Το γράψιμο στο χέρι ενισχύει το μυαλό – Η πληκτρολόγηση, όχι
19/10/2020
Το γράψιμο με το χέρι διευκολύνει και ενισχύει τη μάθηση, περισσότερο από το γράψιμο σε πληκτρολόγιο υπολογιστή, όπως δείχνει μια νέα μικρή νορβηγική έρευνα, σε μια εποχή ολοένα και πιο δυναμικής ψηφιοποίησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια Όντρεϊ βαν ντερ Μέερ του Νορβηγικού Πανεπιστημίου Επιστήμης και Τεχνολογίας στο Τροντχάιμ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό ψυχολογίας «Frontiers in Psychology», μελέτησαν την εγκεφαλική δραστηριότητα 12 παιδιών της ΣΤ δημοτικού και 12 νεαρών ενήλικων.
Στους συμμετέχοντες έκαναν κάτι παρόμοιο με εγκεφαλογράφημα, καθώς 250 ευαίσθητοι αισθητήρες κατέγραφαν την ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου τους. Εγινε μια καταγραφή όσο τα παιδιά και οι νέοι έγραφαν επί 45 λεπτά με το χέρι και άλλοι μία ενόσω πληκτρολογούσαν στον υπολογιστή. Διαπιστώθηκε ότι ο εγκέφαλος τόσο των παιδιών όσο και των νεαρών ήταν πολύ πιο δραστήριος στη διάρκεια του γραψίματος με το χέρι από ό,τι στη διάρκεια της πληκτρολόγησης.
«Η χρήση στυλό ή μολυβιού και χαρτιού δίνει στον εγκέφαλο περισσότερα ερεθίσματα για να διατηρήσει τις μνήμες. Πολλές αισθήσεις ενεργοποιούνται, όταν πιέζει κάποιος την πένα στο χαρτί, βλέποντας τα γράμματα που γράφει και ακούγοντας της πένας ή του μολυβιού πάνω στο χαρτί. Αυτές οι αισθητηριακές εμπειρίες δημιουργούν επαφές ανάμεσα σε διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου και “ανοίγουν” τον εγκέφαλο στη μάθηση. Έτσι, μαθαίνουμε και θυμόμαστε καλύτερα», ανέφερε η Βαν ντερ Μέερ, η οποία μελετά το ζήτημα από το 2017.
Όπως είπε, είναι σημαντικό τα παιδιά να ενθαρρύνονται να σχεδιάζουν και να γράφουν με το χέρι από μικρή ηλικία, ιδίως στο σχολείο. Αν και θεωρεί ότι η ψηφιακή μάθηση όντως έχει πολλές θετικές πλευρές, παράλληλα θα πρέπει να προωθείται και το γράψιμο με το χέρι, έστω και κατ’ ελάχιστον.
«Λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις των τελευταίων ετών, διακινδυνεύουμε μία ή περισσότερες γενιές να χάσουν την ικανότητα να γράφουν με το χέρι. Η έρευνα μας και άλλες δείχνουν πως κάτι τέτοιο θα ήταν ατυχέστατη συνέπεια της αυξημένης ψηφιακής δραστηριότητας από πολύ μικρές ηλικίες», ανέφερε η ερευνήτρια.
Όλα με το πληκτρολόγιο
«Μερικά σχολεία στη Νορβηγία έχουν γίνει πια τελείως ψηφιακά και παραλείπουν πλήρως το γράψιμο με το χέρι. Τα φινλανδικά σχολεία είναι ακόμη πιο ψηφιοποιημένα από ό,τι στη Νορβηγία. Πολύ λίγα σχολεία πλέον περιλαμβάνουν στην εκπαίδευσή τους το χειρόγραφο του μαθητή», τόνισε η Βαν ντερ Μέερ.
Από την άλλη, όπως άλλες έρευνες έχουν δείξει, αρκετοί εκπαιδευτικοί πιστεύουν πως τα πληκτρολόγια δημιουργούν πια λιγότερες δυσκολίες στα παιδιά, τα οποία μπορούν να γράψουν στον υπολογιστή ευκολότερα μεγάλα κείμενα, ενώ δείχνουν «να το ευχαριστιούνται περισσότερο».
«Η εκμάθηση της γραφής με το χέρι είναι λίγο πιο αργή διαδικασία, είναι όμως σημαντικό για τα παιδιά να περάσουν από αυτήν την κοπιώδη φάση. Η χρήση πληκτρολογίου συνεπάγεται τη χρήση των ίδιων κινήσεων για κάθε γράμμα, ενώ το γράψιμο με το χέρι προϋποθέτει πιο πολύπλοκες κινήσεις, κάτι σημαντικό για τον εγκέφαλο. Αν δεν δημιουργήσουμε προκλήσεις για τον εγκέφαλο, τότε δεν θα φθάσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του. Και αυτό μπορεί να έχει επιπτώσεις για τις σχολικές επιδόσεις», αντέτεινε η Βαν ντερ Μέερ.