ΘΕΜΑ

Πώς μπορεί να αρπάξει το ΙΧ μας φωτιά ενώ οδηγούμε!

Πώς μπορεί να αρπάξει το ΙΧ μας φωτιά ενώ οδηγούμε! Όλγα Μαύρου

Δύο ΙΧ άρπαξαν φωτιά εν κινήσει τις τελευταίες δέκα ημέρες, δημιουργώντας σε πολλούς από εμάς την απορία τι μπορεί να φταίει και αν κινδυνεύουμε κι εμείς να αντιμετωπίσουμε κάτι τέτοιο είτε μόνοι μας ή με την οικογένειά μας μέσα στο αυτοκίνητο. Μάλιστα στο δεύτερο περιστατικό των ημερών έχασε τη ζωή της μια νέα γυναίκα. Κάθε χρόνο καίγονται 2.200 ΙΧ, τα περισσότερα σταθμευμένα, αλλά πολλά από αυτά και εν κινήσει. Το 75% των πυρκαγιών σε οχήματα σύμφωνα με όσα ανέφερε στο SLpress η Πυροσβεστική, οφείλεται σε αμέλεια του οδηγού, στην οποία περιλαμβάνεται και το ελλιπές σέρβις.

Όπως μας ενημέρωσαν από την Πυροσβεστική, οι “εμπρησμοί” από αμέλεια, οφείλονται σε βραχυκυκλώματα και σε διαρροή βενζίνης ως επί το πλείστον. Το υπόλοιπο 25% των οχημάτων καίγονται από εμπρηστές, από πρόθεση, είτε στη διάρκεια επεισοδίων, είτε από “μπράβους” της νύχτας για εκφοβισμό, ή για λόγους προσωπικής αντιζηλίας ή και από τον ίδιο τον κάτοχο για να εισπράξει ασφάλιστρα.

Όσον αφορά στο τραγικό περιστατικό στην Κατερίνη, επρόκειτο για μια 38χρονη μητέρα τριών παιδιών, που μέσα στην τρομερή ατυχία της,  ήταν ευτύχημα που δεν είχε μέσα στο όχημα τα παιδιά της, ηλικίας 10 έως 20 ετών. Η 38χρονη εργαζόταν ως γηροκόμος και πήγαινε να πιάσει δουλειά. Οδηγούσε σε κεντρικό δρόμο κατευθυνόμενη στο σπίτι της ηλικιωμένης την οποία φρόντιζε, όταν το ΙΧ της άρπαξε φωτιά εν κινήσει στις 7 μμ. Η Τροχαία διενεργεί έρευνες για τις συνθήκες του δυστυχήματος. Σύμφωνα με τοπικά μέσα ενημέρωσης, η ανάφλεξη του αυτοκινήτου οφείλεται σε μηχανική βλάβη.

Σύμφωνα με περαστικούς και περιοίκους, το αυτοκίνητο άρχισε ξαφνικά να βγάζει καπνούς, ακούστηκε ένα “μπαμ” και το όχημα τυλίχθηκε στις φλόγες προτού η γυναίκα προλάβει να βγει από αυτό. Έτρεξαν πολλοί με πυροσβεστήρες, αλλά ήταν πια αργά. Όταν έφθασε εκεί η πυροσβεστική η γυναίκα ήταν απανθρακωμένη και κλήθηκε ο δυστυχής πατέρας της για να την αναγνωρίσει. Η φωτιά μοιάζει σαν να εκδηλώθηκε κοντά στη θέση του οδηγού.

Άλλα περιστατικά

Τραγικό θάνατο κατά τον ίδιο τρόπο βρήκε στις 25 Αυγούστου του 2021 και ένας 63χρονος συνταξιούχος αστυνομικός, όταν ξέσπασε για άγνωστους λόγους φωτιά στο ΙΧ του ενώ κινείτο στο Ζαγόρι, στην Πίνδο, στις 4:40 το απόγευμα Ο  αστυνομικός σταμάτησε αμέσως στο χωματόδρομο, αλλά δεν πρόλαβε να βγει, ενώ η 68χρονη σύζυγός του κατάφερε να σωθεί. Ο άτυχος άνδρας εγκλωβίστηκε στο όχημα και αυτό τυλίχθηκε αμέσως στις φλόγες. Η φωτιά εικάζεται ότι οφειλόταν σε μηχανική βλάβη.

Όσον αφορά τα πρόσφατα περιστατικά που γνωρίζουμε (γιατί είναι εκατοντάδες αυτά που δεν μαθαίνουν οι δημοσιογράφοι), σημειώθηκαν σε διάφορες περιοχές. Στις 7 Ιουνίου ένας άνδρας στάθηκε πολύ τυχερός στην Ανάληψη Τυρνάβου, καθώς στάθμευσε έξω από σούπερ μάρκετ για να ψωνίσει και μόλις μπήκε στο κατάστημα, το ΙΧ του ξαφνικά κόρωσε και καταστράφηκε ολοσχερώς. Στις 16 Ιουλίου αναστατώθηκε ο κόσμος στον Παλαιό Σταθμό Θεσσαλονίκης, όταν άρπαξε φωτιά ένα ΙΧ εν κινήσει. Ο οδηγός πρόλαβε και βγήκε. Στις 23 Απριλίου ΙΧ αυτοκίνητο άρπαξε φωτιά στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Σερρών, όμως ευτυχώς οι τέσσερις νεαροί που επέβαιναν πρόλαβαν να βγουν, ενώ ακούστηκαν πολλές εκρήξεις.

Τα αίτια

Παρότι για τα συγκεκριμένα περιστατικά δεν έχουμε στη διάθεσή μας τα πορίσματα της Πυροσβεστικής και της Τροχαίας ως προς τα αίτια, το SLpress μίλησε με ειδικό μηχανικό για τα συνήθη αίτια παρόμοιων αναφλέξεων. Εκτός της ξαφνικής μηχανικής βλάβης, ο συνηθέστερος λόγος είναι κάποια διαρροή βενζίνης που περνά απαρατήρητη, σε συνδυασμό με σπινθήρα από κάποιο βραχυκύκλωμα. Σε αυτό δεν παίζει ρόλο ο καύσωνας, γιατί η μηχανή του αυτοκινήτου και όλα τα εξαρτήματα αντέχουν –θεωρητικά τουλάχιστον– σε πολύ υψηλότερες θερμοκρασίες, εντούτοις ο καύσωνας μπορεί να παίζει έμμεσο ρόλο, για δύο λόγους:

Ο ένας είναι ότι ο οδηγός κατά κανόνα κλείνει τα παράθυρα για να έχει κλιματισμό και δροσιά, με αποτέλεσμα να μην οσφραίνεται τη μυρωδιά από τη διαρροή της βενζίνης. Ο άλλος είναι ότι χρησιμοποιείται συχνότερα λόγω της ζέστης ο κλιματισμός και ο “ανεμιστήρας” στο εσωτερικό βαντιλατέρ. Στις καλωδιώσεις του βαντιλατέρ μερικές φορές γίνονται πατέντες προσωρινές και μπορεί να τις ξεχάσει τόσο ο οδηγός όσο και ο μηχανικός.

Αυτές οι πατέντες στο εσωτερικό βαντιλατέρ όμως μπορεί να προκαλέσουν βραχυκυκλώματα και οι πρόχειρες λύσεις πρέπει να μένουν εκκρεμείς μόνον για μικρό χρονικό διάστημα, ώστε να μην κυκλοφορεί το όχημα με αυτές επί ημέρες ολόκληρες ή, ενίοτε, και εβδομάδες. Η διαρροή της βενζίνης μπορεί να οφείλεται στη φυσική φθορά με την πάροδο του χρόνου στα σωληνάκια, γιατί όλα μέσα στο ΙΧ έχουν μια συγκεκριμένη διάρκεια ζωής και οι περισσότεροι κάτοχοι ΙΧ δεν ψάχνουν τα πάντα σε κάθε σέρβις, η δε οικονομική κρίση μετά το 2010 μείωσε κάθετα και τις επισκέψεις σε συνεργεία.

Άπαξ και υπάρχει διαρροή βενζίνης, ο σπινθήρας από ένα βραχυκύκλωμα μπορεί να προκαλέσει ανάφλεξη. Αν δεν υπάρχει διαρροή βενζίνης, ο σπινθήρας από το βραχυκύκλωμα και τη φθορά των καλωδίων μπορεί να προκαλέσει κι αυτός φωτιά, όχι όμως με κεραυνοβόλα κορύφωση κατά κανόνα. Παραμένει μεγάλος ο κίνδυνος πάντως και χωρίς διαρροή βενζίνης, γιατί ο σπινθήρας θα κάψει πλαστικά και άπαξ και “αρπάξει” το πλαστικό, η φωτιά μεταδίδεται πολύ γρήγορα.

Ένας άλλος λόγος ανάφλεξης οφείλεται στην προσπάθεια κάποιων να μεταφέρουν μόνοι τους τρακαρισμένο όχημα. Αυτό πρέπει να μεταφέρεται με γερανό, γιατί μπορεί μεν η ζημιά να φαίνεται μικρή και ο οδηγός να κρίνει ότι μπορεί “σιγά-σιγά” να το πάει στον μηχανικό, αλλά από το τρακάρισμα συχνά καταστρέφονται κάποια σημαντικά “πλαστικά” που με τη σειρά τους είναι πιθανόν να οδηγήσουν σε ανάφλεξη ή “βουλιάζει” προς τα μέσα το βαντιλατέρ και δημιουργούνται εύκολα σπινθήρες από τα καλώδια που υπέστησαν φθορές με το τρακάρισμα.

Η μόνη άμυνα

Οι πυροσβεστήρες είναι η μόνη άμυνα αν εγκλωβιστεί κάποιος σε ΙΧ, και για αυτό είναι άστοχο να μεταφέρονται στο πορτμπαγκάζ. Ο πυροσβεστήρας πρέπει να είναι δίπλα στον οδηγό ή πάντως σε σημείο που να μπορεί να τον αρπάξει αμέσως και να τον χρησιμοποιήσει εγκαίρως. Εννοείται ότι πρέπει να είναι και λειτουργικός.

Σε σπάνιες περιπτώσεις η φωτιά ξεκινά από τα λάστιχα, όταν είναι κακοσυντηρημένα και σκάνε, ενώ αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες, όπως δείχνει και το βίντεο που παραθέτουμε. Εν προκειμένω ο οδηγός άργησε να αντιληφθεί ότι είχαν αρπάξει φωτιά τα λάστιχα και τελευταία στιγμή πρόλαβε να αποσυνδέσει και να σώσει το ΙΧ του,  ενώ το τροχόσπιτο καταστράφηκε ολοσχερώς.

@apostoliskts_

Μια χαλαρη κυριακη στα τεμπι … #tempi #fire #fyp

♬ πρωτότυπος ήχος – Α

Φωτιές μπορεί να ξεσπάσουν και από άλλα αίτια, από διαρροές στα λάδια όταν αυτά έρχονται σε επαφή με την εξάτμιση όπου αναπτύσσονται υψηλές θερμοκρασίες ή και τυχαία από σπινθήρα που πετάγεται και “αρπάζει” κάτι εύφλεκτο μέσα στην καμπίνα κ.λπ. Σε κάποιες περιπτώσεις, οι πυρκαγιές προέρχονται από νοθευμένη βενζίνη που καταστρέφει τον καταλύτη.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι