Τι απέγιναν τα 120.000 “αγνοούμενα” self tests
13/04/2021Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση από το υπουργείο Παιδείας, οι μαθητές στα δημόσια και ιδιωτικά λύκεια της χώρας είναι 254.000, αλλά βεβαιώσεις στο σύστημα υπάρχουν μόνον για 160.000. Τι απέγιναν τα υπόλοιπα 95.000 self tests μαθητών και εν γένει τα υπόλοιπα 120.000 “αγνοούμενα”; Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανακοίνωσε ότι πριν από την έναρξη των μαθημάτων από μαθητές και εκπαιδευτικούς και εργαζομένους στην εκπαίδευση παρελήφθησαν 380.000 τεστ και βρέθηκαν συνολικά 680 “θετικά”.
Αν λοιπόν δηλώθηκαν συνολικά περίπου 250.000 αποτελέσματα, τι απέγιναν τα άλλα 120.000 τεστ που διατέθηκαν δωρεάν; Το υπουργείο Παιδείας εκτιμά ότι τα περισσότερα ήταν αρνητικά και πήγαν με χειρόγραφη βεβαίωση στο σχολείο επειδή δεν είχαν εκτυπωτή στο σπίτι. Δεν είχαν, όμως, ούτε υπολογιστή για να το δηλώσουν; Το 98% των μαθητών, ωστόσο, έχει υπολογιστή. Οπότε γιατί δεν δηλώθηκαν ως αρνητικά στην πλατφόρμα αν ευσταθεί η εκτίμηση του υπουργείου πως «προτίμησαν το χειρόγραφο επειδή το τεστ ήταν αρνητικό»;
Άλλοι πάλι εκτύπωσαν το αρνητικό αποτέλεσμα, αλλά δεν το “δήλωσαν” στην αντίστοιχη πλατφόρμα. Κάποιοι (λίγοι) δεν είχαν ΑΜΚΑ ή δεν βρήκαν self tests και ελάχιστοι ήταν αρνητές. Συγκεκριμένα αρνήθηκαν να κάνουν το τεστ οι γονείς δύο μαθητών στη Λακωνία και τα παιδιά πήραν απουσία. Επίσης, τέσσερις γονείς στη Λέσβο, 71 στην Κεντρική Μακεδονία (στους 63.000 μαθητές σε λύκεια της Περιφέρειας), εκ των οποίων οι 26 στις Σέρρες, οι 22 στη Θεσσαλονίκη, οι 11 στην Πέλλα κ.α. Δεν βρήκαμε στοιχεία για άλλες περιφέρειες. Στα Λύκεια της Κεντρικής Μακεδονίας εντοπίστηκαν συνολικά 153 κρούσματα από τα self tests που πραγματοποιήθηκαν.
Η κυβερνητική εκπρόσωπος δεν βρίσκει «καμία αναντιστοιχία μεταξύ των 380.000 που παραλήφθηκαν και των 250.000 που δηλώθηκαν, διότι υπάρχουν και οι χειρόγραφες δηλώσεις αρνητικών τεστ, υπάρχουν μαθητές που δεν προσήλθαν στο σχολείο κάνοντας ενδεχομένως χρήση απουσιών και υπάρχουν μαθητές των εσπερινών σχολείων που θα έκαναν το τεστ επί τόπου το πρωί της Δευτέρας».
40%-50% τα ψευδώς αρνητικά self tests
Ο καθηγητής Πνευμονολογίας Θεόδωρος Βασιλακόπουλος τόνισε πάντως ότι τα self tests αποτελούν ένα πολύ σημαντικό στοιχείο, αλλά «οι μαθητές και καθηγητές και γονείς πρέπει να ξέρουν ότι το αρνητικό αποτέλεσμα είναι μόνον κατά 50% σίγουρο. Ενώ δηλαδή το θετικό στα self tests και στα rapid tests είναι σχεδόν σίγουρα θετικό, το αρνητικό αποτέλεσμα δεν προσεγγίζει καν την αξιοπιστία του μοριακού ελέγχου. Υπάρχει με τα self tests 40-50% πιθανότητα να είναι ψευδώς αρνητικό το τεστ στο οποίο υποβάλλεται κάποιος και δεν θα πρέπει να επαναπαύεται, αλλά να συνεχίσει να τηρεί τα μέτρα και να φορά μάσκα. Το αρνητικό self test δεν “αθωώνει” τρόπον τινά τους αρνητικούς».
Πρόσθεσε ότι είναι πάντως σπουδαίο όπλο, καθώς διαφορετικά θα είχαν διαφύγει 681 ασυμπτωματικοί φορείς. Το μέτρο, όπως είπε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Γεωργαντάς θα επεκταθεί από βδομάδας και σε άτομα που απασχολούνται στο λιανεμπόριο, στους ταχυμεταφορείς (dilivery), στα δικαστήρια, στους οδηγούς λεωφορείων και άλλες επαγγελματικές κατηγορίες που έχουν πολλή επαφή με κόσμο.
Οι εργαζόμενοι θα προμηθευτούν τα self tests δωρεάν από τα φαρμακεία και κάθε Δευτέρα θα προσκομίζουν στον εργοδότη τους το έγγραφο με το αποτέλεσμα του αρνητικού τεστ. Στην περίπτωση που το τεστ είναι θετικό θα παραμένουν σπίτι τους και θα ακολουθούν τις προβλεπόμενες διαδικασίες από τον ΕΟΔΥ, όπως είναι ο επανέλεγχος μέσω rapid test.
Ο εμβολιασμός των εκπαιδευτικών
Στην ένταξη των εκπαιδευτικών στην τρέχουσα εμβολιαστική περίοδο, από τις 21 Απριλίου, αναφέρθηκε σε ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως. «Μετά την ένταξη εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, εντάσσονται από 21/4 στην τρέχουσα εμβολιαστική περίοδο και οι εκπαιδευτικοί γενικής εκπαίδευσης. Θωρακίζουμε την εκπαιδευτική μας κοινότητα», αναφέρει η σχετική ανάρτηση.
Απευθυνθήκαμε στους συνδικαλιστικούς φορείς των εκπαιδευτικών, αν θέτουν ζήτημα για το ποιο εμβόλιο θα κάνουν, μια που πρόσφατα τέθηκε το πρόβλημα των σπάνιων παρενεργειών της AstraZeneca για τους νέους. Τα σπάνια περιστατικά θρομβώσεων έχουν εκδηλωθεί κυρίως στην ηλικιακή ομάδα κάτω των 60, γιa αυτό και πολλές χώρες δεν το κάνουν στους κάτω των 65 και άλλες στους κάτω των 60 ετών ή άλλες στους κάτω των 55. Στην Ελλάδα έχει αποφασιστεί να μην χορηγείται στους νεότερους των 30 ετών.
Το θέμα για εκείνους είναι ότι οι εκπαιδευτικοί έπρεπε εξαρχής να είχαν μπει σε προτεραιότητα για εμβολιασμό και προτού ανοίξουν τα σχολεία, η δε ειδική αγωγή δεν είχε “κλείσει” ποτέ. Η Ομοσπονδία των καθηγητών δεν θέτει κανένα θέμα για το ποιο εμβόλιο θα κάνουν οι εκπαιδευτικοί: «Δεν ασχολούμαστε με αυτό το θέμα», μας είπε ο αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ κ. Μπουντουλούλης, όταν τον ρωτήσαμε σχετικά.
Η Διδασκαλική Ομοσπονδία έχει ζητήσει να ενημερωθεί για το ποιο εμβόλιο θα γίνει στους δασκάλους, αλλά μέχρις εκεί, δηλαδή δεν θέτει ούτε εκείνη ζήτημα επιλογής. Ζητεί όμως οι προς εμβολιασμό, να είναι ενήμεροι για το ποιο εμβόλιο θα κάνουν. Κατά πληροφορίες στους εκπαιδευτικούς της ειδικής παιδείας γίνονται εμβόλια της Pfizer. Για τους άλλους δεν έχει ανακοινωθεί κάτι. Υπάρχουν διαθέσιμα της Pfizer (λίγα), της Moderna, της AstraZeneca και από αύριο της Johnson & Johnson.