Κατασκευαστές ΙΧ: Οι κυβερνήσεις να επιδοτήσουν το ηλεκτρικό ΙΧ με δόση “ενοικίασης” 20-150 ευρώ
02/05/2025
Καθώς η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες κυρίως λόγω των υψηλών τιμών πώλησης των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, των ελλείψεων στο δημόσιο δίκτυο φόρτισης και της περιορισμένης αυτονομίας, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και οι κυβερνήσεις αναζητούν τρόπους για να αυξήσουν την ζήτηση των αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων στην ΕΕ.
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων(ACEA), που εκπροσωπεί τους 16 μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών, βαν και λεωφορείων της Ευρώπης, ανακοίνωσε συστάσεις για να ενισχυθεί η προσπάθεια να υποστηριχθούν οι ευάλωτες ομάδες πολιτών που επιθυμούν να αποκτήσουν ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο μέσω της κοινωνικής μίσθωσης.
Τα προγράμματα κοινωνικής μίσθωσης μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην υποστήριξη της μετάβασης σε μηδενικές εκπομπές, διευρύνοντας την πρόσβαση σε ηλεκτρικά οχήματα. Σε μια νέα έκθεση, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) προτείνει επτά συστάσεις για τα κράτη-μέλη της ΕΕ που αναπτύσσουν προγράμματα κοινωνικής μίσθωσης.
Μειώνοντας το κόστος εισόδου στη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, η κοινωνική μίσθωση συμβάλλει στην επιτάχυνση της μετάβασης σε μεταφορές μηδενικών εκπομπών, αυξάνοντας την υιοθέτηση αυτής της βασικής τεχνολογίας, προωθώντας παράλληλα την κοινωνική ένταξη και την ισότητα. Συγκεκριμένα, βελτιώνει την πρόσβαση στα ηλεκτρικά οχήματα για ευάλωτα άτομα και μικρές επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν οικονομικά εμπόδια.
Για να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα και η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα αυτών των προγραμμάτων, η ACEA έχει αναπτύξει μια σειρά στοχευμένων συστάσεων για τους εθνικούς και ενωσιακούς υπεύθυνους χάραξης πολιτικής.
Αυτές περιλαμβάνουν την ιεράρχηση της υποστήριξης για ευάλωτους χρήστες, νοικοκυριά και πολύ μικρές επιχειρήσεις, τη διασφάλιση της προσιτής τιμής μέσω εξατομικευμένης μηνιαίας υποστήριξης αντί για ανώτατα όρια τιμών και την ενσωμάτωση μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων σε πλαίσια μίσθωσης.
Είναι κρίσιμο να τονιστεί ότι η κοινωνική μίσθωση θα πρέπει να υποστηρίζεται από βιώσιμους μηχανισμούς χρηματοδότησης τόσο εντός όσο και πέραν του Ταμείου Κοινωνικού Κλίματος της ΕΕ. Η εύκολη και ισότιμη πρόσβαση, η ελάχιστη διοικητική επιβάρυνση και η ευθυγράμμιση με τις ευρύτερες στρατηγικές ανάπτυξης ηλεκτρικών οχημάτων είναι το κλειδί για την επιτυχία τους.
Η κοινωνική μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για τη βελτίωση της οικονομικής προσιτότητας και την προσβασιμότητα στις βιώσιμες μεταφορές, ιδιαίτερα για τους ευάλωτους πληθυσμούς που αντιμετωπίζουν οικονομικές προκλήσεις. Επιτρέποντας σε ένα ευρύτερο τμήμα της κοινωνίας να υιοθετήσει ηλεκτρικά οχήματα, αυτά τα συστήματα μπορούν έχει ουσιαστικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο μειώνοντας τις εκπομπές άνθρακα.
Τα προγράμματα μπορούν να καταρρίψουν εμπόδια, όπως το υψηλό κόστος των οχημάτων, και προσφέρουν μια εναλλακτική οδό για καθαρότερη κινητικότητα για όσους διαφορετικά θα μπορούσαν να αποκλειστούν.
Στόχευση των ευάλωτων ομάδων: τα προγράμματα κοινωνικής μίσθωσης θα πρέπει πρωτίστως να στοχεύουν στην αντιμετώπιση των αναγκών των ευάλωτων τμημάτων του πληθυσμού, καθώς και των νοικοκυριών, των επιχειρήσεων και των πολύ μικρών επιχειρήσεων που χρειάζονται μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα. Τα συγκεκριμένα κριτήρια επιλεξιμότητας θα πρέπει να καθορίζονται από τα επιμέρους κράτη-μέλη, ώστε να αντικατοπτρίζουν καλύτερα τις τοπικές κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες.
Τα κράτη-μέλη θα μπορούσαν να εξετάσουν θετικά το ενδεχόμενο συμπερίληψης σαφώς καθορισμένων μηχανισμών για μεταχειρισμένα ηλεκτρικά οχήματα στα προγράμματα κοινωνικής μίσθωσης, προσφέροντας μια δυνητικά πιο προσιτή επιλογή για τους πιο ευάλωτους.
Αντί για γενικά ανώτατα όρια τιμών, η εστίαση στην υποστήριξη ενός σημαντικού ποσοστού της μηνιαίας τιμής μίσθωσης μπορεί να κάνει τη συμμετοχή πιο προσιτή σε μεγαλύτερο αριθμό οδηγών από ευάλωτα υπόβαθρα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Τα προγράμματα κοινωνικής μίσθωσης θα πρέπει να επεκταθούν σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των πολύ μικρών επιχειρήσεων, για να υποστηρίξουν τη μετάβασή τους σε οχήματα μηδενικών εκπομπών, καλύπτοντας τόσο τα ελαφρά όσο και τα βαρέα οχήματα, όπου είναι σκόπιμο.
Οι βιώσιμοι μηχανισμοί χρηματοδότησης είναι κρίσιμοι για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των προγραμμάτων κοινωνικής μίσθωσης, διασφαλίζοντας ότι μπορούν να συνεχίσουν να ωφελούν τις ευάλωτες ομάδες χωρίς να δημιουργούν υπερβολικά βάρη στον δημόσιο προϋπολογισμό.
Οι εθνικές αρχές ενθαρρύνονται να συμπεριλάβουν προγράμματα κοινωνικής μίσθωσης για ευάλωτους χρήστες οδικών μεταφορών και πολύ μικρές επιχειρήσεις στα εθνικά τους σχέδια για το κοινωνικό κλίμα κατά την εφαρμογή του Κοινωνικού Ταμείου για το Κλίμα. Ωστόσο, ενώ το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα αποτελεί σημαντική πηγή χρηματοδότησης, είναι απαραίτητο να διερευνηθούν πρόσθετα χρηματοδοτικά μέσα. Η κοινωνική μίσθωση θα πρέπει να θεωρείται ζωτικό μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων.
Ο σχεδιασμός των προγραμμάτων κοινωνικής μίσθωσης πρέπει να διασφαλίζει εύκολη προσβασιμότητα και να ελαχιστοποιεί τα γραφειοκρατικά εμπόδια για να ενθαρρύνει την ευρεία συμμετοχή από ευάλωτα άτομα και επιχειρήσεις.
Η Γαλλία εφάρμοσε το κοινωνικό leasing από το Δεκέμβρη του 2023 και δέχτηκε τις 50.000 από τις 90.000 αιτήσεις, με δόσεις €49-150 το μήνα για οικογένειες ή άτομα με χαμηλό εισόδημα. Έχει προταθεί σε άλλες χώρες, π.χ. στην Πολωνία, η δόση της ενοικίασης να είναι 25 ευρώ επειδή είναι χαμηλότεροι οι μισθοί και το υπόλοιπο να επιδοτείται.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, transportenvironment.org, euronews