Μεταναστευτικό: Λύση για τους 49 με πάγο στις ΜΚΟ
09/01/2019Μετά από 19 ημέρες βρέθηκε τελικά λύση για τους 49 μετανάστες, οι οποίοι διασώθηκαν στα ανοιχτά της Μάλτας από γερμανικές ΜΚΟ. Το πρόβλημα ωστόσο παραμένει στην κεντρική Μεσόγειο, όσο δεν βρίσκεται συνολική ευρωπαϊκή λύση για το μεταναστευτικό.
Την επίτευξη συμφωνίας, η οποία προβλέπει τον καταμερισμό των 49 μεταναστών σε οκτώ ευρωπαϊκές χώρες, ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός της Μάλτας Τζόζεφ Μουσκάτ. Οι μετανάστες θα μεταβιβαστούν σε μαλτέζικα στρατιωτικά σκάφη, τα οποία θα τους μεταφέρουν στην ξηρά, και στην συνέχεια θα διανεμηθούν στην Γερμανία, την Γαλλία, την Πορτογαλία, την Ιρλανδία, την Ρουμανία, το Λουξεμβούργο, την Ολλανδία και την Ιταλία.
Στην διάρκεια των προηγούμενων ημερών Ρώμη και Βαλέτα είχαν αρνηθεί στα πλοία των ΜΚΟ να δέσουν στα λιμάνια τους, αν και όταν χρειάστηκε, εξαιτίας των καιρικών συνθηκών, η Βαλέτα επέτρεψε στο ένα από αυτά να αναζητήσει ασφαλές αραξοβόλι. Όχι όμως και να ελλιμενιστεί.
Χωρίς ελλιμενισμό πλοίων ΜΚΟ
Ελλιμενισμό πλοίου ΜΚΟ δεν προβλέπει ούτε η συμφωνία που ανακοίνωσε ο Μουσκάτ, καθώς οι μετανάστες θα μεταφερθούν στην ακτή με μαλτέζικα στρατιωτικά σκάφη. Η Βαλέτα δεν έδινε όλες αυτές τις ημέρες άδεια ελλιμενισμού για να μην δημιουργήσει προηγούμενο, μια πρακτική που ξεκίνησε ο Σαλβίνι στην Ιταλία από τις αρχές του καλοκαιριού.
Η Ρώμη είχε δηλώσει επίσης την προθυμία της να δεχθεί κάποιους από τους μετανάστες, αρκεί αυτοί να μην αποβιβαστούν σε ιταλικό λιμάνι, αλλά στην Μάλτα. Οι ιταλικές πιέσεις οδήγησαν τελικά σε αυτήν την λύση την Βαλέτα, η οποία ναι μεν δέχθηκε την αποβίβαση, αλλά απέφυγε την δημιουργία προηγούμενου σε ό,τι αφορά τον ελλιμενισμό πλοίων ΜΚΟ. Ο πρωθυπουργός της Μάλτας επιμένει ωστόσο ότι «δεν πρόκειται για την υιοθέτηση θέσεων κατά των μη κυβερνητικών οργανώσεων» και ότι απλώς η Βαλέτα θέλει «όλοι να ακολουθούν τους κανόνες».
Στην διάρκεια της πρόσφατης κρίσης όμως η Μάλτα πίεζε να βρεθεί λύση, όχι μόνον για όσους επέβαιναν στα δύο πλοία των ΜΚΟ, αλλά και για τους 249 μετανάστες που υποδέχθηκε τις τελευταίες ημέρες. Τελικά υπήρξε «μία ad hoc συμφωνία», όπως είπε ο Μουσκάτ, που προβλέπει ότι «από τους 249 μετανάστες που βρίσκονται στην Μάλτα και τους 49 που βρίσκονται στα πλοία των ΜΚΟ, 220 άτομα θα κατανεμηθούν σε δέκα άλλες χώρες μέλη της ΕΕ ή θα επιστρέψουν στις χώρες καταγωγής τους». Δεν παρέλειψε βεβαίως να επαναλάβει την αναγκαιότητα οι κανόνες να σέβονται από όλους και το βάρος να μοιράζεται σε όλους, τονίζοντας ότι το μεταναστευτικό είναι ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα.
Παραδοχή Αβραμόπουλου
Η ίδια κατάσταση έχει επαναληφθεί πάντως αρκετές φορές, από την ημέρα που ο υπουργός Εσωτερικών της Ιταλίας αποφάσισε να κλείσει τα ιταλικά λιμάνια για τα πλοία των ΜΚΟ. Η ΕΕ, στερούμενη συνολικής λύσης, βρέθηκε πολλές φορές αντιμέτωπη με ανάλογες προκλήσεις και κατέληξε όπως και σήμερα σε κατά περίπτωση λύσεις της στιγμής.
Για τον λόγο αυτό η εκπρόσωπος της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ στην Γαλλία, η οποία είχε απευθύνει νωρίτερα έκκληση για λύση στην περιπέτεια των μεταναστών, τόνισε ότι «χρειάζεται ένας συγκεκριμένος μηχανισμός αποβίβασης». Η ίδια πρόσθεσε μάλιστα ότι ο Διεθνής Οργανισμός είναι έτοιμος να υποστηρίξει τις ευρωπαϊκές χώρες.
Στο θέμα παρενέβη και ο επίτροπος Μετανάστευσης, Δημήτρης Αβραμόπουλος, σημειώνοντας ότι «η ΕΕ δεν μπορεί να συνεχίσει να στηρίζεται σε ανοργάνωτες, ad-hoc λύσεις σε ό,τι αφορά την αποβίβαση μεταναστών».
Ο Δημήτρης Αβραμόπουλος παραδέχθηκε ότι «το προσφυγικό και το μεταναστευτικό ήρθαν για να μείνουν για πάρα πολλά χρόνια» και πρόσθεσε ότι «η ΕΕ χρειάζεται ένα λογικό και βιώσιμο μηχανισμό». Σημείωσε επίσης ότι η Κομισιόν είναι έτοιμη να συνεργαστεί με τα κράτη μέλη για την θέσπιση «προσωρινών ρυθμίσεων αποβίβασης» μέχρι να εγκριθεί ο νέος κανονισμός του Δουβλίνου.
Επισήμανε τέλος, ότι «η ΕΕ πρέπει να ολοκληρώσει τη μεταρρύθμιση των κανόνων ασύλου» για να μειωθούν οι παράνομες μεταναστευτικές ροές και να αποφευχθούν οι δευτερογενείς μετακινήσεις. Τα κράτη-μέλη της ΕΕ ωστόσο έχουν αποδείξει ήδη πολλές φορές ότι αντιμετωπίζουν από διαφορετικές οπτικές το μεταναστευτικό, κάτι που έχει επισημάνει από την Πρωτοχρονιά και ο ίδιος ο Γιούνκερ, επιρρίπτοντας ευθύνες σε εθνικές κυβερνήσεις.