ΘΕΜΑ

Γιατί η Ελλάδα είναι στις 10 πιο ακριβές χώρες διεθνώς στα καύσιμα

Γιατί η Ελλάδα είναι στις 10 πιο ακριβές χώρες διεθνώς στα καύσιμα, Γιώργος Αδαλής

Τις προηγούμενες εβδομάδες είχα αρθρογραφήσει για το φυσικό αέριο και τα καύσιμα, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου, διότι άρχισε να επαληθεύεται η περσινή μου πρόβλεψη για Gazmageddon δηλαδή για Αρμαγεδδώνα στο φυσικό αέριο. Η τιμή του έφτασε να διαπραγματεύεται από 1,65 δολάρια πέρυσι στα 6,5 την προηγούμενη εβδομάδα καταγράφοντας ιστορικό υψηλό ρεκόρ όλων των εποχών.

To πετρελαϊκό ισοδύναμο της τιμής αυτής του φυσικού αερίου είναι σαν να έχει φτάσει το Brent, στα 205 δολάρια το βαρέλι. Η απίστευτη αυτή ισοδυναμία διαλύει τις περσινές προσπάθειες των κυβερνήσεων να αντικαταστήσουν το πετρέλαιο με φυσικό αέριο ως καύσιμο. Και στην παρούσα φάση το πετρέλαιο είναι πλέον πιο ελκυστικό με αποτέλεσμα όλοι να στρέφονται σε αυτό.

Στις ΗΠΑ υπάρχει ένας κανόνας στα καύσιμα που καθορίζει τις πολιτικές των προέδρων. Κάθε μεταβολή 10 δολαρίων στην τιμή του βαρελιού αργού πετρελαίου, οδηγεί σε μεταβολή περίπου 0,25 δολαρίων στην τιμή ενός γαλονιού (περίπου τέσσερα λίτρα) αμόλυβδης! Το σήμα συναγερμού για τους προέδρους των ΗΠΑ, ξεκινά από τα τρία δολάρια το γαλόνι, ενώ όσο ανεβαίνει προς τα τέσσερα, τότε το πολιτικό κόστος εκτοξεύεται.

Στην Ελλάδα, τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά για τους πρωθυπουργούς μιας και η κυβέρνηση δεν φταίει ποτέ και για τίποτα! Για το φυσικό αέριο φταίνε οι Ρώσοι, για το πετρέλαιο οι Αμερικανοί, και για το ηλεκτρικό ο θεός που δεν φύσηξε φέτος να πάρουν μπρος τα “φουρφούρια” (ανεμογεννήτριες) με τα οποία γέμισαν τα βουνά! Για τα πανάκριβα τρόφιμα φταίνε μάλλον οι εξωγήινοι που μας ψεκάζουν και εμποδίζουν τις καλλιέργειες να αναπτυχθούν! Η ελληνική κυβέρνηση τα κάνει όλα σωστά!

Αποκρύπτεται επιμελώς ότι η γενεσιουργός αιτία όλων των δεινών στην οικονομία είναι τα lockdown! Στις 9 Σεπτεμβρίου φέτος, όταν η ενεργειακή κρίση είχε ξεσπάσει, ο υπουργός Ανάπτυξης συναντήθηκε με τις διοικήσεις των σούπερ μάρκετ και είχε δηλώσει ότι «η κυβέρνηση δεν μπορεί να παρέμβει στις τιμές των αγαθών και δεν έχει πολλά περιθώρια να βοηθήσει τους πολίτες μπροστά στην συμφορά που έρχεται». Δεν έχω ακούσει μεγαλύτερο ψέμα! Διότι οι ελληνικές κυβερνήσεις παρεμβαίνουν στις τσέπες μας με φόρους και τέλη.

Η Ελλάδα στη δεκάδα

Ας πάρουμε ως παράδειγμα την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων και ας συγκρίνουμε τις τιμές στην Ελλάδα με τις τιμές σε 167 άλλες χώρες στις 4 Οκτωβρίου 2021 (όλες οι τιμές σε ευρώ και σε λίτρα). Στις 168 χώρες που δίνουν στοιχεία, η Ελλάδα εδώ και χρόνια βρίσκεται σταθερά στο top 10 των ακριβότερων χωρών στον πλανήτη. Την “ληστεία” την κάνει το κράτος. Η Ελλάδα είναι η 10η ακριβότερη χώρα στον κόσμο με μέση τιμή αμόλυβδης στα πρατήρια στο 1,71 ευρώ/λίτρο! Καθ’ όλη την διάρκεια του καλοκαιριού, η Ελλάδα κινείται μεταξύ 7ης και 10ης θέσης στην παγκόσμια κατάταξη ακρίβειας! Μέχρι το 1999 ήταν από 50η έως 70η ακριβότερη χώρα (στοιχεία από Παγκόσμια Τράπεζα).

Μετά το 1999 μπήκαμε στις 20 ακριβότερες χώρες. Από το 2011 η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά στην πρώτη δεκάδα. Ο κανόνας θέλει τις πλουσιότερες χώρες να έχουν υψηλές τιμές καυσίμων και αντίστροφα. Ένας άλλος κανόνας, είναι ότι όλες οι χώρες έχουν πρόσβαση στις αγορές πετρελαίου και αγοράζουν στις ίδιες τιμές. Σήμερα, η μέση τιμή της αμόλυβδης στον πλανήτη, είναι μόλις 1,03 ευρώ/λίτρο.

Τι είναι αυτό που κάνει την φτωχή Αιθιοπία να πουλά σχεδόν τζάμπα την αμόλυβδη με τιμή 0,40 ευρώ/λίτρο; Η Κίνα μόλις 1,01, η Βουλγαρία 1,15, η Ολλανδία 1,86 και η Ελλάδα 1,71; Γιατί η χώρα με το μεγαλύτερο κατά κεφαλήν εισόδημα, το Λουξεμβούργο, πουλά μόλις 1,39 ευρώ; Πως είναι δυνατόν τα Σκόπια που προμηθεύονται καύσιμα αποκλειστικά σχεδόν από την Ελλάδα, να πουλούν την αμόλυβδη μόλις 1,19 ευρώ/λίτρο (57η θέση); Με ποια λογική το βυτιοφόρο που ξεκινά από τα Σκόπια για Θεσσαλονίκη και επιστρέφει να παραδώσει καύσιμα που αγοράζει από εμάς, πουλά το λίτρο μισό ευρώ φθηνότερα από ό,τι πωλείται στα ελληνικά πρατήρια που βρίσκονται δίπλα στα ελληνικά διυλιστήρια;

Η παγκόσμια κατάταξη

Οι ΗΠΑ που είναι η πλουσιότερη χώρα και ταυτόχρονα η μεγαλύτερη πετρελαιοπαραγωγός χώρα, πουλά την αμόλυβδη μόλις 0,80 ευρώ/λίτρο, σχεδόν ένα ολόκληρο ευρώ φθηνότερα από την Ελλάδα. Οι ΗΠΑ βρίσκονται σήμερα στην 122η θέση του πίνακα και η φθηνότερη της Δύσης! Διαμορφωτές της κοινής γνώμης στην Ελλάδα, όταν θέλουν να φοβίσουν τους Έλληνες παρουσιάζουν φωτογραφίες από τουρκικά βενζινάδικα, δείχνοντας να γράφουν 75 λίρες/λίτρο. Έτσι, θεωρούμε λανθασμένα ότι η Τουρκία είναι ακριβή στα καύσιμα.

Η αλήθεια είναι ότι η Τουρκία είναι φθηνότερη κι από τις ΗΠΑ, με τιμές που φτάνουν στα 0,76 ευρώ/λίτρο. Από την Αδριανούπολη ως και τις απομακρυσμένες ανατολικές επαρχίες, οι τιμές σε ευρώ είναι σταθερές, και δεν διαφέρουν πάνω από δύο λεπτά, ενώ στην Ελλάδα μπορείς να βρεις σήμερα τιμές από 1,67 ως και 1,91! Οι τιμές αμόλυβδης σε Τουρκία και ΗΠΑ ήταν σταθερές από τον Μάιο ως τον Αύγουστο, ενώ στην Ελλάδα έκαναν πτήσεις!

Στην Ευρώπη την Ελλάδα ξεπερνούν σε ακρίβεια μόνο η Ολλανδία (2η), η Νορβηγία (3η) και η Δανία (9η)! Οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες είναι φθηνότερες. Η Γερμανία είναι 18η, η Γαλλία 15η, η Ιταλία 12η, η Ισπανία 31η, η Μάλτα 41η και η Κύπρος 44η. Κι αυτό, όταν η Ελλάδα έχει από τους χαμηλότερους κατώτατους μισθούς και το μεγαλύτερο ποσοστό ανεργίας, που καθιστούν αβάσταχτες τέτοιες ληστρικές τιμές. Ο κατώτατος μισθός π.χ. στην Ολλανδία (όπως αναθεωρήθηκε την 1η Ιουλίου) είναι 1.604 ευρώ. Στα ίδια επίπεδα κυμαίνεται και η Δανία. Στο δε Λουξεμβούργο είναι 2.142 ευρώ.

Μισθοί και καύσιμα

Ο μέσος όρος που χρειάζεται να οδηγήσει κάποιος για να πάει καθημερινά στις δουλειές του στην Ευρώπη είναι 30 χλμ/ημέρα, τουτέστιν 720χλμ/μήνα με εξαήμερη εργασία. Ας υποθέσουμε ότι ένα αμάξι καταναλώνει 10 λίτρα ανά 100 χλμ. Για 700 χλμ τον μήνα χρειαζόμαστε 70 λίτρα αμόλυβδης! Αυτό στην Ολλανδία στοιχίζει 130,34 ευρώ/μήνα, δηλαδή το 8,13% του κατώτατου μισθού. Στην Ελλάδα η μέση δαπάνη για καύσιμα είναι 119,77 ευρώ/μήνα σε αμόλυβδη, που αντιπροσωπεύει το 18,5% του ακαθάριστου κατώτατου μισθού (650 ευρώ).

Στην Ελλάδα, τα ποσοστά κέρδους και των τριών κλάδων της αγοράς καυσίμων (διύλιση, χονδρική, λιανική), είναι μόλις το 37% της τελικής αξίας του καυσίμου. Το υπόλοιπο 63% είναι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) και ΦΠΑ 24%. Με αποτέλεσμα, για κάθε 100 ευρώ βενζίνης που βάζουμε, τα 37 να είναι η καθαρή αξία του καυσίμου και τα 63 να είναι φόροι! Κάθε χρόνο ο Έλληνας πληρώνει τρεις φορές πάνω την πραγματική αξία των χιλιομέτρων που διανύει. Μία στο εμπορικό κύκλωμα και δύο στο κράτος!

Το κράτος πρέπει άμεσα να μειώσει στο μισό τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και ο ΦΠΑ των καυσίμων, από 24% να εκπέσει στο ίδιο ποσοστό με αυτό του ηλεκτρικού ρεύματος, δηλαδή στο 6%. Αυτό θα σημάνει για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, μια πτώση της τιμής των καυσίμων κατά 40% με 50% το λίτρο. Παράλληλα, πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι τρεις κλάδοι (διύλιση, χονδρική και λιανική) θα μπορούν να αυξήσουν τα ποσοστά κέρδους τους μέχρι 0,5% ετησίως. Η Αγορά Καυσίμων συμφωνεί και το ζητάει από χρόνια!

Πρόκειται για την θεωρία του καθηγητή Arthur Laffer, σύμφωνα με την οποία μπορεί να βρεθεί η χρυσή τομή, που όταν μειώσουμε τους φόρους μέχρι ένα σημείο τα έσοδα του κράτους θα αυξηθούν λόγω αύξησης της κατανάλωσης. Αν λοιπόν η κυβέρνηση είναι υπέρ της ελεύθερης αγοράς, ας το αποδείξει εμπράκτως.

*Ακολουθεί ο πίνακας με τις τιμές αμόλυβδης βενζίνης, των 168 χωρών του πλανήτη σε ευρώ ανά λίτρο, όπως καταχωρήθηκαν στις 4 Οκτωβρίου 2021!

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι