Κι άλλο ΙΧ άρπαξε φωτιά εν κινήσει
07/09/2025
Συνεχίζονται τα “κρούσματα” με ΙΧ να παίρνουν φωτιά εν κινήσει, χωρίς τα περισσότερα από αυτά να είναι ιδιαίτερα παλιά ή προβληματικά, πλην όμως όπως αποδεικνύεται στην πράξη, με επικίνδυνες ατέλειες ή κακή συντήρηση.
Σήμερα αυτοκίνητο τυλίχθηκε στις φλόγες στον Κηφισό στην περιοχή του Αιγάλεω, προκαλώντας σημαντικά κυκλοφοριακά προβλήματα. Το αυτοκίνητο βρισκόταν στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Πειραιά, την ώρα που πήρε φωτιά. Στο σημείο έσπευσαν δυνάμεις της πυροσβεστικές για την κατάσβεση της φωτιάς αλλά και της Τροχαίας για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας. Δεν είναι γνωστό τι έφταιγε για την φωτιά στο συγκεκριμένο όχημα, όμως κατά κανόνα για τα περιστατικά αυτά όπως διαπιστώνει το Ανακριτικό της Πυροσβεστικής, η αιτία είναι κάποιο βραχυκύκλωμα από ελλιπές σέρβις των οχημάτων.
Εκτός της ξαφνικής μηχανικής βλάβης, ο συνηθέστερος λόγος είναι κάποια διαρροή βενζίνης που περνά απαρατήρητη, σε συνδυασμό με σπινθήρα από κάποιο βραχυκύκλωμα. Σε αυτό δεν παίζει ρόλο απαραιτήτως η εξωτερική θερμοκρασία και αν είναι χειμώνας ή καλοκαίρι, γιατί η μηχανή του αυτοκινήτου και όλα τα εξαρτήματα αντέχουν –θεωρητικά τουλάχιστον– σε πολύ υψηλότερες θερμοκρασίες, εντούτοις ο καύσωνας μπορεί να παίζει έμμεσο ρόλο. Ο ένας είναι ότι λόγω καιρικών συνθηκών, ο οδηγός κατά κανόνα κλείνει τα παράθυρα για να έχει κλιματισμό και δροσιά, με αποτέλεσμα να μην οσφραίνεται τη μυρωδιά από τη διαρροή της βενζίνης. Ο άλλος είναι ότι χρησιμοποιείται συχνότερα λόγω της ζέστης ο κλιματισμός και ο “ανεμιστήρας” στο εσωτερικό βαντιλατέρ. Στις καλωδιώσεις του βαντιλατέρ μερικές φορές γίνονται πατέντες προσωρινές και μπορεί να τις ξεχάσει τόσο ο οδηγός όσο και ο μηχανικός.
Η διαρροή της βενζίνης μπορεί να οφείλεται στη φυσική φθορά με την πάροδο του χρόνου στα σωληνάκια, γιατί όλα μέσα στο ΙΧ έχουν μια συγκεκριμένη διάρκεια ζωής και οι περισσότεροι κάτοχοι ΙΧ δεν ψάχνουν τα πάντα σε κάθε σέρβις, η δε οικονομική κρίση μειώνει κάθετα και τις επισκέψεις σε συνεργεία. Άπαξ και υπάρχει διαρροή βενζίνης, ο σπινθήρας από ένα βραχυκύκλωμα μπορεί να προκαλέσει ανάφλεξη. Αν δεν υπάρχει διαρροή βενζίνης, ο σπινθήρας από το βραχυκύκλωμα και τη φθορά των καλωδίων μπορεί να προκαλέσει κι αυτός φωτιά, όχι όμως με κεραυνοβόλα κορύφωση κατά κανόνα. Παραμένει μεγάλος ο κίνδυνος πάντως και χωρίς διαρροή βενζίνης, γιατί ο σπινθήρας θα κάψει πλαστικά και άπαξ και “αρπάξει” το πλαστικό, η φωτιά μεταδίδεται πολύ γρήγορα.
Ένας άλλος λόγος ανάφλεξης οφείλεται στην προσπάθεια κάποιων να μεταφέρουν μόνοι τους τρακαρισμένο όχημα. Αυτό πρέπει να μεταφέρεται με γερανό, γιατί μπορεί μεν η ζημιά να φαίνεται μικρή και ο οδηγός να κρίνει ότι μπορεί “σιγά-σιγά” να το πάει στον μηχανικό, αλλά από το τρακάρισμα συχνά καταστρέφονται κάποια σημαντικά “πλαστικά” που με τη σειρά τους είναι πιθανόν να οδηγήσουν σε ανάφλεξη ή “βουλιάζει” προς τα μέσα το βαντιλατέρ και δημιουργούνται εύκολα σπινθήρες από τα καλώδια που υπέστησαν φθορές με το τρακάρισμα.
Φωτιές μπορεί να ξεσπάσουν και από άλλα αίτια, από διαρροές στα λάδια όταν αυτά έρχονται σε επαφή με την εξάτμιση όπου αναπτύσσονται υψηλές θερμοκρασίες ή και τυχαία από σπινθήρα που πετάγεται και “αρπάζει” κάτι εύφλεκτο μέσα στην καμπίνα κ.λπ. Σε κάποιες περιπτώσεις, οι πυρκαγιές προέρχονται από νοθευμένη βενζίνη που καταστρέφει τον καταλύτη.
Από φωτιά σε ΙΧ εν κινήσει έχει χάσει τη ζωή του ένας συνταξιούχος και μια 35χρονη, σε δύο διαφορετικά περιστατικά -δεν πρόλαβαν να βγουν από το όχημα. Η καλύτερη άμυνα είναι να υπάρχει πάντα δίπλα στον οδηγό λειτουργικός πυροσβεστήρας.