Μετά την μεταφορά της τουρκικής ναυτιλιακής Ciner Shipping στην Ελλάδα και άλλοι Τούρκοι εφοπλιστές σχεδιάζουν μετακίνησή τους στο εξωτερικό

Μετά την μεταφορά της τουρκικής ναυτιλιακής Ciner Shipping στην Ελλάδα και άλλοι Τούρκοι εφοπλιστές σχεδιάζουν μετακίνησή τους στο εξωτερικό

Το κεντρικό πρωτοσέλιδο θέμα τηε οικονομικής ε/φ Ekonomi με τίτλο «Τούρκοι εφοπλιστές με ‘Σχέδιο Β’» και, με αφορμή την πρόσφατη είδηση περί μεταφοράς στην Ελλάδα της Ciner Shipping, μιας από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες της Τουρκίας (κατέχει μερίδιο περίπου 6% του τουρκικού στόλου του θαλάσσιου εμπορίου), υποστηρίζει ότι υπάρχουν και άλλοι ναυτιλιακοί όμιλοι στην Τουρκία με παρόμοια σχέδια.

Οι Τούρκοι εφοπλιστές, οι οποίοι έχουν ανέβει στη 12η θέση στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο μετά την πανδημία, απέχουν ακόμη πολύ από τον στόχο τους να μπουν στην πρώτη δεκάδα. — Η μεταφορά της Ciner Shipping, μιας από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες της Τουρκίας, στην Ελλάδα που έγινε γνωστή την περασμένη εβδομάδα, αποκάλυψε τα προβλήματα του κλάδου. Μιλώντας στην EKONOMİ, εκπρόσωποι της Ένωσης Τούρκων Εφοπλιστών (TAB) δήλωσαν ότι η αποχώρηση της Ciner δεν αποτελεί εξαίρεση και πως πολλοί εγχώριοι εφοπλιστές κάνουν «Σχέδια Β» για να μετακινηθούν στο εξωτερικό.

Όσον αφορά την απόφαση της Ciner Shipping να μεταφέρει τη δραστηριότητά της στην Ελλάδα, επισημαίνεται πως εργαζόμενοι της εταιρείας στην έδρα της στην Κωνσταντινούπολη ενημερώθηκαν για λήξη των συμβολαίων τους χωρίς ωστόσο να δίνονται δημόσιες εξηγήσεις. Η είδηση συνδυάστηκε και με το γεγονός ότι τον Δεκέμβριο 2024 ο Όμιλος Ciner πούλησε το σύνολο του μεριδίου του σε τ/ΜΜΕ (ήταν ιδιοκτήτρια μ.α. των τ/σ Haberturk και ι/σ Bloomberg HT) στον τ/όμιλο Can Holding.

Η αγγλόγλωσση ενημερωτική ι/σ Turkiye Today και οικονομικές ι/σ προέβαλαν το περιεχόμενο συνέντευξης του Βασίλη Παπακαλοδούκα, CEO της Ciner Shipping, στο ναυτιλιακό ειδησεογραφικό πρακτορείο TradeWinds, επισημαίνοντας ότι «αναφορικά με την απόφαση της εταιρείας να μεταφέρει το σύνολο των δραστηριοτήτων της στην Ελλάδα, ο CEO δηλώνει πως στόχος είναι να αξιοποιηθεί το ανθρώπινο δυναμικό και τα περιφερειακά πλεονεκτήματα της Ελλάδας».

Το δημοσίευμα της Ekonomi αναφέρει: «Με 36 πλοία χωρητικότητας 2,7 εκατομμυρίων DWT, η Ciner Shipping κατέχει σημαντικό μερίδιο στον τουρκικό στόλο και κατατάσσεται μεταξύ των 5 κορυφαίων παγκοσμίως με περισσότερες από 20 παραγγελίες νεότευκτων πλοίων. Ο πλοιοκτήτης επισημαίνει ότι, για να αναπτυχθεί ο εγχώριος στόλος, χρειάζεται επενδυτικό περιβάλλον και επενδυτικές ευκαιρίες ίσοις όροις με τους παγκόσμιους ανταγωνιστές».

Ο τουρκικός ναυτιλιακός τομέας υπολείπεται στον παγκόσμιο ανταγωνισμό λόγω του αυξανούμενου κόστους και των γραφειοκρατικών εμποδίων.

Καθώς γιγάντιοι ναυτιλιακοί όμιλοι μεταφέρονται σε διαφορετικές χώρες, πληθαίνουν οι απειλές στον τομέα της ναυπήγησης πλοίων ειδικού σκοπού, όπου η Τουρκία μέχρι πρότινος ήταν ο παγκόσμιος ηγέτης. Πιο πρόσφατα, τα κίνητρα που ανακοίνωσε η Ινδική Κυβέρνηση για τον τομέα αυτό προκάλεσαν μεγάλη ανησυχία στα τοπικά ναυπηγεία.

Αναφέρεται ότι πολλοί εγχώριοι εφοπλιστές, που χάνουν σε παγκόσμια ανταγωνιστικότητα, ετοιμάζουν «Σχέδιο Β» για να μεταφέρουν τις επενδύσεις τους στο εξωτερικό, ξεκινώντας από την επιλογή χώρας και καταλήγοντας σε επενδύσεις γραφείων. Την περασμένη εβδομάδα, η Ciner Denizcilik – Shipping, μια από τις εταιρείες του Oμίλου Ciner, ενημέρωσε τους εργαζομένους της για την απόφασή της να μεταφέρει την τουρκική εταιρεία στην Αθήνα. Η πρώτη δήλωση μετά την απόφαση ήρθε από στελέχη της εταιρείας. Ο CEO της Ciner Ship Management Βασίλης Παπακαλοδούκας δήλωσε ότι πήραν αυτή την απόφαση για να διαχειριστούν αποτελεσματικότερα τον στόλο.

Eκπρόσωποι της Ένωσης Τούρκων Εφοπλιστών (TAB), που ζητήσαμε τις απόψεις τους για το θέμα, δήλωσαν ότι είναι πιθανό να μεταφέρουν και άλλοι όμιλοι τις εταιρείες τους στο εξωτερικό και πως απαιτείται επειγόντως μια νέα νομική ρύθμιση σύμφωνη με τους κανόνες της ΕΕ για να διατηρήσει η Τουρκία την ανταγωνιστικότητά της στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο.

Πρωταρχική προσδοκία των εφοπλιστών είναι να εξασφαλίσουν ίσους νομικούς και οικονομικούς όρους ανταγωνισμού με τους παγκόσμιους ανταγωνιστές. Μεταξύ των πρώτιστων αιτημάτων του κλάδου βρίσκεται η φορολόγηση ανάλογα με το τονάζ, όπως συμβαίνει σε περίπου 40 χώρες. Οι εφοπλιστές, οι οποίοι έκαναν άλμα στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο με την πανδημία, ανεβαίνοντας 3 θέσεις σε 4 χρόνια και φτάνοντας στη 12η θέση του παγκόσμιου στόλου, τρέχουν με γοργούς ρυθμούς προς τον στόχο της πρώτης 10άδας.

Ωστόσο, η αποχώρηση της Ciner θα ρίξει χαμηλότερα στην παγκόσμια κατάταξη τον εγχώριο στόλο. Τα τελευταία χρόνια, η Ciner στράφηκε στη χρηματοδότηση υπεράκτιων ναυλώσεων για τη χρηματοδότηση μεγάλου μέρους της ανάπτυξής της, ιδίως στην Κίνα αλλά και στην Ιαπωνία και τις ΗΠΑ.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx