Βαλτιμόρη: Η κατάρρευση της γέφυρας συμπαρασύρει και την εφοδιαστική αλυσίδα
27/03/2024Στις ΗΠΑ εκφράζονται φόβοι ότι η κατάρρευση της γέφυρας μπορεί να έχει συνέπειες και στο εμπόριο της χώρας αλλά και διεθνώς. Υπενθυμίζεται πάντως ότι υπάρχουν και έξι νεκροί από αυτή την πρόσκρουση και ότι ενώ αρχικά είχε ειπωθεί ότι “και οι 20 εργαζόμενοι στη γέφυρα είναι σώοι”, τελικά φαίνεται ότι υπάρχουν αγνοούμενοι μεταξύ αυτών.
Στο καθαρά οικονομικό πεδίο, πέραν των οικονομικών συνεπειών τοπικά για την Βαλτιμόρη, αφού στο λιμάνι της απασχολούνται ή συνεργάζονται άμεσα με υπηρεσίες του 140.000 άτομα, θα υπάρξουν και γενικότερες επιπτώσεις στην αμερικανική αγορά. Έντονες είναι οι ανησυχίες και για ντόμινο εξελίξεων στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού μετά την πρόσκρουση του κοντέινερ φορτηγού πλοίου Dali που ήταν ναυλωμένο από την Maersk, πάνω σε έναν από τους πυλώνες της γέφυρας.
Η θαλάσσια κυκλοφορία, που αναστέλλεται λόγω του ατυχήματος “μέχρι νεωτέρας” μέσω του λιμένα της Βαλτιμόρης, το 2023 είχε ανέλθει σε 47 εκατομμύρια τόνους φορτίου. Είναι το πιο πολυσύχναστο λιμάνι των ΗΠΑ για εξαγωγές αυτοκινήτων και το ένατο σε κίνηση στον κόσμο.
Σε συνέντευξή τους προς το BBC, ο Marco Forgione, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, το οποίο εκπροσωπεί βρετανικές επιχειρήσεις που εμπλέκονται στο διεθνές εμπόριο, δήλωσε ότι η αναστολή λειτουργίας θα έχει «σημαντικές επιπτώσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού».
Η Βαλτιμόρη είναι το πιο πολυσύχναστο λιμάνι των ΗΠΑ για αποστολές αυτοκινήτων και επίσης το μεγαλύτερο λιμάνι των ΗΠΑ κατ’ όγκο για χειρισμό αγροτικών και κατασκευαστικών μηχανημάτων. Ορισμένες σιδηροδρομικές εταιρείες και εταιρείες άνθρακα προειδοποίησαν επίσης τους πελάτες τους ότι θα υπάρξουν καθυστερήσεις στις εξαγωγές άνθρακα.
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτό θα έχει σημαντικές και παρατεταμένες επιπτώσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού. Είναι πολύ νωρίς για να κάνουμε σαφείς εκτιμήσεις σχετικά με το τι θα χρειαστεί για να καθαρίσει το κανάλι και να ανοίξει ξανά το λιμάνι» είπε ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ, Pete Buttigieg.
Ο πρόεδρος της χώρας, Τζο Μπάιντεν, είπε στους δημοσιογράφους ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ «θα κινήσει γη και ουρανό για να ανοίξει ξανά το λιμάνι και να ξαναχτιστεί η γέφυρα το συντομότερο δυνατόν, όμως η διαδικασία θα πάρει κάποιο χρόνο». Μέχρι στιγμής δεν έχουμε στοιχεία για την έρευνα επί της πλοιοκτήτριας εταιρείας αλλά και επί των νηογνωμόνων που επιθεωρούσαν το πλοίο, καθώς το συγκεκριμένο κοντέινερ είχε περάσει από επιθεωρήσεις που είχαν εντοπίσει προβλήματα στην ηλεκτροδότηση και στην πρόωση, δηλαδή ακριβώς στα συστήματα που προκάλεσαν την πρόσκρουση.
Εντούτοις, το τεράστιο κοντέινερ (σ.σ. πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων) είχε κριθεί αξιόπλοο από τους νηογνώμονες. Το δυστύχημα απέδειξε ότι τα συγκεκριμένα προβληματικά συστήματα (πρόωση, ηλεκτροδότηση) δεν είχαν αντικατασταθεί και το πρόβλημα δεν είχε λυθεί, οπότε απομένει η απορία, πώς έλαβε πιστοποιητικό αξιοπλοΐας. Επίσης ανακοινώθηκε ότι το πλήρωμα (22 Ινδοί και δύο συνοδοί “πιλότοι” των ΗΠΑ) είναι όλοι καλά και δεν έχουν τραυματισθεί, όμως στα βιντεο φαίνεται ότι η μισή γέφυρα έπεσε πάνω στο μεγαθήριο πλοίο και ότι στην γέφυρα σημειώθηκε έκρηξη και ξέσπασε πυρκαγιά.
Μετά το δυστύχημα ο δανέζικος ως προς την έδρα αλλά πολυεθνικός ναυτιλιακός κολοσσός Maersk, του οποίου το φορτίο μετέφερε το Dali, δήλωσε ότι για το προσεχές μέλλον η Βαλτιμόρη δεν θα αποτελεί προορισμό του, κάτι όμως αυτονόητο, αφού το λιμάνι δεν θα λειτουργεί για κανέναν και για καμία πλοιοκτήτρια ή εφοπλιστική (ναυλωτική) εταιρεία.