Σαν πολλές να είναι οι φωτιές στα πλοία των Grimaldi…
19/02/2022H πυρκαγιά σε καράβι της ιταλικής εταιρείας Grimaldi (που ελέγχει και τις “Μινωικές Γραμμές” από το 2008) δεν είναι κάτι πρωτάκουστο για την εταιρία. Στα 130 πλοία του στόλου των Γκριμάλντι, έχουν εκδηλωθεί πάνω από έξι πυρκαγιές τα τελευταία χρόνια και ένα οχηματαγωγό τους βούλιαξε στο Βισκαϊκό κατόπιν πυρκαγιάς παρόμοιας με του “Euroferry Olympia”.
Συγκεκριμένα, τον Μάρτιο του 2019 εκδηλώθηκε φωτιά στο φορτηγό-οχηματαγωγό “Grande America”, 23 ετών, το οποίο καταστράφηκε ολοσχερώς. Οι 27 ναυτικοί του είχαν προσπαθήσει να σβήσουν τη φωτιά και δεν τα κατάφεραν. Διασώθηκαν εγκαταλείποντας το καράβι και κινδύνευσαν να πνιγούν, καθώς ήταν δύσκολο να περισυλλεγούν μέσα στην ανταριασμένη θάλασσα στον φουρτουνιασμένο Ατλαντικό. Τους έσωσε τότε το Πολεμικό Ναυτικό Βρετανών και Γάλλων.
[#GrandeAmerica] La frégate multi-missions (FREMM) Aquitaine et le BSAA (Bâtiment de Soutien et d’assistance affrété) VN Sapeur sont toujours sur zone. Ils continuent d’assurer la sécurité et la surveillance de la navigation. @SGMer @MarineNationale pic.twitter.com/rz98mZlf8B
— Préfecture maritime et commandement en chef ATLANT (@premar_ceclant) March 12, 2019
To Νοέμβριο του 2019 εκδηλώθηκε φωτιά στο μηχανοστάσιο του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου “Eurocargo Trieste”, ηλικίας 24 ετών, λίγο μετά τον απόπλου του από το Λιβόρνο, 4 μίλια από το λιμάνι. Η φωτιά σβήστηκε εγκαίρως σε εκείνη την περίπτωση. Το πλοίο μετέφερε 200 οχήματα και επιβάτες και τα αίτια της πυρκαγιάς δεν διαφωτίσθηκαν ποτέ.
#21novembre 10:00, portuali e sommozzatori dei #vigilidelfuoco sono al lavoro da questa notte per un #incendio divampato nella sala macchine di una nave mercantile al largo del porto di #Livorno. Nessuna persona è rimasta coinvolta. Operazioni di bonifica in corso pic.twitter.com/Z1UZXw8JF7
— Vigili del Fuoco (@emergenzavvf) November 21, 2019
Διαμαρτυρίες για τη νομοθεσία
Το Μάιο του 2019 εκδηλώθηκε πυρκαγιά στο “Grande Europa” ενώ έπλεε από τη Νάπολη στη Βαλένθια και βρισκόταν κοντά στις Βαλεαρίδες νήσους. Το πλοίο μετέφερε 1.800 οχήματα και στο γκαράζ του εκδηλώθηκαν δύο πυρκαγιές σε δύο διαφορετικά σημεία και με διαφορά 3 ωρών. Την πρώτη φωτιά μπόρεσε να την αντιμετωπίσει το πλήρωμα μέσα σε μία ώρα. Η δεύτερη πυρκαγιά έγινε αντιληπτή τα χαράματα σε άλλο κατάστρωμα και το πλήρωμα χρειάσθηκε δέκα ώρες για να την θέσει υπό έλεγχο.
Συνελήφθη αργότερα για εμπρησμό από πρόθεση ένας υπαξιωματικός και δύο μέλη του πληρώματος. Τον Απρίλη ξεσπάει άλλη φωτιά, μικρής έκτασης, στο οχηματαγωγό “Grande Sao Paolo”, στη Βραζιλία, εξαιτίας φορτηγού που έμεινε εκτός ελέγχου κάτω από άγνωστες συνθήκες. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία είχε μάλιστα διαμαρτυρηθεί τότε ότι πρέπει να αλλάξει η νομοθεσία και οι κανονισμοί «γιατί έχουμε πολύ συχνά φωτιές που προκαλούνται από τα οχήματα που μεταφέρουμε».
Οι πλοιοκτήτες ζήτησαν μεταξύ άλλων «να γίνεται πιο ενδελεχής έλεγχος στις μπαταρίες των οχημάτων που συχνά βραχυκυκλώνουν». Το 2020 ξέσπασε φωτιά στο οχηματαγωγό “Höegh Xiamen” που είχε ναυλωθεί από τους Grimaldi και καιγόταν επί τρεις ημέρες στη Φλόριντα. Αιτία είπαν ότι ήταν η μπαταρία ενός αυτοκινήτου. Όμως και πάλι το ζητούμενο ήταν γιατί η πυρόσβεση δεν λειτούργησε εγκαίρως.
Ατυχήματα
Το 2019 το “Euroferry Malta” βρέθηκε αντιμέτωπο με μεγάλη τρικυμία αποπλέοντας από το Κάλιαρι και τραυματίσθηκαν τέσσερις ναυτικοί που προσπαθούσαν να ασφαλίσουν το φορτίο. Ένας από αυτούς υπέκυψε στα τραύματά του. Τον Αύγουστο του 2017 διατάχθηκε η κατάσχεση του πλοίου “Grande Nigeria” στο Ντακάρ επειδή δεν είχαν πληρωθεί οφειλόμενες επισκευές.
Συγκεκριμένα, το τεράστιο οχηματαγωγό “λύθηκε” στο λιμάνι και συγκρούσθηκε με ένα μικρότερο φέρι προκαλώντας στο δεύτερο μεγάλες ζημίες. Το 2016 το “Grande Anversa” συγκρούσθηκε με τουρκικό φορτηγό πλοίο στα Δαρδανέλια. Το 2014 αντιμετώπισε μεγάλη κακοκαιρία ένα άλλο φορτηγό της εταιρείας, το “Grande Francia” εν πλω προς το Αμβούργο με αποτέλεσμα να αποσταθεροποιηθούν 40 τεράστια κοντέινερ που μετέφερε και να πέσουν στην θάλασσα.
H οκογένεια Γκριμάλντι είναι Ναπολιτάνοι και απέκτησαν τα πρώτα πλοία τους, όπως λένε, το 1348. Όμως η εταιρεία σήμερα ουσιαστικά συστάθηκε το 1850 όταν ένας Ιταλός πλοιοκτήτης, o Lauro Gioacchino έφερε στην περιοχή ατμόπλοια. Ο γιος του Αχιλλέας (Achille) επεξέτεινε τις δουλειές και το 1930 η εταιρεία ήταν πλέον μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο. Τότε ο Giovanni Grimaldi δικηγορούσε και γνώρισε την αδελφή των εφοπλιστών, την οποία και παντρεύθηκε. Εκείνη ζήτησε από τον αδελφό της Αχιλλέα να πάρει στη δουλειά το γιο που απέκτησε με τον Grimaldi, τον Guido.
Ο Guido Grimaldi συνέστησε το 1947 με τα αδέλφια του Luigi, Mario, Aldo και Ugo μια νέα εταιρία, αγοράζοντας επιβατηγά πλοία διαβλέποντας την αυξημένη ζήτηση για υπερατλαντικά ταξίδια και εστιάσθηκαν σε ταξίδια προς την Νότιο Αμερική. Η οικονομία της Ιταλίας αναπτύχθηκε πολύ το 1960 και τότε οι Grimaldi άλλαξαν ρότα προς τα σύγχρονα φορτηγά και τα δεξαμενόπλοια.
Το “Ολυμπία”
Το 1969 έκαναν μια μεγάλη στροφή καθιερώνοντας δρομολόγια Ιταλίας-Βρετανίας αποκλειστικά με οχηματαγωγά αλλά και επιβάτες. Επικεντρώθηκαν μάλιστα στα καινούργια μοντέλα και στα νέα αυτοκίνητα και αυτό προσείλκυσε τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Έκτοτε τα οχηματαγωγά έγιναν η πηγή του βασικού πλούτου της οικογένειας. Πλάσαραν μάλιστα στην Κομισιόν την μεταφορά με πλοίο ως “πράσινη” και λιγότερο ρυπογόνα από τη συνήθη οδική μεταφορά των αυτοκινήτων.
Στο “Euroferry Olympia” δεν είναι ακόμη σαφές τι έφταιξε και χάθηκαν ζωές και περιουσίες. Ο εισαγγελέας διέταξε επείγουσα προκαταρκτική εξέταση, όμως θα πάρει σε μάκρος η υπόθεση, καθώς πρέπει όχι μόνον να ληφθούν καταθέσεις από πλήρωμα και επιβάτες, αλλά και να γίνει πραγματογνωμοσύνη στο πλοίο που ακόμη είναι εσωτερικά απρόσιτο. Εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας είπε ότι μάλλον η φωτιά ξεκίνησε από ένα φορτηγό πλοίο, όμως το ζητούμενο είναι γιατί αυτή επεκτάθηκε εκτός ελέγχου.
Ο πλοίαρχος και οι δύο μηχανικοί που προσήχθησαν σήμερα, αφέθηκαν ελεύθεροι γιατί δεν υπάρχουν προσώρας στοιχεία για να ασκηθούν διώξεις. Οι ναυαγοσωστικές εταιρείες ρυμουλκούν το φλεγόμενο πλοίο σε ασφαλέστερο σημείο ώστε να μη βουλιάξει αν επιδεινωθούν οι καιρικές συνθήκες. Οι διασώστες ακόμη δεν έχουν μπορέσει να μπουν μέσα για να αναζητήσουν τυχόν επιζώντες από τους 12 αγνοουμένους. Οι συγγενείς των τριών Ελλήνων οδηγών που αγνοείται η τύχη τους έχουν μεταβεί στην Κέρκυρα και περιμένουν με κομμένη την ανάσα οιαδήποτε εξέλιξη.