Τέμπη: Όλα άρχισαν με τον τεμαχισμό του ΟΣΕ Πάντα παίζει ρόλο ο ανθρώπινος παράγοντας
23/01/2024«Και τα τελειότερα συστήματα ασφαλείας να υπάρχουν, ανθρώπινα χέρια τα χειρίζονται», ανέφερε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Ιωάννης Ντίτσας, στο πλαίσιο κατάθεσής του στην εξεταστική επιτροπή για τη διερεύνηση της τραγωδίας των Τεμπών, αναφερόμενος σε ανθρώπινα λάθη. Επεσήμανε όμως και ότι τα δεινά άρχισαν μετά το σπάσιμο του ΟΣΕ σε πολλές εταιρείες.
Ο κ. Ντίτσας μίλησε για τις προσπάθειες των σιδηροδρομικών για την επίτευξη ασφάλειας, στο μέτρο του ανθρωπίνως δυνατού, και στη βάση της τήρησης του «ευαγγελίου» όπως χαρακτήρισε ο ίδιος τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης. Όπως είπε ο κ. Ντίτσας, τα έργα για τα συστήματα ασφάλειας έπρεπε να έχουν τελειώσει, διότι θα είχαν περιορίσει τα ατυχήματα, ωστόσο, και στα συστήματα αυτά επάνω, «ανθρώπινα χέρια κάνουν τις εργασίες και τις διεργασίες». Όπως είπε, «άνθρωποι δίνουν τις εντολές για να δουλέψει το σύστημα».
Ερωτηθείς για τις αιτίες του δυστυχήματος στα Τέμπη, ο κ. Ντίτσας είπε «ακόμα κι εμείς οι σιδηροδρομικοί είναι πάρα πολύ δύσκολο να διαχειριστούμε αυτό το μεγάλο δυστύχημα και τώρα ακόμα, που κλείνει ένας χρόνος σε ένα μήνα, προσπαθούμε να καταλάβουμε πως έγινε. Δεν το χωράει ανθρώπου νους, να κυκλοφορούν στην ίδια γραμμή δυο αμαξοστοιχίες».
Κληθείς να δώσει την εξήγησή του, είπε ότι «ο σταθμάρχης ήταν τόσο σίγουρος, ότι τα κλειδιά στην είσοδο της επιβατηγής αμαξοστοιχίας, από τα Παλαιοφάρσαλα προς την Λάρισα, τα είχε στην γραμμή ανόδου προς Θεσσαλονίκη. Δεν εξηγείται διαφορετικά. Αν είχε γίνει χάραξη δρομολογίου στο σύστημα τοπικού χειρισμού, που είχε και έχει ακόμα ο σταθμός της Λάρισας, δεν υπήρχε περίπτωση να γίνει αυτό. Αυτό είναι το πρώτο ανθρώπινο λάθος που μπορεί να πει κάποιος.»
Ερωτηθείς για το τρένο που πήγαινε στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Ντίτσας είπε ότι ο μηχανοδηγός έπρεπε είτε να πάρει το έγγραφο «1001» ή να δεχθεί κλήση, για να κινηθεί από το ρεύμα καθόδου, και σε αντίθετη περίπτωση να σταματήσει την αμαξοστοιχία. Επίσης, ότι στη διαδρομή πριν τη σύγκρουση έπρεπε να έχει αναγγείλει τη διέλευσή του από συγκεκριμένα σημεία, όπως ο σταθμός Ευαγγελισμός, ώστε να τα ακούσει ο συρμός που κατέβαινε από Θεσσαλονίκη.
Σε ερώτηση, εάν θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα στην περίπτωση που υπήρχε τηλεδιοίκηση, ο κ. Ντίτσας είπε ότι «έπρεπε τα έργα να έχουν τελειώσει, όχι χθες αλλά προχθές. Δυστυχώς δεν είχε γίνει τίποτα. Εάν υπήρχαν αυτά τα οποία έπρεπε να γίνουν, θα είχε ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος για να γίνει το παραμικρό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα συστήματα δεν τα χειρίζονται ανθρώπινα χέρια. Δεν δουλεύει από μόνο του το σύστημα. Θέλει κάποιον πάνω στο σύστημα για να κάνει την οποιαδήποτε ενέργεια, είτε για να φύγει το τρένο είτε για να γίνει διασταύρωση με τρένο. Σε κάθε διαδικασία, κάποιος ανθρώπινος παράγοντας δίνει εντολή για να δουλέψει το σύστημα», είπε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών.
Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, ο κ. Ντίτσας είπε ότι η ομοσπονδία σιδηροδρομικών, από το 2010 και μετά, με τον «τεμαχισμό» του ΟΣΕ σε εταιρείες, κτυπούσε το καμπανάκι του κινδύνου, σε όλες τις κυβερνήσεις και σε όλους τους υπουργούς. «Από τον περιβόητο νόμο 3891 του 2010, που άρχισε το «ξήλωμα της κάλτσας» του σιδηρόδρομου, άρχισαν όλα τα κακώς κείμενα, με κορωνίδα, το τραγικό δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023», σημείωσε ο κ. Ντίτσας, ο οποίος εξέφρασε την αντίθεσή του με την αλλαγή του ΓΚΚ το 2019, που μεταβίβαζε τις αρμοδιότητες του προϊστάμενου ασφαλείας στον συνοδό ασφαλείας.