Το Facebook και η αντιμονοπωλιακή αγωγή

Το Facebook και η αντιμονοπωλιακή αγωγή, Κατερίνα Σταματελοπούλου

Αντιμονοπωλιακή αγωγή κατέθεσε η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ, κατά του Facebook. Για πολλούς αυτό σημαίνει μια πιθανή διάλυση της εταιρείας του Μαρκ Ζάκερμπεργκ που είναι μια από τις τρεις τεχνολογικούς γίγαντες στον πλανήτη.

Η κατηγορία της επιτροπής είναι για κατάχρηση των μονοπωλιακών της εξουσιών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με στόχο να καταπνίξει τον ανταγωνισμό. Στο στόχαστρο μπαίνει επίσης και η απόκτηση του Instagram και του WhatsApp, παρότι και οι δύο εξαγορές έχουν εγκριθεί από τις ρυθμιστικές αρχές. Τώρα όμως, η FTC θέλει το Facebook να εκποιήσει τις δύο επιχειρήσεις επειδή στις πολιτικές του απαγορεύει σε άλλους προγραμματιστές να αντιγράφουν τις ήδη υπάρχουσες εφαρμογές του.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μεγάλο μέρος της αύξησης των εσόδων της Facebook Inc προέρχεται από το Instagram και το WhatsApp που αποτελούν πλέον το επίκεντρο για το ψηφιακό εμπόριο. Οι μετοχές της εταιρείας, οι οποίες αυξήθηκαν περισσότερο από 35% το 2020, μειώθηκαν έως και 4% μετά την αγωγή ενώ την ημέρα της ακρόασης έκλεισαν περίπου στο 2%.

Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι αγόρασε το Instagram, όταν είχε περίπου το 2% των χρηστών που έχει σήμερα, με μόλις 13 υπαλλήλους, χωρίς έσοδα και σχεδόν καμία δική του υποδομή. Το ίδιο ισχύει και για το WhatsApp που πριν την εξαγορά του είχε πολύ μικρή παρουσία στις ΗΠΑ. Σε ανακοίνωση του το Facebook υποστήριξε ότι υπάρχει ανταγωνισμός ανάμεσα σε άλλες εταιρίες παγκόσμιας κλάσης όπως η Apple, το Google, το Twitter, το Snap, το Amazon, το TikTok και τη Microsoft.

Καινοτομία 

Και σε αυτό τον ανταγωνισμό κερδίζουν οι πλατφόρμες που εξελίσσονται καινοτομούν και προσαρμόζονται για να προσφέρουν καλύτερες εμπειρίες. Ενώ επισήμανε ότι πάνω από 200 εκατομμύρια επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τα δωρεάν εργαλεία και υπηρεσίες της πλατφόρμας για να συνδεθούν με πελάτες, να προσλάβουν νέους υπαλλήλους και να αναπτύξουν τις επιχειρήσεις τους.

Η εταιρία σχολίασε επίσης ότι οι περισσότεροι από τους διαφημιστές είναι μικρές επιχειρήσεις, πολλοί από τους οποίους έχουν επωφεληθεί από τη μετάβαση στο διαδίκτυο για να προσεγγίσουν τους πελάτες τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και η άποψη του Μαρκ Ζάκερμπεργκ δημιουργό του Facebook. Σε ανάρτηση του δήλωσε ότι η εξατομικευμένη διαφήμιση βοηθά τις μικρές επιχειρήσεις να βρουν πελάτες, να αναπτύξουν τις επιχειρήσεις τους και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας.

Ενώ υποστήριξε το δικαίωμα κάθε μικρής επιχείρησης να έχει πρόσβαση στα ίδια είδη εργαλείων για την ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, που έχουν οι μεγάλες εταιρείες. Θα μπορούσε να διαλυθεί το Facebook από αυτές τις αγωγές; Αναλυτές εκτιμούν πως η πιθανότητα είναι πολύ μικρή να συμβεί αυτό, μιας και θα χρειαζόταν νομοθετικές αλλαγές από το Κογκρέσο. Παρότι έχει περάσει ένας χρόνος δικαστικής διαμάχης η διαδικασία βρίσκεται στα αρχικά στάδια και προβλέπεται μια πολύχρονη μάχη. Από τη μια η κυβέρνηση θα πρέπει να αποδείξει τις κατηγορίες και από την άλλη το Facebook καθορίζει ποια θα είναι τα επόμενα βήματα.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι