ΑΝΑΛΥΣΗ

Άλλη μια δύσκολη χρονιά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Άλλη μια δύσκολη χρονιά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, Ηρακλής Γωνιάδης

Τώρα που καταλάγιασε ο αχός των εορτών και των πυροτεχνημάτων που εκτοξεύθηκαν κατά την υποδοχή της νέας χρονιάς, είναι ώρα να ξαναδείς ψυχραιμότερα πως θα τη διαχειριστείς ώστε ο απολογισμός της να είναι θετικότερα διαφορετικός από της απελθούσας!

Να διαμορφώσεις ένα σχέδιο η βατότητα του οποίου εξαρτάται από το σχεδιασμό, τη διαδικασία προσέγγισης και των συνεκτιμούμενων παραγόντων προκειμένου να καταλήξεις σε κάποιο σενάριο. Παραγόντων εξωγενών (κυβέρνηση, ανταγωνισμός κλπ.) που δύσκολα μπορείς να επηρεάσεις βραχυπρόθεσμα οφείλοντας όμως να παρακολουθείς με την “περιφερειακή σου όραση”, αλλά και ενδογενών τους οποίους επιβάλλεται να ξαναδείς προκειμένου να περιορίσεις τις πιθανότητες επανάληψης του παρελθόντος.

Μολονότι διάφοροι διεθνείς οργανισμοί στους οποίους η ανιδιοτέλεια δεν αποτελεί πρώτη επιλογή “είδαν” και “διαβλέπουν” θετική την εξέλιξη της οικονομίας μας, γνωρίζεις πολύ καλά ότι η ύφεση είναι σε εξέλιξη για το σύνολο της Ε. Ένωσης (ένεκα υποτέλειας, πολέμου και γερμανικής διαχείρισης) οδεύοντας προς το χειρότερο στη χώρα μας. Επειδή δε, σημασία δεν έχει τι γνωρίζεις αλλά τι μπορείς να κάνεις μ’ αυτό, δύο τινά μπορούν να συμβούν:

  • Να περιέλθεις σε παραλυτικό πανικό μειώνοντας κόστη και εξοικονομώντας μετρητά φοβούμενος τη χρεοκοπία την οποία, τελικά, μπορεί να προκαλέσεις χωρίς να σκεφθείς ότι ο αλόγιστος φόβος –βασικό στοιχείο της επικοινωνιακής στρατηγικής χειραγώγησης- είναι εχθρός της ζωής και της επιχείρησής σου!
  • Να εκλάβεις την ύφεση σαν ευκαιρία επανεξέτασης του “οπλισμού” σου και των αναγκαίων του βελτιώσεων αποστασιοποιούμενος ώστε, αποκτώντας πλήρη εικόνα της θέσης σου μέσα σ’ αυτή, να ενισχύσεις τις πιθανότητες ανακάλυψης μιας καινούριας προσέγγισης της πραγματικότητας που σε περιβάλλει.

Η κρίση ως ευκαιρία αναθεώρησης

Προκαλείσαι, δηλαδή, είτε να παραιτηθείς ενδίδοντας στις πολιτικές αδρανοποίησής σου, είτε να αντιδράσεις επαναθεωρώντας τη στρατηγική σου, ιδιαίτερα όταν είναι του τύπου “ό,τι βρέξει ας κατεβάσει” με άλλοθι την… κλιματική αλλαγή! Μια σχεδιασμένη στρατηγική μετατροπής της επιχειρηματικής ύφεσης σε ευκαιρία αναδίπλωσης και επιτυχημένης πορείας επιβάλλει τη συνεκτίμηση των ακόλουθων παραγόντων επί των οποίων γίνεται εκτενής ανάλυση στο πρόσφατα εκδοθέν βιβλίο μου και σε άρθρα μου στο SLpress:

1. Κατανόησε τις μεταβαλλόμενες ανάγκες και προσδοκίες των πελατών σου. Η εσωστρέφεια προς την οποία σε ωθεί μια ύφεση αποστρέφει την προσοχή σου καθώς, αντιδρώντας αντανακλαστικά ή ενστικτωδώς στη διάσωση/επιβίωση της επιχείρησής σου, δεν ακούς τους πελάτες που “φωνάζουν” για τις επερχόμενες αλλαγές των αναγκών τους. Σου ξεφεύγουν σημαντικές πληροφορίες ικανές να συνδράμουν στην επανατοποθέτησή της (π.χ. νέο επιχειρηματικό μοντέλο) μαζί με τα προϊόντα/υπηρεσίες της προσαρμοζόμενη στις επιταγές μιας μεταβαλλόμενης αγοράς. Μέγα λάθος να αδιαφορείς για το σημαντικότερο κοινωνικό σου κεφάλαιο το οποίο εμπιστευόμενό σε είναι δυνατό να στηρίξει οικονομικά τη νέα επιχειρηματική σου πρόταση τροφοδοτώντας τη, παράλληλα, με ιδέες ικανές να εξελιχθούν σε καινοτομίες και πραγματικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

2. Αναδιάρθρωσε τη δομή του κόστους σου μέσα στη νέα πραγματικότητα. Με τη ζήτηση να αλλάζει και τις ανάγκες των πελατών να προσαρμόζονται σε μια δυστοπική πραγματικότητα επιβάλλεται η βελτίωση της λειτουργικής σου αποτελεσματικότητας μέσω της οποίας θα βελτιώσεις προϋπολογισμό και ταμείο. Δες ποια από τα σταθερά σου κόστη μπορείς να μετατρέψεις σε μεταβλητά ώστε να αποκτήσεις μεγαλύτερη ευελιξία σε μια αβέβαιη αγορά. Η πρόσφατη υγειονομική κρίση ανέδειξε τέτοιους τρόπους όπως η εργασία από το σπίτι, η συστέγαση ή η χρήση χώρου ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες, η μερική απασχόληση, η συνεργασία με διανομείς αντί ιδιόκτητου δικτύου πωλήσεων, η υπεργολαβία ή η ενοικίαση αντί της αγοράς εξοπλισμού κλπ. Διαθέτοντας μετρητά οξυγονώνεις την επιχείρηση διασφαλίζοντας και τη δυνατότητα αγορών ή επενδύσεων σε τιμή ευκαιρίας.

Το στοίχημα της ψηφιακής μετάβασης

3. Αντιμετώπισε σοβαρά την ψηφιακή σου μετάβαση. Είναι ο μονόδρομος προς τη μελλοντική σου επιτυχία! Η ύφεση προσφέρεται ως ευκαιρία αναδιάρθρωσης υφιστάμενων διαδικασιών στο πλαίσιο βελτίωσής τους μέσω αυτοματοποίησης όπου αυτό είναι εφικτό. Η τεχνολογία μπορεί να συνδράμει σημαντικά στη μείωση του κόστους. Επικαιροποίησε λογισμικό και δημιούργησε νέους δρόμους επικοινωνίας με την αγορά, αλλά και πρόσβασης των πελατών σου με την επιχείρηση (π.χ. ιστοσελίδα, e-shop, social media marketing, κλπ.)

4. Πλαισιώσου από ικανό ανθρώπινο δυναμικό. Δεν έχεις την πολυτέλεια για περίσσιους εργαζόμενους, ούτε και για ανεπαρκείς να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της ζήτησης και στις αλλαγές προσδοκιών των πελατών σου όσον αφορά το επίπεδο εξυπηρέτησης και όχι μόνο. Αν έχεις την οικονομική δυνατότητα κράτα όσους έχουν τα προσόντα να διατηρήσουν την επιχείρηση ζωντανή καθιστώντας τη ανταγωνιστικότερη. Να λυπάσαι για τους ικανούς που χάνεις λόγω επιπόλαιων/συναισθηματικών/κομματικών επιλογών για τις οποίες δεν θα σε λυπηθεί κανείς!

5. Επαναξιολόγησε την ακίνητη περιουσία σου. Σε συνδυασμό με την § 2 έλεγξε αν άλλαξαν οι ανάγκες για φυσικό χώρο. Το μειονέκτημα της ακίνητης περιουσίας είναι το κόστος (δέσμευση κεφαλαίου, συντήρηση, ΕΝΦΙΑ κλπ.) με το πλεονέκτημά της να βρίσκεται στη διασφάλιση της άτυπης επικοινωνίας στο χώρο εργασίας. Το υβριδικό μοντέλο απασχόλησης διαφοροποιεί τις διαδικασίες διοίκησης/διαχείρισης οπότε, για να διασφαλίσεις την παραγωγικότητα και τη δημιουργικότητα των “εκ του μακρόθεν” εργαζόμενων, οφείλεις να καθορίσεις τους στόχους (σαφείς, μετρήσιμοι, εφικτοί, ρεαλιστικοί, συγκεκριμένου χρόνου) και τις “εκ του σύνεγγυς” συναντήσεις για συνεργασία, ανταλλαγή ιδεών και αναθέρμανση των σχέσεων συντροφικότητας καθώς “μάτια που δεν βλέπονται γρήγορα λησμονιούνται” και αποδεσμεύονται!

6. Δείξε αποφασιστική ηγεσία. Δεδομένου ότι “ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται”, η ισχυρή ηγεσία και το σαφές όραμα διασφαλίζουν το αξιόπλοο του σκάφους και την πορεία προς τα λιμάνια προορισμού του. Με το άγχος να είναι μεταδοτικότερο από το χαμόγελο, το ψύχραιμο και αποτελεσματικό μάνατζμεντ είναι απαραίτητο για όλους τους συνεργάτες (εργαζόμενους, προμηθευτές, δανειστές, πελάτες) προκειμένου να διατηρηθεί ακμαία η εμπιστοσύνη και η διάθεση συμμετοχής τους στην προσπάθεια επίτευξης ενός οράματος μέσω του οποίου βλέπουν ότι εκπληρώνεται και το δικό τους. Προσπάθησέ το έχοντας κατά νου ότι “ηγεσία είναι η ικανότητα να κάνεις κάποιον να κάνει αυτό που θέλεις επειδή το θέλει αυτός” (Αϊζενχάουερ) και πως ο φόβος σου είναι και φόβος του με τη διαφορά να βρίσκεται στη διαχείρισή του.

Η επιχείρηση ως “προϊόν” της δημιουργικότητας και της βούλησής σου να ακολουθήσεις μια διαφορετική πορεία, απαιτητικότερη εκείνης της εξαρτημένης σχέσης εργασίας, έχει τον κύκλο ζωή της τον οποίο οφείλεις να επιμηκύνεις –όπως και για ό,τι άλλο παράγεις/παρέχεις- βελτιώνοντάς τη διαρκώς ή και αλλάζοντας το επιχειρηματικό σου μοντέλο. Μην “ευνουχίζεις” την επιχειρηματικότητά σου καταλείποντας το μέλλον σου σε αποδεδειγμένα ανίκανους να σου διασφαλίσουν κι αυτήν ακόμη τη θέση του μισθωτού.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι