ΑΝΑΛΥΣΗ

Η στατιστική ασάφεια των Greek Statistics είναι πάλι εδώ!

Η στατιστική ασάφεια των Greek Statistics είναι πάλι εδώ! Μάκης Ανδρονόπουλος
EPA/JUSTIN LANE

Μπορεί ο Fitch, που αναβάθμισε το ελληνικό αξιόχρεο σε “BBB”, να βασίστηκε στα νούμερα του ΟΔΔΗΧ, της ΕΛΣΤΑΤ, της Eurostat, άντε και του ΟΟΣΑ, δηλαδή στα επίσημα στοιχεία και έτσι να προσχώρησε στην πρόβλεψη, που έκανε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, στο Bloomberg, σύμφωνα με την οποία το ελληνικό χρέος θα υποχωρήσει στο 120% του ΑΕΠ το 2030… Με το καλό! Είναι όμως έτσι;

Στις 5 Νοεμβρίου σε ανάλυσή μας, αφού εξηγήσαμε τη διαφορά μεταξύ του χρέους του Δημοσίου (ή χρέος της Κεντρικής Διοίκησης ή χρέος του Κράτους) με το Δημόσιο χρέος (ή χρέος Γενικής Κυβέρνησης + 1600 φορείς), όρους που έχουν καθοριστεί με μνημονιακό νόμο (4270/2014), και επισημάναμε ότι οι αλχημιστές του ΟΔΔΗΧ και της ΕΛΣΤΑΤ “παίζουν” πολύ με αυτούς, καταδείξαμε ότι τα Δελτία του ΟΔΔΗΧ, που αποτελούν επίσημη βεβαίωση του χρέους, περιέχουν ασάφειες ή ίσως και ψεύδη, και αποκαλύψαμε ότι:

  •  Στις 31.12.24 το χρέος του Δημοσίου ήταν 422.646 εκατ. ευρώ και το δημόσιο χρέος ήταν 364.885 εκατ. ευρώ, αλλά σε έναν άλλο ανάριθμο πίνακα του ΔΔΧ το χρέος του Δημοσίου εμφανίζεται ως χρέος Κεντρικής Διοίκησης και είναι 403.861 εκατ. ευρώ.
  • Στις 17/9/24 η EUROSTAT υποχρέωσε την ΕΛΣΤΑΤ να καταγράψει στο δημόσιο χρέος τους απλήρωτους τόκους των δανείων για την περίοδο 2013-2023, η οποία κατέγραψε αναδρομικά τους απλήρωτους τόκους, με αποτέλεσμα το δημόσιο χρέος να εκτοξευτεί στα 369,1 δισ. ευρώ στις 31.12.23, ύψος που είναι 12,9 δισ. μεγαλύτερο από το επίπεδο χρεοκοπίας (356,2 δισ. στις 31.12.11).
  • Όμως, για να μην φανεί αυτή η αύξηση αυτή στο λόγο χρέους/ΑΕΠ, που ήταν στο 161,9% πριν την προσθήκη των τόκων στις 31.12.23, η ΕΛΣΤΑΤ έκανε αναθεώρηση του ΑΕΠ στην επισκοπούμενη δεκαετία και αντί ο λόγος να πάει στο 167,5% κρατήθηκε στο 163,9%!

Ακολούθησε η απόλυτη σιγή της ΕΛΣΤΑΤ, του ΟΔΔΗΧ, του υπουργείου, του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους, του Ελεγκτικού Συνεδρίου και ο εκκωφαντικός στρουθοκαμηλισμός των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Γιατί άραγε; Ας πάρουμε όμως την κατάσταση με την απλή λογική, διότι δεν πρέπει να πιαστούμε οι Έλληνες πολίτες ξανά στον ύπνο από την Κομισιόν όπως οι ΟΠΕΚΕΠέδες, διότι το χρέος είναι ο καθρέπτης μας στις αγορές. Τα αποτελέσματα των Προϋπολογισμών Φορέων Γενικής Κυβέρνησης 2020-2024 σε εκατ. ευρώ έχουν ως εξής:

  • 2020, -22.791
  • 2021, -14.559
  • 2022, -10.562
  • 2023, – 3.775
  • 2024, – 6
  • Σύνολο: – 51.693 εκατ. ευρώ

Να σημειωθεί ότι η μεγάλη μείωση του ελλείμματος το 2024 δεν οφείλεται σε μόνιμη αύξηση εσόδων ή μόνιμη μείωση δαπανών, αλλά στο εφάπαξ έσοδο από την παραχώρηση της Αττικής οδού (3,2 δισ. ευρώ) και στη μετάθεση της πληρωμής δαπανών ύψους 2,6 δισ. ευρώ στο μέλλον. Πάμε στην ουσία. Οι ακραία ελλειμματικοί Προϋπολογισμοί του Ελληνικού Δημοσίου/Κράτους την πενταετία 2020-24, με συνολικό έλλειμμα 51,7 δισ. ευρώ, είχαν ως αποτέλεσμα την πρωτοφανή διόγκωση του χρέους του και συνακόλουθα του δημόσιου χρέους της χώρας. Συγκεκριμένα, το χρέος του Ελληνικού Δημοσίου αυξήθηκε κατά 53,3 δισ. την πενταετία 2020-2024 και έφτασε στο πρωτοφανές ύψος των 422,6 δισ. στις 31.12.24 (πίνακας).

Υπενθυμίζεται ότι το χρέος του Ελληνικού Δημοσίου στις 31.12.11, λίγο πριν το δραματικό κούρεμά του, ήταν 54,6 δισ. μικρότερο. Ωστόσο, η καταγραφόμενη αύξηση του χρέους του Ελληνικού Δημοσίου (+53,3 δισ.) δεν είναι ανάλογη της αύξησης των υποχρεώσεών του την πενταετία 2020-24, αφού:

  • οι υποχρεώσεις του για κάλυψη των ελλειμμάτων των πέντε προϋπολογισμών του αυξήθηκαν κατά 51,7 δισ.,
  • οι υποχρεώσεις του για πληρωμή τόκων για τα δάνεια διάσωσης από τον ΕΜΧΣ αυξήθηκαν την πενταετία 2020-24 κατά 5,7 δισ. και
  • οι υποχρεώσεις του από τα δάνειά που έλαβε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) αυξήθηκαν την πενταετία 2020-24 κατά το ποσό των εκταμιευθεισών έως 31/12/24 δόσεων.

Η πρωτοφανής διόγκωση του χρέους του Ελληνικού Δημοσίου

Υπενθυμίζεται ότι το δυνητικό σύνολο αυτών των δανείων είναι 17,73 δισ. και δανειολήπτης του δανείου είναι η Ελληνική Δημοκρατία. Αν όλες αυτές οι επιπλέον υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου καταγράφονταν κανονικά στο χρέος του, η αύξησή του θα ήταν πολύ μεγαλύτερη. Όμως, η μη καταγραφή νέων υποχρεώσεων του Δημοσίου στο χρέος του δεν είναι το μόνο πρόβλημα.

Στο ετήσιο Δελτίο Δημόσιου Χρέους (ΔΔΧ) 2024, εκτός από τον πίνακα, που δείχνει ότι το χρέος του Ελληνικού Δημοσίου στις 31.12.24 ήταν 422,6 δισ., υπάρχει και δεύτερος πίνακας που δείχνει ότι το χρέος του Ελληνικού Δημοσίου στις 31.12.24 ήταν 403,9 δισ. Επισημαίνεται ότι στο δεύτερο πίνακα το χρέος του Ελληνικού Δημοσίου εμφανίζεται ως χρέος Κεντρικής Διοίκησης και τα μακροπρόθεσμα δάνειά του εμφανίζονται κατά 17,1 δισ. μικρότερα, και τα βραχυπρόθεσμα δάνειά του 0,3 δισ. μικρότερα.

Επαναλαμβάνουμε λοιπόν, επειδή η πρωτοφανής διόγκωση του χρέους του Ελληνικού Δημοσίου και τα αντιφατικά στοιχεία για το ύψος του περνούν απαρατήρητα από τα αρμόδια θεσμικά όργανα του Κράτους (Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, Ελεγκτικό Συνέδριο, Τράπεζα της Ελλάδος, Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής), ποιος θα καλέσει το υπουργείο Οικονομικών να δώσει εξηγήσεις στους Έλληνες; Η Αντιπολίτευση; Πώς εξηγείται η σιωπή όλων έως σήμερα;

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx