ΓΝΩΜΗ

Η κακογουστιά δεν δικαιολογεί τον βανδαλισμό

Η κακογουστιά δεν δικαιολογεί τον βανδαλισμό, Λέανδρος Ρακιντζής
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ - ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΣΟΥΤΣΟΥ/STR

Στην Εθνική Πινακοθήκη σε υπόγεια αίθουσα λειτουργούσε έκθεση ζωγραφικής με πίνακες θρησκευτικού περιεχόμενου και τίτλο «Η σαγήνη του αλλόκοτου-Ενδιάμεσος χώρος» ζωγράφου, που δεν ήταν γνωστός ούτε κατ’ όνομα με ιδιαίτερο χαρακτηριστικό την αλλοιωμένη απεικόνιση της Παναγίας, που μπορεί να προσβάλλει το θρησκευτικό συναίσθημα κάποιων θρησκόληπτων ,που επισκέπτονται την έκθεση. Βουλευτής του κόμματος «Νίκη» εισέβαλε αιφνίδια στην αίθουσα και πέταξε τέσσερις πίνακες στο πάτωμα εξοργισμένος επειδή οι συγκεκριμένοι πίνακες προσβάλλουν τη θρησκευτική του πίστη και αποτελούν κίνδυνο για τα παιδιά του.

Ο βουλευτής κρατήθηκε για λίγο από υπαλλήλους της Πινακοθήκης, που εν μέσω διαπληκτισμών μεταδόθηκαν από τα ΜΜΕ, αλλά λόγω της βουλευτικής του ασυλίας αφέθηκε ελεύθερος. Δεν γνωρίζω αν θα ζητηθεί η άρση της βουλευτικής του ασυλίας και για ποιο αδίκημα. Το γεγονός πήρε μεγάλες διαστάσεις με αντίθετες συγκεντρώσεις στον προαύλιο χώρο της Εθνικής Πινακοθήκης των μεν θρησκευόμενων με αίτημα να κλείσει η έκθεση, που τελικά με απόφαση της διοίκησης της Εθνικής Πινακοθήκης έκλεισε και των αντιθέτων με αίτημα να σταματήσει η θεοκρατία.

Η Ιερά Σύνοδος εξέφρασε τη λύπη της για την έκθεση και προειδοποίησε πως θα ενεργήσει τα δέοντα προς την Ελληνική Κυβέρνηση. Η παραπάνω πράξη του βουλευτή, που από πολλούς χαρακτηρίστηκε ως βανδαλισμός, ενώ άλλοι την επικρότησαν, έδωσε την αφορμή για ευρύτατη συζήτηση κυρίως θεωρητική σε πολλά πεδία, που θα αναφερθούμε περαιτέρω με την παρατήρηση, ότι αν δεν σταματήσει αμέσως κάθε συζήτηση για το θέμα αυτό θα ζήσουμε ημέρες της πολιορκίας της Πόλης από τους Τούρκους, που ενώ συνεχίζονταν η πολιορκία οι Βυζαντινοί συζητούσαν για το γένος των Αγγέλων ή από που εκπορεύεται το Άγιο Πνεύμα.

Μία ψύχραιμη αποτίμηση

Σαφώς ο συγκεκριμένος πίνακας της Παναγίας, όπως παρουσιάστηκε από τα ΜΜΕ, δεν ανταποκρίνεται στις παραδεκτές μορφές της κλασσικής εικονογράφησης, αλλά ούτε και ως έργο της σύγχρονης τέχνης, γιατί δεν προκαλεί τα συναισθήματα σεβασμού και ευλάβειας, όπως όλες οι απεικονίσεις της Παναγίας και δεν μπορεί να θεωρηθεί ως θρησκευτική εικόνα. Αυτό όμως δεν σημαίνει, ότι δεν αποτελεί ένα καλλιτεχνικό έργο, του οποίου η καλλιτεχνική αξία θα κριθεί με όχι θρησκευτικά κριτήρια.

Προσωπικά ο πίνακας δεν μου αρέσει καθόλου ούτε σαν θρησκευτική εικόνα ούτε σαν έργο τέχνης γιατί δεν πληροί τα καλλιτεχνικά μου κριτήρια. Εφόσον όμως το έργο αυτό εκτίθεται σε συγκεκριμένη αίθουσα και είναι προσιτό μόνο σε όσους το επισκέπτονται δεν είναι νοητό να προσβάλλει το θρησκευτικό συναίσθημα στους όσους δεν το επισκέπτονται.

Περαιτέρω, ούτε είναι δυνατόν να απαγορευτεί με ιδιωτική πρωτοβουλία και αυτοδυνάμως η έκθεση πινάκων με την αιτιολογία ότι προσβάλλει το θρησκευτικό συναίσθημα πιστών οποιασδήποτε θρησκείας,. Εάν συνεχιστεί η αντιπαλότητα αυτή μπορεί να προκύψουν πράξεις μισαλλοδοξίας, που είναι αντίθετες στην ανοχή που επιβάλλει η χριστιανική πίστη. Άλλωστε, αρμόδιος είναι ο Εισαγγελεύς να ασκήσει διώξεις, όταν η δημόσια έκθεση πίνακα προσβάλλει τα χρηστά ήθη.

Φυσικά μετά τη δημοσιότητα που δόθηκε από την ενέργεια του βουλευτή, το έργο και το όνομα του ζωγράφου έγιναν ευρύτατα γνωστά και εφόσον η συζήτηση συνεχιστεί είναι πιθανό ο ίδιος ζωγράφος να συνεχίσει το καλλιτεχνικό του έργο ή από μιμητισμό να εμφανιστούν άλλοι ζωγράφοι με πιο ασεβείς πίνακες, οπότε ένα διάστημα ώσπου να κλείσει ο κύκλος θα έχομε περίοδο εντάσεων, που θα θυμίζουν άλλες μεσαιωνικές εποχές ή θρησκείες και ιδίως τον φανατισμό του Ισλάμ.

Το σίριαλ της Εθνικής Πινακοθήκης

Η Εθνική Πινακοθήκη με τα δικά της κριτήρια επέτρεψε τη λειτουργία της συγκεκριμένης έκθεσης και δεν είναι δυνατόν οποιαδήποτε μειονότητα πολιτών να υπαγορεύει ποια έργα θα εκτεθούν ή θα παιχτούν σε Δημόσιες Πινακοθήκες ή σε Δημόσιους χώρους, γιατί τότε οδηγούμαστε σε τυραννία των μειονοτήτων που σιγά-σιγά θα επεκταθεί και σε άλλα πεδία. Πέραν τούτου, εξ όσων γνωρίζω δεν υπήρξε ενημέρωση με ποια αισθητικά–καλλιτεχνικά κριτήρια και με ποια εχέγγυα καλλιτεχνικής αξίας του δημιουργού πραγματοποιήθηκε η επιλογή του και των έργων του και εάν η απόφαση ήταν συλλογικού οργάνου της Εθνικής Πινακοθήκης ή όχι.

Δεν γνωρίζω εάν υπάρχει βάση αληθείας στα σχολιαζόμενα ότι πίσω από όλο το σκηνικό υποκρύπτεται προώθηση της woke ατζέντας ή πολιτικό παιχνίδι προς άγρα ψήφων υπέρ συγκεκριμένου κόμματος με τον φανατισμό των οπαδών του ακροδεξιού πολιτικού χώρου.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

2 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια

Νομίζω ότι η βιοπραγιες είναι αποτέλεσμα ανυπαρξίας του κράτους. Ο βουλευτής διαμαρτυρήθηκε γραπτώς και το υπουργείο πολιτισμού και η δημόσια πινακοθήκη έκαναν την πάπια , αντί να λύσουν το πρόβλημα….Όταν ο σταυρός είναι το έμβλημα του ελληνικού έθνους και το σύνταγμα ξεκινά στην πρώτη σελίδα…# είς το όνομα της Αγίας… Διαβάστε περισσότερα »

Ο χλευασμός εθνικών και θρησκευτικών συμβόλων είναι ένα ακόμη σύμπτωμα της σήψης της κοινωνίας. Δεν αποτελεί τέχνη. Η έκθεση τους στην Εθνική πινακοθήκη το κάνει ακόμη χειρότερο. Από πότε οι ορθόδοξοι είναι μειοψηφία στην Ελλάδα;;;;. Δεν έχει προχωρήσει ο επικοισμος ακόμη τόσο πολύ. Οι διαμαρτυρίες εντός και εκτός βουλής δεν… Διαβάστε περισσότερα »

2
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx