ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ

Αυταρχισμός και ηλιθιότητα – Ένα καταστροφικό μίγμα

Αυταρχισμός και ηλιθιότητα – Ένα καταστροφικό μίγμα, Αλέξανδρος Κυδωνάκης

Στο Ψυχικό από το πρωί ήταν αραγμένη έξω από το σπίτι μας μια μπουλντόζα της ΔΕΗ/ΔΕΔΔΗΕ. Τους ρώτησε η σύζυγός μου τί κάνουν εκεί και απάντησαν το εξής: Τα καλώδια είναι σάπια και θέλουμε να τα αλλάξουμε προτού φτάσει η κακοκαιρία. Μας ειδοποίησαν να σταματήσουμε, όμως, γιατί η κακοκαιρία έφτασε. Να παρακαλάτε να μην πάθει βλάβη, γιατί θα είναι πολύ μεγάλη. Και παρακαλούσαμε, όλη μέρα. Στις 8:45 μ.μ. ο θεός έβαλε τα γέλια! Το ρεύμα κόπηκε. Εκεί αρχίζει η μεγάλη περιπέτεια. Αυταρχισμός και ηλιθιότητα μπροστά μας. Έχουμε και λέμε.

  1. Πρώτο τηλέφωνο στις βλάβες (8004004000) η όδευση της κλήσης στα ελληνικά δίνει χρόνο αναμονής 35 λεπτά. Επιχειρούμε όδευση στα αγγλικά. Απαντάται αμέσως. Ευγενέστατος ο υπάλληλος μου εξηγεί ότι η βλάβη είναι πολύ εκτεταμένη και φτάνει μέχρι την Ερυθραία. Οπότε δεν έχει ακόμα εκτίμηση για τον χρόνο επιδιόρθωσης της. Υποθέτει ότι θα έχει σε μία ώρα στον ίδιο αριθμό. Θα αναρτήσουν τον χρόνο επισκευής και στο site του ΔΕΔΔΗΕ.
  2. Ώρα 9:45: Ξανακαλούμε το 8004004000 αλλά αυτή τη φορά και η όδευση της κλήσης στα αγγλικά καταλήγει στο: «Όλοι οι εκπρόσωποι μας είναι απασχολημένοι. Λυπούμαστε».
  3. Καλούμε τον Δήμο Ψυχικού (213 2014700). Στο τηλεφωνικό κέντρο. Ευγενέστατη η κυρία απαντά ότι τους είχαν υποσχεθεί εκτίμηση για τον χρόνο αποκατάστασης που δεν έχουν λάβει ακόμα. Προτείνει να ξανακαλέσω σε μία ώρα.
  4. Ώρα 11:45: Ίδια ρουτίνα. ΔΕΔΔΗΕ: Λυπούμαστε. Δήμος Ψυχικού: Δεν έχουμε ακόμα εκτίμηση, δεν τους βρίσκουμε.
  5. Ώρα 12:45: Τα ίδια ακριβώς.
  6. Ώρα 1:45: Μία από τα ίδια.
  7. Ώρα 2:45: Τα ίδια ρουτίνα με τη διαφορά ότι ο δήμος δεν απαντά, δεν διεκπεραιώνει κλήσεις. Λογικές υποθέσεις: Ή εγκατέλειψαν το κτίριο σαν ποντικοί από καράβι ή αγωνίζονται απεγνωσμένα με τον ΔΕΔΔΗΕ να μην μπορεί να κάνει εκτίμηση, αλλά καταρρέει το τηλεφωνικό τους κέντρο από το φορτίο.
  8. Ώρα 2:47: Καλούμε το 112. Οδεύουμε την κλήση στα αγγλικά. Ευγενής αστυνομικός. Εξηγεί ότι δεν έχουν καμία ενημέρωση για τον χρόνο αποκατάστασης και να απευθυνθούμε στη ΔΕΗ. Ζητώ το όνομα του. Μου αναφέρει την θέση του. Επιμένω, ζητάω το όνομα του ανθρώπου, με τον οποίο μίλησα: Αστυνόμος Καλαμπόκας, 112, 2:47 περίπου. Φαντάζομαι κατεγράφη η κλήση, αφού όλες καταγράφονται. Βεβαία χρονοσήμανση.
  9. Ώρα 3:45 περίπου: Επαναλαμβάνεται η προσπάθεια. Τα ίδια. Θέση 27, Βέβαια χρονοσήμανση στο 112 με καταγραφή της κλήσης.
  10. Ώρα 6:00 πρωί: Νέα προσπάθεια, ίδια απάντηση. 112 θέση 27. Είναι ο ίδιος. Όταν ερωτάται για την θέση του απαντά «μας σας το είπα και στην αρχή και στο προηγούμενο τηλεφώνημα». Αυτός ο άνθρωπος έχει αναγνωρίσει τη φωνή μου και εγώ την δική του. Αν ζούσε ο Σολωμός θα έγραφε «σε γνωρίζω από τη φωνή» σου.

Ευθύνες για το δράμα

Παραθέσαμε το χρονικό μίας προαναγγελθείσας τραγωδίας με βέβαιες καταγραφές και μαρτυρίες και ακριβή χρονοσήμανση. Ότι πρέπει δηλαδή για οποιοδήποτε δικαστήριο. Το ερώτημα είναι ποιοι θα είναι στο εδώλιο. Μέχρι να τιμωρηθούν οι φυσικοί αυτουργοί στο εδώλιο θα κάθεται η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός. Μόλις παρακολουθήσαμε την εξέλιξη ενός δράματος που προέκυψε λόγω ιδιαίτερων και απρόβλεπτων και σε τεράστια έκταση γεγονότων.

Για να τα πάρουμε ένα-ένα: α) Ιδιαίτερων; φυσικά, τέτοια κακοκαιρία δεν έχουμε συχνά.
β) Απρόβλεπτων; Όχι δα. Οι μετεωρολόγοι τα προέβλεψαν με ακρίβεια από μέρες πριν. Αυτά βραχυπρόθεσμα. Μακροπρόθεσμα μια τουλάχιστον τέτοια κακοκαιρία αναμένεται με 99% βεβαιότητα κάθε χρόνο. Αυτό αναμένονταν, αυτό και έγινε. Σας θυμίζει κάτι; Μέθοδος θεραπείας; Κοινή λογική. Λόγος κατάρρευσης; Με την έλευση της κακοκαιρίας εκδηλώνεται η βλάβη, γιατί δεν υπάρχει η πρόνοια προετοιμασίας, εμμένουν στο πρωτόκολλο επικοινωνίας χωρίς κρίση, πνίγονται στα τηλέφωνα, καταρρέουν τα πάντα.

Το επιτελικό κράτος αναπαύεται στα απορρίμματα των πωλητών, εκεί που αδειάζουν τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα. Υπάρχει λύση; Υπάρχει ελπίδα; Φυσικά. Με άλλο σχεδιασμό. Όχι διαδικασία κεντρική (Procedures Centered Philosophy) και υιοθέτηση μίας human centered philosophy σε κάθε διαδικασία, εισαγωγή της συνεχούς και μελετημένης προσαρμογής στις μεταβαλλόμενες συνθήκες.

Η εμμονή σε ανέλικτες σταθερές διαδικασίες που εφαρμόζονται ανεξαρτήτως συνθηκών οδηγεί όλα τα συστήματα σε κατάρρευση. Είτε πρόκειται για τα δρομολόγια του μετρό, είτε για τις βλάβες δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ, είτε για τον συνωστισμό στα λεωφορεία, είτε για τις μονάδες ΜΕΘ, είτε για το κόστος των τεστ κορονοϊού, είτε για τους εμβολιασμούς, είτε για την καθυστέρηση έκδοσης των συντάξεων, είτε για τον συνωστισμό στις σχολικές αίθουσες, όλα έχουν μια αφετηρία: μια λύση για όλα, one size fits all.

Αυταρχισμός και ηλιθιότητα

Για όλα φταίνε οι Εβραίοι, οι ομοφυλόφιλοι, οι αλλόθρησκοι, οι άλλοι, οι τάδε, οι εξωγήινοι, οι δυνάμεις του σκότους, ο Darth Vader. H αντίληψη αυτή (δηλαδή φοράμε στην κοινωνία το ίδιο μέτρο από πάνω ως κάτω) είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του αυταρχισμού σε όλες τις αποχρώσεις του. Το χαρακτηριστικό είναι κοινό και αφορά σε όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης ζωής. Ανέλικτη διαδικασία, για όλους, παντός καιρού. Αυτό είναι ακριβώς ο μύθος του Προκρούστη. Αν δεν ταιριάζει σε αυτό που έχουν οι γραφειοκράτες και οι δογματικοί στο κεφάλι τους κόβει πόδι, ή κεφάλι, το τραβάμε να ψηλώσει ή να κοντύνει ή να παχύνει ή να αδυνατίσει ή να ομαλέψει στα μέτρα της αντίληψής μας.

Αυτή η αντίληψη γεννάει τέρατα συμπεριφοράς, τέρατα διαδικασίας, τερατώδη αποτελέσματα, αυτιστική συμπεριφορά. Αδυναμία ενσυναίσθησης: δηλαδή πως αισθάνεται η κοινωνία ολόκληρη ή τμήματά της, που με τον ένα η τον άλλο τρόπο περιθωριοποιούνται και οδηγούνται στην απελπισία και στην εχθρική συμπεριφορά προς τους άλλους. Αισθάνονται απόκληροι, απορριπτέοι, καταδιωκόμενοι, κυνηγημένοι, “άθλιοι” του Βίκτωρος Ουγκώ.

Τα αποτελέσματα της κάθε ενός από τους τομείς που περιγράψαμε παραπάνω θα αναλύσουμε ένα προς ένα. Ήδη αναλύσαμε σε προηγούμενο άρθρο μας την περίπτωση της λογικής του one size fits all από τη Νίκη Κεραμέως υπουργού της Παιδείας για το ζήτημα του συνωστισμού στις αίθουσες διδασκαλίας. Δέστε το στο link. Θα συνεχίσουμε με το ζήτημα του συνωστισμού στα λεωφορεία και στο μετρό, με την κατάρρευση του συστήματος επικοινωνίας του ΔΕΔΔΗΕ, με τα κόκκινα δάνεια των τραπεζών και την αδυναμία των άθλιων call centers να συμβάλλουν στη λύση και με τα ζητήματα των ομοφυλόφιλων και των τρανς.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι