσσηνία, έμεινε αξέχαστος κυρίως στους σερβιτόρους, στις καμαριέρες και στους ρεσεψιονίστ, αφού τους είχε αφήσει να μοιραστούν 25.000 ευρώ ως pourboire! Όμως έπρεπε να μείνει αξέχαστος και σε εμάς, γιατί έχει 308 εκατομμύρια ακόλουθους και οι αναρτήσεις που είχε προβεί από τη Μεσσηνία αθροίζονται σε αξία δέκα Πικάσο ή τρεις Μοντριάν!

Generous Cristiano Ronaldo Left Greek Hotel Staff €25k Tip For Service During Family Holiday

Παρότι η Ελλάδα γίνεται γνωστή και για άλλους λόγους, οι δημοσιοσχεσίτες λένε «δημοσιότητα να΄ναι, κι ό,τι να ‘ναι» ή «καλύτερα να σε βρίζουν, παρά να μη μιλάει κανείς για σένα» και όπως ίσως θα έλεγε και ο παραιτηθείς Νότης Μηταράκης όταν είχε κάνει την guest εμφάνιση (ως υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής) στους “Παγιδευμένους”: “Any publicity is good publicity”!

Όταν η Ντούα Λίπα, με τους χιλιάδες ακόλουθους της, ανέβαζε αμέτρητες φωτογραφίες στο Instagram από τις διακοπές στην Σίφνο και τα μακροβούτια της, λειτουργεί ως καλύτερη διαφήμιση για τον ελληνικό τουρισμό από οποιαδήποτε σποτ του υπουργείου Πολιτισμού.

https://youtu.be/CeAUPuVI_S0

 

Εξαρτώμενη από τον τουρισμό

Η Ελλάδα πάντως, αν και δεν το ομολογεί, έχει ένα κοινό πρόβλημα με τον οδηγό λεωφορείου που έγινε πρόεδρος χώρας, τον Μαδούρο της Βενεζουέλας: οι οικονομίες οι οποίες στηρίζονται μόνο σε ένα τομέα, μοιραία πατώνουν. Αν η οικονομία είναι μόνο πετρέλαιο ή τουρισμός, δεν παίζει ρόλο. Το θέμα μάλιστα είναι διεθνές κατά βάθος. Ο τουρισμός συνιστά το 10,4% του παγκόσμιου τζίρου. Τα ταξίδια εξασφαλίζουν σε όλο τον πλανήτη 319 εκατομμύρια θέσεις εργασίας και με τον κλασικό πολλαπλασιασμό (επί τέσσερα για την οικογένεια του εργαζόμενου), καθίσταται ανησυχητικά σαφές ότι από τον τουρισμό ζουν 1,2 δισεκατομμύρια ψυχές, ή πάνω από το ένα έβδομο του παγκόσμιου πληθυσμού.

Σε αυτόν τον πολυπληθή πλανήτη, η Ελλάδα παραμένει ένα brand με τεράστια αναγνωρισιμότητα και απήχηση, αλλά είναι μια χώρα μέσα σε πολλές. Εκείνη η έρμη η Ακρόπολη σε συνδυασμό με τα γαλάζια νερά του Αιγαίου μπορεί να μας κουβάλησαν Πέρσες και Ρωμαίους, Σλάβους και Οθωμανούς, και Ενετούς και Φράγκους, αλλά δεν έπαψαν να μας ταΐζουν σταθερά 2500 χρόνια τώρα. Σαν αποθήκες της φύσης, με εμάς σαν άμυαλους κληρονόμους να τρώμε με φυσικότητα από τα έτοιμα.

Όταν ο Ωνάσης αποφάσισε να χωρίσει με την Κάλας και εκείνη του είπε «μπορεί να έχεις λεφτά, αλλά εγώ δεν είμαι όποια κι όποια», της απάντησε «Τι θα ήσουν αν η φύση δεν σου είχε δώσει ένα ξεχωριστό λαρύγγι; Το θέμα είναι τι φτιάχνει ο καθένας και όχι τι βρήκε έτοιμο». Θα πει κανείς ότι υπάρχουν και χειρότερα.

Οι Σεϊχέλες από τον τουρισμό περιμένουν το 68% του χρήματός τους και οι Μπαχάμες το 48%. Αλλά η Ισπανία στηρίζει εκεί το 14,9%, παρά τα Κανάρια Νησιά και τα μουσεία της, ενώ η Ιταλία, ζάπλουτη από εκθέματα, μόλις το 13%. Μέχρι να λύσουμε το θέμα της μη μονόπατης οικονομίας, θα πρέπει να ευγνωμονούμε κάθε influencer που μας κάνει τη χάρη να λέει “Greece is beautiful”...

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι