Επιχείρηση συλλογής των πυρομαχικών και των συντριμμιών του Antonov
17/07/2022Ο πιλότος του Antonov απέφυγε οικισμούς κι οδήγησε το φλεγόμενο αεροσκάφος στον κάμπο της Καβάλας. Είχε ζητήσει άδεια προσγείωσης στην Θεσσαλονίκη, με φλεγόμενο κινητήρα και του δόθηκε για την Καβάλα, όπου το αεροδρόμιο τέθηκε σε κατάσταση συναγερμού. Ο πιλότος σε μια προσπάθεια να αποφύγει κατοικημένες περιοχές, κατέπεσε σε αγροτική περιοχή.
Τον αρχικό βόμβο διαδέχθηκε η ισχυρή έκρηξη από την συντριβή που σημειώθηκε σε μικρή απόσταση από το μικρό αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα Καβάλας. Το Antonov ήταν φορτωμένο με επικίνδυνα υλικά ίσως και εκρηκτικά. Στο σημείο της συντριβής κλήθηκαν ειδικές ομάδες έμπειρων πυροτεχνουργών και άλλοι εξειδικευμένοι τεχνικοί να αναλάβουν δράση με το φως της ημέρας.
Το αεροπλάνο έπεσε στην βόρεια πλευρά του Παγγαίου και πρέπει να απομακρυνθούν όσοι έσπευσαν γιατί υπάρχει κίνδυνος φωτιάς από εκρήξεις ενώ έντονη είναι η μυρωδιά και ο καπνός από τα υλικά που καίγονται. Το βίντεο που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο ανήκει στον Γιώργο Αρχοντόπουλο που είδε την πορεία του φλεγόμενου αεροσκάφους και χάρη στην ψυχραιμία και την ετοιμότητα που επέδειξε κατέγραψε με το κινητό του την εικόνα της τρελής πορείας και την έκρηξη στο σημείο πτώσης του ουκρανικού αεροπλάνου. Εκεί βρίσκονται ήδη, με ειδικό εξοπλισμό χημικής προστασίας, εξειδικευμένες ομάδες της ΕΜΑΚ Θεσσαλονίκης και Κομοτηνής.
Δεν έχει επιβεβαιωθεί επισήμως εάν μετέφερε εκρηκτικά, πυρομαχικά, μπαταρίες από την Σερβία. To ουκρανικό αεροπλάνο cargo ήταν ναυλωμένο στη Συρία και στην τελευταία πτήση του είχε προορισμό την Ιορδανία. Στο σχέδιο πτήσης αναφέρεται ότι μετέφερε 12 τόνους επικίνδυνο φορτίο. Το αεροσκάφος είχε οκταμελές ουκρανικό πλήρωμα.
Στο ουκρανικό αεροσκάφος An-12 που συνετρίβη στην Ελλάδα υπήρχαν 11,5 τόνοι “αμυντικού υλικού” της εταιρείας VALIR από τη Σερβία με τελικό προορισμό το Μπαγκλαντές, δήλωσε ο υπουργός Άμυνας της Σερβίας Νεμπόισα Στεφάνοβιτς.
Το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας & Διάσωσης (ΕΣΚΕΔ) έλαβε μήνυμα από τη σερβική εταιρεία όπλων Valir ότι το φορτίο είχε εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 60mm M62, εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 82mm M62 και φωτιστικά βλήματα όλμων 82mm M67.
Όπως έγινε γνωστό, το αεροσκάφος είχε απογειωθεί από την πόλη Νις της Σερβίας και είχε προορισμό την Ιορδανία. Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, το τελευταίο στίγμα του αεροπλάνου δόθηκε 10 ναυτικά μίλια δυτικά της Καβάλας.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το αεροσκάφος έχασε τον τέταρτο κινητήρα και ο πιλότος ενημέρωσε για το πρόβλημα το FIR Αθηνών που τον ρώτησε εάν μπορεί να προσγειωθεί στην Καβάλα ή στη Θεσσαλονίκη. Ο πιλότος απάντησε ότι από τη φωτιά στον κινητήρα δημιουργούνται κι άλλα προβλήματα και δήλωσε ότι θα προσπαθήσει να προσγειωθεί στην Καβάλα. Τη στιγμή που πετούσε στην άκρη της χερσονήσου του Άθω στο Άγιον Όρος, το αεροσκάφος φαίνεται πως έκανε στροφή 180 μοιρών κι άρχισε να χάνει ύψος φλεγόμενο.
Ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης Χρήστος Μέτιος ανέφερε ότι κινητοποιήθηκε άμεσα η πολιτική προστασία ενώ drone θα καταγράψουν το πρωί την εικόνα στο σημείο της συντριβής. Ο δήμαρχος Παγγαίου, Φίλιππος Αναστασιάδης, τόνισε ότι πέταξε drone για να εκτιμηθεί η κατάσταση ενώ γνωστοποίησε ότι υπάρχει ενδεχόμενο να εκκενωθεί η κοινότητα των Αντιφιλίππων, ο οποίος έχει περίπου 1.200 κατοίκους.
Ο ίδιος είπε ότι έχει απομονωθεί σε μεγάλη ακτίνα η περιοχή. Σημείωσε ότι οι αναζωπυρώσεις ενδέχεται να προκαλέσουν προβλήματα στα πυρομαχικά, που φέρεται να μετέφερε το Antonov. Η τοξικότητα, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, είναι σε καλό επίπεδο, πρόσθεσε. Οι πρώτες εικόνες από drone κατέγραψαν την εικόνα που αποτυπώνεται στο video που μετέδωσε το κανάλι ΕΝΑ της Καβάλας.
Η ηλεκτροδότηση αποκαταστάθηκε σε κάποια χωριά αλλά παραμένει η διακοπή σε άλλα όπως στο Παλαιοχώρι, τους Αντιφιλίππους, Νικήσιαννη κλπ ενώ το ατύχημα έγινε σε απόσταση μόλις 7 χιλιομέτρων από την Ελευθερούπολη και 22 από την Καβάλα. Τα ξημερώματα ορίστηκε και το κλιμάκιο διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων που θα ξεκινήσει την έρευνα το πρωί. Οδηγία στέλνεται και στους κατοίκους της των γειτονικών χωριών της περιοχής να κλείσουν ερμητικά πόρτες και παράθυρα, να μην χρησιμοποιούν κλιματιστικά γιατί εκλύονται επικίνδυνες χημικές ουσίες.