Ο Έλληνας που πετάει το γάντι στον Mr Facebook
09/05/2018Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ ή αλλιώς το «θαύμα προγραμματισμού», όπως συνήθιζαν να τον αποκαλούν μεταξύ αστείου και σοβαρού στο πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, καλά θα κάνει να προσέχει. Ένας διόλου ευκαταφρόνητος αντίπαλος βρίσκεται μία ανάσα πίσω του, έχοντας θέσει ως στόχο της ζωής του να τον ξεπεράσει, δημιουργώντας ένα νέο μέσο κοινωνικής δικτύωσης που θα εκτοπίσει το Facebook. «Σε αντίθεση με το ήδη υπάρχον θα συμβάλει θετικά και στην κοινωνία», έχει δηλώσει για το μελλοντικό εγχείρημά του.
Ο λόγος για τον ελληνικής καταγωγής μεγαλοεπενδυτή της Σίλικον Βάλει Τζέισον Καλακάνης. Ο γεννημένος στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης από Έλληνα πατέρα και Ιρλανδή μητέρα έχει ήδη διανύσει μία εντυπωσιακή πορεία στον τομέα της καινοτόμας τεχνολογίας με βασικό εφόδιο το ελληνικό του δαιμόνιο. Όπως έχει πολλές φορές πει, ο παππούς του ήταν Έλληνας, ο πατέρας του αν και μεγαλωμένος στις ΗΠΑ αισθάνεται 1000% Έλληνας και φυσικά ο ίδιος δεν θα μπορούσε να σπάσει το καλούπι.
Οι οικογενειακές τους μαζώξεις πραγματοποιούνται αποκλειστικά και μόνο σε ελληνικά εστιατόρια, στα οποία συζητάνε και μαλώνουν μεγαλόφωνα, καθώς διακρίνονται από το γνωστό μεσογειακό ταπεραμέντο. «Ως γνωστόν το τί τρως είναι ο καλύτερος τρόπος να πεις ποιος είσαι και εμείς είμαστε Έλληνες και μάλιστα καθαρόαιμοι».
Ο 47χρονος ομογενής θεωρείται ήδη ένας επιφανής επιχειρηματίας της Σίλικον Βάλεϊ, έχοντας επενδύσει σε μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες, πριν τις ανακαλύψει το ευρύ κοινό. Ξεκίνησε κυριολεκτικά από το μηδέν και δεν είναι λίγες οι φορές που επέστρεψε σε αυτό, εξαιτίας των ρίσκων που κατά καιρούς πήρε. Πλέον, όμως, διαχειρίζεται μία δυσθεώρητη περιούσια, ενώ εδραιώθηκε μέσω της δικής του εμπνεύσεως μηχανή αναζήτησης Mahalo.com. Πρόκειται για μία εναλλακτική της Google, η οποία, όπως φαίνεται, δεν είναι η μοναδική μηχανή αναζήτησης εκεί έξω.
Η ιδέα προέκυψε από τον γάμο του
Η Mahalo.com που φέρει την υπογραφή του έχει εκατομμύρια επισκέψεις καθημερινά, παρέχει νέα και μοναδικά χαρακτηριστικά και οι αλγόριθμοι της έχουν τη δική τους μοναδική φιλοσοφία. “Η ιδέα ήρθε στο μυαλό μου όταν εργαζόμουν για την AOL και έψαχνα εταιρείες αναζήτησης που θα μπορούσαμε να εξαγοράσουμε. Τα αποτελέσματά τους δεν ήταν καλύτερα από αυτά του google ή του yahoo. Μια στιγμή θυμάμαι είπα μέσα μου «Θεέ μου, εγώ ο ίδιος θα μπορούσα να βγάλω καλύτερα αποτελέσματα από αυτό! Εκείνη ήταν η στιγμή της επιφοίτησης μου“.
“Στη συνέχεια, η γυναίκα μου άρχισε να στέλνει σε φίλους, που θα έρχονταν στο γάμο μας στη Χαβάη, λίστες με ξενοδοχεία, εστιατόρια και δραστηριότητες που θα μπορούσαν να κάνουν κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης. Στα μάτια μου, το email αυτό έμοιαζε με βελτιωμένη σελίδα αποτελεσμάτων και τότε μου έγινε απολύτως ξεκάθαρο: οι άνθρωποι μπορούν να παράγουν καλύτερα αποτελέσματα από ό,τι οι μηχανές. Εξάλλου, το Mahalo δεν είναι μία απρόσωπη μηχανή που βασίζεται σε κώδικα, αλλά άνθρωποι με σάρκα και οστά που πίσω από τους υπολογιστές τους κάνουν την έρευνα για τον κάθε πελάτη, παραδίδοντας τα αποτελέσματα μαζί με τα προσωπικά τους σχόλια και προτάσεις. Mahalo σημαίνει ευχαριστώ στα χαβανέζικα…”
Η ιδέα που προέκυψε από τον γάμο του είναι αυτή είναι που τον κατέταξε στη 10η θέση της λίστας των «σημαντικότερων διασημοτήτων του Ίντερνετ» που δημοσιοποιεί κάθε χρόνο το δημοφιλές περιοδικό Forbes. Ο ίδιος είχε δηλώσει χαρούμενος με τη διάκριση αυτή, αν και είχε παραδεχτεί ότι δεν λέει και πολλά στη δουλειά του. Την ίδια εποχή κέρδισε και το προσωνύμιο «κατά συρροή επιχειρηματίας του Ίντερνετ», εξαιτίας των πολλών και διαφορετικών δραστηριοτήτων, με τις οποίες καταπιανόταν.
“Άρχισαν να με παίρνουν στα σοβαρά“
Η άνοδός του σφραγίστηκε με τη δημιουργία του δημοφιλούς μπλογκ του. Εκεί ενημέρωνε το κοινό για τα τελευταία γκάτζετς και νέα της Σίλικον Βάλει. Τον Οκτώβριο του 2005 το πούλησε στην κολοσσιαία εταιρεία ΑΟL, έναντι 25 εκατομμυρίων δολαρίων. «Κάπου εκεί άρχισε να γίνεται γνωστό το όνομά μου και να με παίρνουν στα σοβαρά άτομα που πραγματικά μετρούσαν στον χώρο μας».
Δεν είναι, άλλωστε, μυστικό ότι γνωστές προσωπικότητες έχουν πολλές φορές «μπουρδουκλώσει» τη γλώσσα τους, στην προσπάθειά τους να προφέρουν σωστά το όνομά του. «ΚΑ-ΛΑ-ΚΑ-ΝΗΣ. It’s not that difficult you guys!», τους απαντά εκείνος περιπαιχτικά όταν μπερδεύονται και τον κοιτούν αμήχανα. Με τα χρήματα που αποκόμισε από την πώληση του μπλογκ του, έγινε συνιδρυτής της εκδοτικής εταιρίας Weblogs Inc., ενώ επέβλεψε τη δημιουργία επιτυχημένων ιστοσελίδων όπως το Endadget και το Joystiq. Στο παρελθόν, μάλιστα, είχε απορρίψει προτάσεις να ασχοληθεί με το YouTube. Σε μία συνέντευξή του, μάλιστα, στους New York Times, δήλωσε πως «το YouTube είναι ένα καταπληκτικό μέρος για να χτίσει κανείς τη φήμη του, είναι όμως φρικτό για να κάνει κανείς business».
Σήμερα ο Καλακάνης συνεχίζει να είναι ο επικεφαλής του Mahalo.com και εμφανίζεται συχνά στα Μίντια ως ειδικός σε θέματα τεχνολογίας. Το ιδιαίτερο του στυλ, μάλιστα, τον έχει μετατρέψει σε ένα είδος ροκ σταρ της τεχνολογίας. Έχει επενδύσει σε δεκάδες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Tesla και Uber, πριν αυτές γίνουν γνωστές και λέγεται ότι η περιουσία του μεγαλώνει μέρα με τη μέρα. Πλέον, έχει βάλει για τα καλά στο στόχαστρό του τα σόσιαλ μίντια.
Ο πήχης έχει τοποθετηθεί ψηλά
Το πρόσφατο φιάσκο του Μαρκ Ζάκερμεργκ με την παραβίαση της ιδιωτικότητας των χρηστών του έδωσε το κίνητρο που χρειαζόταν. Για την ακρίβεια, ο Καλακάνης δημιούργησε μια διαδικτυακή πλατφόρμα, την Openbook Challenge. Πρόκειται για έναν διαδικτυακό διαγωνισμό. Στόχος αυτού είναι να ανακαλύψει το επόμενο «πόστερ μπόι» των σόσιαλ μίντια. Προσφέροντας ως κίνητρο 100.000 δολάρια σε επτά ομάδες, ελπίζει ότι μία από αυτές θα καταφέρει να κατασκευάσει ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης που θα σταθεί επάξια απέναντι στο Facebook.
Ο πήχης έχει τοποθετηθεί ιδιαίτερα υψηλά, αν σκεφτεί κανείς ότι ο Καλακάνης έχει θέσει ως όριο η νικήτρια ομάδα να δημιουργήσει μία πλατφόρμα που θα προσελκύσει ένα δισεκατομμύριο χρήστες! Μόνο τότε θα μπορέσει να ισχυριστεί ότι ο τεχνολογικός γίγαντας του Μαρκ Ζάκεμπεργκ έχει φάει τη σκόνη του. Από τη μία θέλει να προσφέρει τη διαδραστικότητα, την εξωστρέφεια και τη διασκέδαση, με την οποία ήδη προσελκύει τους χρήστες του το facebook.
Από την άλλη, όμως, είναι πεπεισμένος ότι όλα αυτά μπορεί να συνδυαστούν με την αδιαπραγμάτευτη προστασία της ιδιωτικότητας. «Επιθυμούμε να επενδύσουμε σε εναλλακτικές (λύσεις) που δεν θα χειραγωγούν τους ανθρώπους και θα προστατεύουν τη δημοκρατία μας από κακόβουλους ανθρώπους που επιθυμούν να διασπείρουν την παραπληροφόρηση», αναφέρει στην ιστοσελίδα της πλατφόρμας.
Το όνειρό μου ήταν να εργαστώ στο FBI
Μόλις οι επτά νικήτριες ομάδες καταθέσουν την αίτησή τους στην πλατφόρμα θα κληθούν να συμμετάσχουν σ’ ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα 12 εβδομάδων για την ανάπτυξη του νέου αυτού κοινωνικού μέσου δικτύωσης. «Όλες οι κοινότητες και τα κοινωνικά προϊόντα στο Διαδίκτυο είχαν την εποχή τους, από το ‘AOL’ μέχρι το ‘MySpace’, και τυπικά δεν τα έκλεισε η κυβέρνηση – σταδιακά αντικαταστάθηκαν από καλύτερα προϊόντα», είπε ο Καλακάνης μέσα από μία ανακοίνωση που δημοσίευσε στο Διαδίκτυο. «Κατά συνέπεια, ας ξεκινήσουμε τη διαδικασία για την αντικατάσταση του Facebook», πρόσθεσε. «Πρώτον, ο Ζάκεμπεργκ έχει κάνει εξαιρετική δουλειά με το να εξαγοράζει τους ανταγωνιστές του». Δεύτερον, «κλέβει γρήγορα καινοτόμα χαρακτηριστικά από τους νέους επιχειρηματίες που αρνούνται να πουλήσουν σε αυτόν».
Λέγεται ότι στη Σίλικον Βάλει δεν είναι λίγοι εκείνοι που όχι μόνο πιστεύουν στις δυνάμεις του Καλακάνη, αλλά και επιθυμούν να επενδύσουν στο εγχείρημά του. Έχει, άλλωστε, αποδείξει ότι με σκληρή δουλειά και φαντασία έχει επιτύχει επιτεύγματα που ούτε φανταζόταν κανείς. «Η ζωή, άλλωστε, ποτέ δεν ξέρεις που θα σε πάει. Φανταστείτε ότι εγώ σπούδασα ψυχολογία και το όνειρό μου ήταν να εργαστώ στο FBI και τελικά δεν έκανα τίποτα από όλα αυτά. Δεν παραπονιέμαι, όμως!»
Στην Ελλάδα έχει έρθει δύο φορές όλες και όλες, αλλά τη νιώθει δεύτερη πατρίδα του. Εξάλλου, δεν κρύβει ότι στο ξεκίνημά του βοήθησε και η ομογένεια, η οποία πάντα τον καλούσε σε εκδηλώσεις και τον σύστηνε σε άτομα που μπορούσαν να του φανούν χρήσιμα στο μέλλον. Στην τελευταία του επίσκεψη, μάλιστα, είχε περάσει πολύ χρόνο με νέους επιχειρηματίες και νεοφυείς επιχειρήσεις, υποστηρίζοντας ότι «κάτι έχει αρχίσει να κινείται και στην Ελλάδα και περιμένει μεγάλα πράγματα».