ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Οι 9 όροι των μηχανοδηγών για τα τρένα – Αλαλούμ με την τηλεδιοίκηση

Οι 9 προϋποθέσεις των μηχανοδηγών για τα τρένα – Αλαλούμ με την τηλεδιοίκηση

Επιστολή προς τη Hellenic Train απέστειλαν οι μηχανοδηγοί του ΟΣΕ επισημαίνοντας εννέα προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου που πρέπει να επιλυθούν προκειμένου να ξεκινήσουν εκ νέου τα τρένα. Οι μηχανοδηγοί αναφέρονται, μεταξύ άλλων, στα σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου όπου δεν θα είναι δυνατή η επανεκκίνηση των δρομολογίων χωρίς τη διευθέτηση των υπαρχόντων προβλημάτων.

Αύριο έχει προγραμματιστεί από την Hellenic Train να λειτουργήσουν εκ νέου οι εξής γραμμές: Προαστιακός Πειραιάς – Αεροδρόμιο – Λιόσια – Χαλκίδα. Το τμήμα Θεσσαλονίκη – Φλώρινα & Δράμα. Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη. Προαστιακός Πάτρα – Ρίο. Μετά την σημερινή επιστολή των μηχανοδηγών όμως είναι αμφίβολο ότι θα γίνουν δρομολόγια και σε αυτά τα τμήματα.

Oλόκληρη η επιστολή των μηχανοδηγών

«Η σιδηροδρομική τραγωδία της 28/02/2023 έχει συγκλονίσει την Ελληνική Κοινωνία. 57 άνθρωποι, 11 εξ αυτών εργαζόμενοι επι των αμαξοστοιχιών, έχασαν την ζωή τους σε ένα αδιανόητο δυστύχημα. Το Σωματείο μας είχε έγκαιρα προειδοποιήσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για τους κινδύνους που εγκυμονεί η μη λειτουργία συστημάτων ασφαλείας (Φωτοσήματα – Τηλεδιοίκηση – ETCS). Δυστυχώς, οι επισημάνσεις και οι προειδοποιήσεις μας, ανεξήγητα, είτε υποβαθμίστηκαν είτε δεν λήφθηκαν σοβαρά υπόψη.

Από την 1/3/2023 έχει ανασταλεί η κυκλοφορία των τρένων στην Ελληνική Επικράτεια, ενώ ο νέος Υπουργός Μεταφορών κ. Γεραπετρίτης ανακοίνωσε δέσμη μέτρων για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στις 22 Μαρτίου 2023. Το Σωματείο μας συμμετείχε σε μια συνάντηση με τη νέα πολιτική ηγεσία, ενώ συνάντηση υπήρξε και με τον νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ, κ. Τερεζάκη Π., την Παρασκευή 17 Μαρτίου. Μετά τη συνεδρίαση του Δ.Σ. του Σωματείου μας, θέτουμε υπόψη σας τα προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν σε συγκεκριμένα σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου, προκειμένου να επανεκκινήσουν και σε αυτά τα σιδηροδρομικά δρομολόγια.

Επισημαίνουμε ότι πιστεύουμε πως χωρίς την επίλυσή τους δεν μπορεί να ξεκινήσουν δρομολόγια σε αυτά τα σημεία:

1. Για τη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη (Στρυμόνα) λειτουργία των επικοινωνιών σε όλη την διαδρομή και όλων των ΑΣΙΔ (Με φύλαξη σε όσες δεν λειτουργούν ή κατάργησή τους). Αρση των βραδυποριών των 6-10 χλμ. και αποκατάσταση της υποδομής σε αυτά τα σημεία.
2. Γραμμή Πλατύ – Φλώρινα. Δυνατότητα επικοινωνίας σε όλη τη διαδρομή, επάνδρωση σταθμού Εδεσσας (σύρτης ασφαλείας), καθώς και χορήγηση των πιστοποιητικών καταλληλότητας γεφυρών (πότε ελέγχθηκαν τελευταία φορά). Ελεγχος της υποδομής στο χλμ. σημείο 142.000 έως 152.000 όπου έχει τεθεί βραδυπορία 40 χλμ. λόγω κατολισθήσεων.
3. Γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη. Χορήγηση πιστοποιητικού καταλληλότητας γεφυρών, πλήρεις επικοινωνίες κατά μήκος της γραμμής.
4. Αξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Γραπτή βεβαίωση για τη διέλευση από σήραγγες (Τέμπη, Πλαταμώνας), όπου έχουν διαπιστωθεί προβλήματα από την Πυροσβεστική κατά τον τελευταίο έλεγχό της και δυνατότητα επικοινωνίας εντός αυτών (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας). Αποκατάσταση επικοινωνίας όπου υπάρχουν προβλήματα (π.χ. Ορφανά – Σ.Σ. Λάρισας – Ευαγγελισμός).
5. Προαστιακός Πειραιάς – Κιάτο. Γραπτή βεβαίωση για τη διέλευση απο σήραγγες, όπου έχουν διαπιστωθεί προβλήματα από την Πυροσβεστική κατά τον τελευταίο έλεγχό της, φωτισμός και δυνατότητα επικοινωνίας εντός αυτών (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας).
6. Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη. Επάνδρωση με σταθμάρχη του σταθμού Ξάνθης, λειτουργία – φύλαξη όλων των ΑΣΙΔ, διασφάλιση επικοινωνίας (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας).
7. Λάρισα – Βόλος. Λειτουργία – φύλαξη όλων των ΑΣΙΔ.
8. Οι συρμοί ΑEG να τεθούν εκτός κυκλοφορίας καθώς παρουσιάζουν διαρκή προβλήματα κατά την πορεία, μέχρι και την πλήρη αποκατάσταση των προβλημάτων αυτών. H Ηellenic Train να διασφαλίσει ότι το τροχαίο υλικό που πρόκειται να κυκλοφορήσει στην πρώτη φάση θα πρέπει να είναι πλήρως λειτουργικό για την ασφάλεια όλων και την αποφυγή καθυστερήσεων.
9. Αμεση λειτουργία του GSMR, εφόσον αυτό έχει πιστοποιηθεί.

Εκτός αυτών, ο ΟΣΕ οφείλει να φροντίσει άμεσα και να ενημερώσει γραπτώς εντός 10 ημερών για τον σχεδιασμό του για την εκπόνηση σχεδίου εκ-χόρτωσης των γραμμών σε όλη τη σιδηροδρομική υποδομή. Όπως σας έχουμε ήδη ενημερώσει, ζητάμε την καταγραφή των συνομιλιών των μηχανοδηγών με τους εκπροσώπους του διαχειριστή υποδομής ΚΑΙ από την Hellenic Train, καθώς μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία υπήρξε επιλεκτική διαρροή συνομιλιών που αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη από τις πραγματικές αιτίες της σιδηροδρομικής τραγωδίας. Τέλος, σας ενημερώνουμε ότι ο κ. Τερεζάκης, στη συνάντησή του με το Σωματείο μας, ανέφερε ότι η Hellenic Train έχει παραλάβει 30 φορητές συσκευές GSMR.»

ΟΣΕ και Hellenic Train

Η ανάπτυξη των δρομολογίων, όπως έχει ανακοινωθεί, θα γίνει σε πέντε φάσεις, με ορίζοντα πλήρους λειτουργίας το Πάσχα. Αύριο Τετάρτη θα λειτουργήσουν ξανά:

-Προαστιακός Πειραιάς – Αεροδρόμιο – Λιόσια – Χαλκίδα
-Το τμήμα Θεσσαλονίκη – Φλώρινα & Δράμα
-Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη
-Προαστιακός Πάτρα – Ρίο

Οι αμαξοστοιχίες θα κινούνται σε διαφορετικές ώρες τη νύχτα ώστε να μην υπάρχει το ενδεχόμενο να διασταυρωθούν σε σημεία όπου υπάρχει μονοδρόμηση της γραμμής. Όπως στο τμήμα Οινόη – Τιθορέα όπου γίνονται εργασίες για την τηλεδιοίκηση. Σε όλα τα δρομολόγια και του προαστιακού θα υπάρχουν αυστηρά δύο μηχανοδηγοί και τουλάχιστον ένας σύνοδος αλλά και δύο σταθμάρχες σε σταθμούς όπου μέχρι τώρα ήταν ένας, όπως στο Παλαιοφάρσαλο, το Λιτόχωρο και το Πλατύ. Επίσης, μειώνεται η ταχύτητα σε τμήματα που δεν καλύπτονται από σηματοδότηση. Προβλέπεται ταχύτητα 80 χλμ σε προαστιακούς/εμπορευματικούς και 00 χλμ σε επιβατικές αμαξοστοιχίες.

Αντιπαράθεση για την τηλεδιοίκηση

Την ίδια στιγμή εντείνεται η αντιπαράθεση κυβέρνησης-αντιπολίτευσης. για την τηλεδιοίκηση. Η χτεσινή συνεδρίαση της επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας αποκάλυψε την διάσταση απόψεων. Ο μεν πρώην υπουργός, Κώστας Καραμανλής, και ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, τόνισαν σε κάθε τόνο ότι ο σιδηροδρομικός σταθμός της Λάρισας όχι απλά διέθετε τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, αλλά το σύστημα αυτό ήταν σε χρήση μέχρι και περίπου μία ώρα πριν τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη.

Ο παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών δήλωσε πως η αυτόματη χάραξη το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου δεν έγινε όχι λόγω ανεπάρκειας του συστήματος, αλλά λόγω επιλογής του σταθμάρχη. Τα λεγόμενα του κ. Καραμανλή επιβεβαίωσε και ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης/

Ωστόσο, στη δική του τοποθέτηση, ο επί ΣΥΡΙΖΑ υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης είχε τονίσει πως η προηγούμενη κυβέρνηση είχε παραδόσει το 2019 το σύστημα τηλεδιοίκησης υλοποιημένο στο 72%, σε αντίθεση με την παρούσα κυβέρνηση που δεν το είχε προχωρήσει.

Η επίσκεψη Τσίπρα

Την ώρα που γινόταν η συζήτηση στη βουλή ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξης Τσίπρας, επισκεπτόταν στη Λάρισα την αίθουσα, έξω από την οποία βρίσκεται η ταμπέλα “ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗ”. Σε βίντεο που δόθηκε στη δημοσιότητα από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ εμφανίζονται πρώην σταθμάρχες της Λάρισα να λένε πως στο κτίριο λειτουργούσε κανονικά η τηλεδιοίκηση της Λάρισας έως τον Ιούλιο του 2019, με αποτέλεσμα να υπάρχει παρακολούθηση όλων των τρένων από τον Δομοκό μέχρι και το Πλατύ Ημαθίας.

Ακολούθησε η αντίδραση από την κυβέρνηση: Μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Mega ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, δήλωσε ότι «κανένα παιχνίδι δεν παίζουμε με τις λέξεις. Πρόκειται για προσπάθεια της αντιπολίτευσης και προσωπικά του Αλέξη Τσίπρα να μετατρέψει τον πόνο σε θέαμα». Σημείωσε επίσης ότι «ποτέ δεν είπαμε ότι η τηλεδιοίκηση λειτουργεί σε όλο το μήκος της σιδηροδρομικής διαδρομής. Αυτό που είπαμε είναι ότι το σταθμαρχείο Λάρισας έχει τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στο οποίο μπορεί να γίνει αυτόματη χάραξη».

Επιπλέον, σε ανακοίνωσή της ΝΔ τονίζεται πως: «Ο κ. Τσίπρας επισκέφθηκε σήμερα το παλιό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας, πού έχει πάψει πρακτικά να λειτουργεί από τον Ιούλιο του 2015 και είναι γιαπί, για να στήσει μια παράσταση ντροπής συνοδευόμενος από έναν συνταξιούχο υπάλληλο του ΟΣΕ τον οποίο ρωτούσε για το συγκεκριμένο κέντρο… Ο συνοδός του κ. Τσίπρα έχει συνταξιοδοτηθεί από το 2010, δηλαδή 5 χρόνια πριν πάψει να λειτουργεί το συγκεκριμένο κέντρο τηλεδιοίκησης (σύμφωνα με την από την από 6/3/22 επίσημη ανακοίνωση του ΟΣΕ) και 12 χρόνια πριν παραδοθεί το νέο τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που λειτουργεί σήμερα και λειτουργούσε το μοιραίο βράδυ του δυστυχήματος, χρησιμοποιήθηκε από τους προηγούμενους σταθμάρχες, αλλά όχι στο μοιραίο δρομολόγιο από τον συγκεκριμένο σταθμάρχη», σημειώνει το κυβερνών κόμμα.

Από το Κιλκίς, όπου μίλησε σε συγκέντρωση, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Νίκος Ανδρουλάκης, επέκρινε τόσο τη Νέα Δημοκρατία όσο και τον ΣΥΡΙΖΑ για τις σιδηροδρομικές μεταφορές.

Το βίντεο με τον υφυπουργό

Η συζήτηση για το εάν υπάρχει τηλεδιοίκηση ή όχι στην Λάρισα συνεχίστηκε. Ο υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος επισκέφθηκε τον σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης και βρέθηκε στο γραφείο του σταθμάρχη.

«Αυτός ο πίνακας, δηλαδή το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργεί. Ο χειρισμός του τοπικού ελέγχου και της χάραξης των διαδρομών. Σας θυμίζω ότι έχει παραδοθεί από τον Νοέμβριο του 2022. Ένα σύστημα που λειτουργούσε και την νύχτα του μοιραίου δυστυχήματος. Δυστυχώς δεν χρησιμοποιήθηκε», δήλωσε ο κ. Παπαδόπουλος.

Όμως ο σταθμάρχης που βρισκόταν στην αίθουσα του σταθμαρχείου παρουσίασε την διαδικασία και είπε ότι «αυτό δεν είναι το σύστημα τηλεδιοίκησης, αλλά τοπικός χειρισμός της διαδρομής», για να συμπληρώσει πως «η τηλεδιοίκηση βγήκε τελείως εκτός από τον Ιούλιο του 2019, αλλά και υπολειτουργούσε μέχρι το 2019».

Λίγο πριν το τέλος παρουσίασης της διαδικασίας πήρε τον λόγο ξανά ο υφυπουργός, μετά από ερώτηση δημοσιογράφων για το αν λειτουργεί η τηλεδιοίκηση και είπε πως «η τηλεδιοίκηση όπως έχουμε πει θα είναι έτοιμη περίπου τέλος Σεπτεμβρίου, όμως αυτό το σύστημα, είναι αρκετό για να προλάβει ένα τέτοιο δυστύχημα».

«Η κυβέρνηση λέει ψέματα και προσβάλλει την μνήμη των 57 ανθρώπων», ήταν η ανακοίνωσή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ που σημείωσε ότι ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλης «διασύρθηκε σε απευθείας μετάδοση για την δήθεν τηλεδιοίκηση στην Λάρισα». Στην ανακοίνωση του ΟΣΕ σημειώνει πως «η ενιαία Τηλεδιοίκηση Λάρισας που έλεγχε το τμήμα από Δομοκό μέχρι και Πλατύ, άρχισε σταδιακά να φθίνει και να υπολειτουργεί από το 2015 μέχρι που κατέπεσε εντελώς τα επόμενα χρόνια. Ενδιάμεσα όλη αυτή την περίοδο δεν κατέστη δυνατόν να αναταχθεί και να συντηρηθεί ώστε να λειτουργήσει εκ νέου».

«Τα μέσα του 2019 με την επανεκκίνηση της Σύμβασης 717, που είχε σταματήσει, ξεκίνησε το σύνολο των εργασιών για την καταρχήν ανάταξη και θέση σε λειτουργία των τοπικών Τηλεδιοικήσεων από τον ΠΑΛΑΙΟΦΑΡΣΑΛΟ μέχρι το ΠΛΑΤΥ, ώστε εν συνεχεία το σύνολο αυτών (15 στο τμήμα αυτό) να διασυνδεθεί σε ενιαία απεικόνιση και χειρισμό που θα αποτελέσει την ενιαία Τηλεδιοίκηση στο τμήμα από Δομοκό μέχρι Πλατύ» σημείωνει ο ΟΣΕ.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι