Πανάκριβα τα ηλεκτρικά οχήματα με τους νέους δασμούς της ΕΕ στα κινέζικα – Μπούμεραγκ η απόφαση;

Πανάκριβα τα ηλεκτρικά οχήματα με τους νέους δασμούς της ΕΕ στα κινέζικα – Μπούμεραγκ η απόφαση;

Η απόφαση της Κομισιόν να επιβάλει νέους υψηλούς σε κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV) θα διατηρήσει τις τιμές υψηλότερες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και θα λειτουργήσει αποτρεπτικά στην αύξηση των πωλήσεων τους, κάτι που μοιάζει μπούμεραγκ στην θεωρητική προσπάθεια της ΕΕ για “πράσινη μετάβαση.

Η Κομισιόν ανακοίνωσε χθες ότι θα αυξήσει τους δασμούς έως και 48% στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, υποσχόμενη «να προστατεύσει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία» από τις “παράνομες”, όπως τις αποκάλεσε, επιδοτήσεις που δίνει η κινεζική κυβέρνηση στις δικές της αυτοκινητοβιομηχανίες.

Ενώ δεν η ΕΕ καταγγέλλει για προστατευτισμό την Κίνα, που επιδοτεί βιομηχανίες, ουσιαστικά ασκεί και εκείνη προστατευτισμό για τις δικές της.

Σημειώθηκαν αμέσως αντιδράσεις, καθώς η απόφαση δεν βοηθάει στη μείωση των υψηλών τιμών και μπορεί τελικά να ζημιώσει παρά να ωφελήσεις ευρωπαϊκές εταιρείες -της Volkswagen και της Renault συμπεριλαμβανομένης –  καθώς η Κίνα απειλεί με αντίποινα.

«Η προστασία των αυτοκινητοβιομηχανιών από τον ανταγωνισμό και η παρεμπόδιση της πρόσβασης των καταναλωτών σε αυτοκίνητα σε προσιτές τιμές δεν θα βοηθήσει την ΕΕ  να επιτύχει τους κλιματικούς της στόχους, ούτε τις εγχώριες βιομηχανίες της»,, δήλωσε η Aleksandra O’ Donovan, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας του BloombergNEF για τις ηλεκτροκίνητες μεταφορές. «Προς το παρόν, φαίνεται ότι οι στόχοι απαλλαγής από τον άνθρακα μπορεί να μην αποτελούν προτεραιότητα», πρόσθεσε.

Ούτως ή άλλως, οι φιλόδοξοι “πράσινοι” στόχοι της Ευρώπης για απαγόρευση πώλησης νέων βενζινοκίνητων οχημάτων έως το 2035 δεν φαίνεται υλοποιήσιμη, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραμένουν πολύ ακριβά για τον μέσο Ευρωπαίο καταναλωτή.

Οι κινεζικές εταιρείες, με επικεφαλής την BYD και την SAIC Motor είχαν στόχο να κάνουν πωλήσεις φθηνότερων αυτοκινήτων στην Ευρώπη, αλλά με τους νέους δασμούς οι τιμές θα παραμείνουν απρόσιτες για πολλούς εν δυνάμει αγοραστές.

Στις ετήσιες προοπτικές του για τα ηλεκτρικά οχήματα που δημοσιεύθηκαν την Τετάρτη, το BloombergNEF μείωσε τις προβλέψεις του για τις παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων κατά 6,7 εκατομμύρια οχήματα μέχρι το 2026, βλέποντας πολύ πιο αργή αύξηση από ό,τι προβλεπόταν μόλις πριν από ένα χρόνο.

Οι δασμοί της ΕΕ θα μειώσουν πιθανότατα τις εισαγωγές από την Κίνα κατά 25%. Η SAIC πρόκειται να πληγεί περισσότερο, αφού η ΕΕ ανέφερε ότι «αυτή η κρατική εταιρεία δεν συνεργάστηκε με την Κομισιόν στην έρευνα της Επιτροπής» και γι΄ αυτό της επέβαλε στην ουσία τιμωρητικά, υψηλότερους δασμούς. Η εταιρεία άρχισε να στέλνει ηλεκτρικά MG στην Ευρώπη πριν από περίπου πέντε χρόνια και είχε μεγαλύτερη απήχηση από άλλες κινεζικές εταιρείες, με αυτοκίνητα όπως το σχετικά προσιτό MG4 sedan που πωλείτο στα 34.990 ευρώ.

Η προσπάθεια της BYD να πουλήσει το χαμηλού κόστους αυτοκίνητο πόλης Seagull στην Ευρώπη μόλις στα τέλη του 2025 για λιγότερο από 20.000 ευρώ πιθανόν να μην υλοποιηθεί πλέον.,

Η απόφαση της ΕΕ δεν έχει αντίκτυπο μόνον στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η αμερικανική Tesla πωλεί στην ευρωπαϊκή αγορά το σεντάν Model 3 που κατασκευάζεται στην Σαγκάη. Πιθανόν, κατά συνέπεια, να επηρεαστεί από τους δασμούς και η Tesla.

«Η απόφαση για πρόσθετους δασμούς στις εισαγωγές είναι λάθος. Ο προστατευτισμός κινδυνεύει να ξεκινήσει ένα σπιράλ: οι δασμοί οδηγούν σε νέους δασμούς και σε απομόνωση αντί για συνεργασία», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της BMW Oliver Zipse.

Η Κίνα απείλησε με αντίποινα στους τομείς της γεωργίας, της αεροπορίας και των αυτοκινήτων με μεγάλους κινητήρες, λέγοντας ότι είναι βαθιά απογοητευμένη και σταθερά αντίθετη στα μέτρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

«Υπάρχει τώρα μια ευκαιρία να προσπαθήσουμε και ελπίζω να πετύχουμε να σταματήσουμε αυτό το επαπειλούμενο σπιράλ. Αν μπούμε σε αγώνα δρόμου δασμών με την Κίνα, τότε το μωρό θα πεταχτεί μαζί με το νερό της μπανιέρας», δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας Ρόμπερτ Χάμπεκ αναφέροντας γερμανική παροιμία, για τη ζημία που θα προκληθεί μακροπρόθεσμα και στην ευρωπαϊκή οικονομία.

Πηγή: Ημερησία

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι