Κυρώθηκαν οι αγωγοί – Ενεργειακός κόμβος η χώρα
26/01/2021Κυρώθηκαν από την Βουλή με ευρύτατη πλειοψηφία οι δύο συμφωνίες για τον IGB (συμφωνία Ελλάδας Βουλγαρίας για τον αγωγό διασύνδεσης) και για το φόρουμ φυσικού αερίου Ανατολικής Μεσογείου.
Θετικά ψήφισαν η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΙΝΑΛ, ενώ καταψήφισαν το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ25. Η Ελλ. Λύση ψήφισε “παρών”.
Ο νέος υπουργός Ενέργειας Κωνσταντίνος Σκρέκας είπε: «Έχουμε σχέδιο που καθιστά την Ελλάδα ενεργειακό κόμβο, είτε μέσα από αγωγούς όπως ο TAP, είτε τώρα με τον αγωγό IGB, είτε με υποδομές όπως η πλωτή δεξαμενή υγροποιημένου αερίου στην Αλεξανδρούπολη, όπως η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας», και κάλεσε τα κόμματα να δώσουν θετική ψήφο στο νομοσχέδιο διότι αναβαθμίζουν οι συμφωνίες αυτές τον γεωστρατηγικό ρόλο της Ελλάδας και στηρίζουν την πραγματική οικονομία.
Ο ίδιος επεσήμανε ότι «πιθανότατα, αργότερα, αυτό το δίκτυο να μην πάει χαμένο όταν το φυσικό αέριο δεν θα κυλάει σε αυτούς τους αγωγούς, αλλά ενδεχομένως να μπορούν να γεμίσουν και να μεταφέρουν υδρογόνο. Συνεπώς, μιλάμε για υποδομές που δεν θα πάνε χαμένες».
Ο υπουργός είπε ότι η κυβέρνηση φιλοδοξεί να ολοκληρωθεί το έργο του διασυνδετήριου αγωγού μέχρι το τέλος του 2021 και πρόσθεσε ότι το έργο σήμερα έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 52%, με το 40% του αγωγού να έχει ήδη υπογειοποιηθεί. Αναφέρθηκε επίσης στα οικονομικά και εμπορικά οφέλη για την Ελλάδα και τις ελληνικές επιχειρήσεις και επισήμανε ότι ο αγωγός κατασκευάζεται από ελληνική επιχείρηση και συνεπώς «Έλληνες εργαζόμενοι είναι αυτοί που εργάζονται σήμερα στην κατασκευή αυτού του αγωγού που θα εγκατασταθεί στα βόρεια σύνορα».
Όπως εξάλλου επισήμανε ο ΙGB, πέραν του ό,τι θα μπορεί να μεταφέρει προς βορρά κασπιανό αέριο, αφού συνδέεται με τον αγωγό TAP, θα μπορεί να μεταφέρει και αέριο το οποίο θα υγροποιείται στην πλωτή δεξαμενή στον τερματικό σταθμό της Αλεξανδρούπολης. «Αυτό σημαίνει ότι πράγματι η Ελλάδα γίνεται ενεργειακός κόμβος μεταφοράς φυσικού αερίου και ότι μέσα από αυτή θα περνάει όχι μόνο φυσικό αέριο που θα προέρχεται από την Κασπία, αλλά φυσικό αέριο που μπορεί να έρχεται από οπουδήποτε στον κόσμο, μέσα από πλοία θα μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο. Συνεπώς εξελίσσεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που ξεκίνησε από το 2009», είπε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Αναφορικά με το FORUM Φυσικού Αερίου της Ανατολικής Μεσογείου, ο κ. Σκρέκας υπογράμμισε ότι φέρνει κοντά χώρες που στο παρελθόν είχαν και αντικρουόμενα συμφέροντα. Στόχοι αυτού του FORUM, όπως είπε, είναι η υποστήριξη της δημιουργίας μιας περιφερειακής αγοράς αερίου προς όφελος των χωρών μελών που το συναπαρτίζουν, την εξασφάλιση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας της έρευνας, της παραγωγής και της μεταφοράς αλλά και της κατασκευής των υποδομών του φυσικού αερίου όπως και την προώθηση καλύτερης κατανόησης της αλληλεξάρτησης, με τον διάλογο που αναπτύσσεται μεταξύ των μελών.
«Μέσα από αυτή τη συνεργασία προωθείται και η αρωγή στις καταναλώτριες χώρες, δηλαδή στις χώρες που είναι αποδέκτες φυσικού αερίου, ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες τους και με τις χώρες διέλευσης να διαμορφώσουμε τις γενικότερες πολιτικές του αερίου στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, επιτρέποντας μια βιώσιμη συνεργασία και εταιρική σχέση, μεταξύ των βασικών παραγόντων της αλυσίδας αξίας, στην αγορά», είπε ο υπουργός και τόνισε ότι και οι δύο συνεργασίες διασφαλίζουν το μεγάλο ζητούμενο που είναι η ενεργειακή ασφάλεια και ενεργειακή ανεξαρτησία μας με ανταγωνιστικές τιμές ενέργειας.
«Η σημερινή κυβέρνηση έχει σχέδιο και είναι η κυβέρνηση που πραγματικά ενδιαφέρεται για το περιβάλλον και για τις επόμενες γενιές», είπε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας και επισήμανε ότι στους 18 μήνες έκλεισαν δύο καμινάδες λιγνιτικών εργοστασίων και άλλες δύο έχει προγραμματιστεί να κλείσουν τους επόμενους μήνες, εντός του 2021. «Αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, όχι απλά σέβεται το περιβάλλον αλλά πράττει, δρα, εργάζεται για να προστατεύσει το περιβάλλον. Εργάζεται ταυτόχρονα, για τη δίκαιη μετάβαση και έχει εκπονηθεί σοβαρό σχέδιο για τη στήριξη της εργασίας στις λιγνιτικές περιοχές, που θα πληγούν», είπε ο Κωνσταντίνος Σκρέκας.