Οι αλλαγές στα σχολεία, με αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς για τους “βαθμούς” τους
28/06/2021Τη νέα γραμμή πλεύσης στην Παιδεία με τις αλλαγές που θα γίνουν στα σχολεία, παρουσίασε εν μέσω αντιδράσεων ο πρωθυπουργός με την υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως. Μεταξύ άλλων, ανακοινώθηκε ότι τα παιδιά θα πηγαίνουν στο νηπιαγωγείο από τα 4 έτη, ότι θα γίνονται τριπλές αξιολογήσεις εκπαιδευτικών, ότι θα υπάρχουν μέντορες, καθώς και πλάνο για πολλαπλά βιβλία στον ίδιο τομέα από τα οποία θα επιλέγουν οι καθηγητές. Παραλλήλως θα εισαχθεί ο επαγγελματικός προσανατολισμός στο Δημοτικό, η σεξουαλική και οδική αγωγή και η επιχειρηματικότητα.
Στον σχεδιασμό της κυβέρνησης, που ανακοινώθηκε στην εκδήλωση “Στρογγυλό Σχολείο” περιλαμβάνεται ο νέος θεσμός του μέντορα καθηγητή που θα αναλαμβάνει την εκπαίδευση των νεοεισερχομένων καθηγητών. Επίσης περιλαμβάνεται η αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών ανά διετίες και τετραετίες από διαφορετικές πηγές και η αυτονομία των σχολείων. Επίσης θα δοθούν 150 εκατομμύρια ευρώ για την προμήθεια διαδραστικών πινάκων, ενώ δημιουργούνται τα πρώτα πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια και διπλασιάζονται τα κλασικά πρότυπα σχολεία.
Όπως είπε η υπουργός Παιδείας, οι αλλαγές στοχεύουν στο να καλλιεργηθούν στα παιδιά νέες δεξιότητες και κριτική σκέψη και για αυτόν τον λόγο εισάγονται από νωρίς τα εργαστήρια δεξιότητας και η επιχειρηματικότητα. Ο Πρωθυπουργός συμπλήρωσε ότι «Παιδεία δεν είναι μόνον τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα» και ότι συνολικά θα υπάρχουν 123 προγράμματα σπουδών. Τα σχολεία θα έχουν πολλές κατηγορίες, ώστε οι εκπαιδευτικοί να επιλέγουν αυτό που τους ταιριάζει περισσότερο. Παράλληλα θα διατεθούν 112 εκατομμύρια για ψηφιακό εξοπλισμό.
Τι αλλάζει στα σχολεία
Η κυβέρνηση σχεδιάζει ένα εκπαιδευτικό σύστημα που κατά την θεώρησή της θα προσφέρει εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές για τους νέους, ανάλογα με τις κλίσεις και προτιμήσεις τους. Παράλληλα η κυβέρνηση πιστεύει ότι οι εκπαιδευτικοί θα ενδυναμωθούν και οι αποφάσεις πια θα λαμβάνονται μέσα στα σχολεία, με πρόβλεψη για ελεύθερες και αυτόνομες σχολικές μονάδες. Στο πλαίσιο της αυτονομίας, θα εισαχθεί το πολλαπλό βιβλίο και θα γίνει προκήρυξη για τη συγγραφή νέων βιβλίων. Ο εκπαιδευτικός θα επιλέγει από ποιο θα διδάξει.
Ταυτόχρονα δημιουργείται ο νέος θεσμός του μέντορα εκπαιδευτικού για την ένταξη των πρωτοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών στο σχολείο. Ο ρόλος τους θα είναι η καθοδήγηση των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών, ενώ προβλέπεται και θέση ενδοσχολικού συντονιστή. Επίσης, η θητεία διευθυντών και στελεχών αυξάνεται στα τέσσερα έτη από τρία που ειναι σήμερα, ενώ καταργείται το όριο των δύο θητειών στο ίδιο σχολείο. Δημιουργούνται παράλληλα 800 θέσεις Συμβούλων Εκπαίδευσης, ενώ σε κάθε διεύθυνση θα υπάρχει και Επόπτης Εκπαίδευσης.
Η υπουργός Νίκη Κεραμέως, ανακοίνωσε ότι ο σχεδιασμός για την αξιολόγηση προβλέπει πως αυτός θα γίνεται με τρεις τρόπους. Η γενική και ειδική διδακτική των εκπαιδευτικών θα αποτιμάται από τον σύμβουλο εκπαίδευσης ανά τετραετία. Το παιδαγωγικό κλίμα της τάξης θα αποτιμάται από τον διευθυντή ανά τετραετία. Η υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια θα αποτιμάται και από τον διευθυντή και από τον Σύμβουλο, ανά διετία. Οι “βαθμοί” των καθηγητών θα είναι: Μη ικανοποιητικός – Ικανοποιητικός – Πολύ καλός – Εξαιρετικός. Όσοι παίρνουν τις δυο “κακές” ή μέτριες αξιολογήσεις θα υποχρεούνται σε επιμόρφωση, αλλά κανένας δεν θα απολύεται.
Αντιδρούν οι εκπαιδευτικοί για τη …βαθμολογία
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας εκπαιδευτικών έξω από το σχολείο όπου γινόταν η εκδήλωση. «Έτσι γίνεται στη Δημοκρατία, υπάρχουν και διαφωνίες, αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί ενοχλεί τους εκπαιδευτικούς η αξιολόγηση. Οι μαθητές συνέχεια αξιολογούνται, το ίδιο πρέπει να γίνεται και με τους εκπαιδευτικούς. Η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, κανείς δεν θα απολυθεί. Στον κόσμο του 2021 δεν μπορούμε να συζητάμε εάν θα γίνει αξιολόγηση γιατί η αξιολόγηση που προωθούμε έχει και τον χαρακτήρα της επιβράβευσης», είπε.
Εκπαιδευτικοί και γονείς που διαμαρτύρονταν έξω από τον χώρο της εκδήλωσης δεν εξέφραζαν όμως αντιρρήσεις μόνον για τις αξιολογήσεις, αλλά και για το κατά πόσον αυτές θα περιορίζουν ουσιαστικά τον διδακτικό πλούτο και την πρωτοβουλία των καθηγητών, ή και πόσο θα λογοκρίνουν έμμεσα την εργασία τους και την προσωπικότητά τους. Επίσης είναι ζήτημα ποιος θα αξιολογεί τους αξιολογητές και με ποια κριτήρια θα βαθμολογείται ένας διδάσκων.
Ανέφεραν επίσης ότι το πολλαπλό βιβλίο είναι ανεφάρμοστο, όταν για να γραφεί έστω και ένα βιβλίο περνάνε μήνες ή και χρόνια, καθώς και ότι το μέτρο θα δημιουργήσει ζητήματα στις εξετάσεις. Ενστάσεις εξέφρασαν και για την επιχειρηματικότητα και την τεχνική πορεία που δίνει η κυβέρνηση έναντι του πολιτισμού στο Δημοτικό Σχολείο, κόβοντας ουσιαστικά, όπως είπαν, τα φτερά των παιδιών αντί να τα βοηθά να τα ανοίξουν. Ενστάσεις εξέφρασαν όμως και για την έναρξη της διδασκαλίας των αγγλικών σε ηλικίες που το παιδί ακόμα δεν έχει μάθει να χειρίζεται σωστά την μητρική του γλώσσα.