ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Ο διαδικτυακός τζόγος από influencers εθίζει το κοινό

Ο διαδικτυακός τζόγος από influencers εθίζει το κοινό
EPA/HOW HWEE YOUNG

Κάθε βράδυ, εκατομμύρια άνθρωποι σε ολόκληρο τον κόσμο συντονίζονται για να παρακολουθήσουν influencers να γυρίζουν κουλοχέρηδες, να κυνηγούν τζακπότ και να ανεβαίνουν σε συναισθηματικά τρενάκια του λούνα παρκ εξιτάροντας το κοινό ανάμεσα σε νίκες και χασούρες. Οι διαδικτυακοί θεατές ξεσπούν σε ζητωκραυγές, emojis και παρακλήσεις για “άλλη μια περιστροφή”. Εκτός από το οικονομικό υπάρχει και το ψυχολογικό ρίσκο που κρύβεται πίσω από αυτές τις φανταχτερές ζωντανές μεταδόσεις τυχερών παιγνίων.

Πίσω όμως από τα φανταχτερά σκηνικά και τους χαρισματικούς streamers, κρύβεται ένα σύνθετο πλέγμα ψυχολογικών εναυσμάτων, παρακοινωνικών σχέσεων, όπου οι θαυμαστές αισθάνονται σαν φίλοι με δημιουργούς που δεν γνωρίζουν την ύπαρξή τους, ενώ η ανάληψη ρίσκου μοιάζει φυσιολογική.

Νέα έρευνα από τους συναδέλφους μου και εμένα σχετικά με τις ζωντανές μεταδόσεις τυχερών παιχνιδιών αποκαλύπτει πώς αυτές οι μεταδόσεις αναδιαμορφώνουν το τοπίο των διαδικτυακών στοιχημάτων και θολώνουν τα όρια μεταξύ ψυχαγωγίας και διαφήμισης τυχερών παιχνιδιών με τρόπους που τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης δεν θα μπορούσαν να κάνουν ποτέ.

Οι ζωντανές μεταδόσεις τυχερών παιχνιδιών έχουν εκτοξευθεί σε δημοτικότητα τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται για ζωντανές μεταδόσεις όπου δημιουργοί περιεχομένου, συμπεριλαμβανομένων γνωστών διασημοτήτων όπως ο μουσικός Drake, παίζουν τυχερά παιχνίδια σε πραγματικό χρόνο, συχνά με κουλοχέρηδες, παιχνίδια τύπου καζίνο όπως η ρουλέτα και αθλητικά στοιχήματα, ενώ χιλιάδες παρακολουθούν online και συμμετέχουν μέσω συνομιλίας.

Πλατφόρμες όπως το Twitch κάποτε φιλοξένησαν τεράστιες ποσότητες αυτού του περιεχομένου μέχρι την εφαρμογή μερικών περιορισμών το 2022. Αλλά οι ροές δεν εξαφανίστηκαν. Αντίθετα, μετανάστευσαν σε νεότερες, λιγότερο ρυθμιζόμενες πλατφόρμες όπως το Kick, το οποίο έχει γίνει δημοφιλές για περιεχόμενο τζόγου.

Οι streamers μπορεί να κερδίζουν πρόσθετα έσοδα μέσω συνδέσμων συνεργατών που κατευθύνουν τους θεατές σε ιστότοπους στοιχημάτων. Είναι διαφήμιση μεταμφιεσμένη σε ψυχαγωγία, αλλά πολύ πιο ισχυρή. Οι νέοι ενήλικες έλκονται ιδιαίτερα από αυτές τις ροές. Μόνο στο Kick, για παράδειγμα, οι θεατές ηλικίας 18 έως 34 ετών αποτελούν το μεγαλύτερο δημογραφικό σύνολο, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 60% του παγκόσμιου κοινού της πλατφόρμας. Πολλοί από αυτούς τους θεατές βρίσκονται σε νόμιμη ηλικία για τυχερά παιχνίδια, δημιουργώντας μια τέλεια καταιγίδα προσβασιμότητας και επιρροής.

Το επιχειρηματικό μοντέλο μπορεί να είναι πολύ επικερδές. Οι κορυφαίοι streamers συχνά πληρώνονται από τους φορείς εκμετάλλευσης τυχερών παιχνιδιών για να μεταδίδουν οι ίδιοι στοιχήματα, μερικές φορές με χρήματα της εταιρείας και όχι με δικά τους χρήματα.

Σχέση streamers και τζόγου

Δεν είχε διεξαχθεί εμπειρική έρευνα σχετικά με αυτό το θέμα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Έτσι, πήραμε συνεντεύξεις από 15 νεαρούς ενήλικες που παρακολουθούσαν τακτικά ζωντανές μεταδόσεις τζόγου, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης μελέτης.

Οι ερωτήσεις της έρευνας επικεντρώθηκαν στην ψυχολογική έλξη των ζωντανών μεταδόσεων τζόγου, στα χαρακτηριστικά που συναντούν οι θεατές και στις βλάβες που έχουν βιώσει οι ίδιοι. Αυτό που προέκυψε ήταν ένα πορτρέτο εξελιγμένης χειραγώγησης που συναντά τη γνήσια ψυχαγωγική αξία.

Οι συμμετέχοντες περιέγραψαν ότι σχημάτισαν βαθιές συνδέσεις με τους streamers, ακολουθώντας τις αγαπημένες τους προσωπικότητες σε πολλαπλές πλατφόρμες, όπως θα έκαναν με έναν φίλο. Αυτή η πορεία συχνά ξεκινούσε μέσω ροών που δεν σχετίζονται με τον τζόγο, όπως οι ζωντανές μεταδόσεις βιντεοπαιχνιδιών. Ωστόσο, όταν οι streamers στη συνέχεια μετανάστευσαν στην παραγωγή περιεχομένου τζόγου, πολλοί θεατές ακολούθησαν.

Αυτό που φάνηκε να γοήτευσε την πλειοψηφία των συμμετεχόντων στην έρευνα ήταν τα τεράστια ποσά χρημάτων που ποντάρονταν, κερδήθηκαν και χάθηκαν από τους streamers. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι streamers έχασαν περισσότερα χρήματα σε ένα βράδυ από όσα θα έβγαζε ένας μόνο θεατής σε ένα χρόνο. Η συλλογική παρακολούθηση αυτών των έντονων συνεδριών τζόγου παρείχε στους συμμετέχοντες ένα κοινό αίσθημα κοινότητας, με τους θεατές είτε να υποστηρίζουν μια μεγάλη νίκη είτε την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια συντριπτική ήττα.

Οι λειτουργίες τύπου καζίνο που είναι ενσωματωμένες στην πλατφόρμα streaming περιγράφηκαν επίσης λεπτομερώς. Οι θεατές κερδίζουν “πόντους καναλιού” παρακολουθώντας ροές, δημιουργώντας συστήματα προόδου που αντικατοπτρίζουν τα προγράμματα ανταμοιβών των κουλοχέρηδων. Μπορούν να στοιχηματίσουν αυτούς τους πόντους στα αποτελέσματα των ροών, ουσιαστικά στοιχηματίζοντας στον τζόγο. Αυτοί οι πόντοι μπορούν στη συνέχεια να εξαργυρωθούν για προσαρμοσμένες ανταμοιβές, όπως ένα μήνυμα από τον streamer.

Το πιο ανησυχητικό ήταν το πώς οι συμμετέχοντες μας είπαν ότι αρχικά παρακολούθησαν ροές ως μια ασφαλέστερη εναλλακτική λύση από τον τζόγο οι ίδιοι, ελπίζοντας να ικανοποιήσουν τις ορμές τους για τζόγο έμμεσα. Αλλά, συνέβη το αντίθετο. Ανέφεραν έντονη επιθυμία και έξαψη και αυξημένο ποντάρισμα με πραγματικά χρήματα ως αποτέλεσμα της τηλεθέασης. Αυτό το φαινόμενο είναι γνωστό ως το “παράδοξο της παρόρμησης”.

Γιατί αυτό έχει σημασία

Εκατοντάδες χιλιάδες αγωνίζονται με τη βλάβη του τζόγου στο Ηνωμένο Βασίλειο και όχι μόνο, με τους νέους ενήλικες να αντιπροσωπεύουν μια ιδιαίτερα ευάλωτη ομάδα. Η παραδοσιακή διαφήμιση τζόγου αντιμετωπίζει αυστηρούς κανονισμούς. Αλλά οι ζωντανές ροές υπάρχουν σε ένα κανονιστικό κενό. Δεν είναι τηλεοπτικά σποτ 30 δευτερολέπτων, αλλά πολύωρες καθηλωτικές εμπειρίες που χτίζουν σχέσεις, δημιουργούν κοινότητα και παρουσιάζουν ως κανονική τη συμπεριφορά υψηλού κινδύνου.

Ο συνδυασμός είναι μοναδικά ισχυρός. Οι θεατές δεν βλέπουν απλώς διαφημίσεις, αλλά δημιουργούν παρακοινωνικούς δεσμούς με έμπιστα πρόσωπα που μοντελοποιούν τη συμπεριφορά στον τζόγο σε πραγματικό χρόνο. Συμμετέχουν μέσω “παιχνιδοποιημένων” χαρακτηριστικών που αντικατοπτρίζουν τους μηχανισμούς του τζόγου. Παρακολουθούν μη επεξεργασμένες συναισθηματικές αντιδράσεις που μοιάζουν αυθεντικές, ακόμη και όταν το οικονομικό ρίσκο για τους streamers μπορεί να είναι τεχνητό.

Οι συμμετέχοντες στη μελέτη μας αναγνώρισαν τη χειραγώγηση. Γνώριζαν ότι οι streamers συχνά χρησιμοποιούσαν χρήματα από τους παρόχους και λάμβαναν μερίδια εσόδων για την κοινοποίηση συνδέσμων συνεργατών. Ωστόσο, αυτή η επίγνωση δεν τους αποθάρρυνε. Το περιεχόμενο παρέμεινε επιδραστικό ανεξάρτητα από αυτό.

Η επαλήθευση ηλικίας σε πλατφόρμες ζωντανής μετάδοσης μπορεί να είναι ιδιαίτερα άστοχη. Πολλοί συμμετέχοντες σημείωσαν ότι βλέπουν παιδιά σε συνομιλίες ροής και περιέγραψαν τις διαδικασίες εγγραφής ως κάτι που απαιτεί λίγο περισσότερο από το “κάνοντας κλικ για να επιβεβαιώσετε ότι είστε 18 ετών και άνω”. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να αντιμετωπίζουν τις ζωντανές μεταδόσεις ως τα ισχυρά διαφημιστικά μέσα που είναι, απαιτώντας υποχρεωτική αποκάλυψη οικονομικών σχέσεων, ισχυρή επαλήθευση ηλικίας και διασυνοριακούς μηχανισμούς επιβολής.

Ορισμένες χώρες πρωτοστατούν. Η Γερμανία απαγόρευσε πλήρως τη διαφήμιση τυχερών παιχνιδιών μέσω streamers το 2024, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο έχει περιορίσει το μάρκετινγκ influencers σε ανηλίκους. Ωστόσο, η επιβολή παραμένει ανομοιογενής, καθώς το περιεχόμενο απλώς μεταφέρεται σε λιγότερο ρυθμιζόμενες πλατφόρμες.

Καθώς αυτές οι πλατφόρμες πολλαπλασιάζονται, απαιτείται επειγόντως ολοκληρωμένη ρύθμιση που να αντικατοπτρίζει την πολυπλοκότητα – και την πιθανή βλάβη – αυτού του ψηφιακού τοπίου τυχερών παιχνιδιών. Χωρίς αυτήν, η γραμμή μεταξύ ψυχαγωγίας και εκμετάλλευσης θα συνεχίσει να είναι θολή.

Πηγή: www.theconversation.com

 


 

Ο Jamie Torrance είναι Λέκτορας και Ερευνητής Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Swansea Καναδάς.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx