Ποιος όπλισε τον 18χρονο Τσετσένο αποκεφαλιστή

Μαύρου Όλγα
5165
Ποιος όπλισε τον 18χρονο Τσετσένο αποκεφαλιστή, 'Ολγα Μαύρου

Ένας 18χρονος φανατικός μουσουλμάνος με ρωσική υπηκοότητα, τσετσενικής καταγωγής, αποκεφάλισε τον 47χρονo Σαμουήλ Πατί (πατέρα ενός παιδιού) στο Παρίσι, επειδή έδειξε στην τάξη σκίτσα του Μωάμεθ από το Charlie Hebdo. Πώς όμως ένας άσημος 47χρονος δάσκαλος έγινε ξαφνικά στόχος ενός έφηβου Tσετσένου που δεν τον είχε ξαναδεί στη ζωή του;

Πόσοι αθώοι ή "αθώοι" μετείχαν στο τραγικό αποτέλεσμα ως ηθικοί αυτουργοί και πόσο αθώοι ήταν στην ουσία ακόμα και οι αθώοι χωρίς εισαγωγικά; Και αν δεν θεωρηθούν αθώοι, όμως, τότε γεννάται και πάλι ένα ηθικό ζήτημα: το μάθημα του δολοφονημένου καθηγητή πάει χαράμι, γιατί ήταν μάθημα "για την ελευθερία της έκφρασης". Που σημαίνει ότι και οι ισλαμιστές έχουν δικαίωμα σε αυτήν, μετέχουν της δημοκρατίας έστω και ως εν δυνάμει εχθροί της. Είναι ή όχι ηθικοί αυτουργοί για το έγκλημα που διέπραξε τελικά ένας προβληματικός ομόθρησκός τους;

Δέκα μέρες πριν ο πατέρας μαθήτριας του θύματος είχε αναγάγει σε μέγα θέμα στα κοινωνικά δίκτυα ότι η 13χρονη κόρη του είδε γυμνό τον προφήτη. "Και για ποιο λόγο; Τι έμαθε το παιδί μου, ή οποιοδήποτε παιδί στην τάξη από αυτά τα σκίτσα;" είχε αναρωτηθεί. Το μάθημα αφορούσε στην ελευθερία της έκφρασης και του λόγου. Αυτό, όμως, είναι γνωστό ότι ανήκει στην κατηγορία του "έτερον εκάτερον" ανάλογα με το σε ποια όχθη βρίσκεται ο καθένας.

Image

Οργή για τα σκίτσα Μωάμεθ

Στην κατακραυγή εναντίον του καθηγητή μετείχε τότε και ο Abdelhakim Sefrioui, μέλος του συμβουλίου των ιμάμηδων στη Γαλλία και το Μεγάλο Τέμενος στο Παντέν (συνοικία του Παρισιού, όπου βρίσκεται το σχολείο). Μέχρι στιγμής δεν έχουν τοποθετηθεί για τη δολοφονία, αλλά πριν από λίγες μέρες ακούγεται ο ιμάμης να χαρακτηρίζει επιθετική, προσβλητική και απαράδεκτη την προβολή των σκίτσων και να λέει ότι έγινε διάβημα στο σχολείο για να ελέγχει τι διδάσκουν οι καθηγητές στα παιδιά.

Στον διάλογο που πυροδοτήθηκε στα κοινωνικά δίκτυα, εκδηλώθηκε ο όχλος που δέχεται την ελευθερία της έκφρασης μόνον όταν ο άλλος συμφωνεί μαζί του. Κάποιοι συμφώνησαν ότι δεν είναι politically correct να θίγεις τα ιερά και τα όσια μιας άλλης θρησκείας και ότι το Charlie Hebdo κάνει ακραία σάτιρα που δεν έπρεπε να προβληθεί σε παιδιά.

Ακούστηκαν: «εσείς όμως βρίζετε τους καθολικούς παπάδες, επειδή δεν υπάρχουν καθολικοί ταλιμπάν να σας πάρουν στο κυνήγι», «προστατεύετε τους ιμάμηδες, επειδή παριστάνετε τους αριστερούς», «καλά έκανε ο πολιτισμένος δάσκαλος, αυτή είναι η ελευθερία της έκφρασης και σε όποιον αρέσει, αλλιώς τραβάτε από εκεί που ήρθατε» και βέβαια «θάνατος στο άπιστο σκυλί που πρόσβαλε τον προφήτη»!

Κάποιοι μάλιστα έφτασαν στο σημείο να θεωρήσουν την προβολή των σκίτσων σαν πρόκληση για παιδική πορνογραφία! Άλλοι ζητούσαν να λογοκρίνονται περισσότερο οι δάσκαλοι. Μετά τη δολοφονία τα περισσότερα από αυτά τα σχόλια διαγράφηκαν, όπως χάθηκε και ο λογαριασμός του δράστη στο twitter.

Ο Τσετσένος δράστης

Ο νεαρός Tσετσένος δεν είχε πατήσει το πόδι του στο συγκεκριμένο σχολείο και ήταν μόλις 18 ετών. Στα 14 του ήταν σίγουρα στη Γαλλία, γιατί είχε αναμιχθεί σε έναν καβγά. Λογικά δεν είχε βρεθεί στο Ισλαμικό Κράτος ποτέ ο ίδιος. Ήταν παιδί ακόμα όταν αυτό έπαψε να υφίσταται ως κρατικό μόρφωμα με επικράτεια. Αναμίχθηκε στην πολεμική εναντίον του καθηγητή επειδή έμαθε τι είχε γίνει στο σχολείο από τα social media, ή επειδή τον δασκάλεψαν κάποιοι. Πάντως διέμενε στο Εβρέ, μια πόλη 50.000 κατοίκων, 90 χιλιόμετρα από το σχολείο.

Μετά το φόνο ο ίδιος ή κάποιος συνεργός του ανάρτησε tweet με εικόνα του αποκεφαλισμένου δάσκαλου με τη φράση «Mακρόν, αρχηγέ των απίστων, εκτέλεσα ένα από τα δαιμονισμένα  σκυλιά σου» (chien de l' enfer αναφέρονται στο κείμενο). Το tweet αναρτήθηκε από κάποιον "Tchétchène_270" που υπέγραφε ως "Αμπντουλάχ, ο υπηρέτης του Αλλάχ".

Οι Τσετσένοι, για τους οποίους η Δύση πάντα έχει να πει μια καλή κουβέντα επειδή χτυπάνε τη Ρωσία του Πούτιν, στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο είχαν συμμαχήσει –σαν τους Ουκρανούς– με τους ναζί. Προσφάτως είχαν συμπλεύσει σε μικρό αλλά υπολογίσιμο βαθμό με τους ισλαμιστές του ISIS. Στο Ισλαμικό Κράτος είχαν υπηρετήσει ουκ ολίγοι Τσετσένοι, οι οποίοι εν συνεχεία δεν ήταν ευπρόσδεκτοι στα πάτρια εδάφη και βρέθηκαν στην Ευρώπη ηττημένοι μεν, αλλά με τον τζιχαντισμό τους αμείωτο.

Μια "Ένωση Τσετσένων στην Ευρώπη" καταδίκασε το φόνο, λέγοντας το αυτονόητο: «δεν είμαστε όλοι οι Τσετσένοι μουσουλμάνοι, αλλά και όσοι έχουμε αυτό το θρήσκευμα, δεν σημαίνει ότι είμαστε φανατικοί ή φονιάδες. Ο αποκεφαλισμός μας προκάλεσε αποτροπιασμό και τον καταδικάζουμε απερίφραστα».

Προσαγωγές εννέα ατόμων

Ο 18χρονος σκοτώθηκε από πυρά αστυνομικών μετά τον αποκεφαλισμό του δάσκαλου στη Γαλλία και ανακρίνονται εννέα άτομα, επτά συγγενείς και φίλοι του, Τσετσένοι ως επί το πλείστον, και ένα ανδρόγυνο, γονείς μαθητή του σχολείου. Ο ένας από τους προσαχθέντες συγγενείς είναι ανήλικος. Δεν είναι σαφές ακόμη ποιες προσαγωγές θα μετατραπούν σε συλλήψεις.

Οι γονείς που συνελήφθησαν ή προσήχθησαν δεν είναι σαφές αν είναι η μητέρα και ο πατέρας της μαθήτριας που είχαν ανακινήσει εξαρχής το θέμα στα media ή γονείς άλλου παιδιού που επίσης είχαν αποταθεί στη διεύθυνση του σχολείου με παράπονα για το μάθημα. Στο σώμα του νεκρού 18χρονου βρέθηκε ένα μακρύ μαχαίρι και ένα αεροβόλο.

Το μαχαίρι ήταν ίδιο με εκείνο που άφησε στον τόπο του εγκλήματος, ήταν μαχαίρι κρεοπωλείου. Η Αστυνομία διερευνά (με δεδομένο ότι δεν γνώριζε καθόλου το σχολείο ή το δάσκαλο ο δράστης) με ποιο τρόπο πληροφορήθηκε το ωράριο του θύματος, ή την εμφάνισή του ώστε να τον αναγνωρίσει και να τον σκοτώσει στο δρόμο. Ο έφηβος δεν ήταν καταγεγραμμένος στα άτομα που έχουν ριζοσπαστικοποιηθεί και ήταν γνωστός μόνον για ένα σχεδόν ασήμαντο επεισόδιο, έναν καβγά, όταν ήταν 14 ετών.

Το μάθημα του 47χρονου

Ο δάσκαλος περιγράφεται σαν πολύ προσηνής και συμπαθής και το αντικείμενό του ήταν οι διαπολιτισμικές διαφορές και τα κοινά ή μη σημεία των πολιτισμών, καθώς δίδασκε κάτι ανάλογο με την ελληνική "γεωγραφία των πολιτισμών", με περισσότερο ιστορική χροιά. Δίδασκε την ανοχή και την συνύπαρξη, αλλά πριν από δέκα μέρες ήθελε να μιλήσει για την ελευθερία της έκφρασης και το μακελειό στο Charlie Hebdo.

Είπε στην τάξη, με παιδιά ηλικίας 12-13 ετών, να σηκώσουν το χέρι οι μουσουλμάνοι. Εν συνεχεία ζήτησε από αυτά να αποχωρήσουν "για να μη θιγούν από αυτά που θα έδειχνε".  Ένα κορίτσι επέμεινε να μείνει παρά τις παραινέσεις του δάσκαλου να αποχωρήσει. Το ίδιο κορίτσι είπε αργότερα στον πατέρα του ότι ο δάσκαλος συχνά μιλούσε εναντίον του προφήτη.

Εν συνεχεία ο Σαμουήλ Πατί έδειξε μερικά σκίτσα του Μωάμεθ από το Charlie Hebdo. Ο πατέρας της μαθήτριας, η οποία επέμεινε να παρακολουθήσει, ανέβασε την επομένη ένα βίντεο και έθεσε ζήτημα στο διευθυντή του σχολείου. Έδωσε συνεντεύξεις, λέγοντας ότι είναι απαράδεκτο να δείχνει δάσκαλος σε παιδιά γυμνό τον προφήτη Μωάμεθ και αναρωτιόταν "ποιο ήταν το διδακτικό όφελος από τη γυμνή εικόνα του Μωάμεθ". Το βίντεο έκανε το γύρω του διαδικτύου και γράφτηκαν και ακούστηκαν πολλά.

Μετά από λίγες μέρες το σχολείο ανακοίνωσε ότι το θέμα θεωρείται λήξαν. Και χτες ο 18χρονος Abdoulakh Anzorov, οπλισμένος με ένα μαχαίρι και ένα όπλο, αποκεφάλισε τον δάσκαλο λίγο πιο μακριά από το σχολείο στις πέντε το απόγευμα, την ώρα που ο άνθρωπος σχολούσε για να πάει στο σπίτι του για Σαββατοκύριακο.

Ο μπαμπάς και οι άλλοι

Ο δράστης διέφυγε αλλά σε λίγα λεπτά εντοπίστηκε 2-3 χιλιόμετρα από το τόπο του εγκλήματος. Αρνήθηκε να παραδοθεί, φωνάζοντας "Αλλάχ Άκμπαρ" και απειλώντας τους αστυνομικούς. Καθώς έφερε γιλέκο που ίσως είχε εκρηκτικά (λένε οι αστυνομικοί) τον πυροβόλησαν. Σύμφωνα με πληροφορίες πέθανε μέσα σε λίγα λεπτά γιατί τον πέτυχαν πάνω από δέκα σφαίρες.

Ο πατέρας του κοριτσιού που ουσιαστικά ξεκίνησε την πολεμική εναντίον του καθηγητή, έδωσε και πάλι συνέντευξη μετά το φόνο, λέγοντας «στενοχωρήθηκα πολύ, ο δάσκαλος έκανε ένα λάθος, δεν έπρεπε να τον σκοτώσουν» και εισέπραξε το σχόλιο ότι «η ελευθερία της έκφρασης δεν είναι ένα λάθος».  Το πρώτο βίντεο πριν το φόνο και το δεύτερο λίγη ώρα μετά τον αποκεφαλισμό.

Η δημοσιογραφία για να είναι αδέσμευτη-ανεξάρτητη πρέπει να χρηματοδοτείται κυρίως από τους αναγνώστες. Πρόκειται για κανόνα αποδεδειγμένης ισχύος. Εάν πιστεύετε ότι το SLpress.gr προσφέρει κάτι ξεχωριστό, ότι αξίζει να επιβιώσει και να βελτιωθεί, ΕΝΙΣΧΥΣΤΕ το.
  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.