ΘΕΜΑ

Κέβιν Σπέισι: Μετά την “σταύρωση” και την αθώωση θα έρθει η “ανάσταση”;

Κέβιν Σπέισι: Μετά την "σταύρωση" και την αθώωση θα έρθει η "ανάσταση"; Νεφέλη Λυγερού

Ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός Κέβιν Σπέισι κρίθηκε χτες αθώος για επτά σεξουαλικές επιθέσεις και δύο άλλα σεξουαλικά αδικήματα σε βάρος τεσσάρων ανδρών, τα οποία φέρονται να είχαν λάβει χώρα το χρονικό διάστημα 2004 και 2013, όταν ο ηθοποιός υπηρετούσε ως καλλιτεχνικός διευθυντής στο θέατρο “Old Vic” του Λονδίνου. Ο Σπέισι ξέσπασε σε λυγμούς μόλις ανακοινώθηκε η αθώωση του.

Από την αρχή της δίκης, οι εισαγγελείς τον παρουσίασαν ως σεξουαλικό αρπακτικό, που χρησιμοποιούσε την επιρροή του για να επιτίθεται σε νεαρούς άνδρες. Ο σταρ έλεγε ότι επρόκειτο για συναινετικές σχέσεις και ότι ορισμένες από τις κατηγορίες ήταν κατασκεύασμα της φαντασίας των εναγόντων.

Οι κατηγορίες αυτές είχαν πρωτοδιατυπωθεί το 2017 στην αρχή του κινήματος #MeToo, όταν ο ηθοποιός πρωταγωνιστούσε στην επιτυχημένη σειρά του Netflix “House of Cards”. Οι κατηγορίες, που είχαν προκαλέσει “σεισμό” στο Χόλυγουντ, έφεραν την απόλυση του σταρ από το Netflix. Πέρυσι, ένα δικαστήριο της Νέας Υόρκης τον είχε είχε κρίνει αθώο για σωματική βλάβη, αναφορικά με τους ισχυρισμούς ότι πήρε έναν νεαρό ηθοποιό και ξάπλωσε πάνω του, μετά από ένα πάρτι το 1986.

Η αρχή του κινήματος #MeToo έγινε με τις καταγγελίες κατά του γνωστού κινηματογραφικού παραγωγού Χάρβεϊ Γουάινστιν, ο οποίος από μεγιστάνας του Χόλυγουντ τέθηκε στο περιθώριο, μετά τον καταιγισμό αποκαλύψεων ενός αριθμού ηθοποιών, τεχνικών, μοντέλων και επίδοξων σταρ που τον κατηγόρησαν για σεξουαλικές επιθέσεις. Ο Γουάινστιν κρίθηκε ένοχος και καταδικάστηκε σε πολυετείς ποινές κάθειρξης.

Οι πρώτες κατηγορίες κατά Σπέισι

Είχε γίνει πλέον η αρχή: Το κύμα αποδόμησής του Γουάινστιν ενέπνευσε κάθε λογής διάσημο ή άσημο να θυμηθεί τη δική του εμπειρία και να κατονομάσει ή να φωτογραφίσει τον θύτη του, όχι βέβαια πάντα πραγματικό, όπως έκρινε η απόφαση της αμερικανικής Δικαιοσύνης στην υπόθεση του Σπέισι. Θυμόμαστε πως, παρά την παγκόσμια επιτυχία της σειράς House of Cards, αυτή έλαβε απρόσμενο τέλος, όταν κατηγορήθηκε ο Κέβιν Σπέισι για σεξουαλικά σκάνδαλα. Όμως, από την αρχή φαίνονταν πως η ιστορία είχε πολλές πτυχές…

Ας θυμηθούμε ποιος ήταν αυτός που είχε ξεκινήσει τον “χορό” των κατηγοριών: Ένας 40χρονος τότε ηθοποιός και γκέι ακτιβιστής ονόματι Άντονι Ραπ είχε δηλώσει, ότι ο Σπέισι του είχε επιτεθεί σεξουαλικά το 1986, όταν εκείνος ήταν μόλις 14 ετών. Ο τότε 26χρονος και ήδη καταξιωμένος θεατρικός ηθοποιός τον είχε καλέσει σ’ ένα πάρτι, στο διαμέρισμά του στη Νέα Υόρκη.

Όταν οι καλεσμένοι έφυγαν, ο Σπέισι βρήκε τον έφηβο να βλέπει βαριεστημένος τηλεόραση και τον πλησίασε σε εμφανή κατάσταση μέθης. Τον σήκωσε στην αγκαλιά του και τον τοποθέτησε στο κρεβάτι του, «σαν να ήμουν νύφη», όπως διηγήθηκε ο Ραπ. Ξάπλωσε πάνω του σε μία προσπάθεια να τον αποπλανήσει. Ο Ραπ αρνήθηκε και έφυγε από το σπίτι. Εκεί τελειώνει το περιστατικό, που σύμφωνα με τον ίδιο τον στιγμάτισε ανεπανόρθωτα.

Η απόλυση

Πάντως, όση ζημία δεν είχε προκαλέσει η καταγγελία καθαυτή, είχε προκαλέσει χωρίς αμφιβολία η απάντηση του ίδιου του Σπέισι. Προφανώς, χωρίς την βοήθεια κάποιου ατζέντη, αρχικά έσπευσε να απολογηθεί. Αφού πρώτα είχε εγκωμιάσει το νεότερο συνάδελφό του για το ταλέντο του, είχε δηλώσει ότι δεν θυμόταν το περιστατικό, προσθέτοντας πως αν πράγματι είχε συμβεί, ήταν μία «απρεπή συμπεριφορά ενός μέθυσου». Στο παρελθόν ο Σπέισι είχε παραδεχτεί ότι ήταν εθισμένος στο αλκοόλ.

Τέλος, είχε ζητήσει συγγνώμη για την όποια αναστάτωση προκάλεσε. Όμως, ο μυστικοπαθής ηθοποιός, σε μία αξιοπερίεργη για τη δεδομένη στιγμή κρίση ειλικρίνειας, είχε αποκαλύψει αυτό που πολλοί ήδη γνώριζαν: «Στο παρελθόν είχα ερωτικές σχέσεις και με άνδρες και με γυναίκες. Τώρα πια έχω επιλέξει να ζω ως γκέι άνδρας». Ήταν τότε που οι αντιδράσεις πήραν την μορφή χιονοστιβάδας και οι συνάδελφοί του τον έστειλαν στο πυρ το εξώτερο.

Το Netflix δεν άργησε να ανακοινώσει το τέλος της σειράς, ενώ έγινε γνωστό ότι σταμάτησαν και τα γυρίσματα, εξαιτίας του θυμού των συμπρωταγωνιστών του. «Η MRC και το Netflix αποφάσισαν να αναστείλουν την παραγωγή του έκτου κύκλου του House of Cards μέχρι νεοτέρας, προκειμένου να έχουν τον απαραίτητο χρόνο για να επανεξετάσουν την παρούσα κατάσταση και να απαντηθούν οι ανησυχίες του καστ και του τηλεοπτικού συνεργείου», είχε αναφέρει η σχετική ανακοίνωση. Επίσης, είχε στερηθεί το τιμητικό βραβείο Emmy για το σύνολο της καριέρας του και ο ταλαντούχος σταρ μετατράπηκε γρήγορα σε “παρία” του Χόλυγουντ.

Σε αυτό σίγουρα είχε συμβάλλει και η αρχική απάντηση του Σπέισι. Η gay community είχε απαιτήσει την κεφαλή του επί πίνακι. Δεν είχαν λείψει και σχόλια, στα οποία κατηγορούσαν τον ηθοποιό πως ματαιώνει εν γένει τους αγώνες των ομοφυλοφίλων. Ότι συνδέοντας τη δημόσια παραδοχή της σεξουαλικότητάς του με μία υπόθεση σεξουαλικής παρενόχλησης ανηλίκου, γυρνάει 20 χρόνια πίσω το κίνημά τους και υπονομεύει τα δικαιώματα που έχουν κερδίσει με αγώνες.

Μπορεί ο Σπέισι να αποπειράθηκε να υπερασπιστεί τον εαυτό του, αλλά αναμφισβήτητα “αυτοκτόνησε” επικοινωνιακά, δείχνοντας ότι τελικώς δεν διαθέτει τα επιβιωτικά ένστικτα του τηλεοπτικού ήρωα, τον οποίο με τόση επιτυχία είχε υποδυθεί στο “House of cards”. Όμως, προφανώς όλα αυτά είναι πλέον η κορυφή του παγόβουνου, καθώς ο ηθοποιός αθωώθηκε πανηγυρικά και το όποια επικοινωνιακά του λάθη δεν δικαιολογούν σε τίποτα την “σταύρωση” του.

Η αθώωση Ντεπ

Η εξυγίανση της βιομηχανίας του θεάματος από άτομα που εκμεταλλεύονται τη φήμη και τη δύναμή τους προς σεξουαλικό όφελός τους είναι αναμφίβολα όχι μόνο θεμιτή, αλλά και επιβεβλημένη. Από την άλλη πλευρά, όμως, όταν ο καθένας μπορεί με μία διήγηση-ανάμνηση στα σόσιαλ μίντια να θέσει τέλος σε καριέρες και υπολήψεις, αρχίζει το πράγμα να θολώνει.

Όταν, μάλιστα, αυτό γίνεται χωρίς καν να διασταυρωθεί ή να επιβεβαιωθεί μία διήγηση που ανάγεται συχνά στο απώτερο παρελθόν, τότε πια κινούμαστε σε γκρίζες ζώνες. Αναμφισβήτητα η αποκαθήλωση του Χάρβεϊ Γουάινστιν, ήταν μία θετική εξέλιξη. Όχι όμως και να οδηγηθούμε σε κυνήγι μαγισσών.

Το δικαστήριο, λοιπόν, έκρινε ότι ο Άντονι Ραπ και οι υπόλοιποι καταγγέλλοντες είχαν πει ψέματα. Άραγε, γιατί ο κάθε Ραπ, που αποφασίζει να μιλήσει τώρα για ένα περιστατικό που συνέβη πριν 30 χρόνια, να θεωρείται εξ’ υπαρχής ότι λέει την απόλυτη αλήθεια; Τί τον είχε κάνει περισσότερο αξιόπιστο από τον Κέβιν Σπέισι; Πόσο θεμιτό είναι τα σόσιαλ μίντια και τα περιοδικά να μετατρέπονται σε λαϊκά δικαστήρια, στα οποία θα δικάζεται και θα καταδικάζεται ο οποιοσδήποτε γίνεται στόχος απλώς μίας καταγγελίας; Αν αυτές οι ανησυχίες τότε, μέσα στην επικοινωνιακή φρενίτιδα, είχαν περιοριστεί καθαρά σε ρητορικό επίπεδο, τώρα, μετά την αθώωση του Σπέισι, μοιάζει να ηχεί ένα “καμπανάκι”.

Μην ξεχνάμε πως είχε προηγηθεί η αθώωση του ηθοποιού Τζόνι Ντεπ, τον οποίο η πρώην σύζυγος του, Άμπερ Χερντ, τον είχε κατηγορήσει για κακοποίηση. Μέχρι που απεδείχθη το αντίθετο: Πως ο Τζόνι Ντεπ ήταν θύμα κακοποίησης και η Χεντ καταδικάστηκε για συκοφαντική δυσφήμηση, σε βαρύτατο χρηματικό πρόστιμο. Αναμφισβήτητα, η αθώωση Σπέισι θα εντείνει την συζήτηση για το “τέλος του κινήματος #Metoo, μια συζήτηση που στην πραγματικότητα ξεκίνησε από την αθώωση του Ντεπ.

Σε ό,τι αφορά τον Σπέισι, από το 2022 έχει προχωρήσει σε ορισμένα βήματα για την επάνοδο του, συγκεκριμένα ως πρωταγωνιστής στην ταινία “1242 – Gateway To The West”, με σκηνοθέτη τον Ούγγρο Peter Soos. Ήταν η πρώτη πρωταγωνιστική του εμφάνιση μετά τις κατηγορίες του 2017 και η δεύτερη του έπειτα την εμφάνιση του στο low budget φιλμ “L’uomo Che Disegnò Dio” το 2021. Το ερώτημα είναι αν η αθώωση του, τον φέρει και πάλι πρωταγωνιστή στο Χόλυγουντ, αυτό που είχε αποφασίσει να τον περιθωριοποιήσει…

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι