ΑΦΙΕΡΩΜΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Ηλεκτροκίνηση – Πάτσιος: “Έχουμε τον πλέον γερασμένο στόλο στην ΕΕ”

Ηλεκτροκίνηση – Πάτσιος: "Έχουμε τον πλέον γερασμένο στόλο στην ΕΕ", Φίλης Καϊτατζής

«Η χώρα μας ήδη διαθέτει από τα πιο ισχυρά προγράμματα κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση, ενώ το “Φορτίζω παντού” ήδη προκαλεί αποτελέσματα και στα επόμενα 2-3 χρόνια αναμένεται ένα απολύτως πλήρες δίκτυο φορτιστών», υπογραμμίζει ο Δημήτρης Πάτσιος γενικός διευθυντής Συνδέσμου εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), επισημαίνοντας: «Όσο για τον ελληνικό στόλο οχημάτων εξακολουθεί να είναι ο πλέον γερασμένος στην ΕΕ!». Η συνέντευξη με τον κ Πάτσιο έχει ως εξής:

  • Ποια είναι τα κυριότερα προβλήματα στον χώρο της αγοράς οχημάτων σήμερα και ποιοι παράγοντες συντελούν σε αυτό;

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου, παρά το γεγονός ότι διαθέτει από τα πιο σύγχρονα δίκτυα εκθέσεων και προσφέρει υψηλό επίπεδο υπηρεσιών aftersales, δεν έχει αναταχθεί πλήρως στα επίπεδα προ της κρίσης του 2010-2012. Οι αθρόες εισαγωγές μεταχειρισμένων από το 2013 και η διατήρηση σε κυκλοφορία πολύ παλαιών οχημάτων (30+ ετών), έχουν καταστήσει τον ελληνικό στόλο οχημάτων τον πλέον γερασμένο στην ΕΕ.

Τα αποτελέσματα στην οδική ασφάλεια και στο περιβάλλον/δημόσια υγεία είναι δραματικά. Επείγουν, λοιπόν, πολιτικές που θα δώσουν κίνητρα στα νεότερα οχήματα και αντικίνητρα στα πολύ παλαιά, τόσο στις ιδιωτικές μετακινήσεις, όσο και στις εμπορευματικές μεταφορές. Σε αυτήν την κατεύθυνση, υπάρχουν πολλά παραδείγματα άλλων χωρών για να αξιοποιηθούν, όπου κοινή “συνισταμένη” είναι οι κυκλοφοριακές διευκολύνσεις και οι φορολογικές ελαφρύνσεις, για τα νεότερα αυτοκίνητα.

  • Πως σχολιάζετε το “Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης”, θεωρείτε ικανοποιητικά τα “Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων” την δράση “Φορτίζω παντού” το “Κινούμαι Ηλεκτρικά” και αν είναι ικανοποιητικά τα βήματα που έχουν γίνει στα εθνικά δίκτυα της Ελλάδας στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής υποχρέωσης για σταθμούς φόρτισης;

Το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης με “γενναιότητα” διαπιστώνει τα προβλήματα του υπέργηρου στόλου και την απουσία ουσιαστικών κυκλοφοριακών μέτρων προώθησης νεότερων οχημάτων. Η εισαγωγή λίγων δεκάδων χιλιάδων ηλεκτρικών οχημάτων επηρεάζει λίγο προς το παρόν, όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό, τη σύνθεση του στόλου (~5,5 εκατ. επιβατικά), ενώ η απαγόρευση πωλήσεων θερμικών αυτοκινήτων από το 2035 επιβάλλει να επιταχυνθούν οι ενέργειες μετάβασης. Από την άλλη, η χώρα μας ήδη διαθέτει από τα πιο ισχυρά προγράμματα κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση, ενώ το “Φορτίζω παντού” ήδη προκαλεί αποτελέσματα και στα επόμενα 2-3 χρόνια αναμένεται ένα απολύτως πλήρες δίκτυο φορτιστών.

  • Πως προχωράει το θέμα κατάρτισης εξειδικευμένων μηχανικών και συνεργείων;

Με πολύ θετικό τρόπο, το Υπουργείο Μεταφορών πρόσφατα ολοκλήρωσε το θεσμικό πλαίσιο για την εκπαίδευση των τεχνιτών οχημάτων υψηλής τάσης, που πάντως θα πρέπει να διευρυνθεί και στα συνεργεία των εταιρειών οδικής βοήθειας. Με τον τρόπο αυτόν, “οργανώνεται” ο κλάδος της επισκευής των ηλεκτρικών οχημάτων και ολοκληρώνεται επίσης η νομοθεσία για τα συνεργεία “ηλεκτρικών”.

Τα μέλη του ΣΕΑΑ, αρκετά χρόνια τώρα, εκπαιδεύουν τεχνίτες στην ηλεκτροκίνηση, προσφέροντας εξειδικευμένες γνώσεις και συνεχή επιμόρφωση. Η επισκευή στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία εξασφαλίζει ακριβώς αυτό, ότι δηλαδή οι τεχνικοί έχουν λάβει όλη την απαιτούμενη, γενική, αλλά και ειδική για το κάθε μοντέλο, εκπαίδευση, ενώ χρησιμοποιούνται τα κατάλληλα εργαλεία, λαμβάνονται όλες οι προφυλάξεις και τοποθετούνται γνήσια ανταλλακτικά, προσφέροντας εγγύηση εργασιών.

  • Συμβαδίζει η αντοχή του δικτύου ΔΕΔΔΗΕ με τις εξελίξεις στην κυκλοφορία ηλεκτρικών;

Η αντοχή των δικτύων στη ζήτηση φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων είναι ένα μεγαλύτερο ζήτημα, που είχε προβληματίσει, όμως βλέπουμε στις δυτικές ευρωπαϊκές χώρες να αντιμετωπίζεται με επιτυχία. Στην Ελλάδα, όπου το “πάρκο” των κυκλοφορούντων ηλεκτρικών είναι περιορισμένο όπως αναφέρθηκε, προφανώς δεν υπάρχει ζήτημα, ούτε προβλέπεται στα επόμενα χρόνια. Σε βάθος χρόνου, εκτίμηση είναι ότι η ΔΕΔΔΗΕ θα προσαρμόσει τα δίκτυα της μεσαίας τάσης στις νέες απαιτήσεις, που θα έχουν διαμορφωθεί, όμως από την άλλη, είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα δώσουν “ευκαιρία” στις ΑΠΕ να διοχετεύσουν ενέργεια, στις ώρες χαμηλής ζήτησης, ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών οχημάτων.

  • Ποια είναι η άποψή του Συνδέσμου για την απόφαση ΕΕ σχετικά με το χρονοδιάγραμμα της κατάργησης οχημάτων με μηχανές εσωτερικής καύσης και αν τα ηλεκτρονικά καύσιμα είναι μια λύση;

Η αυτοκινητοβιομηχανία εργάζεται ήδη στο στόχο πωλήσεων αυτοκινήτων με μηδενικές εκπομπές το 2035, όπως και παράλληλους, πολύ αυστηρούς στόχους, για τα βαρέα φορτηγά και λεωφορεία. Τα καύσιμα που παράγονται χωρίς περιβαλλοντικό αποτύπωμα (e-fuels) θα μπορούν να αξιοποιηθούν, η κατανόηση μας όμως είναι ότι αυτά θα αφορούν ένα μικρότερο μέρος των πωλήσεων

Το ζήτημα του κλίματος είναι όλοι σύμφωνοι ότι επείγει και συνεπώς, οι προσπάθειες για μείωση των εκπομπών κατά 55% (Fit55) και απανθράκωσης το 2050 δεν είναι προαιρετικοί, αλλά επιβάλλονται. Παράλληλα όμως, η ΕΕ θα πρέπει να συντονίσει μέτρα που θα ενισχύσουν την κυκλοφορία νεότερων οχημάτων, ώστε οι καταναλωτές αυτόβουλα να επιθυμούν την ανανέωση αυτών.


Ταξινόμηση ΕΕ

Ο ΣΕΑΑ είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA- European Automobile Manufacturers Association). Τα μέλη του ACEA επενδύουν ετησίως 20 δις ευρώ (4% του κύκλου εργασιών τους) στην έρευνα και την ανάπτυξη. Σύμφωνα με στοιχεία του ACEA τον Μάιο του 2023, η αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ σημείωσε σημαντική αύξηση στις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων, με σχεδόν 1 εκατομμύριο μονάδες, σημειώνοντας αύξηση 18,5% από το προηγούμενο έτος.

Τον ίδιο μήνα, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία σημείωσε σημαντική αύξηση από 9,6% σε 13,8%. Τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πλέον η δεύτερη πιο δημοφιλής επιλογή για τους αγοραστές νέων αυτοκινήτων, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα τέταρτο της αγοράς. Ωστόσο, τα βενζινοκίνητα εξακολουθούν να έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο με 36,5%.

Οι νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία στην ΕΕ παρουσίασαν σημαντική ώθηση, αυξάνοντας κατά 70,9% φτάνοντας τις 129.847 μονάδες. Αυτό ισοδυναμεί με μερίδιο αγοράς 13,8% και αύξηση τεσσάρων ποσοστιαίων μονάδων σε σύγκριση με τον Μάιο του 2022. Οι περισσότερες αγορές της ΕΕ κατέγραψαν εντυπωσιακά διψήφια και τριψήφια ποσοστιαία κέρδη, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγαλύτερων: της Ολλανδίας (+118,4%), Σουηδία (+82,6%), Γαλλία (+48,7%) και Γερμανία (+46,6%). Συνολικά, αυτό οδήγησε σε σωρευτική αύξηση 50,5%, με πάνω από μισό εκατομμύριο μονάδες που πωλήθηκαν από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο.

Τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα διατήρησαν τη δυναμική ανάπτυξή τους, καθώς οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 27,6% φτάνοντας τις 234.380 μονάδες τον Μάιο. Αυτό το αποτέλεσμα σε μεγάλο βαθμό στη διψήφια ανάπτυξη στις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ: Γερμανία (+54,5%), Ιταλία (+27,2%), Γαλλία (+22,1%) και (+10 ,3%). Ως αποτέλεσμα, τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η δεύτερη πιο δημοφιλής επιλογή για τους αγοραστές νέων αυτοκινήτων, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν ένα τέταρτο της αγοράς (από 23,2% τον Μάιο του 2022).

Η αγορά της ΕΕ για νέα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα υποχώρησε ελαφρά, με τις ταξινομήσεις να μειώνονται κατά 0,6% τον Μάιο. Αυτή η πτώση οφείλεται κυρίως στη σημαντική πτώση των πωλήσεων Γερμανία ( 40,5%), τη μεγαλύτερη αγορά για αυτόν τον τύπο καυσίμου, καθώς τα κίνητρα για plug-in υβριδικά διακόπηκαν στα τέλη του 2022. Ως αποτέλεσμα, το συνολικό μερίδιο αγοράς των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων μειώθηκε στο 7,4% από 8,8% τον Μάιο πέρυσι.

Επισυνάπτονται οι ταξινομήσεις επαναφορτιζόμενων επιβατικών ανά κατηγορία, συγκριτικά τους μήνες Μάρτιος 2022-2023, Απρίλιος 2022-2023 και Μάϊος 2022-2023

2022-3-electric 2023-3-electric – 2022-4-electric 2023-4-electric – 2022-5-electric 2023-5-electric

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι