Νέα μορφή απάτης -Προσοχή αν “κοπεί” το κινητό ή αν σας τηλεφωνούν για βλάβη
26/07/2020
Για νέα μορφή απάτης ενημερώνει η ΕΛ.ΑΣ., καθώς με την εκτεταμένη χρήση των ψηφιακών μέσων και την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, έχουν “αναπτυχθεί” νέες μέθοδοι ηλεκτρονικής απάτης.
Η μία μορφή ηλεκτρονικής εξαπάτησης είναι το SIM Swapping (αντικατάσταση/αλλαγή κάρτας SIM κινητού τηλεφώνου), η οποία την τελευταία χρονική περίοδο έχει εμφανισθεί διεθνώς, αλλά και στη χώρα μας. Οι απατεώνες στοχεύουν στην υποκλοπή και χρήση του αριθμού κινητού τηλεφώνου επειδή ολοένα και περισσότεροι οργανισμοί, τράπεζες, κυβερνήσεις χρησιμοποιούν τον αριθμό του κινητού τους ως ένα από τα βασικά στοιχεία για την αξιόπιστη ταυτοποίηση του φυσικού προσώπου.
Τι πρέπει να προσέξουν οι πολίτες
Αν το κινητό τους σταματήσει να λειτουργεί για ασυνήθιστους λόγους, πρέπει να επικοινωνήσουν αμέσως με τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας τους. Μερικές φορές μπορεί να χάσουν το σήμα λόγω ευρύτερων προβλημάτων που επηρεάζουν την υπηρεσία κινητής τηλεφωνίας. Ωστόσο, εάν χαθεί η υπηρεσία σε μια θέση που συνήθως παρέχει καλή κάλυψη, είναι ασφαλέστερο να επικοινωνήσουν με τον πάροχο του δικτύου τους και να επιβεβαιώσουν ότι δεν έχει αντικατασταθεί η SIM.
Δεν πρέπει να κοινοποιείται σε κανέναν ο κωδικός e-banking και να μην εισάγεται σε άγνωστες ιστοσελίδες. Πρέπει να διαφυλάσσει ο χρήστης τους κωδικούς e-banking, username και password, ή τους αριθμούς των καρτων του. Υπενθυμίζεται ότι οι τράπεζες ποτέ και με κανένα τρόπο δεν ζητούν τους κωδικούς των πελατών.
Επίσης καλό είναι να ελέγχουν όλοι συχνά τις κινήσεις των λογαριασμών τους.
Υποτιθέμενη βλάβη υπολογιστή
Μια άλλη μορφή απάτης που έχει κάνει την εμφάνιση της γίνεται με τη μέθοδο της παροχής υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης ή επισκευής υποτιθέμενης βλάβης υπολογιστή (technical support scams). Οι δράστες τηλεφωνούν σε ανυποψίαστους πολίτες και υποδύονται τεχνικούς από μεγάλη πχ πολυεθνική εταιρία πληροφορικής. Η τηλεφωνική συνομιλία γίνεται μάλιστα αρκετές φορές στα αγγλικά. Με πρόφαση ότι ο υπολογιστής τους ή / και η φορητή συσκευή τους είναι «μολυσμένη» από κακόβουλο λογισμικό ζητούν να εγκαταστήσουν λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης, για τη δήθεν επιδιόρθωση – αποκατάσταση του προβλήματος.
Οι εφαρμογές αυτές, αφότου εγκατασταθούν, επιτρέπουν στους δράστες να έχουν πλήρη έλεγχο στις ηλεκτρονικές συσκευές των θυμάτων τους, τους οποίους στη συνέχεια εξαπατούν για να τους «δώσουν» και τους προσωπικούς κωδικούς τους για το e-banking. Οι δράστες προβαίνουν στη συνέχεια σε μεταφορές χρημάτων από τους λογαριασμούς (e-banking) των θυμάτων τους σε τραπεζικούς λογαριασμούς που ελέγχουν οι ίδιοι ή συνεργοί τους.