ΑΠΟΨΗ

Επιχειρηματική εκκίνηση με βάση το ένστικτο ή την έρευνα;

Επιχειρηματική εκκίνηση με βάση το ένστικτο ή την έρευνα; Ηρακλής Γωνιάδης

Η προαλειφόμενη νίκη της ΝΔ, δεν θα αλλάξει τη στάση της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τη μικρομεσαία επιχείρηση και κατ’ επέκταση, στην εξολοθρευτική της πολιτική προς τον κατ’ εξοχή σπουδαιότερο δημιουργό θέσεων εργασίας. Μη σε ξεγελούν οι ποικίλες επιδοματικές πρακτικές τις οποίες μετέρχεται στο πλαίσιο του “μακιγιαρίσματος” μιας στρατηγικής της οποίας έκδηλος στόχος είναι η εξαφάνιση κάθε παραγωγικής λειτουργίας (όσης έμεινε) και ουσιαστικής δημιουργίας πλούτου.

Μιας στρατηγικής μετατροπής της εγχώριας μεταπρατικής –επί το πλείστο– επιχειρηματικότητας σε δίαυλο παροχέτευσης των επί υποθήκη της χώρας δανεικών και των όποιων χρηματοδοτήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα ταμεία των επιχειρήσεων της φίλεχθρης Γερμανίας και των ντόπιων συνοδοιπόρων της.

Προσγειωμένος και αντιμέτωπος ξανά με τα φάσμα της ανεργίας ή –στην καλύτερη περίπτωση- της απασχολησιμότητας, η πιθανή σου προσφυγή στην Επιχειρηματικότητα Ανάγκης* με ό,τι κεφάλαιο διαθέτεις (ειδικότητα/δεξιότητες/κομπόδεμα) δεν πρέπει να γίνει επιπόλαια· ειδικά, όταν θα τύχεις κάποιου επιδόματος έναρξης της επιχειρηματικής σου δραστηριότητας.

Η στρατηγική του “πάμε κι όπου βγει”

Αν και αναγκαστική η επιλογή διεκδίκησης αξιοπρεπούς διαβίωσης, δεν συνεπάγεται μια στρατηγική του τύπου “πάμε κι όπου βγει” αλλά, τουναντίον, επειδή πάντα “το ζόρι βγάζει λάδι”, ζορίσου λίγο περισσότερο κατά την προσπάθεια αναζήτησης της επιχειρηματικής ιδέας που θα ενισχύσει τις πιθανότητες επιτυχούς εκκίνησης και καθόλου απονενοημένης απόπειρας!

Δεν είναι καθόλου κακό να ποντάρεις σ’ αυτό που ξέρεις να κάνεις καλά· είναι κάκιστο να μη γνωρίζεις αν και κατά πόσο το ‘χει ανάγκη η αγορά στην οποία θα στραφείς. Συνεπώς, την ιδέα σου πρέπει να την τεστάρεις για να διαπιστώσεις, τουλάχιστον, τρία πράγματα:

  •  Ότι φτουράει απαντώντας στο τι και γιατί (προϊόν ή υπηρεσία που λύνει συγκεκριμένο πρόβλημα), που και πως (σε ποια αγορά, με ποιο τρόπο και ποια τιμή), πότε και ποιος (διαθεσιμότητα και κανάλια διανομής).
  • Πως είναι παρωχημένη συνειδητοποιώντας, παράλληλα, ότι είναι επικίνδυνο το επιχειρείν, οπότε “κάθεσαι στα αυγά σου” μέχρι που κάποιος “πονηρός πολιτευτής”** σου εξασφαλίσει ένα μοντέλο φτώχειας.
  • Τα κενά της αγοράς που περιμένουν τα “καινά δαιμόνιά” σου προκειμένου να τα καλύψεις.

Αν δεν υποχωρήσεις (η δεύτερη περίπτωση), επιβάλλεται να ακολουθήσεις κάποια βήματα ξεκινώντας από την απογραφή του «οπλοστασίου» σου, δηλαδή, τα απαραίτητα προσόντα που θα υποστηρίξουν κάποια από τις δύο άλλες σου επιλογές (πρώτη και τρίτη), χωρίς να περιλαμβάνεις σ’ αυτά το (πιθανώς πενιχρό) χρηματικό σου κεφάλαιο.

Ο προσδιορισμός των στόχων

Η επένδυση στο “κεφάλι” σου αξίζει περισσότερο γι’ αυτούς που θα μπορούσαν να επενδύσουν πάνω σου· αν δε την έχεις κάνει, ούτε το coffee ή barber shop, ούτε το ονυχοκομείο*** (νέα παρακλάδια της βαριάς βιομηχανίας μας) συνιστούν διέξοδο καθώς, αν και φαίνονται εύκολα, εκτός από τις χειρωνακτικές απαιτούν και εξίσου αναγκαίες επιχειρηματικές δεξιότητες.

Συνεπώς, “χρόνου –κόπου και χρήματος- φείδου” λαμβάνοντας υπόψη τα σχόλια που κατέγραψες (σε χαρτί ή κινητό) κατά την τριβή του μυαλού σου μ’ εκείνο των δυνητικών σου πελατών, τα οποία παρέχουν σημαντικές πληροφορίες (ανάγκες, προτιμήσεις, οικονομικές δυνατότητες κλπ) ενσωματώνοντάς τες σε ό,τι τελικά θα αποφασίσεις να προτείνεις. Πρακτική η οποία όχι μόνο βελτιώνει τις σχέσεις σου μ’ αυτούς που θα αποτελέσουν και την κρίσιμη μάζα εισόδου ή και καθιέρωσης στην αγορά-στόχο, αλλά και ενισχύει την πίστη τους πληροφορώντας σε για τις τάσεις της αγοράς με υποδείξεις και σχόλια αφενός, και αφετέρου, συστήνοντας την επιχείρησή σου και σε άλλους! Μην τους αγνοείς, λοιπόν, για να μη σε αγνοήσουν!

Έχοντας προσδιορίσει τη δυνητική σου αγορά σαν πρώτο βήμα, ο προσδιορισμός των στόχων σου συνιστά το δεύτερο· κατά τη στοχοθεσία αναδύονται ερωτήσεις των οποίων η κρισιμότητα δεν πρέπει να παραβλεφθεί αν θέλεις να συλλέξεις σημαντικές για την επίλυση του προβλήματός της απαντήσεις. Οφείλεις, επίσης, να αποφασίσεις αν θα το επιχειρήσεις μόνος ή με μια απολύτως απαραίτητη παρέα ανθρώπων που θα κυνηγήσουν το δικό τους όνειρο μέσα από το δικό σου.

Αν επιλέξεις μόνος, γίνεσαι ζογκλέρ πάνω σε μια σκηνή της οποίας μπορείς να διαχειριστείς τις διαστάσεις επιλέγοντας το ΝΑΙ στο Όχι και το ΟΧΙ στο Ναι -όταν χρειάζεται- για να μη σε πλακώσει. Το ταμάχι αδειάζει την ψυχή και φουσκώνει το στομάχι!

Που στηρίζεται η επιχειρηματική δράση

Στη δεύτερη περίπτωση, βρες συνεργάτες με τα περισσότερα δυνατά χαρακτηριστικά προκειμένου να ενισχυθούν οι προσδοκίες μιας εύρυθμης λειτουργίας και βιώσιμης πορείας, «εκπαιδεύοντάς τους τόσο καλά για να μπορούν να φύγουν, αλλά και συμπεριφερόμενός τους τόσο καλά ώστε να επιλέγουν να μείνουν», όπως πολύ ρεαλιστικά το έθεσε ο R. Branson, ιδρυτής του ομίλου της Virgin. Κοντολογίς, η επιχειρηματική σου  δράση, είτε ως αυτοαπασχολούμενου είτε ως μικρομεσαίου επιχειρηματία, στηρίζεται στους ανθρώπους (πελάτες, εργαζόμενους, προμηθευτές, χρηματοδότες). Τίμησέ τους!

Σ’ εκείνο που δεν πρέπει να στηρίζεσαι είναι στο ελληνικό κράτος και τις κυβερνήσεις του καθώς οι πολιτικές που ακολουθούν στο πλαίσιο της αναφερθείσας στρατηγικής, ανήκουν στην κατηγορία των “υπερρευστών” με ό,τι αυτό συνεπάγεται στη δική σου λειτουργία η οποία, παρά ταύτα, χρειάζεται τα σχετικώς σταθερά οδόσημά της. Κατά συνέπεια, η τοπική εκκίνηση και η υπερτοπική -ως και διεθνής- επέκταση μπορεί να αποδειχθεί καλύτερη (αν όχι και η μόνη) στρατηγική επιβίωσης η οποία, σε αντίθεση με τα “στενά των Θερμοπυλών”, απαιτεί ευρύτερο πεδίο μαχών διασφαλίζοντάς το μέσω του ίντερνετ.

Δοθέντος δε, ότι και «οι μικροί έσσονται μεγάλοι», και αφού έχει προηγηθεί η καταξίωσή σου στην εγχώρια αγορά, πρόβαλε την αξίωσή σου στη διεθνή όπου ο ανταγωνισμός –παρότι αμείλικτος- προσδιορίζεται ευκολότερα (καθιστώντας γνωστό τι σε περιμένει) απ’ αυτόν της ελληνικής πολιτείας η οποία δεν ξέρει που θα βρεθεί εκτελώντας οδηγίες τρίτων χωρίς να αφουγκράζεται το λαό, τη βασική της συνιστώσα! Αγνοώντας, προφανώς, ότι χώρα είναι οι άνθρωποί της!


*Βλ. Ηρ. Γωνιάδη, “Πλοηγός στα αχαρτογράφητα νερά της επιχειρηματικότητας- Για τον επίδοξο επιχειρηματία και κάθε ενδιαφερόμενο, Εκδ. Μπαρμπουνάκης, 2022.

**Δάνειο από στίχο τραγουδιού του Διονύση Σαββόπουλου.

***Λέξη προτεινόμενη από τον κ. Μπαμπινιώτη σε αντικατάσταση του κακόηχου “νυχάδικο”.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι