Πλουραλιστική ενημέρωση; Τι είναι αυτό;

Πλουραλιστική ενημέρωση; Τι είναι αυτό;, Δημήτρης Χρήστου

Η χώρα μας δυστυχώς σε όλη τη σύγχρονη διαδρομή της δεν απέκτησε σεβαστούς κανόνες λειτουργίας. Σεβαστούς, τόσο από τους πολιτικούς, όσο και από τους πολίτες. Κυριάρχησε το πελατειακό σύστημα. Δείτε για παράδειγμα τι συμβαίνει σήμερα στον τομέα των Μαζικών Μέσων Ενημέρωσης. Ακόμα και στις πλέον ανεπτυγμένες καπιταλιστικά χώρες, υπάρχει αντιμονοπωλιακός κανόνας περί δεσπόζουσας θέσης στην αγορά. Πέρα από ένα όριο, δεν μπορείς να επεκταθείς.

Ειδικά σε αυτόν τον τομέα, που τα ΜΜΕ θεωρούνται τέταρτη εξουσία, εδώ στη χώρα μας βρισκόμαστε σε καθεστώς «άγριας δύσης». Όποιος θέλει μπαίνει, όποιος θέλει βγαίνει και λογαριασμό δεν δίνει. Ας πάρουμε για παράδειγμα τον εφοπλιστή Ευάγγελο Μαρινάκη. Μετά την κατάρρευση του ΔΟΛ και του MEGA και για να μην περάσουν αυτά τα μεγάλα συγκροτήματα στα χέρια παραγόντων φιλικά προσκείμενων προς την κυβέρνηση, ο εφοπλιστής κληθείς, εμφανίζεται ορμητικός ως συγγενής της οικογένειας Μητσοτάκη και δημιουργεί έναν όμιλο για να κυριαρχήσει υπέρ της ΝΔ.

Σήμερα, έχει υπό τον άμεσο έλεγχό του τέσσερις εφημερίδες, δύο ραδιοφωνικούς σταθμούς τέσσερις ιστοσελίδες και πήρε την έκτη άδεια για τηλεοπτικό σταθμό πανελλαδικής εμβέλειας. Επίσης έχει το μονοπώλιο στη διανομή Τύπου, ενώ εμμέσως ελέγχει και άλλα έντυπα. Είναι ιδιοκτήτης της ΠΑΕ Ολυμπιακός και χειρίζεται τους σκληρούς οπαδούς της ομάδας, ως στρατό που προστατεύει τα συμφέροντά του.

Είχε όνειρο και μεράκι να γίνει τόσο μεγάλος εκδότης; Να προσφέρει ποιοτική δημοκρατική ενημέρωση στους συμπατριώτες του; Έκρινε μήπως, πως ο χώρος αυτός προσφέρεται για επικερδείς επενδύσεις; Τίποτα από όλα αυτά. Όλες σχεδόν οι επιχειρήσεις του στα ΜΜΕ είναι από λίγο, έως πάρα πολύ ζημιογόνες.

Νέοι εκδότες και ιεροκήρυκες δημοσιογράφοi

Και καθώς δεν υπάρχουν πλέον αναγνώστες που να στηρίζουν την βιωσιμότητα των εντύπων, οι εκδότες δεν έχουν κανένα λόγο να σέβονται τους λιγοστούς πελάτες τους, όταν όλες οι εφημερίδες μαζί πουλάνε μόλις 65.000 φύλλα σε καθημερινή βάση! Το κέρδος θα έρθει, όταν κερδίσουν μερίδιο στην πολιτική εξουσία και μέσω αυτής της επιρροής θα εξυπηρετήσουν τα γενικότερα οικονομικά τους συμφέροντα. Το έργο αυτό το ζήσαμε και στην πρόσφατη ιστορία και ειδικά την περίοδο Σημίτη.

Και καθώς δεν υπάρχουν εκδότες και ενδιαφέρον για δημοσιογραφικές έρευνες, σταδιακά κυριάρχησαν υποτακτικοί δημοσιογράφοι που δήλωσαν πρόθυμοι να γίνουν πιστόλια του αφεντικού τους. Κατέκτησαν αναγνωρισιμότητα, έγιναν αρεστοί στο κοινό κυρίως της ΝΔ έως του σημείου 28 από αυτούς παρακαλώ, να είναι υποψήφιοι βουλευτές της ΝΔ στις προσεχείς εκλογές.

Είναι πλέον τόσο σαφές, τι γίνεται και γιατί γίνεται, που δεν χρειάζονται πολλά λόγια. Ο Μαρινάκης έστησε «πολιτικά πολυβολεία» για να φέρει στην εξουσία τη συγγενική οικογένεια των Μητσοτάκηδων. Μια πολιτική δήλωση του Πολάκη που άσκησε κριτική στον ΑΜΕΑ υποψήφιο της ΝΔ για την ευρωβουλή, έγινε πρώτο θέμα. Η πρόσφατη δήλωση του γραμματέα της ΝΔ Αυγενάκη που χαρακτήρισε τον πρωθυπουργό «αριστερό φλώρο», δεν έγινε ούτε μονόστηλο στις μέσα σελίδες!

Έτσι η αξία των εφημερίδων σήμερα βρίσκεται αποκλειστικά και μόνο στην πρώτη σελίδα και απευθύνεται στους διαβάτες που σταματούν στα σημεία πώλησης, ρίχνοντας μια ματιά στους τίτλους. Με αυτόν τον τρόπο επιχειρούν να επιβάλουν την καθημερινή ατζέντα που συμφέρει, στις συζητήσεις των πολιτών.

Οι εισβολείς στα σπίτια μας…

Στο τηλεοπτικό τοπίο με Μέσα που εισβάλουν σε κάθε σπίτι, ο κ. Αλαφούζος μετέτρεψε τον ΣΚΑΪ, ραδιόφωνο και τηλεοπτικό σταθμό, σε «βομβαρδιστικό» κατά της κυβέρνησης για λογαριασμό της ΝΔ. Εδώ ξεπεράστηκαν όλα τα όρια δεοντολογίας από «πολιτικούς ιεροκήρυκες» σε όλες σχεδόν τις εκπομπές. Το αρχικό όραμα του κ. Γιάννη να φτιάξει στην Ελλάδα ένα μικρό BBC πήγε περίπατο. Το «απέραντο χαμαιτυπείο» που έλεγε τότε ο πατέρας του Κυριάκου, όταν στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ δύο εκτελεστές, Τράγκας και Κακαουνάκης είχαν εντολή να ρίξουν του Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, επανεμφανίστηκε με νέα αστέρια, τώρα υπέρ του υιού!

Με ποιο κομψό τρόπο αλλά πάντα με κίνητρο να επιβάλουν την ατζέντα που συνέφερε τη ΝΔ, κινήθηκαν και οι άλλοι τρεις ιδιωτικοί σταθμοί, άλλος λιγότερο (Alpha), άλλοι περισσότερο (Star και ANTENA). Κανένα πρόβλημα που ο ιδιοκτήτης του ΑΝΤΕΝΑ Κυριακού έθεσε στη διάθεση του Κυριάκου και της Μαρέβας το ιδιωτικό του ελικόπτερο για να τους μεταφέρει μετ επιστροφής στα Χανιά από το Πόρτο Χέλι που τους φιλοξενούσε. Τεράστιος σάλος για τρεις μέρες φιλοξενίας του Τσίπρα στο σκάφος της συνεργάτιδας του Κ. Παναγοπούλου με μια παπαράτσικη φωτογραφία που κρατήθηκε στο συρτάρι, για να ριχτεί στην μάχη των εντυπώσεων την κατάλληλη προεκλογική στιγμή.

Η χειραγώγηση της κοινής γνώμης

Δυστυχώς, στην σύγχρονη εποχή η ενημέρωση έγινε ακραία προπαγάνδα και χειραγωγεί την κοινή γνώμη. Είναι η νέα απειλή για την δημοκρατία. Με τον καθολικό έλεγχο των ΜΜΕ κέρδισε τις εκλογές στην Αργεντινή ο νεοφιλελεύθερος Μάκρι, με τον έλεγχο τεσσάρων εκ των πέντε καναλιών της Βενεζουέλας, δίνει τη μάχη η αντιπολίτευση για την ανατροπή των Τσαβίστας.

Και εκεί που νομίζαμε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν εναλλακτικές λύσεις, μάθαμε ότι στις ΗΠΑ με τον Τραμπ και στη Βρετανία με το Brexit, η χειραγώγηση των φακελωμένων πολιτών, πήρε μαζικές, εφιαλτικές διαστάσεις. Χρειαζόμαστε επειγόντως κανόνες που να τηρούνται. Χρειαζόμαστε επειγόντως αντιμονοπωλιακές πολιτικές ειδικά σε αυτόν τον ευαίσθητο για τη λειτουργία της δημοκρατίας τομέα. Χρειαζόμαστε ενίσχυση των ελεύθερων Μέσων. Η σημερινή κυβέρνηση δεν τα κατάφερε και οι επόμενες δεν πρόκειται να ενδιαφερθούν. Τελευταία ελπίδα η απαιτητικότατα των πολιτών.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι