Οι κοινωνικές τάσεις που θα καθορίσουν το 2021
16/12/2020Οι κοινωνικές τάσεις καθρεπτίζονται καθημερινά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και επηρεάζουν συνολικά τη ζωή των ανθρώπων. Το 2020 ήταν μια χρονιά ατελείωτων ανατροπών που οδήγησαν τους ανθρώπους να ανακαλύψουν λύσεις στις καθημερινές προκλήσεις, να αναπτύξουν τις δεξιότητες τους και να επαναπροσδιορίσουν την αυθεντικότητα στις σχέσεις τους.
Αναμφισβήτητα η ψηφιακή τεχνολογία υπήρξε ο καθοριστικός σύνδεσμος που βοήθησε τους ανθρώπους να επικοινωνήσουν με νέους τρόπους αλλά και να κατανοήσουν καλύτερα τις νέες τεχνολογίες. Μια έκθεση του Facebook “Topics and Trends From Facebook IQ” αναλύει πώς οι σημαντικές αλλαγές του προηγούμενου έτους επηρέασαν τα άτομα και τις κοινότητες. Το Facebook επεξεργάστηκε και ανέλυσε χιλιάδες θέματα που αναπτύχθηκαν στην πλατφόρμα του, ενώ εξέτασε και στοιχεία από άλλες έρευνες. Η ανάλυση καλύπτει τις τάσεις σε πέντε κατηγορίες: Εκπαίδευση και Δράση, τρόπος ζωής, τεχνολογία και ελεύθερος χρόνος. Η έρευνα επικεντρώθηκε στις περιοχές Ασία, τον Ειρηνικό, την Ευρώπη, τη Λατινική Αμερική και τη Βόρεια Αμερική.
Ποιες είναι οι τάσεις που δημιουργήθηκαν το 2020 και θα εδραιωθούν το 2021;
Εκπαίδευση και Δράση
Αμερική: Η φυλετική ανισότητα στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα που επηρέασε και άλλες χώρες. Οι Αμερικανοί αντέδρασαν και έδρασαν τόσο αξιοποιώντας τη φωνή τους, υποστηρίζοντας το κίνημα Black Lives Matter αλλά και με την ψήφο τους. Χαρακτηριστικά, οι διαδηλώσεις που απαιτούν φυλετική ισότητα έχουν αυξηθεί σε περισσότερες από 2.000 πόλεις και κωμοπόλεις σε 50 πολιτείες. Ενώ και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι άνθρωποι εκφράζουν την υποστήριξη τους σε θεσμούς κοινωνικής δικαιοσύνης και οικονομικής στήριξης σε μικρές επιχειρήσεις της μαύρης κοινότητας.
Αυστραλία: Οι Αυστραλοί χαίρονται να διαβάζουν μιας και σε έρευνα του 2019 το 72% διάβαζαν από ευχαρίστηση. Το 2020, οι κάτοικοι της Αυστραλίας διάβασαν ακόμα περισσότερο και θέλησαν να διευρύνουν τους ορίζοντες τους σε θέματα φυλετικών ανισοτήτων. Τα μικρά βιβλιοπωλεία ενίσχυσαν την παρουσία τους ενώ και οι δημόσιες βιβλιοθήκες ανέλαβαν ενεργό ρόλο. Πλέον, η λογοτεχνική παράδοση των Αυστραλών, από χόμπι εξελίχθηκε σε συνήθεια.
Βραζιλία: Με πολλούς μαθητές να ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές τα οφέλη της εξ αποστάσεως μάθησης ήταν ένα μεγάλο θέμα φέτος για τους Βραζιλιάνους. Μεγάλα ιδρύματα υποστήριξαν την προσπάθεια ενώ οι εκπαιδευτικοί μπήκαν στην διαδικασία της επιμόρφωσης στις νέες τεχνολογίες.
Τρόπος ζωής
Η πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα οδήγησαν τους ανθρώπους να επανεξετάσουν τις συνθήκες της ζωής τους και τους τρόπους που μετακινούνται.
Βρετανία: Εκτιμάται ότι το 42% των Βρετανών ασχολήθηκαν με την κηπουρική και ενημερώθηκαν για παρόμοια θέματα από το διαδίκτυο. Μια τάση που δείχνει την αλλαγή σε πιο αειφόρα μοντέλα διαβίωσης και ώθηση προς την πράσινη ανάπτυξη.
ΗΠΑ: Από το υπερβολικό lifestyle status οι Αμερικανοί φαίνεται ότι τώρα επιλέγουν το πιο casual. Όπως και στις περισσότερες χώρες τα αθλητικά ρούχα εκτοξεύτηκαν σε πωλήσεις ενώ οι υπηρεσίες ομορφιάς έγιναν προσωπική υπόθεση. Το 46% των Αμερικανών καταναλωτών δηλώνουν ότι έχουν κάνει κάποιo είδος καλλωπισμού στο σπίτι. Ενώ, αυτή η τάση επεκτάθηκε και στην επικοινωνία, με την αυθεντικότητα, την συμπόνια και την αλληλοϋποστήριξη, να επικρατούν.
Καναδάς: Οι Καναδοί είχαν και πριν την πανδημία μια τάση ανακαίνισης των σπιτιών τους κάτι που αυξήθηκε το 2020. Μάλιστα, πολλοί άνθρωποι έμαθαν μέσω διαδικτύου πώς να κάνουν εργασίες ανακαίνισης μόνοι τους. Οι περιορισμοί και η εργασία από το σπίτι έδωσαν επιπλέον ώθηση ώστε να βελτιώσουν τις συνθήκες ζωής μέσα στο σπίτι.
Τεχνολογία
Οι τεχνολογίες που σε πολλά μέρη θεωρούνταν αποκλειστικότητα τώρα επεκτείνονται σε νέες περιοχές και προσαρμόζονται σε τοπικές αγορές.
Ινδία: 30 εκατομμύρια κάτοικοι της υπαίθρου απέκτησαν πρόσβαση στο Διαδίκτυο το 2020, με την συνδεσιμότητα να φτάνει στο υψηλότερο ποσοστό όλων των εποχών. Και παρότι η χώρα είναι ανερχόμενη τεχνολογική δύναμη, αντιμετωπίζει επείγουσα ανάγκη για αύξηση της πρόσβασης στη συνδεσιμότητα ώστε όλοι οι κάτοικοι να έχουν πρόσβαση σε απομακρυσμένη εκπαίδευση και απασχόληση.
Μεξικό: Τα μετρητά υπήρξαν εδώ και καιρό η μέθοδος επιλογής στο Μεξικό, αλλά η ψηφιακή τραπεζική το 2020 εκτοξεύτηκε. Με 42 εκατομμύρια Μεξικανούς να αποκτούν πρόσβαση σε πιστωτικές κάρτες και ψηφιακά πορτοφόλια. Ενώ, μια μελέτη προβλέπει ότι τα δύο τρίτα των Μεξικανών θα μειώσουν τη χρήση μετρητών τους στο μέλλον
Αυστραλία: Σε σύγκριση με άλλες χώρες, η Αυστραλία καθυστέρησε να ενσωματωθεί στις διαδικτυακές αγορές λόγω της γεωγραφικής της τοποθέτησης που δυσκολεύει τις εταιρίες delivery. Μεταξύ Μαρτίου και Απριλίου 2020, οι δαπάνες για το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκαν κατά 29% το μήνα. Μάλιστα, πλέον οι Αυστραλοί επιλέγουν προγράμματα click away. Με αυτό τον τρόπο προπαραγγέλουν προϊόντα και τα παραλαμβάνουν από τοπικά καταστήματα, ενσωματώνοντας την υβριδική εμπειρία αγορών.
Ελεύθερος χρόνος
Όλες οι απολαύσεις της ζωής αλλά και της καθημερινότητας, το 2020, μπήκαν σε αναμονή. Οι άνθρωποι αναγκάστηκαν να επινοήσουν νέους τρόπους χαλάρωσης σε πολλά πράγματα και να γίνουν πιο δημιουργικοί.
Βραζιλία: Το 2020 υπήρξε επιτάχυνση της ψηφιακής τέχνης με τις γκαλερί και τα μουσεία να υιοθετούν νέα μέσα σύνδεσης. Ένας Βραζιλιάνος καλλιτέχνης επιλέχθηκε για να δείξει το έργο του στην Ουάσιγκτον, μέσα από το διαδίκτυο, ενώ, παρατηρήθηκε διεύρυνση της πρόσβασης στην τέχνη. Μια τάση που αναμένεται να αυξηθεί με την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών
Βρετανία: Σχεδόν το ένα τέταρτο (24%) των καταναλωτών στη Βρετανία ολοκλήρωσαν ένα έργο χειροτεχνίας το 2020. Όπως φαίνεται η αειφόρος μόδα οδηγεί τους καταναλωτές να αναβαθμίζουν υλικά και ρούχα που έχουν ήδη. Το πόσο η εξατομίκευση της μόδας θα επηρεάσει την κατανάλωση θα το δούμε μακροπρόθεσμα.
Γερμανία: Οι Γερμανοί αλλάζουν τους τρόπους μετακίνησης τους με τα καταστήματα ποδηλάτων να αυξάνουν κατά πολύ τις πωλήσεις τους. Ενώ, το staycation (εσωτερικός τουρισμός) ήταν η μεγάλη τάση διακοπών στην Γερμανία, λόγω της πανδημίας.