Τροπολογία παραπλάνησης: Η δήθεν μείωση λιμενικών τελών καλύπτει νέα γενναία χρηματοδότηση ιδιωτικών επιχειρήσεων

Τροπολογία παραπλάνησης: Η δήθεν μείωση λιμενικών τελών καλύπτει νέα γενναία χρηματοδότηση ιδιωτικών επιχειρήσεων

Ανακοίνωση του Δικτύου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Νέας Αριστεράς για την παραπλανητική τροπολογία μείωσης κατά 50% των λιμενικών τελών στην ακτοπλοΐα

Η κυβέρνηση, μέσω του Υπουργού Ναυτιλίας κ. Βασίλη Κικίλια, επιχειρεί για ακόμη μία φορά να παραπλανήσει τους πολίτες, παρουσιάζοντας ως δήθεν φιλολαϊκό και υπέρ της νησιωτικότητας ένα μέτρο που, στην πραγματικότητα, ενισχύει για πολλοστή φορά τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και τους ιδιώτες διαχειριστές λιμένων – και μάλιστα μέσω του Πράσινου Ταμείου.

Η τροπολογία για μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών στην ακτοπλοΐα, παρουσιάζεται με θράσος ως “μέτρο υπέρ των επιβατών”. Όμως η αλήθεια είναι εντελώς διαφορετική:

  • Η μείωση για τον επιβάτη είναι αμελητέα. Από τα 0,65 ευρώ που χρεώνεται σήμερα ως λιμενικό τέλος στο ακτοπλοϊκό εισιτήριο, η “γενναία” μείωση αποδίδει… 33 λεπτά στον επιβάτη. Αν υποτεθεί, φυσικά, ότι αυτό το ποσό θα μετακυλιστεί και στην τιμή του εισιτηρίου – κάτι που δεν προβλέπεται ούτε επιβάλλεται από την τροπολογία!
  • Η μείωση αφορά πρωτίστως τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, καθώς οι υπόλοιπες παρεμβάσεις αφορούν τέλη ελλιμενισμού και άλλες χρεώσεις που επιβαρύνουν τις εταιρείες και όχι τους επιβάτες.
  • Καμία κοστολόγηση του μέτρου δεν έχει παρουσιαστεί. Καμία εκτίμηση από πού θα αντισταθμιστεί η απώλεια των αντίστοιχων εσόδων του Δημοσίου και των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων. Όπως επισημαίνει και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το Υπουργείο Ναυτιλίας δεν απέστειλε καν τα απαραίτητα στοιχεία.
  • Καμία δέσμευση για ισόποση μείωση των ναύλων δεν υπάρχει. Αντιθέτως, όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση ετοιμάζεται να επιτρέψει νέα αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων, μετατρέποντας τη “μείωση τελών” σε έμμεση επιδότηση του ακτοπλοϊκού ολιγοπωλίου.
  • Το Πράσινο Ταμείο επιστρατεύεται για να χρηματοδοτεί έργα υποδομής ή λειτουργίας ακόμα και λιμένων που τους εκμεταλλεύονται ιδιωτικές άκρως κερδοφορες εταιρείες όπως η COSCO στον Πειραιά ή ο όμιλος εταιρειών υπό τον Σαββίδη στην Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για παραβίαση του σκοπού του Ταμείου, το οποίο χρηματοδοτείται από τους πολίτες για περιβαλλοντικές δράσεις και όχι για να υποκαθιστά τις υποχρεώσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών ή των ιδιωτικών λιμανιών.

Η τροπολογία αυτή:

  • Ανοίγει το δρόμο ώστε όλοι οι φορείς διοίκησης λιμένων, ανεξαρτήτως ιδιοκτησιακού καθεστώτος (δημόσιοι ή ιδιωτικοί), να χρηματοδοτούνται από το Πράσινο Ταμείο για έργα λιμενικής υποδομής. Για το σκοπό αυτό διευρύνει την γκάμα έργων που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από αυτό. Συγκεκριμένα προσθέτει την ανάσυρση ναυαγίων που μέχρι τώρα ήταν υποχρέωση τους. Έτσι, κερδοφόροι κολοσσοί όπως ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ, θα μπορούν να εισπράττουν δημόσιους πόρους για να εκτελούν έργα που με βάση τις συμβάσεις παραχώρησης ήταν δική τους υποχρέωση να καλύπτουν.
  • Εγείρει σοβαρά ερωτήματα περί παράνομης κρατικής ενίσχυσης. Με πρόσχημα ένα δήθεν φιλολαϊκο μέτρο, η κυβέρνηση στήνει έναν μηχανισμό επιδότησης των ιδιωτικών εταιρειών, παρακάμπτοντας ευρωπαϊκούς και εθνικούς κανόνες.
  • Συντελεί σε μία ακόμη μεταφορά δημόσιων πόρων προς τον ιδιωτικό τομέα, σε βάρος των πολιτών, των νησιωτών και της πραγματικής νησιωτικότητας.

Αντί να ελέγξει τη διαμόρφωση των τιμών από το ολιγοπώλιο της ακτοπλοΐας, αντί να στηρίξει ουσιαστικά τους κατοίκους των νησιών, η κυβέρνηση επιλέγει να χρηματοδοτήσει κερδοφόρες επιχειρήσεις, μέσα από αδιαφανείς διαδικασίες, χωρίς έλεγχο, χωρίς υποχρεώσεις, η διαχείριση θα γίνεται με ΚΥΑ και βεβαίως χωρίς ελάφρυνση του κόστους προς τον πολίτη.

Η Νέα Αριστερά καταγγέλλει την τροπολογία ως παραπλανητική, αδιαφανή και αντιλαϊκή και ζητά:

  1. Την άμεση απόσυρσή της.
  2. Τη δημόσια λογοδοσία του Υπουργείου Ναυτιλίας για τα στοιχεία που δεν κατέθεσε.
  3. Την προστασία του Πράσινου Ταμείου από την εργαλειοποίηση και την εκτροπή του από τον περιβαλλοντικό του ρόλο.
  4. Τη δέσμευση των εταιρειών για ισόποση μείωση των εισιτηρίων, ως προϋπόθεση για οποιαδήποτε δημόσια ενίσχυση.

Δεν θα επιτρέψουμε άλλη μία απόπειρα μεταμφιεσμένης εξυπηρέτησης ιδιωτικών συμφερόντων να περάσει στα ψιλά. Οι νησιώτες και όλοι οι πολίτες αξίζουν διαφάνεια, κοινωνική δικαιοσύνη και πραγματική νησιωτικότητα – όχι ευτελείς εκπτώσεις στο χαρτζιλίκι και γενναίες επιδοτήσεις στο ακτοπλοϊκές εταιρίες.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx