Ποια είναι η Βανέσα Γρηγοριάδη που πολιορκεί τη Victoria’s Secret
26/10/2021Αν η πτώση της Victoria’s Secret έφερε υπογραφή, αυτή, δεν θα ήταν άλλη από της διάσημης Ελληνοαμερικανίδας Βανέσας Γρηγοριάδη. Η δημοσιογράφος που αντιμετωπίζει τα γραπτά της σαν ελεγεία (συνεντεύξεις, αφιερώματα για σελέμπριτις, οικονομικές αποκαλύψεις και κάθε είδους ελεύθερο θέμα για την ποπ κουλτούρα και τους πρωταγωνιστές της) έχει πλέον βάλει στο στόχαστρό της τον αλλοτινό κολοσσό ομορφιάς Victoria’s Secret.
Αυτή ήταν που προέβη πρώτη στις αποκαλύψεις για τα σκάνδαλα σεξουαλικής παρενόχλησης, σεξισμού και μισογυνισμού, αλλά και την σωματική, ψυχολογική και λεκτική κακοποίηση που υπέστησαν πολλά από τα μοντέλα, γνωστά και σαν “αγγελάκια” της Victoria. Πλέον, με εκτενή άρθρα, διαδικτυακές εκπομπές, τηλεοπτικές εμφανίσεις, podcast και αφιερώματα, μοιάζει αποφασισμένη να διατηρήσει το ζήτημα στην επικαιρότητα, καταφέρνοντας το καίριο πλήγμα στην ήδη γονατισμένη αυτοκρατορία της ομορφιάς.
Και, μάλιστα, τη στιγμή, που επιχειρεί να επιτύχει για τον εαυτόν της το μεγαλύτερο rebranding που έχει γίνει στην ιστορία και να αναδυθεί μέσα από τις στάχτες της. Η Βανέσα δεν πείθεται για την στροφή της εταιρείας, την οποία κατηγορεί για «εταιρικά τερτίπια» μετατρεπόμενη στον σφοδρότερο επικριτή της. Χρησιμοποιεί τη δημοφιλία της και τις απεριόριστες δημόσιες πλατφόρμες που διαθέτει, ώστε να τροφοδοτεί καθημερινά το κοινό, μέσω μαρτυριών, με νέα περιστατικά που εκθέτουν τον βίο και την πολιτεία των ισχυρών της εταιρείας, αλλά και τις ανήθικες, διαχρονικές πρακτικές της.
Αναδεικνύει τα μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς που η διοίκηση της Victoria’s Secret συνειδητά επέβαλε, τις θυσίες στις οποίες υπέκυπταν τα μοντέλα της, ώστε να τα υπηρετήσουν, τους άνδρες αρπαχτικά σε επιτελικές θέσεις και τις αμαρτίες που βαραίνουν την όχι και τόσο αγγελικά πλασμένη εταιρεία. Με ένα γινάτι που ίσως οφείλεται και στην ελληνική καταγωγή της, η δημοσιογράφος “στοιχειώνει” το επιτελείο της εταιρείας εσωρούχων, που επιχειρεί να αποτινάξει το παρελθόν της, σηματοδοτώντας μία νέα αρχή.
Δαβίδ και Γολιάθ
Εκείνη, όμως, λειτουργεί σαν σύγχρονη Ερινύα, η γυναικεία θεότητα της ελληνικής μυθολογίας, η οποία είχε ως προορισμό να τιμωρεί όσους παραβίαζαν τους ηθικούς νόμους. Στην συγκεκριμένη περίπτωση στοχεύει τους δύο πανίσχυρους άνδρες της εταιρείας που κατηγορούνται για σεξισμό, μισογυνισμό, τοξική αρρενωπότητα και αναρίθμητα περιστατικά σεξουαλικής και λεκτικής παρενόχλησης.
Μπορεί μία νέα γυναίκα να αποτελέσει το μεγαλύτερο εμπόδιο στην “ανάσταση” ενός τέτοιου επιχειρηματικού ομίλου; Τo ιδιότυπο αυτό παιχνίδι εξουσίας θυμίζει ολίγον τι την άνιση μάχη Δαβίδ και Γολιάθ. Εκατοντάδες εκατομμύρια, επικοινωνιολόγοι, στελέχη μάρκετινγκ και κάθε λογής ειδικών χτίζουν το επικοινωνιακό λίφτινγκ της εταιρείας με σκοπό να τη διασώσουν.
Από την άλλη, ας μην προεξοφλήσουμε την αποτυχία μίας νεαρής γυναίκας με μοναδικό όπλο την πένα και ένα πείσμα που προέρχεται σύμφωνα με την ίδια από την Ελληνοαμερικανίδα μητέρα της και τον Έλληνα πατέρα της που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Κωνσταντινούπολη και να μεταναστεύσει στις ΗΠΑ.
Αν και ήδη 40 ετών, παρατηρώντας κανείς το μικροκαμωμένο κορίτσι με τα μαύρα καστανά σγουρά μαλλιά που αρνείται πεισματικά να αλλάξει για να μοιάσει «με όλες τις άλλες γυναίκες του κόσμου», με την αρχαιοελληνική μύτη και τα μεσογειακά χαρακτηριστικά, δεν θα την έκανε πάνω από 20 ετών. Κουβαλώντας το λάπτοπ της στο ένα χέρι, τον καφέ της στο άλλο, ο βηματισμός της αποπνέει μία ενέργεια που θυμίζει φοιτήτρια.
Βραβεία και καταξίωση
Κι όμως, το εκ πρώτης όψεως εύθραυστο αυτό πλάσμα έχει ήδη καταξιωθεί σε έναν από τους δυσκολότερους επαγγελματικούς χώρους. Ίσως, επειδή η προσέγγιση των εκάστοτε θεμάτων του ρεπορτάζ της θυμίζει εξερεύνηση ψυχικών τοπίων. Αυτή ήταν, άλλωστε, που εξαγρίωσε τη Μαντόνα, με την οποία πέρασε αρκετούς μήνες μαζί, έχοντας πρόσβαση στο σπίτι, στην οικογένεια και σε κάθε πτυχή της ζωής της.
Αυτός ήταν ο όρος που είχε θέσει η Γρηγοριάδη για να φιλοτεχνήσει ένα δεκασέλιδο πορτρέτο αφιερωμένο στην θρυλική τραγουδίστρια με αφορμή τα εξηκοστά της γενέθλια. Μετά το δημόσιο ξέσπασμα της τραγουδίστριας για αντιφεμινιστική προσέγγιση της δημοσιογράφου, η τελευταία δεν μπήκε στον κόπο να απαντήσει. Για ακόμα μία φορά, βρισκόταν στην πρώτη γραμμή. Αντί να παρακαλάει αυτή τους σταρ, έχει μετατραπεί σε ισότιμο συνομιλητή τους. Ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι έχει ενοχλήσει εμβληματικές προσωπικότητες.
Μεταξύ άλλων, έχει ήδη κερδίσει το προσωνύμιο “ερωμένη της Νέας Υόρκης” για τα μακροσκελή άρθρα της εμπνευσμένα από την πόλη που δεν κοιμάται ποτέ. Κέρδισε το National Magazine Award, βραβείο ισοδύναμο με το Pulitzer, για το προφίλ του Karl Lagerfeld. Θέμα της που μπήκε στην πρώτη σελίδα των New York Times μεταφέρθηκε στη μικρή οθόνη ως ντοκιμαντέρ, ενώ το προφίλ της για την Αριάνα Χάφινγκτον, την έχρισε υποψήφια για το Mirror Award.
Πίσω απ’ τις κουρτίνες των διασήμων
Εφημερίδες και περιοδικά, όπως οι New York Times, το Vanity Fair και το Rolling Stones δεν την ρωτάνε τί θέλει να γράψει, αλλά πόσες σελίδες χρειάζεται γι’ αυτό. Έτσι, φαίνεται ότι ανταμείβεται η απρόσκοπτη πρόσβασή της στον κόσμο των διασημοτήτων, με τους οποίους περνάει ολόκληρες ημέρες στο σπίτι τους, διεισδύοντας στον απροσπέλαστο μικρόκοσμό τους. Ίσως εκεί έγκειται και η ικανότητά της να μετατρέπει τα λαμπρότερα αστέρια της υφηλίου σε ευάλωτα σχολιαρόπαιδα.
Ήταν η Βανέσα που κατέγραψε την κατάρρευση της Μπρίτνεϊ Σπιρς το 2008, που μίλησε με την Τέϊλορ Σουίφτ για τα απανωτά βατερλώ της ερωτικής της ζωής, που αποδόμησε τον Τζάστιν Μπίμπερ, τον οποίο γνώρισε το 2011 και τον περιέγραψε ως «κορεσμένο και άγριο». Έχει κοιμηθεί στα σπίτια των περισσοτέρων, έχει δειπνήσει μαζί τους και τους έχει συνοδεύσει στα ιδιωτικά τους τζετ, στα πάρτι τους, ενώ έχει γίνει και μάρτυρας προσωπικών και ανθρώπινων στιγμών τους.
Θεωρεί τον εαυτό της ειδικό στις προσωπογραφίες. Έχει, μάλιστα, υιοθετήσει ένα συγκεκριμένο στυλ ντυσίματος για τις στιγμές που συνυπάρχει με τους σταρ. «Πάντα επιλέγω ρούχα σχεδιαστών, ακριβά, ποιοτικά, αλλά ουδέτερα. Θέλω να είμαι σχεδόν απαρατήρητη. Κυριλέ, αλλά απαρατήρητη». Οι γονείς της, ο καθηγητής πληροφορικής Μιχάλης και η ζωγράφος Μαίρη από την Κέρκυρα, αφοσιώθηκαν με ζήλο στο μοναχοπαίδι τους.
Στο στόχαστρο η Victoria’s Secret
Του προσέφεραν ό,τι καλύτερο είχε η Νέα Υόρκη. Έπαιζε βιολί από τα πέντε της, φλάουτο και πιάνο. Μαθήτευσε στη διάσημη σχολή μπαλέτου του Alvin Ailey, ενώ φοίτησε σε ένα από τα καλύτερα ιδιωτικά σχολεία της πόλης. Η ίδια έχει περιγράψει την ανατροφή της ως «ιδιαίτερα πιεστική όσον αφορά στην ακαδημαϊκή καταξίωση». Πλέον, είναι μητέρα. Με τον σύζυγό της γνωστό αρχιτέκτονα έχουν αποκτήσει ένα κοριτσάκι. Αποφάσισαν από κοινού να της δώσουν ένα αρχαίο ελληνικό όνομα, το οποίο, όμως, να μην συνδέεται με κάποιο τραγικό μύθο, όπως η Αντιγόνη. Έτσι επέλεξαν το Ολυμπία για να τιμήσουν την καταγωγή της Γρηγοριάδη.
Με τον καιρό, απέκτησε ανοσία στην αίγλη που εκπέμπουν οι διασημότητες. Αφαιρεί δεξιοτεχνικά το προσωπείο τους, την πτώση του οποίου σαν πέπλο παρακολουθεί ο αναγνώστης της. Στη συνέχεια, βουτάει στον εσωτερικό τους κόσμο, ούσα η ίδια αφοσιωμένη σε ένα είδος ψυχολογικής απεικόνισης. Τα άρθρα της, που θυμίζουν περισσότερο νουβέλες λόγω της έκτασής τους, ανατέμνουν χαρακτήρες που πρωταγωνιστούν στη δημόσια σφαίρα.
Η ίδια, διαθέτοντας ικανότητες ψυχολόγου αποδίδει τις εσωτερικές συγκρούσεις, εστιάζοντας στη μοναξιά και στην ιδιορρυθμία των προσώπων, καταδεικνύοντας την ανθρώπινη διάσταση όλων των σύγχρονων μύθων. Όλα αυτά με μπόλικη δόση σαρκασμού και συγκρατημένης ειρωνείας. Η πολυμήχανη αυτή δημοσιογράφος, πλέον δηλώνει βαριεστημένη από τους σελέμπριτις και τις συνεντεύξεις. Στοχεύει σε μεγαλύτερα “ψάρια”, έχοντας πλέον βάλει στο στόχαστρο τον κολοσσό Victoria’s Secret.