Εισαγγελική παρέμβαση για το drone show στην Ακρόπολη – Ανακοίνωση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας
16/05/2025
Κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση διέταξε η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών για την υπόθεση του διαφημιστικού show με drones πάνω από το πολιτιστικό μνημείο της Ακρόπολης. Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, Αριστείδης Κορέας, έδωσε σήμερα εντολή για την διενέργεια της έρευνας με αφορμή και τη μηνυτήρια αναφορά του υπουργείου Πολιτισμού. Με την έρευνα θα ασχοληθεί το Τμήμα Ασφαλείας Ακροπόλεως με σκοπό να διαπιστωθεί κατά πόσο έχουν τελεστεί διάφορες παραβάσεις του νόμου περί αρχαιοτήτων και άλλες αξιόποινες πράξεις.
Σύμφωνα με την ίδια την εταιρεία, η διοίκηση του Ζαππείου Μεγάρου παραχώρησε την σχετική άδεια σε γνωστή εταιρεία αθλητικών ειδών για διεξαγωγή του drone show, χθες βράδυ, στον αττικό ουρανό, με φόντο την Ακρόπολη, το οποίο προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων. Όπως προκύπτει από τη σχετική απόφαση που δημοσιεύθηκε προχθές στη Διαύγεια, η εταιρεία κατέθεσε το αίτημα στις 30 Απριλίου και το διοικητικό συμβούλιο της αρμόδιας Επιτροπής Ολυμπίων Κληροδοτημάτων, η οποία εποπτεύεται από το υπουργείο Εθνική Οικονομίας και Οικονομικών, αποφάσισε ομόφωνα, να εγκριθεί η παραχώρηση 200 τ.μ. εξωτερικού χώρου στο πλάι του Ζαππείου Μεγάρου, στις 15 Μαΐου 2025, για τη διεξαγωγή drone show για λογαριασμό της εταιρίας Essence mediacom σχετικά με την προώθηση προϊόντος της Adidas Hellas, έναντι μισθώματος ύψους μόλις 380 ευρώ.
Η εικόνα ενός τεράστιου αθλητικού παπουτσιού πάνω από τον Παρθενώνα, η οποία εναλλασσόταν με το λογότυπo της adidas και το σύνθημα «feel fast», κυκλοφόρησε αργά χθες το βράδυ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκαλώντας αντιδράσεις σχετικά με το εάν και από πού δόθηκε άδεια για μια τέτοια διαφήμιση στην Ακρόπολη που αποτελεί μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και η οποιαδήποτε χρήση της εικόνας της πρέπει να αποφασίζεται με συγκεκριμένα, αυστηρά κριτήρια. Το γεγονός, μάλιστα, συνδέθηκε έντονα με την πρόσφατη άρνηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) να μην επιτρέψει στον πολυβραβευμένο σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο να πραγματοποιήσει γυρίσματα λίγων ωρών στον Παρθενώνα για τη νέα του ταινία.
Σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού δεν υπήρχε καμία σχετική ενημέρωση και πως το υπουργείο επρόκειτο να διερευνήσει το θέμα σκοπεύοντας μάλιστα να προχωρήσει άμεσα σε μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας. Οι πληροφορίες αυτές επιβεβαιώθηκαν λίγη ώρα αργότερα με επίσημη ανακοίνωση.
Η ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού
«Αναφορικά με διαφήμιση εταιρείας αθλητικών ειδών στην οποία φέρεται να απεικονίζεται η Ακρόπολη, ανακοινώνεται ότι:
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού καταθέτουν εντός της ημέρας μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας. Επιπλέον το Υπουργείο είναι σε επικοινωνία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου να διερευνηθεί η τήρηση ή μη της διαδικασίας αδειοδότησης της υπερπτήσης drone, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία».
Τι αναφέρει η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας για το περιστατικό
Ανακοίνωση εξέδωσε η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας(Α.Π.Α.) αναφορικά με το διαφημιστικό drone show γνωστής εταιρείας αθλητικών υποδημάτων και ρουχισμού με φόντο την Ακρόπολη. Όπως αναφέρει, «οι αδειοδοτήσεις που έχουν χορηγηθεί στην εταιρεία DRNS Show Experience για τη διοργάνωση drone show στις 15 Μαΐου 2025 στο Ζάππειο Μέγαρο, για λογαριασμό των Essence Mediacom και Adidas Hellas, στο πλαίσιο διαφημιστικής εκδήλωσης, αφορούν τη λειτουργία και χρήση drones και έχουν εκδοθεί σύμφωνα με το ισχύον νομικό και κανονιστικό πλαίσιο, καθώς και μετά από μελέτη αξιολόγησης κινδύνου».
«Επισημαίνουμε ότι η εταιρεία έχει συμμορφωθεί πλήρως με τους όρους ασφαλείας που προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και το πλαίσιο εποπτείας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA). Η πτήση των drones πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά σε ελεγχόμενο χώρο, με απαγόρευση πρόσβασης του κοινού και τηρήθηκαν οι καθορισμένες αποστάσεις ασφαλείας, όπως ορίζονται στο εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο» τονίζεται στην ανακοίνωση.
Παράλληλα, επισημαίνει ότι «σύμφωνα με το διαθέσιμο φωτοληπτικό υλικό, τόσο από σταθερά όσο και από κινητά μέσα καταγραφής, επιβεβαιώνεται ότι η δραστηριότητα των ΣμηΕΑ περιορίστηκε στην προκαθορισμένη περιοχή πτήσης, η οποία είχε σαφώς οριοθετηθεί πάνω από το Ζάππειο Πάρκο, σύμφωνα με την εγκεκριμένη άδεια».
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.) ενημερώνει ότι οι αδειοδοτήσεις που έχουν χορηγηθεί στην εταιρεία DRNS Show Experience για τη διοργάνωση drone show στις 15 Μαΐου 2025 στο Ζάππειο Μέγαρο, για λογαριασμό των Essence Mediacom και Adidas Hellas, στο πλαίσιο διαφημιστικής εκδήλωσης, αφορούν τη λειτουργία και χρήση drones και έχουν εκδοθεί σύμφωνα με το ισχύον νομικό και κανονιστικό πλαίσιο, καθώς και μετά από μελέτη αξιολόγησης κινδύνου.
Επισημαίνουμε ότι η εταιρεία έχει συμμορφωθεί πλήρως με τους όρους ασφαλείας που προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και το πλαίσιο εποπτείας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA). Η πτήση των drones πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά σε ελεγχόμενο χώρο, με απαγόρευση πρόσβασης του κοινού και τηρήθηκαν οι καθορισμένες αποστάσεις ασφαλείας, όπως ορίζονται στο εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο.
Σύμφωνα με το διαθέσιμο φωτοληπτικό υλικό, τόσο από σταθερά όσο και από κινητά μέσα καταγραφής, επιβεβαιώνεται ότι η δραστηριότητα των ΣμηΕΑ περιορίστηκε στην προκαθορισμένη περιοχή πτήσης, η οποία είχε σαφώς οριοθετηθεί πάνω από το Ζάππειο Πάρκο, σύμφωνα με την εγκεκριμένη άδεια.
Η Α.Π.Α. παρακολουθεί την εφαρμογή των κανονισμών και διασφαλίζει τη δημόσια προστασία καθώς και την ομαλή και ασφαλή λειτουργία του εναέριου χώρου.
Τυχόν πληροφορίες που αναφέρονται σε μη νόμιμες ή ακατάλληλες διαδικασίες αδειοδότησης δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Τέλος, διευκρινίζεται ότι οι αρμοδιότητες της Α.Π.Α. περιορίζονται αποκλειστικά σε θέματα ασφάλειας πτήσεων και χρήσης του εναέριου χώρου. Η Α.Π.Α. δεν έχει καμία αρμοδιότητα σχετικά με τη λήψη ή τη διαχείριση φωτογραφιών ή βίντεο που τυχόν ελήφθησαν κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης.
Αντιδράσεις της αντιπολίτευσης
Παράλληλα, με αφορμή τις εικόνες αυτές, το ΣΥΡΙΖΑ εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία ανέφερε: “Η εικόνα μέσω σμήνους drones του αθλητικού παπουτσιού που «πατά» πάνω στην Ακρόπολη για διαφημιστικούς λόγους, αποτελεί προσβλητική εμπορευματοποίηση του πυρήνα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Με ποιο κριτήριο έγινε η αποδοχή μίας τέτοιας πρότασης όταν τον περασμένο μήνα το Υπουργείο Πολιτισμού δεν έδωσε άδεια στον σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της ταινίας του στον αρχαιολογικό χώρο”.
Η Ελληνική Λύση χαρακτήρισε ανοσιούργημα το θέαμα και ζήτησε όλοι οι υπεύθυνοι να λογοδοτήσουν. Συγκεκριμένα η ανακοίνωση αναφέρει: “Η εκμετάλλευση της Ακρόπολης ως σκηνικό για διαφήμιση εταιρείας αθλητικών ειδών, εκτός από ανοσιούργημα, με τον τρόπο που έγινε εγείρει και τεράστιο θέμα ασφάλειας. Υπενθυμίζουμε στην κυβέρνηση που τώρα εμφανίζεται ως εξοργισμένη και καταθέτει μηνύσεις (στον εαυτό της άραγε;) ότι χρηστή διοίκηση, σημαίνει πρόληψη και όχι (πανικόβλητη) καταστολή. Αποδείχτηκε για άλλη μια φορά ότι η ΝΔ είναι ανίκανη να προστατεύσει τους Έλληνες και να υπερασπιστεί τα ιερά και τα όσια της πατρίδας”.
Το ΠΑΣΟΚ αναφέρει σε ανακοίνωσή του πως η Ακρόπολη δεν είναι διαφημιστικό φόντο. Στο δελτίο τύπου αναφέρει: “Η εικόνα ενός γιγαντιαίου αθλητικού παπουτσιού να «πατά» την Ακρόπολη μέσω προβολής με drones, αποτελεί μια ακόμα θλιβερή υπενθύμιση της ανάγκης για ξεκάθαρα θεσμικά όρια και σεβασμό απέναντι στην πολιτιστική μας κληρονομιά.
Η Ακρόπολη, παγκόσμιο σύμβολο του πολιτισμού και της δημοκρατίας, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως ουδέτερο φόντο για εμπορικές χρήσεις ή «έξυπνα» διαφημιστικά ευρήματα. Ειδικά όταν, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η εν λόγω δράση είτε πραγματοποιήθηκε χωρίς άδεια είτε εκμεταλλεύτηκε θεσμικά κενά και ελλιπή εποπτεία, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για τον ρόλο και την ευθύνη του υπουργείου Πολιτισμού.
Η επιλογή του ΥΠΠΟ να αρνηθεί άδεια για τα γυρίσματα του διεθνώς καταξιωμένου σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου στον ίδιο αρχαιολογικό χώρο, καθιστά το ζήτημα ακόμα πιο επιτακτικό. Ποιο είναι τελικά το κριτήριο; Η εμπορική αξία του προϊόντος ή το πολιτιστικό αποτύπωμα του δημιουργού;
Ζητούμε:
-Άμεση και σαφή ενημέρωση από το υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με το αν δόθηκε άδεια για τη συγκεκριμένη δράση και από ποιον φορέα.
-Τη θεσμική θωράκιση των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων απέναντι στην άναρχη εμπορευματοποίησή τους.
-Διαφανή, ενιαία και αξιοκρατικά κριτήρια στην αξιολόγηση αιτημάτων για χρήση πολιτιστικών χώρων – χωρίς εξαιρέσεις και σκοπιμότητες.
Ο πολιτισμός δεν είναι εργαλείο branding. Είναι ζήτημα ταυτότητας, μνήμης και δημοκρατίας”.
Η Σία Αναγνωστοπούλου από πλευράς της Νέας Αριστεράς, αναφέρει: “Η χθεσινοβραδινή προβολή διαφημιστικού περιεχομένου μεγάλης πολυεθνικής εταιρείας αθλητικών ειδών με φόντο την Ακρόπολη, προκαλεί τουλάχιστον αγανάκτηση για την πλήρη απουσία σεβασμού απέναντι σε ένα από τα σημαντικότερα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Αποτελεί πρόκληση μάλιστα, όταν πρόσφατα απορρίφθηκε το αίτημα του βραβευμένου σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου για καλλιτεχνική χρήση της Ακρόπολης με το επιχείρημα ότι «τα μηνύματα του Παρθενώνα δεν ταιριάζουν με πτώματα», την ώρα που αυτά τα ίδια μνημεία μπορούν να «φιλοξενούν» γιγαντιαία παπούτσια και διαφημιστικά συνθήματα.
Σύμφωνα με πηγές, η εν λόγω δράση δεν έλαβε καμία άδεια από το Υπουργείο Πολιτισμού, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών ή το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ). Το γεγονός αυτό εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο που επιτρέπεται ή παρακάμπτεται η προστασία των μνημείων. Σε κάθε περίπτωση η ηγεσία του ΥΠΠΟ οφείλει να λογοδοτήσει, είτε αυτό συνέβη χωρίς την άδεια της, άρα φαίνεται να είναι ανίκανη να προστατεύσει την Ακρόπολη, είτε με την ανοχή της που συνιστά προκλητική αντιμετώπιση και ιδιοκτησιακή αντίληψη. Ζητάμε την άμεση και ξεκάθαρη τοποθέτηση του Υπουργείου Πολιτισμού. Από ποιόν εγκρίθηκε «το καπέλωμα» της Ακρόπολης από γιγαντιαία παπούτσια; Τι είδους συμφωνία και με ποιόν έκανε η εν λόγω εταιρεία; Ποιος τελικά είναι υπεύθυνος για την προστασία του μνημείου της Ακρόπολης, αν όχι το αρμόδιο Υπουργείο“.