ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Προς Ιταλία πλέει σκάφος με 60 μετανάστες που πέρασε ανοιχτά της Πύλου

Νέο ιταλικό σήμα για σκάφος με 60 μετανάστες 100 νμ ανοιχτά της Πύλου,

Τα κλιμάκια της Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος, της Πυροσβεστικής και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ξεστήνουν τα κινητά επιχειρησιακά κέντρα, που είχαν στηθεί από την Τετάρτη στο λιμάνι της Καλαμάτας, μετά την αναχώρηση των 71 εκ των διασωθέντων μεταναστών του πολύνεκρου ναυαγίου στα ανοιχτά της Πύλου, για τη δομή της Μαλακάσας. Απόψε εκπνέει και το χρονικό περιθώριο των ερευνών του Λιμενικού, σε συνεργασία με τη Frontex και το Πολεμικό Ναυτικό. Ωστόσο, πριν από λίγο έγινε γνωστό νέο ιταλικό σήμα για σκάφος με μετανάστες που πλέει ανοιχτά της Πύλου και αυτό, σε απόσταση περίπου 100 ναυτικών μιλίων, χωρίς να αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα.

Στο σημείο έφθασαν σκάφη του Λιμενικού, καθώς οι ιταλικές αναφορές κάνουν λόγο για τουλάχιστον 60 επιβαίνοντες. Η αναφορά σήμανε νέο γενικό συναγερμό. Το σκάφος εντοπίστηκε και τα ελληνικά πλοία πλέουν σε μικρή απόσταση. Το σκάφος με τους μετανάστες δεν έχει εκπέμψει σήμα κινδύνου, ούτε είχε κάποια άλλη επικοινωνία με τις λιμενικές αρχές, ελληνικές και ιταλικές έως τώρα.

Οι ελπίδες για την ανεύρεση επιζώντων, από το προχθεσινό ναυάγιο έχουν εξαντληθεί και εάν δεν υπάρξει άλλη εξέλιξη αναμένεται το βράδυ να κηρυχθεί το πέρας της τριήμερης επιχείρησης. Άλλα 27 άτομα βρίσκονται για νοσηλεία στο νοσοκομείο Καλαμάτας, οι περισσότεροι σε καλή κατάσταση, ενώ όπως τονίζει στο Αθηναϊκό Πρακτορείο ο διοικητής της 6ης ΥΠΕ, Γιάννης Καρβέλης, τους απασχόλησε περισσότερο μία περίπτωση ενός 16χρονου με αναπνευστικά προβλήματα. Του χορηγήθηκε θεραπεία και σταθερά παρουσιάζει βελτιωμένη κατάσταση. Ανάμεσα στους νοσηλευόμενους είναι κι ένας από τους συλληφθέντες, που φέρονται ως οι διακινητές των μεταναστών.

Οι συγγενείς των μεταναστών που βρίσκονταν στο μοιραίο αλιευτικό συνέχισαν να φθάνουν στο λιμάνι της Καλαμάτας για να αναζητήσουν τους δικούς τους. Ανάμεσά τους ο Φάρντι που στάθηκε στα κιγκλιδώματα που είχαν στηθεί και προσπαθούσε να αγκαλιάσει τον αδερφό του Μοχάμεντ που διασώθηκε από το πολύνεκρο ναυάγιο. Με δάκρυα στα μάτια τα δύο αδέρφια κρατούσαν ο ένας το πρόσωπο του άλλου και αγκαλιάζονταν. Ο Φάρντι, Συρος πρόσφυγας, ήρθε από την Ολλανδία για να ψάξει και τελικά να βρει τον 18χρονο αδερφό του Μοχάμεντ που επέβαινε στο αλιευτικό πλοίο που βυθίστηκε. Ο Μοχάμεντ είχε ξεκινήσει από τη Λιβύη και ο τελικός του προορισμός ήταν η Ιταλία. Δεν έφτασε ποτέ εκεί, αλλά σώθηκε.

Χθες οδηγήθηκαν στην Εισαγγελία Καλαμάτας, όπου τους απαγγέλθηκαν κατηγορίες, τα εννέα άτομα που φέρονται ως οι διακινητές των δεκάδων μεταναστών με αλιευτικό σκάφος που βυθίστηκε σε διεθνή ύδατα ανοιχτά της Πύλου. Κατηγορούνται για σύσταση εγκληματικής οργάνωσης που αφορά την παράνομη είσοδο μεταναστών, πρόκληση ναυαγίου και έκθεση ζωής σε κίνδυνο. Τη Δευτέρα θα οδηγηθούν στον εισαγγελέα.

Οι κατηγορούμενοι, αιγυπτιακής υπηκοότητας (ηλικίας 26, 21, 40, 36, 32, 26, 22, 29 και 20 ετών), αποτελούσαν πλήρωμα του πλοίου και είχαν διακριτούς ρόλους στη μεταφορά των υπολοίπων. Οι συλληφθέντες ζήτησαν προθεσμία να απολογηθούν τη Δευτέρα. Οχτώ από αυτούς κρατούνται στο αστυνομικό τμήματα Καλαμάτας, ενώ ο ένας νοσηλεύεται φρουρούμενος στο νοσοκομείο.

Στο μεταξύ, συνεχίζονται και σήμερα οι έρευνες στη θαλάσσια περιοχή όπου σημειώθηκε το ναυάγιο του αλιευτικού σκάφους με έως τώρα 78 νεκρούς και 104 διασώσεις. Ως προς τις εθνικότητες των 104 διασωθέντων είναι 43 Αιγύπτιοι ανάμεσα στους οποίους πέντε ανήλικα παιδιά, 12 Πακιστανοί, 47 Σύριοι ανάμεσα στους οποίους τρία ανήλικα παιδιά και δύο Παλαιστίνιοι. Στο σημείο των ερευνών επιχειρούν μία φρεγάτα του πολεμικού ναυτικού ένα ελικόπτερο του πολεμικού ναυτικού και τρία παραπλέοντα πλοία.

Νέα στοιχεία

Στο μεταξύ νέα στοιχεία για τραγωδία με μετανάστες στα ανοιχτά της Πύλου, ήλθαν στο “φως” της δημοσιότητας. Όπως προκύπτει από τις έρευνες, το μοιραίο πλοίο ξεκίνησε τελικά  από την Αίγυπτο με προορισμό την Ιταλία, ενώ ενδιάμεσος σταθμός ήταν το Τομπρούκ στη Λιβύη.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, μεταξύ των 104 διασωθέντων από το ναυάγιο της Πύλου υπάρχουν και 6-8 ασυνόδευτοι ανήλικοι, οι οποίοι θα μεταφερθούν μαζί με τους υπόλοιπους διασωθέντες στη δομή της Μαλακάσας. Εκεί θα παραμείνουν για μια ή δύο νύχτες και στη συνέχεια θα μεταφερθούν σε άλλες δομές για ανηλίκους. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες πρόκειται για ανήλικους άνω των 16 ετών.

Ανείπωτη τραγωδία

Πάντως  όλη τη νύχτα οι έρευνες εντοπισμού και διάσωσης αγνοουμένων στη θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου ανοιχτά της Πύλου, χωρίς αποτέλεσμα. Η τραγωδία είναι είδηση σε όλα τα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Πρόκειται για το χειρότερο ναυάγιο των τελευταίων ετών στη Μεσόγειο, από το 2016, και τα ερωτήματα που τίθενται είναι πολλά και προς κάθε κατεύθυνση. Οι μαρτυρίες των διασωθέντων μιλούν για γεμάτα αμπάρια με γυναίκες και παιδιά.

Λίγο πριν από τις 11 χθες το βράδυ, πλωτό ανοιχτής θαλάσσης του Λιμενικού Σώματος κατέπλευσε στο λιμάνι της Καλαμάτας, με τις σορούς. Τουλάχιστον 78 νεκροί (77 άνδρες και μία γυναίκα) έχουν ανασυρθεί μέχρι στιγμής από τη θαλάσσια περιοχή 47 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου. Σύμφωνα με το Λιμενικό, στην περιοχή συνεχίζουν να επιχειρούν έξι παραπλέοντα σκάφη και ναυαγοσωστικό του Λιμενικού.

Έχουν ενεργοποιηθεί το Ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών και η Ομάδα Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών, κατόπιν αιτήματος του Λιμενικού Σώματος/Ελληνικής Ακτοφυλακής, με απόφαση του γενικού γραμματέα Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Παπαγεωργίου και του αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας αντιστράτηγου Λάζαρου Μαυρόπουλου. Η Ομάδα Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών θα συλλέξει δείγματα DNA από τους νεκρούς και από τους επιζώντες για την ταυτοποίηση. Κλιμάκια της ΕΛΑΣ, του Λιμενικού, της Πυροσβεστικής, των Ενόπλων Δυνάμεων, του δήμου Καλαμάτας και της Περιφέρειας βρίσκονται στο λιμάνι της Καλαμάτας και συμμετέχουν στις επιχειρήσεις. Σε χώρο μπροστά στο λιμάνι στήθηκαν σκηνές από οργανώσεις αρωγής, όπως η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός και ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης.

Το μοιραίο αλιευτικό έχασε τη μηχανή του και λίγη ώρα αργότερα ανετράπη, λόγω της βίαιης μετακίνησης των επιβαινόντων, ανέφερε ο Νίκος Αλεξίου, εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος, μιλώντας στην ΕΡΤ. «Το σκάφος έχασε τη μηχανή του και μετά από λίγο ανετράπη, επειδή μετακινήθηκαν οι άνθρωποι που ήταν μέσα. Οι άνθρωποι δεν είναι φορτίο να μένουν ακίνητοι. Άλλαξε το κέντρο βάρους και έγινε το μοιραίο», τόνισε ο εκπρόσωπος.

Το σκάφος είχε ξεκινήσει από το Τομπρούκ της ανατολικής Λιβύης με προορισμό την Ιταλία. Τους τρεις τελευταίους μήνες η Ιταλία έχει δεχθεί δεκάδες σκάφη με μετανάστες και πρόσφυγες από τη Λιβύη και την Τυνησία, ενώ δεκάδες είναι τα ναυάγια που έχουν καταγραφεί κοντά στις ακτές των δύο βορειοαφρικανικών χωρών. Την προηγούμενη εβδομάδα ο μεταβατικός πρωθυπουργός της Λιβύης Ντμπεϊμπά πραγματοποίησε διήμερη επίσκεψη στη Ρώμη και υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας για την αντιμετώπιση της παράτυπης μετανάστευσης με την πρωθυπουργό Τζόρτζια Μελόνι. Η Ιταλία υποσχέθηκε ότι θα παράσχει βοήθεια στη Λιβύη για την αποτροπή του απόπλου δουλεμπορικών σκαφών.

Το Τομπρούκ, όπου εδρεύει η Βουλή, δεν ελέγχεται από τις δυνάμεις της Τρίπολης, αλλά του στρατάρχη Χαφτάρ. Συνολικά στη Λιβύη ο αριθμός των προσφύγων και μεταναστών υπολογίζεται σε 600.000 και σύμφωνα με πρόσφατη παρέμβαση του ΟΗΕ οι συνθήκες κάτω από τις οποίες βρίσκονται χαρακτηρίζονται άθλιες και απάνθρωπες και οι περισσότεροι προσπαθούν να φύγουν με κάθε τρόπο.

Οι ιταλικές αρχές είχαν πρώτες την εικόνα από το μοιραίο ταξίδι του αλιευτικού και ειδοποίησαν τις ελληνικές αρχές και τη Frontex, καθώς η περιοχή στην οποία έπλεε το σκάφος είναι στην ελληνική αρμοδιότητα έρευνας και διάσωσης. Σύμφωνα με το Λιμενικό αμέσως δεσμεύτηκαν τα παραπλέοντα σκάφη για βοήθεια και ξεκίνησε επιχείρηση με πλωτά μέσα του Σώματος και τη βοήθεια πλωτών και εναέριων μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων και της Frontex. Στις συνεχείς προσπάθειες του Λιμενικού για την παροχή βοήθειας η απάντηση από το αλιευτικό ήταν αρνητική.

Όπως δήλωσε ο καρδιολόγος, Διευθυντής της Καρδιολογικής Κλινικής του Νοσοκομείου Καλαμάτας και γραμματέας των νοσοκομειακών γιατρών Μεσσηνίας Μανώλης Μάκαρης, στο νοσοκομείο της πόλης νοσηλεύονται μέχρι στιγμής 30 πρόσφυγες και μετανάστες και η κατάσταση τους χαρακτηρίζεται σχετικά καλή. «Ελέγχονται τα προβλήματά τους. Κάποιοι έχουν πνευμονίες, κάποιοι άλλοι έχουν συνολική κατάπτωση, κάποιοι άλλοι διάφορα προβλήματα, έπαθαν πνευμονία εξ εισροφήσεως. Τα προβλήματά τους είναι αναμενόμενα, με αυτά που τράβηξαν οι άνθρωποι. Κυρίως το ψυχολογικό είναι το μεγάλο πρόβλημα κι αυτό που ζητάνε εναγωνίως είναι να επικοινωνήσουν με τους οικείους τους», δήλωσε στο ΑΠΕ ο κ. Μάκαρης. Πρόσθεσε πως κάποιοι από τους διασωθέντες ασθενείς είπαν ότι στο πλοίο επέβαιναν γύρω στους 750 ανθρώπους, ανάμεσά τους από 50 ως 100 παιδιά στα αμπάρια.

Το χρονικό του ναυαγίου

Τα γεγονότα όπως καταγράφηκαν στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας έχουν ως ακολούθως:

-Το πρωί 13/6 γύρω στις 11:00 από το Κέντρο Επιχειρήσεων Ρώμης ενημερώθηκε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. ότι υπάρχει ένα αλιευτικό σκάφος με μεγάλο αριθμό μεταναστών (στα διεθνή ύδατα νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου) σύμφωνα με πληροφορία που ελήφθη στις ιταλικές αρχές έπειτα από κλήση ακτιβίστριας ΜΚΟ.

-Το Λιμενικό Σώμα προέβη στη διαδικασία επαλήθευσης. Ελικόπτερο του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. απογειώθηκε περί τις 13:50 από Μυτιλήνη με προορισμό το αλιευτικό σκάφος.

-Στις 15:35 εντοπίστηκε το αλιευτικό σκάφος από το ελικόπτερο του Λιμενικού να πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα έχοντας ικανό αριθμό ατόμων στα εξωτερικά καταστρώματα αυτού.

-Αμέσως μετά τον εντοπισμό από το ελικόπτερο, ενημερώθηκαν τα παραπλέοντα στην περιοχή πλοία και τους ζητήθηκε να αλλάξουν πορεία και να ενημερώνουν το ΕΚΣΕΔ για τις κινήσεις και την εν γένει κατάσταση του αλιευτικού σκάφους.

-Ταυτόχρονα δόθηκε εντολή σε πλοίο 40 μέτρων του Λιμενικού Σώματος να αποπλεύσει από τα Χανιά Κρήτης προς το Ιόνιο και την περιοχή του αλιευτικού.

-Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00.

-Το αλιευτικό σκάφος δεν ζήτησε καμία συνδρομή από το Λιμενικό Σώμα και την Ελλάδα.

-Δεύτερη απογείωση του ελικοπτέρου περί τις 18:00, όπου πάλι διαπιστώθηκε ότι το σκάφος πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα.

-Επετεύχθη επικοινωνία του ΕΚΣΕΔ με το σκάφος μέσω δορυφορικού τηλεφώνου περί ώρα 18:30. Ο χρήστης του δορυφορικού τηλεφώνου που επέβαινε στο σκάφος, ο οποίος μιλούσε αγγλικά, απάντησε ότι το σκάφος δεν κινδυνεύει, δεν επιθυμούν βοήθεια πλην τροφίμων και νερού και ότι επιθυμούν να συνεχίσουν με προορισμό την Ιταλία.

-Το ΕΚΣΕΔ απέστειλε ένα παραπλέον πλοίο με σημαία Μάλτας το οποίο προσέγγισε περί τις 18:00 το αλιευτικό, και αφού το αλιευτικό σταμάτησε – όπως του ζητήθηκε από το εμπορικό πλοίο – του προμήθευσε τρόφιμα και νερό.

-Επανειλημμένως ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία».

-Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό αυτή τη φορά πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνον το νερό, ενώ τα λοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.

-Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα.

-Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.

-Αυτό συνεχίστηκε μέχρι τις 01:40 της 14ης Ιουνίου. Την ως άνω ώρα ο επιβαίνων στο αλιευτικό ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Αρχηγείου ότι παρουσιάστηκε βλάβη στη μηχανή του σκάφους και έπαψε να κινείται.

-Το συγκεκριμένο γεγονός επιβεβαιώθηκε και από το παραπλέον πλωτό του Λιμενικού.

-Άμεσα το πλωτό του Λ.Σ. προσπάθησε να προσεγγίσει το αλιευτικό για να διαπιστώσει το πρόβλημα

-Στις 02:04 πμ ο Κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτ. Ορολογία «παλάντζο»).

-Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς. Πλήθος επιβαινόντων που βρίσκονταν στα εξωτερικά καταστρώματα έπεσαν στη θάλασσα.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι