Από την πανεπιστημιακή αστυνομία στην πανεπιστημιακή εισαγγελία
01/08/2025
Στην κριτική των διατάξεων που αφορούν την αντιμετώπιση περιστατικών βίας στα πανεπιστήμια, επικέντρωσε την παρέμβαση του στη Βουλή κατά την σημερινή δευτερολογία του, ο Στέφανος Παραστατίδης, ως εισηγητής της ΚΟ του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπ. Παιδείας.
Ως ομολογία αποτυχίας χαρακτήρισε τα μέτρα που νομοθετεί η κυβέρνηση, τονίζοντας χαρακτηριστικά:
«Σήμερα η κυβέρνηση αλλάζει συνταγή για την αντιμετώπιση της βίας στα πανεπιστήμια. Από την πανεπιστημιακή αστυνομία στην πανεπιστημιακή εισαγγελία! Κατ’ ουσία, μας μαρτυράτε ότι, επί 6 χρόνια, αποτύχατε να φτιάξετε τα πανεπιστήμια. Και τώρα βάζετε τον εισαγγελέα να τα φτιάξει;
Ιδιαίτερα αυστηρός ήταν ο κος Παραστατίδης για την θέσπιση ιδιωνύμων αδικημάτων, δηλαδή επαυξημένες ποινές όταν το αδίκημα διαπράττεται εντός του πανεπιστημίου. Όπως δηλαδή συμβαίνει στα γήπεδα, απευθύνοντας το ερώτημα:
«Δανείζεστε την λογική και τα μέτρα από την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας. Είναι τα πανεπιστήμια γήπεδα κυρία υπουργέ;»
Στην συνέχεια ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ τόνισε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ προσθέτει την χώρα μας στην μαύρη λίστα των ελάχιστων χωρών που χρησιμοποιούν τέτοιες αυταρχικές μεθόδους.
«Σε ποια χώρα του δυτικού κόσμου, σε ποια φιλελεύθερη δημοκρατία, υπάρχει ιδιώνυμο ποινικό αδίκημα στους χώρους των πανεπιστημίων;
Αν δεν γνωρίζετε, να σας ενημερώσω ότι ιδιώνυμο ποινικό αδίκημα στους χώρους των πανεπιστημίων υπάρχει στην Τουρκία, στην Κίνα, στο Ιράν και στην Ρωσία.
Όσο για τη ελληνική πολιτική ιστορία, ιδιώνυμο υπήρχε επί επταετίας στην Ελλάδα.
Θέλω να σας το επισημάνω αυτό, πως το ιδιώνυμο είναι στίγμα. Και είναι στίγμα αυταρχισμού που θα σας συνοδεύει για πάντα».
Ως ευθεία χαρακτήρισε την σύγκρουση των διατάξεων του νομοσχεδίου με θεμελιώδεις δικαϊκές αρχές και δικαιοκρατικές εγγυήσεις, επισημαίνοντας ότι:
«Δεν συμβαδίζουν με θεμελιώδεις αρχές του κράτους δικαίου, ιδιώνυμα αδικήματα, με δυσανάλογες ποινές που παραβιάζουν την αρχή της αναλογικότητας, με αναστολή φοίτησης που παραβιάζει προδήλως το τεκμήριο της αθωότητας, με μία εξαιρετικά ύποπτη ποινικοποίηση της ελευθερίας του λόγου».
Ανέφερε μάλιστα ενδεικτικό παράδειγμα:
«Φοιτητική οργάνωση καλεί σε διαμαρτυρία στον χώρο πανεπιστημιακής σχολής για την κατάσταση των εστιών ενόψει της συνεδρίασης της Συγκλήτου:
– Τέλεση αδικήματος διέγερσης με απειλούμενη ποινή από 3 έως 5 έτη και αν κατά τη διαμαρτυρία τελεστούν αδικήματα εντός πανεπιστημιακού χώρου: φυλάκιση τουλάχιστον 6 μηνών έως 5 έτη, σε αυτούς που έκαναν το κάλεσμα για διαμαρτυρία».
Ο κος Παραστατίδης παρουσίασε συνοπτικά τις θέσεις του ΠΑΣΟΚ για το πως αντιμετωπίζεται η βία χωρίς περαιτέρω αυστηροποίηση των ποινών.
«Η απάντηση έχει δοθεί σε όλα τα σύγχρονα πανεπιστήμια της Ευρώπης και ξεκινά από την αλλαγή του τρόπου διοίκησης των πανεπιστημίων.
Γι αυτό και καταθέσαμε ξανά στα πρακτικά τη δική μας πρόταση για ένα διοικητικό μοντέλο πιο δημοκρατικό και ένα πραγματικό αυτοδιοίκητο.
- Δυϊκό σύστημα διοίκησης – διαχωρισμός της ακαδημαϊκής ηγεσίας (πρύτανης, Σύγκλητος) από τη διοικητική/στρατηγική ηγεσία (Συμβούλιο Διοίκησης).
- Συλλογικά όργανα (Συμβούλιο Διοίκησης, Σύγκλητος, Γενική Συνέλευση) ως κεντρικά όργανα στρατηγικού σχεδιασμού.
- Αξιοκρατική επιλογή διοικήσεων με κριτήριο το όραμα, την αριστεία και την εμπειρία τους.
- Καθιέρωση μηχανισμών τακτικής εσωτερικής και εξωτερικής λογοδοσίας των οργάνων διοίκησης (με οικονομικές επιπτώσεις).
- Συμμετοχικό (ακαδημαϊκό προσωπικό, φοιτητές, διοικητικό προσωπικό) μοντέλο λήψης αποφάσεων με εκπροσώπηση στα όργανα διοίκησης.
- Αποκατάσταση και ενίσχυση του αυτοδιοίκητου των Πανεπιστημίων, αλλά και την αποτελεσματική λειτουργία του. Για αυτό θα ψηφίσουμε συμβολικά μόνο το άρθρο 74, γιατί πιστεύουμε ότι η αποκλειστική άσκηση του πειθαρχικού ελέγχου από τα αρμόδια όργανα του πανεπιστημίου πρέπει να έχει σαφές χρονοδιάγραμμα.»
Στην κατάληξη της ομιλίας του ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ τόνισε:
«Εμείς έναντι του αυταρχισμού και του ποινικού λαϊκισμού της ΝΔ, θα υπερασπιστούμε σθεναρά το ευρωπαϊκό ακαδημαϊκό πρότυπο, εξασφαλίζοντας ένα πανεπιστήμιο ανοιχτό, ασφαλές, αυτοδιοικούμενο και δημοκρατικό.»