ΡΕΠΟΡΤΑΖ

NY Times για την τραγωδία της Πύλου: “Όλοι γνώριζαν, κανείς δεν βοήθησε”

Οι NY Times για την τραγωδία της Πύλου: "Όλοι γνώριζαν... Κανείς δεν βοήθησε",

Η πολύνεκρη ναυτική τραγωδία με το αιγυπτιακό αλιευτικό που βυθίστηκε το βράδυ της 13ης προς 14 Ιουνίου ανοιχτά της Πύλου, προκαλώντας τον θάνατο εκατοντάδων μεταναστών θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί ή να περιοριστεί, αναφέρει σε πρωτοσέλιδο άρθρο της η εφημερίδα ΝΥ Times στην χθεσινή κυριακάτικη έκδοση. Το Λιμενικό της Ελλάδας απέτυχε να διαχειριστεί την κατάσταση επειδή πήγε να επιβάλλει τον νόμο και όχι να υλοποιήσει μία επιχείρηση διάσωσης.

Σύμφωνα με την εφημερίδα οι ελληνικές αρχές παρακολουθούσαν από αέρος και θαλάσσης το μοιραίο σκάφος Adriana για 13 ώρες και είχαν πλήρη εικόνα της επικίνδυνης κατάστασης, καθώς το σκάφος είχε χάσει τις μηχανές του και παρασύρονταν σε μία αργά εξελισσόμενη ανθρωπιστική καταστροφή.

Οι τρομοκρατημένοι επιβάτες τηλεφωνούσαν για βοήθεια, οι εργαζόμενοι στις ανθρωπιστικές οργανώσεις τους διαβεβαίωναν ότι στο σκάφος κατευθύνονταν ομάδα διάσωση και οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι της Frontex παρακολουθούσαν τα εναέρια πλάνα και περίμεναν να γίνει μία μεγάλη και ηρωική επιχείρηση διάσωσης. Ωστόσο, το Adriana ανατράπηκε και βυθίστηκε, παρουσία ενός μόνο πλοίου της ελληνικής ακτοφυλακής και ίσως περισσότεροι από 600 μετανάστες χάθηκαν σε μια θαλάσσια τραγωδία που ήταν συγκλονιστική ακόμη και για την πιο θανατηφόρα μεταναστευτική διαδρομή στον κόσμο.

Δορυφορικές εικόνες, σφραγισμένα δικαστικά έγγραφα, περισσότερες από 20 συνεντεύξεις με επιζώντες και αξιωματούχους και ένας καταιγισμός ραδιοσημάτων που μεταδόθηκαν τις τελευταίες ώρες του μοιραίου σκάφους υποδηλώνουν ότι το μέγεθος της τραγωδίας θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί. Δεκάδες αξιωματούχοι και πληρώματα της ακτοφυλακής παρακολουθούσαν το πλοίο, ωστόσο η ελληνική κυβέρνηση αντιμετώπισε την κατάσταση σαν επιχείρηση επιβολής του νόμου και όχι διάσωσης. Αντί να στείλουν ένα νοσοκομειακό πλοίο του ναυτικού ή ειδικούς διάσωσης, οι αρχές έστειλαν μια ομάδα ειδικών επιχειρήσεων της ακτοφυλακής.

Οι ελληνικές αρχές έχουν επανειλημμένα δηλώσει ότι το Adriana έπλεε προς την Ιταλία και ότι οι μετανάστες δεν ήθελαν να διασωθούν. Αλλά οι δορυφορικές εικόνες και τα δεδομένα παρακολούθησης που έλαβαν οι New York Times δείχνουν ότι το Adriana παρασύρθηκε χωρίς μηχανές τις τελευταίες εξίμισι ώρες. Στις καταθέσεις τους οι επιζώντες περιέγραψαν επιβάτες στα καταστρώματα του πλοίου να καλούν σε βοήθεια και ακόμη να προσπαθούν να πηδήξουν σε ένα δεξαμενόπλοιο που προσέγγισε για να δώσει στο Adriana νερό και τρόφιμα.

Σε αντίθεση με ό, τι ισχυρίστηκαν οι Έλληνες αξιωματούχοι, το Adriana είχε σταματήσει να κινείται προς την Ιταλία πολύ πριν βυθιστεί, σύμφωνα με δορυφορικές εικόνες και δεδομένα παρακολούθησης. Οι περίπου 750 επιβάτες περιήλθαν σε απόγνωση. Κάθε κίνηση απειλούσε να ανατρέψει το πλοίο. Οι επιζώντες περιέγραψαν ξυλοδαρμούς και πανικό καθώς περίμεναν μια διάσωση που δεν θα ερχόταν ποτέ.

Πόλεμος ΕΕ- διακινητών 

Η βύθιση του Adriana είναι ένα ακραίο παράδειγμα του μακροχρόνιου μεταναστευτικού πολέμου στην Μεσόγειο. 

Αδίστακτοι λαθρέμποροι στη Βόρεια Αφρική στριμώχνουν ανθρώπους σε επικίνδυνα σκάφη και οι επιβάτες ελπίζουν ότι θα μεταφερθούν σε ασφαλές μέρος. Αλλά, η ευρωπαϊκή ακτοφυλακή συχνά αναβάλλει τις διασώσεις από φόβο ότι η βοήθεια θα ενθαρρύνει τους λαθρεμπόρους να στείλουν περισσότερους ανθρώπους. Έτσι, ακόμη και όταν οι επιβάτες του Adriana κάλεσαν σε βοήθεια, οι αρχές επέλεξαν να ακούσουν τον καπετάνιο του σκάφους, έναν 22χρονο Αιγύπτιο που είπε ότι ήθελε να συνεχίσει για την Ιταλία. Οι καπετάνιοι αυτών των σκαφών πληρώνονται όταν φτάνουν στον προορισμό τους.

Οι μόνοι αυτόπτες μάρτυρες των τελευταίων στιγμών του Adriana ήταν οι επιζώντες και τα 13 μέλη του πληρώματος στο πλοίο 920 του Λιμενικού. Εκπρόσωπος του υπουργείου Ναυτιλίας δήλωσε ότι η κάμερα νυχτερινής όρασης του πλοίου ήταν απενεργοποιημένη την ώρα του δυστυχήματος. Ο καπετάνιος του λιμενικού σκάφους έδωσε στις αρχές ένα CD-ROM που περιείχε βιντεοσκοπήσεις, αλλά η πηγή είναι ασαφής (μάλλον πρόκειται για video από τα προσωπικά τηλέφωνα των μελών του πληρώματος) και δεν έχουν δημοσιοποιηθεί.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι