Ισπανία: Δύσκολο restart στον τουρισμό με “ένεση” 4,2 δισ. ευρώ

Ισπανία: Δύσκολο restart στον τουρισμό με “ένεση” 4,2 δισ. ευρώ

Εικοσιοκτώ διαφορετικά μέτρα περιλαμβάνει το εκτεταμένο πρόγραμμα ανάκαμψης για τον τουρισμό που ανακοίνωσε για την Ισπανία ο πρωθυπουργός, Πέδρο Σάντσεθ, και το οποίο φτάνει τα 4,2 δισεκατομμύρια ευρώ. Το πακέτο παρουσίασε ο ίδιος σε έξι υπουργούς και φορείς του κλάδου, και ακολουθεί το πρόγραμμα στήριξης ύψους 3,75 δισ. ευρώ για την αυτοκινητοβιομηχανία της χώρα που είχε ανακοινωθεί το προηγούμενο διάστημα. Σε εξέλιξη βρίσκεται και το πρόγραμμα δανεισμού για επιχειρήσεις με κρατικές εγγυήσεις, ύψους 100 δισ. ευρώ, καθώς και εφάπαξ βοήθημα για τους οικονομικά αδύναμους πολίτες.

Η υποστήριξη του τουρισμού είναι σημείο-κλειδί για την πορεία της ισπανικής οικονομίας η οποία, όπως άλλωστε και η ελληνική, είναι αρκετά εξαρτημένη από τον κλάδο. Περίπου το 12% του ισπανικού ΑΕΠ αντιστοιχεί στον τουρισμό. Οι τουριστικοί φορείς της χώρας εκτιμούν ότι οι φετινές απώλειες μπορεί να φτάσουν και τα 83 δισ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, οι προβλέψεις της ισπανικής κεντρικής τράπεζας, κάνουν λόγο για ύφεση έως και 15% το 2020, και για ανεργία σε ποσοστά πάνω από 17% σε βάθος διετίας.

Εξού και ο Σάντσεθ επεσήμανε ότι το νέο σχέδιο φιλοδοξεί να οδηγήσει τον κλάδο σε ένα οικονομικό μοντέλο «πιο βιώσιμο και περιεκτικό, αξιοποιώντας τα χαρακτηριστικά του ως στρατηγικού τύπου βιομηχανία». Για αυτό τίθεται άμεσα σε εφαρμογή, ταυτόχρονα με το άνοιγμα των συνόρων για τους επισκέπτες μιας σειράς ευρωπαϊκών χωρών (21 Ιουνίου). Να σημειωθεί ότι, μέχρι στιγμής, δεν επιτρέπονται τα ταξίδια στο εσωτερικό για τους περισσότερους Ισπανούς.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει πέντε πυλώνες στη βάση των οποίων διαμορφώνονται 28 μέτρα και δράσεις:

  • Ο πρώτος αφορά στην ανάδειξη της Ισπανίας ως ασφαλούς προορισμού, για την οποία θα δαπανηθούν 200.000 ευρώ. Η προώθηση των μέτρων υγιεινής και κανόνων ασφαλείας, θεωρούν οι Ισπανοί, θα «εμπνεύσουν εμπιστοσύνη στους επισκέπτες».
  • Ο δεύτερος και ο τρίτος περιλαμβάνουν μέτρα για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της ανταγωνιστικότητας, που ξεπερνούν τα 3,4 δισ. ευρώ. Περιλαμβάνει πιστοληπτικές γραμμές για τις επιχειρήσεις του κλάδου, μορατόριουμ 12 μηνών για τα ενυπόθηκα χρέη που αφορούν ακίνητα τα οποία αξιοποιούνται τουριστικά, καθώς και μορατόριουμ για τα οχήματα λίζινγκ του κλάδου.
    Επίσης, στο πλαίσιο των κυβερνητικών μέτρων, ο κρατικός διαχειριστής αεροδρομίων Aena καταργεί ή μειώνει τα τέλη προσγείωσης στα ισπανικά αεροδρόμια. Εδώ περιλαμβάνεται επίσης και πρόγραμμα δια βίου μάθησης και εκπαίδευσης για τον τουριστικό κλάδο, ώστε οι επαγγελματίες να προσαρμοστούν γρήγορα και να προετοιμαστούν για τις νέες τάσεις που διαμορφώνονται, μετά την πανδημία.
  • Ο τέταρτος αφορά στη δημιουργία τουριστικού παρατηρητηρίου, δαπάνης 3,1 εκατ. ευρώ, με σκοπό την καταγραφή και αξιοποίηση πληροφοριών για τις τάσεις, τις μεταφορές και τις ανάγκες των δυνητικών επισκεπτών (tourism intelligence).
  • Ο πέμπτος σχετίζεται με την αξιοποίηση εργαλείων μάρκετινγκ για τη διαφήμιση της Ισπανίας εντός και εκτός συνόρων, δαπάνης 38,1 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτού του πυλώνα θα διεξαχθεί καμπάνια για την προώθηση του εσωτερικού τουρισμού, που θα προβληθεί σε εθνικά, περιφερειακά και τοπικά δίκτυα, ενθαρρύνοντας τους Ισπανούς «να ανακαλύψουν την καταπληκτική Ισπανία».

Δύσκολο στοίχημα

Στη Μαδρίτη είναι ξεκάθαρο ότι επικρατεί “πυρετός” για να τεθεί το σχέδιο ενίσχυσης του τουρισμού σε πλήρη εφαμρογή, όπως φάνηκε και από τη συνάντηση του Σάντσεθ με τον επικεφαλής του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (που εδρεύει στην Ισπανία). Η ισπανική κυβέρνηση επιδιώκει να λανσάρει τη χώρα ως “ηγέτιδα” στην επανεκκίνηση του τουριστικού τομέα με “βιώσιμο και ασφαλή τρόπο”.

Εν τω μεταξύ, η Ισπανία προστίθεται στη λίστα χωρών που επιστρατεύουν την τεχνολογία των smart συσκευών για να παρακολουθήσουν την εξέλιξη της πανδημίας. Ήδη, ανακοινώθηκε ότι μια νέα εφαρμογή ανίχνευσης θα δοκιμαστεί πιλοτικά σε ένα από τα Κανάρια Νησιά. Η εφαρμογή θα καταγράφει τις επαφές μεταξύ των ανθρώπων και θα εμφανίζει ειδοποίηση στην περίπτωση που ένας από αυτούς βρεθεί θετικός στον ιό.

Η πρακτική αυτή θα εφαρμοστεί δοκιμαστικά από τα τέλη Ιουνίου στην Τενερίφη και η “καινοτομία” της έγκειται στη χρήση του Bluetooth (μικρής εμβέλειας) έναντι του GPS (μεγάλης εμβέλειας), ώστε να μην υπάρχει καταγραφή των δεδομένων τοποθεσίας σε κεντρικό υπολογιστή.

Πάντως, παρά την αμφιλεγόμενη επίδοσή της στην αρχή της κρίσης, το κυβερνών Σοσιαλιστικό Κόμμα του Σάντσεθ φαίνεται να καρπώνεται πολιτικά τους χειρισμούς του, αυξάνοντας την “ψαλίδα” από το συντηρητικό Λαϊκό Κόμμα. Σύμφωνα με την τελευταία δημοσκόπηση του Ισπανικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών, στην πρόθεση ψήφου λαμβάνει 31,2%, έναντι 20% του Λαϊκού Κόμματος και 28% που είχε λάβει στις εκλογές του Νοεμβρίου του 2019.

Επίσης, πάνω από το 86% των ερωτηθέντων υποστηρίζουν ότι τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση για τον περιορισμό του κορωνοϊού ήταν απαραίτητα. Σε ό,τι αφορά τον τουρισμό, περίπου το 66% των ερωτηθέντων δεν σχεδιάζουν να πάνε διακοπές αυτό το καλοκαίρι. Εξ αυτών, το 41% ανέφεραν ότι φοβούνται τη νόσο και το 34% ότι δεν αντέχουν οικονομικά να ταξιδέψουν. Από αυτούς που σχεδιάζουν να ταξιδέψουν, μόνο το 6% θα είναι στο εξωτερικό.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι