Οι απόντες από τα σχολεία εκπαιδευτικοί είναι μιάμιση φορά περισσότεροι από τα κενά!
20/09/2025
Το σχολικό έτος 2022/2023 (τελευταία στοιχεία) οι αποσπασμένοι και οι απόντες εκπαιδευτικοί στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανέρχονταν σε περίπου 30.000 επί συνόλου 143.302 εκπαιδευτικών!
Περίμενα επί χρόνια τέτοιες ημέρες που ανοίγουν τα σχολεία (νέο σχολικό έτος) από τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών να περιορίζουν το ενδιαφέρον τους (που πάντα είναι έντονο κι δικαιολογημένο προς τους μαθητές τους και τους συναδέλφους τους) με την ίδια επισήμανση – επωδό για δεκάδες χιλιάδες κενά στα σχολεία και το ίδιο, μονίμως, αίτημα για αυθωρεί και παραχρήμα κάλυψή τους με πρόσθετη δαπάνη που επιβαρύνει τους ίδιους και τους άλλους Έλληνες ως φορολογούμενους.
Να ζητούν οι εκπαιδευτικοί να είναι όλοι στις αίθουσες κι όχι στο υπουργείο! Συγκεκριμένα, περίμενα, αντί να ζητούν κάλυψη των κενών, που υπάρχουν στις σχολικές αίθουσες κι όχι στα στατιστικά στοιχεία (βλέπε πίνακες 2 και 3), να επιμένουν στο αυτονόητο, δηλαδή ότι οι εκπαιδευτικοί πληρώνονται για να παραδίδουν στους μαθητές μαθήματα στις σχολικές αίθουσες κι όχι να είναι αποσπασμένοι κυρίως στο υπουργείο Παιδείας, σαν να είναι ανίκανοι οι υπάλληλοί του να προσφέρουν αυτό για το οποίο διορίστηκαν και πληρώνονται.
Αυτή η εμμονή για κάλυψη των κενών με νέους διορισμούς κατ΄ έτος που είναι περίπου όσοι οι αποσπασμένοι και οι απόντες, παράσυρε και τη σημερινή υπουργό Παιδείας σε μια απαράδεκτη απάντηση, ότι δηλαδή για τα κενά φταίνε οι εγκυμονούσες και λεχώνες εκπαιδευτικοί, παρασιωπώντας, όπως και οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών την πραγματική αιτία της απαράδεκτης αυτής εικόνα στα σχολεία. Μακάρι να ήταν έτσι για το δημογραφικό, αλλά ο αλληθωρισμός από την πραγματικότητα είναι προκλητικότατος!
Τι δηλώνουν οι εκπαιδευτικοί
Όπως τόνισαν οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών, «με την πρόσληψη αναπληρωτών, η κυβέρνηση επέλεξε ξανά να αδιαφορήσει για τους μαθητές και τις μαθήτριες μας, καλύπτοντας λιγότερα από τα μισά εναπομείναντα κενά, με αποτέλεσμα να ξεκινήσουν τα μαθήματα με σχεδόν 20.000 κενά, δηλαδή 400.000 διδακτικές ώρες να χάνονται την εβδομάδα».
Προσπάθησα να μετρήσω τις προσλήψεις (κυρίως αναπληρωτών) που πραγματοποίησε η σημερινή κυβέρνηση από το 2020 έως σήμερα, αλλά έχασα τον λογαριασμό και σταμάτησα για να αποφύγω τυχόν επισφαλή στοιχεία. Μετά την παραπάνω επισήμανση για τις προσλήψεις αναπληρωτών, παραθέτω την απάντηση της τότε υφυπουργού Παιδείας Ζέττας Μακρή σε αναφορά στη Βουλή στις 2 Ιανουαρίου 2025:
«Αναφορικά με τους συνολικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, οι οποίοι έχουν διενεργηθεί για τα σχολικά έτη 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024 και 2024-2025, βάσει των διατάξεων του ν.4589/2019, θέτουμε υπ΄όψιν σας τα εξής: Συνολικά έχουν διορισθεί 35.855 μόνιμοι εκπαιδευτικοί στην Επικράτεια, εκ των οποίων 18.403 σε δομές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (15.673 στη Γενική Εκπαίδευση και 2.730 στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση) καθώς και 17.452 σε δομές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (14.448 στη Γενική και 3.004 στην ΕΑΕ).
Ειδικότερα, για το τρέχον σχολικό έτος 2024-2025, διορίστηκαν 8.763 εκπαιδευτικοί, από τους οποίους 3.257 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (2.918 στη Γενική και 339 στην ΕΑΕ), καθώς και 5.506 σε δομές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (4.850 στη Γενική και 656 στην ΕΑΕ), ενώ την προηγούμενη τετραετία διορίστηκαν 27.092 εκπαιδευτικοί, εκ των οποίων 15.146 σε δομές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (12.755 στη Γενική και 2.391 στην ΕΑΕ), καθώς και 11.946 σε δομές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (9.598 στη Γενική και 2.348 στην ΕΑΕ)…».
Σχετικά με τις προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, αυτές γίνονται με βάση τα αρμοδίως δηλωθέντα λειτουργικά κενά… Για το τρέχον διδακτικό έτος 2024-2025, έως τις 9-1-2025, έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά 36.268 προσλήψεις εκπαιδευτικών (24.838 στην Πρωτοβάθμια και 11.430 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση), στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, καθώς και στη Γενική Εκπαίδευση, ως προσωρινών αναπληρωτών με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου. Στα προαναφερθέντα σύνολα συμπεριλαμβάνονται και οι προσλήψεις που διενεργήθηκαν κατόπιν έκδοσης Ειδικής Προκήρυξης κάλυψης λειτουργικών κενών απευθείας σε σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 86 του ν. 4547/2018 (Α΄ 102), όπως ισχύει».
Χιλιάδες προσλήψεις – Οι αίθουσες χωρίς δασκάλους
Το ερώτημα που προκύπτει από αυτούς αριθμούς προσλήψεων που ανακοίνωσε στη Βουλή το υπουργείο Παιδείας είναι αν είναι αναγκαίες όλες αυτές. Διότι, πέρα από την αποφυγή της δαπάνης για την παιδεία με προσλήψεις για κάλυψη κενών που αφήνουν οι δεκάδες χιλιάδες αποσπασμένοι (βλέπε πίνακα 1) δικαιώνεται η πρότασή μου προς τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών να ζητούν επιμόνως μόνο την απασχόληση των εκπαιδευτικών στις σχολικές αίθουσες, και από τον επιπρόσθετο λόγο ότι έτσι θα αντιμετωπιζόταν και η ανορθολογική χρήση ή θα εξασφαλιζόταν ή καλύτερη αξιοποίηση του διδακτικού προσωπικού και την εξαλείφονταν οι απαράδεκτες διαφοροποιήσεων που υφίστανται οι συνάδελφοί τους σε ημιαστικές και αγροτικές περιοχές σε σχέση με τις αστικές (βλέπε πίνακα 2).
Η ΕΛΣΤΑΤ, με εξαίρεση τα Δημοτικά Σχολεία (συγχωρήστε με την παράβλεψή μου αν έγινε) παρουσιάζει αναλυτικά κάθε έτος την κατάσταση του διδακτικού προσωπικού στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δηλαδή , πόσοι επί του συνόλου είναι μόνιμοι, πόσοι αναπληρωτές (κυριαρχούν!), πόσο οι αποσπασμένοι και πόσοι οι απόντες. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, απόντες θεωρούνται ΄σοι ανήκουν οργανικά στο σχολείο (όπως στους παρατιθέμενους πίνακες), αλλά για διάστημα μεγαλύτερο των 20 ημερών λόγω ασθενείς , τοκετού, μετεκπαίδευσης κλπ κι έχει ζητηθεί η αντικατάστασή τους, καθώς και οι αποσπασμένοι στο υπουργείο Παιδείας.
Από τον παρατιθέμενο πίνακα 2 προκύπτει ότι κατά το σχολικό έτος 2022/2023 (τελευταία στοιχεία) επί συνόλου 143.302 εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και δευτεροβάθμια εκπαίδευση οι αποσπασμένοι (23.717) και οι απόντες (5.367) είναι κατά 1,5 φορές περισσότεροι από τα … κενά των 20.000 εκπαιδευτικών που επεσήμαναν οι εκπρόσωποί τους!
Ακόμα, από τους άλλους δύο παρατιθέμενους πίνακες προκύπτουν μερικές άλλες διαπιστώσεις, τις οποίες πρέπει να μελετήσουν οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών: η επίμονη επισήμανση κάθε έναρξη σχολικού έτους για χιλιάδες κενά και κάλυψή τους με προσλήψεις (οι οποίες πραγματοποιούνται με αντίστοιχες προσλήψεις χιλιάδων αναπληρωτών, είναι προκλητική τη στιγμή που σε μια εικοσαετία παρατηρείται μείωση των μαθητών κατά 90.000 περίπου (με τον μαθητικό πληθυσμό ανά σχολείο να είναι σε απογοητευτικά επίπεδα στις αγροτικές περιοχές) και αύξηση των εκπαιδευτικών κατά 28.466 με την εμφάνιση (μόνο στατιστικώς βεβαίως!) μάλιστα σχέσης μαθητών προς διδάσκοντα σε επίπεδα χαμηλότερα ακόμα κι από το αντίστοιχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης!