Πως θα είναι από αύριο το ταξίδι – Ο κορονοϊός αλλάζει ριζικά το τοπίο
11/05/2020Με το ταξίδι και τον προορισμό καταπιάστηκαν σπουδαίοι, από τον Όμηρο έως τον Καβάφη. Στα χνάρια τους, οι ρομαντικοί σφυρηλατούν σωρούς από μακρινά οδοιπορικά. Οι πιο κυνικοί, η συντριπτική πλειονότητα, αφήνουν στην άκρη τις νοερές υπαρξιακές αναζητήσεις σε μέρη μακρινά και απλά μπαίνουν σ’ ένα αεροπλάνο ή πλοίο. Μία εδραιωμένη ρουτίνα στους αιθέρες ή στη θάλασσα, ανεξαρτήτως αν πρόκειται για ψυχαγωγία ή για εργασία.
Οι αποστάσεις έχουν εξανεμιστεί και όλα παραπέμπουν σε χιλιοπροβαρισμένη χορογραφία. Η πανδημία, όμως, άλλαξε άρδην τα αυτονόητα. Μετέτρεψε ακόμα και το πιο κοντινό ταξίδι σε Οδύσσεια. Ο κορονοϊός αποδεκάτισε την ταξιδιωτική βιομηχανία και η κοινωνική αποστασιοποίηση δυσκολεύεται να στριμωχτεί στα περιορισμένα τετραγωνικά ενός αεροπλάνου, ενός πλοίου, μίας ξενοδοχειακής μονάδας, ακόμα και μίας ειδυλλιακής πλατείας γεμάτη τουρίστες.
Μένει να αναρωτηθεί κανείς, λοιπόν, ποιο είναι το μέλλον των ταξιδιών, τώρα που δειλά-δειλά ανοίγουν σύνορα, αεροδρόμια και λιμάνια, αλλά και επιχειρήσεις, καταστήματα, μουσεία και ό,τι άλλο συνδέεται με το ταξίδι. Οι εταιρείες, πάντως, επεξεργάζονται πυρετωδώς σχέδια για να προσαρμοστούν στο νέο δυσμενές περιβάλλον, με σκοπό να διασώσουν ό,τι μπορεί να διασωθεί. Οι πτήσεις θα είναι πιο δύσκολες, πιο δυσάρεστες και πιο ακριβές. Ένας μικρότερος αριθμός αερομεταφορέων θα χρησιμοποιεί μειωμένα δρομολόγια και θα εφαρμόζει μέτρα κοινωνικής απόστασης, δηλαδή λιγότερους επιβάτες, γεγονός που βέβαια θα αυξήσει σημαντικά το κόστος των εισιτηρίων.
Απόσταση μεταξύ των επιβατών
Η απόσταση που πρέπει να τηρείται μεταξύ επιβατών, επί του παρόντος θα επιτευχθεί αφήνοντας κενά τα ενδιάμεσα καθίσματα. Πρόκειται για μία επώδυνη λύση για τις ήδη αιμορραγούσες αεροπορικές εταιρείες, καθώς θα μειώσει την πληρότητά, στην καλύτερη περίπτωση στα δύο τρίτα. Οι επιβάτες θα υποχρεούνται να φορούν μάσκες προσώπου, ενώ οι εταιρείες θα εντατικοποιήσουν το πρωτόκολλο καθαρισμού και απολύμανσης του εσωτερικού των αεροπλάνων.
Μετά και πριν από κάθε ταξίδι θα χρησιμοποιείται ένα ειδικό απολυμαντικό σπρέι, εκτός από τον καθιερωμένο καθαρισμό. Φαίνεται, όμως, να εξετάζονται και δομικές αλλαγές ως προς την εσωτερική καμπίνα του αεροσκάφους. Μία ιταλική εταιρεία εφηύρε ήδη μία πατέντα για τα καθίσματα της οικονομικής θέσης. Είναι πλαστικό και στερεώνεται ανάμεσα στα καθίσματα, δημιουργώντας κάτι σαν ξεχωριστούς προσωπικούς θαλάμους και μειώνοντας τον κίνδυνο μόλυνσης. Πρόκειται για κάτι σαν παραβάν από πλεξιγκλάς, που θα χωρίζει τους επιβάτες.
Μία ακόμα λύση είναι αυτή του μεσαίου επιβάτη, ο οποίος ενδεχομένως να κάθεται κοιτάζοντας προς τα πίσω, σε σχέση με τους διπλανούς του. Θα είναι δηλαδή ανεστραμμένος και απομονωμένος με προστατευτικά. Οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται πλέον να μην προσφέρουν μαξιλάρια και κουβέρτες. Αντί αυτού, θα δίνουν ένα “κιτ φροντίδας” για τον καθαρισμό και την υγιεινή των χεριών.
Έλεγχοι θερμοκρασίας στο check-in
Τα άμεσα τεστ που ανιχνεύουν τον κορονοϊό αναμένεται να υιοθετηθούν από κάποιες εταιρείες, ειδικά στα υπερατλαντικά ταξίδια. Ήδη η Emirates ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει δειγματοληπτικές εξετάσεις αίματος στους επιβάτες, αν και αυτή η τακτική δεν αναμένεται να υιοθετηθεί μαζικά. Η AirAsia παρουσίασε πρόσφατα τις νέες στολές πληρώματος καμπίνας που αποτελούνται από μάσκες, προστατευτικό πλαστικό μπροστά από το πρόσωπο και προστατευτικές στολές.
Οι έλεγχοι θερμοκρασίας θα αποτελέσουν ένα μαζικό μέτρο. Ενδεικτικό παράδειγμα, η Air Canada, η οποία σχεδιάζει να ξεκινήσει τη λήψη μετρήσεων θερμοκρασίας κατά το check-in. Τα περισσότερα επίσης αεροδρόμια θα διαθέτουν πλέον στις εισόδους τους θερμικές κάμερες που θα διαβάζουν τις θερμοκρασίες των επιβατών, πριν ακόμα αυτοί εισέλθουν στην ασφάλεια.
Οι επιβάτες θα κληθούν να συμπληρώνουν διαδικτυακά ένα ερωτηματολόγιο σε σχέση με την υγεία τους. Δεν αποκλείεται, με συγκατάθεση του επιβάτη, οι ταξιδιωτικές εταιρείες και οι αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν προσωπικά δεδομένα, όπως η ηλικία, υποκείμενα νοσήματα και γενικό ιστορικό για να καταρτίσουν ένα ατομικό προφίλ σε σχέση με το αν κάποιος ανήκει σε ευπαθείς ομάδες ή όχι.
Αυτοματισμός η νέα κανονικότητα
Η διαδικασία του check in αναμένεται να αλλάξει δραστικά στην μετά τον Covid-19 εποχή. Το Διεθνές Αεροδρόμιο Luis Muñoz Marín του Πουέρτο Ρίκο προσφέρει ένα παραθυράκι στο μέλλον. Η πιο άμεση και ίσως πιο ορατή αλλαγή θα είναι η παύση της ανταλλαγής ταξιδιωτικών εγγράφων ανάμεσα σε προσωπικό και επιβάτες. Ο αυτοματισμός σε ολόκληρο τον τομέα θα αποτελέσει τη νέα κανονικότητα.
Τα βιομετρικά στοιχεία είναι ήδη μια ευρέως αποδεκτή λύση για την επαλήθευση ταυτότητας και η χρήση τους θα γίνει πιο διαδεδομένη, καθώς τα φυσικά δακτυλικά αποτυπώματα και οι σαρωτές χεριών καταργούνται. Περισσότερες επιλογές χωρίς άγγιγμα θα τεθούν σε λειτουργία, συμπεριλαμβανομένων δακτυλικών αποτυπωμάτων χωρίς επαφή, καθώς και ίριδας και αναγνώρισης προσώπου.
Επιπλέον, δοκιμάζεται ήδη η τεχνολογία εισαγωγής δεδομένων χωρίς επαφή, όπως ο έλεγχος χειρονομίας, η σάρωση εγγράφων χωρίς επαφή και οι φωνητικές εντολές. Τα τεχνολογικά αυτά εργαλεία θα είναι αποτελεσματικά μόνο εάν οι χρήστες βεβαιωθούν ότι τα προσωπικά δεδομένα τους προστατεύονται. Το απόρρητο, η συγκατάθεση και η διαφανής διαχείριση δεδομένων πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο κάθε τεχνικής λύσης.
Μία κάμερα θερμικής απεικόνισης θα σκανάρει τους επιβάτες, ενεργοποιώντας συναγερμό, όταν καταγραφεί θερμοκρασία πάνω από 37,8. Στην περίπτωση αυτή, ο επιβάτης θα απομακρύνεται από ένα ειδικό συνεργείο για περαιτέρω αξιολόγηση. Πιθανολογείται να διεξάγεται και επί τόπου τεστ κορονοϊού. Η τακτική αυτή αναμένεται να χρησιμοποιηθεί στα περισσότερα κεντρικά αεροδρόμια.
Αξιοποίηση των υπαίθριων πάρκινγκ
Μία άλλη λύση που εξετάζεται σοβαρά, ώστε να τηρηθούν οι απαραίτητες αποστάσεις κατά τη διάρκεια της διαδικασίας του check in, είναι να αξιοποιηθούν τα υπαίθρια πάρκινγκ των αεροδρομίων. Εκεί θα τοποθετηθούν κιόσκια με υπαλλήλους, οι οποίοι θα εξυπηρετούν τους επιβάτες, χωρίς αυτοί να συνωστίζονται σε κλειστούς χώρους.
Υπό εξέταση βρίσκεται και το πώς μπορεί να αποδειχθεί ακόμα πιο χρήσιμο το διαδίκτυο και το τηλέφωνο. Εκτός από το διαδικτυακό check in, δηλαδή, θα στέλνονται στο κινητό τηλέφωνο του επιβάτη όλες οι πληροφορίες που μέχρι τώρα λάμβανε από υπάλληλο στη διάρκεια του check in. Οι συσκευές αυτοματοποιημένης αναγνώρισης πιθανολογείται ότι θα πλυθήνουν και θα τοποθετηθούν επίσης σε εξωτερικό χώρο.
Οι αποσκευές θα τοποθετούνται από τους ίδιους τους ταξιδιώτες σε αυτόματους υπαίθριους διαδρόμους, χωρίς να παρεμβάλλεται ανθρώπινη διάδραση. Στη συνέχεια και αριθμημένα, ο επιβάτης θα εισέρχεται σε μία σήραγγα, η οποία θα τον οδηγεί απευθείας στο αεροπλάνο. Η επιβίβαση, όπως και η αποβίβαση θα πραγματοποιείται τμηματικά, ώστε να υπάρχουν αποστάσεις.
Τέλος ο μπουφές στα ξενοδοχεία
Προς το παρόν, καλύτερα να ξεχάσουμε τα πλούσια μπουφέ πρωινού και το χαμογελαστό σερβίρισμα. Είναι πιο συνετό να αποδεχθούμε την θερμομέτρηση και την εξάλειψη του παραδοσιακού κλειδιού του δωματίου. Οι επισκέπτες των ξενοδοχείων αναμένεται να βιώσουν μία διαφορετική εμπειρία, την επόμενη φορά που θα περάσουν την πύλη ενός ξενοδοχείου, όπου κι αν βρίσκεται αυτό.
Το σημαντικότερο είναι ότι θα περιοριστούν στο ελάχιστο οι κοινόχρηστοι χώροι, όπως η πρόσβαση στα μπαρ, στα εστιατόρια, ενώ είναι πολύ πιθανό να μην λειτουργήσουν για ένα διάστημα και υπηρεσίες, όπως τα κέντρα ευεξίας. Οι επισκέπτες θα κάνουν check-in και checkout χωρίς κλειδιά, ενώ μειωμένη στο ελάχιστο θα είναι και η επαφή στην είσοδο του ξενοδοχείου, τη γνωστή ρεσεψιόν.
Όλες οι οδηγίες και πληροφορίες θα έχουν σταλεί μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος. Θα υπάρχει φυσικά άτομο που θα βρίσκεται πίσω από πλεξιγκλάς για ώρα ανάγκης. Η υγιεινή, φυσικά, αποτελεί το κορυφαίο ζήτημα. Όλες οι ξενοδοχειακές ομάδες θα υιοθετήσουν νέες τεχνικές καθαρισμού. Ενδεικτικό παράδειγμα η ξενοδοχειακή αλυσίδα Hilton που διερευνά τη χρήση ηλεκτροστατικών ψεκαστήρων, οι οποίοι ρίχνουν ομοιόμορφα απολυμαντικό σε μεγάλες περιοχές. Η Marriott έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα τους χρησιμοποιήσει για τον καθαρισμό δωματίων και κοινόχρηστων χώρων, ενώ δοκιμάζει την τεχνολογία της υπεριώδους ακτινοβολίας.
Ποιος θα πληρώσει τα σπασμένα
Πολλές είναι οι εταιρείες που ανακοίνωσαν ότι θα αφαιρέσουν μέρος των επίπλων και θα αναδιαμορφώσουν τη διακόσμηση για να διευκολύνουν την τήρηση των δύο μέτρων. Δεν χωράει αμφιβολία ότι η νέα αυτή κανονικότητα θα επηρεάσει τα έσοδα των ξενοδοχειακών μονάδων. Αυτό που δεν έχει καταστεί σαφές είναι αν κληθούν να πληρώσουν τα σπασμένα οι πελάτες.
Λέγεται ότι το παραδοσιακό τηλέφωνο δωματίου θα αντικατασταθεί από τα κινητά των επισκεπτών. Μέσω αυτών θα έχουν πρόσβαση στα δωμάτιά τους, παραγγέλνοντας ειδικές συσκευασμένες υπηρεσίες δωματίου που θα παραδίδονται έξω από την πόρτα τους και χωρίς επαφή. Μάσκες και γάντια θα είναι πανταχού παρόντα, ενώ τα απορρυπαντικά χεριών και τα απολυμαντικά μαντηλάκια θα είναι οι τελευταίες προσθήκες σε δημόσιους χώρους και σετ προσωπικής φροντίδας.
Θα υπάρχει έλεγχος, ώστε να μην μπαίνουν πολλά άτομα συγχρόνως στο ασανσέρ. Τέλος, θα σχεδιαστεί και ειδικό πρωτόκολλο για ύποπτα ή επιβεβαιωμένα κρούσματα Covid-19. Το Four Seasons στη Νέα Υόρκη χρησιμοποιεί ήδη μία μονάχα είσοδο, στην οποία ελέγχεται η θερμοκρασία του κάθε ατόμου. Τέλος θα υπάρχει σε όλες τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες νοσηλευτικό προσωπικό στη διάθεση των πελατών.
Αλλαγές στα πλωτά μέσα
Τα πλωτά μέσα δεν θα αποτελέσουν εξαίρεση. Θα υποστούν και αυτά καταιγιστικές αλλαγές. Μεταξύ αυτών είναι οι προληπτικοί έλεγχοι της υγείας των επιβατών και τα σχέδια έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση που σημειωθεί κρούσμα εν πλω. Αυστηρά πρωτόκολλα απολύμανσης και παροχής προστατευτικού εξοπλισμού στο προσωπικό θεωρούνται προαπαιτούμενα.
Η Genting Cruise Lines, εταιρεία που εδρεύει στο Χονγκ Κονγκ και έχει στην ιδιοκτησία της πολλά κρουαζιερόπλοια, εξέδωσε ήδη νέα πρότυπα λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης των μπουφέδων αυτοεξυπηρέτησης. Εισήγαγε ελέγχους θερμοκρασίας κατά την επιβίβαση και αποβίβαση, ελέγχους θερμοκρασίας δύο φορές την ημέρα για όλα τα μέλη του πληρώματος και μάσκες για τους οικονόμους και διακομιστές τροφίμων. Απαιτεί επίσης σημείωμα γιατρού για όλους τους επιβάτες, η ηλικία των οποίων ξεπερνά τα 70 έτη. Μία ακόμα αλλαγή για τα μεγάλα πλοία και κρουαζιερόπλοια είναι το μέρος κατάπλευσης.
Ακόμα και αν τη δεδομένη στιγμή τα ταξίδια αναψυχής μοιάζουν μακρινά, ο κόσμος δεν θα σταματήσει να εξερευνά τον πλανήτη. Οι πιο ήσυχοι προορισμοί θα αναδειχθούν στους νέους δημοφιλείς, ενώ μετακινήσεις και ιδιωτικά ταξίδια θα προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Επιπλέον, για το πρώτο τουλάχιστον διάστημα, οι αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να προσελκύσουν το ενδιαφέρον τον καταναλωτών με εκπτώσεις και προσφορές.